DSVP MÒDUL 3 Narracions audiovisuals. EXERCICIS

 
 
Ramon Villella
 
     
 

EXERCICI 1. Treball a partir d’un extret de pel·lícula, sèrie o d’altra.

 
     
 

Treball de relació d'una manifestació de l'art com un retrat de la pintura del segle XVII amb una pel·lícula actual.

 
 

LA NOIA DE LA PERLA

Quadre de Vermeer.

Pel·lícula Direcció de Peter Webber i la magistral direcció de fotografia Eduardo Serra.

 
 

 

Girl with a pearl earring

 

 
 

1.- Característiques de la producció o produccions triades (es pot acompanyar de fotos o es pot adjuntar vídeo).

En els enllaços es pot trobar tota la informació de cada una de les dues obres. En aquest apartat em cal específicar les característiques per les quals les he triades.

- Es una de les (moltes) bones películes que posen sobre la pantalla la grandesa de l'art de la pintura.

- La magistral direcció i sobretot diorecció de fotografia fan de la pel·lícula una molt bona referència de l'art de Vermeer, i un bon material per parlar de la llum, el color la representació de la realitat, la sensibilitat estètica, etc que ja trobem en l'obra del pintor.

 

2.- Què es preten treballar i intenció d’utilitzar aquestes creacions.

a) - Interpretació d'un quadre

- Representar la època

- Identificar el quadre

- L'estil de l'autor

- L'aspecte i la vida de l'autor

- Per què es va fer

- Qui hi surt representat

- Quin significat li podem donar

 

b) - Transposició de la imatge pintura a la imatge cinematogràfica

- Tractament de la llum i el color

- Estil, suau, delicat, subtil,...dels elemnets pictòrics, imatge fixa a la imatge en moviment, el muntatge,

c) - Treball de la sensibilitat estètica, representació de la realitat, actitud de l'artísta.

 

3.- Nivell i grup d'alumnes

- Alumnes de 4t eso.

 

4.- Activitats

- Veure l'obra, el quadre i fer una sessió per què els alumnes diguin que els transmet, quines sensacions, sentiments, etc. Poden imaginar qui devia ser aquella noia?, per què la va pintar? PER ESCRIT. Identificar els elements del llenguatge visual: color, forma, clarobscur i llum, enquadrament, relació figura-fons, actitud i posició del model, grau d'iconicitat,...

- Cerca d'informació sobre l'autor, l'obra i les inerpretacions que n'ha fet la història de l'art.INTERNET aula informàtica

- Veure fragment/s de la pel·lícula ( Estaria molt bé veure la pel·lícula sencera. Es podria fer si s'utilitzés aquesta obra per treballar altres aspectes amb el que s'amortitzaria el temps invertit en el visionat) Aula amb projector.. Identificar elements del llenguatge visual, comparar amb el quadre. PER ESCRIT I POSAR EN COMÚ

- Cerca per informar-se de la trama i argument de la pel·lícula ( si no s'ha vist sencera) Cometar com la historia de l'art (i la història en general és sempre una interpretació a a partir de dades més o menys connexes.INTERNET aula informàtica Com els quadres acostumen a tenir un sentit ja que eren encarregats amb alguna finalitat concreta. El retrat com gènere. L'Art i la representació de la bellesa. PER ESCRIT I POSAR EN COMÚ

- Aquest exercici hauria d'estar lligat a altres exercicis dins el tema de la llum i la representació de la realitat amb treball pràctic de dibuix pintura o fotografia.

5.-Avaluació.

- Valoració de l'anàlisi escrit dels elements del llenguatge visual en el quadre la pel·lícula i la comparació.

- Valoració de la participació en els debats sobre els aspectes de la interpretació de la obra.

 

 

 
 

 

ENLLAÇOS PER TREBALLAR ELS CONTINGUTS

- Informació de la pel·lícula

http://www.imdb.com/title/tt0335119/

- Informació del quadre

http://es.wikipedia.org/wiki/La_joven_de_la_perla

- Més coses sobre la pel·lícula

http://www.labutaca.net/51sansebastian/lajovendelaperla8.htm

- En català

http://www.cinematruffaut.com/pub/arxiu/lajovendelaperla.htm

 

 
 

 

 

 

 
 

EXERCICI 2. Treball de creació.

 
     
 

Treball de creació d'una narració curta fent referència a la tradició narrativa audiovisual històrica.

 
 

Les Ombres xineses com exemple de la tradició antiquíssima de les històries explicades en audiovisual amb imatge en moviment, diàlegs, sons, música i tot projectat sobre una pantalla plana,...

Les faules de l'antiga grècia com exemple de la narració que representa les relacions humanes i els seus conflictes, les actituds dels personatges, els valors..

 
     
 

1.- Què es preten treballar i com s’insereix dins de la programació d’Educació visual i plàstica.

La narració visual en la tradició ancestral. Història dels mitjans audiovisuals.

Les Ombres Xineses. L'articulació d'una narració. El guió i el muntatge. Treball d'edició de vídeo a l'ordinador.

2.- Nivell i grup d’alumnes a que va dirigit.

Optativa de 3r eso. Fotografia i mitjans audiovisuals.

3.- Activitats.

- Adaptar una faula grega, fer el guió literari (en grup)

- Crear la imatge - siluetes - dels personatges.

- Interpretar ombres, enregistrant en video.

- Fer el muntatge amb un programa d'edició de vídeo.

4.- Avaluació.

- Valoració de la participació i el teball en equip.

- Valoració dels resultats del treball amb l'ordinador a nivell de domini de la tècnica i els processos.

- Valoració en un qüestionari del coneixement de la història dels mitjans audiovisuals.

 
  5.- Exemple del treball realitzat el curs 07/08 pels alumnes de 3r ESO. Optativa Fotografia i mitjans audiovisuals  
 

 

El gall i l'àguila. Faula d'esop / ombres xineses

 

 
     

 

 

 

.

 

 

 

-