IES Narcís Oller
Departament de Visual i Plàstica.

Ramon Vilella - AULA VIRTUAL.

CULTURA AUDIOVISUAL.
VIDEOCLIP

"El videoclip és art, és una forma artística que és plàstica, perquè reprodueix formes, és bella o liberal perquè és una manifestació de l'enginy i és industrial perquè requereix càmeres de cinema o de vídeo i altres aparells”.

Sarriugarte Gómez, Iñigo. Luces en el laberinto audovisual.

LES CARACTERÍSTIQUES DEL MITJÀ

Videocreació d’imatges que acompanyen un tema musical.

És un subgènere del gènere VIDEOART dins la cultura POP.

En principi es fa per promocionar la música.

LLENGUATGE DEL VIDEOCLIP

Una de les carácterístiques principals és la de l’estètica i dins d’aquesta:

- Les qüestions de temps i ritme visual – lligat al temps i ritme de la música – (dinamisme)
- Les imatges suggerents i evocadores. - (Llenguatge connotatiu)

Lliga amb experiments ja exitents als anys 1920 – 30:
- Eisenstein i les seves teories sobre dinàmica i ritme del muntatge.
- Cinema experimental, cinema i art surrealista, etc.

TIPUS

- Performance - Descriu la actuació del cantant o grup. Sobre l’escenari en directe o no, o en un altre escenari. També pot ser dansa.

- Conceptual – imatges normalment de tipus metafòric en referència al tema de la cançó.

- Narratiu – Narra una història sigui o no la del tema musical.

- Lirics – Només apareix la lletra i formes abstractes.

- Combinat - actuació + narració o conceptual

REFERÈNCIES HISTÒRIQUES

1920-30. Cinema experimental i d’art.

1940 - 70 El cinema i la televisió canalitzen el món de l'espectacle musical en imatges per la pantalla. Elvis Presley i molts altres.

1965 Video Art. Nam June Paik produeix el primer video art de la història. Fins aleshores el video només el produien les grans corporacions que feien televisió.

1975 Es crea el que es considera el primer videoclip de la història “Bohemian Rhapsody” del grup Queen.

1981 Es crea el canal MTV (music television) dedicat exclusivament al videoclip.

1983 un dels videoclips més famosos “thriller” de Michael Jackson i el realitzador John Landis (Videoclip NARRATIU)

2005. Youtube. El video es comparteix a les xarxes. També el videoclip.

QUEEN – Bohemian Rhapsody

1975
Videoclip tipus: PERFORMANCE amb insercions de CONCEPTUAL.

Imatge amb influències del tenebrisme del Barroc, potser perquè la música també té referènceis a la música coral, ja que Queen és un grup consderat de rock sinfònic.

MICHAEL JACKSON - Thriller

1983
Videoclip tipus: NARRATIU amb PERFORMANCE dansa.

Michael Jackson va treballar amb el realitzador John Landis. Tot el video és una mena de referència al cinema de terror.

PRINCE - Sign o' the times

1987

Tipus de videoclip: Lirics i abstracte

Només apareixen els textos de la lletra, per donar èmfasi al contingut d'aquesta. Els textos es mostren en formes, colors i posicions  disenyats segons una estètica d'imatge abstracta.

MADONNA - Frozen

1998
Videoclip tipus: PERFORMANCE combinada amb CONCEPTUAL.

Crea atmosferes i móns imaginaris.
L’escenari i els elements visuals són una metàfora dels sentiments que exposa el tema musical.

R.E.M - Losing my religion

1991
Videoclip tipus: CONCEPTUAL.

Imatges de tipus surrealista, llenguatge connotatiu que suggereix els conceptes que exposa la lletra.

PETER GABRIEL - Big time

1986
Videoclip tipus: CONCEPTUAL

Els artistes musicals busquen els de la imatge per fer realitzacions artístiques de qualitatat.

SNAP - Got the power

1990

Videoclip tipus: PERFORMANCE - DANSA amb alguns elements de CONCEPTUAL

A partir dels anys 90 el rap i hip hop entren amb força al panorama de la música Pop i també en el món del videoclip.

JAIN - Makeba

2016

Video que fa una homenatge a una cantant sudafricana (Miriam Makeba). Les imatges són una referència a quest país i laseva gent, i a alguns motius de la cultura Zulú, a la que pertanyia Makeba. La resta del videoclip juga amb elements formals, edificis que es mouen, perspectives impossibles, moviments irreals, etc.