LES EMISSORES DE RADIODIFUSIÓ
Activitats d'aprenentatge

 

1) Visita una emissora de ràdio, ja sigui municipal, pública, privada...

A partir d’unes pautes que et facilitarà el teu mestre/professor hauràs de recollir informació sobre aquests temes: característiques de l’emissora, ubicació de l’emissor, personal que hi treballa, tipus de programes que es fan, quina mena d’informatius emeten, si emeten en cadena amb altres emissores, quina publicitat fan, quin fons documental tenen, quin és el seu equipament tècnic...

Obre bé els ulls i para les orelles. Grava les explicacions. Fes fotografies, si pots.

Un cop al centre, fes una presentació en PowerPoint.

També pots veure i escoltar en directe, a través d’una webcam, l’activitat de la Ràdio Galega en els seus estudis centrals: http://www.crtvg.es/espanol/camweb/primenucamarasflash.htm

2) Les emissores publiques acostumen a rebre un important ajut econòmic per part de les administracions. Les privades, no. A més a més, totes acostumen a fer publicitat, una important font de recursos econòmics. Hi ha una polèmica molt habitual quan es parla del tema de la publicitat. Les privades es queixen de competència deslleial per part de les publiques, ja que elles es financen únicament a través de la publicitat. Les públiques defensen el seu dret a rebre diners de les administracions públiques en tant que són un servei públic necessari per a la comunitat.

Es tractaria de fer unes argumentacions a favor de cadascuna de les dues postures, que serviran de base al debat posterior, a partir de les pautes que et doni el teu mestre/professor.

3) Quantes emissores de ràdio coneixes?

Amb algun aparell de ràdio a les mans, fes un llistat de les emissores de ràdio que pots sintonitzar. Cal que diferenciïs les d’OM (ona mitjana) de les de FM (freqüència modulada). Cal també seguir un ordre. Les de FM les pots anar anotant des dels 87 MHz fins als 108 MHz.

Les d'AM des dels 500 KHz fins als 1500 KHz Omple la graella.

Fes un llistat, un cens, de les emissores de ràdio comarcals. Anota el nom de l'emissora, la freqüència i el poble on està instal·lada.

Un cop tingueu els llistats d'emissores, feu, a mà alçada, una roda d’intervencions sobre quines d'aquestes emissores escolteu els nois i noies de la classe. Serà com fer un estudi d'audiència ben simple. Es considerarà que una persona escolta una emissora quan la sintonitza, almenys, un cop cada quinze dies. Si no és així, no es considerarà oïdor a efectes estadístics. Amb els resultats fes una taula de doble entrada.

Nom de l’emissora

AM-FM

Freqüència Khz-Mhz

Localitat

       
       
       
       

4) A partir de la consulta d’algun diari –un d’àmbit català i un altre d’àmbit estatal com a mínim-, fes un recull de les emissores existents a Catalunya i a l’Estat espanyol. Busca alguna notícia relacionada amb el món de la ràdio i comenta-la oralment davant del grup classe.

5) Actividad interactiva Media Radio http://iris.cnice.mecd.es/media/radio/bloque4/index.html#

6) Fes l’organigrama d’una hipotètica emissora de ràdio que l’escola estigués a punt de posar en marxa. Si l’emissora ja funciona, explica l’organigrama de funcionament.

7) Escolta la programació d’una emissora generalista de ràdio, en concret una hora d’un programa. Fes una escaleta del programa i anota també les persones que hi participen, els anuncis, les cançons... En resum, tots els elements i totes les persones que l’han fet possible.

 

Emissora :

Dia :         Hora :

Programa:

Des de les    Fins a les

Tipus de contingut 

Persones, anuncis, cançons...

     
     
     

8) Fes el qüestionari d’un estudi d’audiència referit a les emissores de ràdio que escolten els nois i noies de cicle mitjà i cicle superior (o de l’ESO si es tracta d’un IES) tenint en compte que ha de recollir la informació personal i també el nom de les emissores i programes que la gent escolta. Passa’l a un 10% de l’alumnat. Buida els resultats i elabora un petit treball monogràfic.

Estudi d’audiències radiofòniques. Poble:                        Data:

Edat:                   Nivell educatiu:                               Sexe:

Escoltes la ràdio:

Cada dia.       Algun dia a la setmana.      Molt de tant en tant.            Mai.

En cas afirmatiu, quantes hores a la setmana o bé al mes (aproximadament):

Quines emissores escoltes?

Quina classe de programes escoltes?

Escriu el nom d’alguns d’aquests programes.

Quina opinió et mereix la ràdio en general?

9) “Des de l’any 2000 l’EGM fa estudis de seguiment radiofònic a partir d’entrevistes personals i també telefòniques: 43.000 cara a cara i 27.000 telefòniques en tres onades quatrimestrals en l’àmbit de l’Estat. Segons la primera onada del 2003, les ràdios van guanyar en l’àmbit estatal entre febrer i març 864.000 oients respecte a l’octubre-novembre del 2002, i van arribar als 21.578.000 oients. La Cadena SER és líder a l’Estat amb 4.984.000 oients, seguida d’Onda Cero amb 2.244.000, Ràdio 1 amb 1.834.000 i la COPE amb 1.691.000 oients”. Font: diari AVUI 25-4-2003.

Fes un parell de gràfiques de doble entrada, una de barres i l’altra lineal, on es visualitzin aquestes dades.

“Com ja era habitual en els darrers vuit anys, l'Estudi General de Mitjans (EGM) va confirmar el lideratge de Catalunya Ràdio (485.000 oients) en el panorama radiofònic català. Segons l'EGM, la segona emissora més escoltada a Catalunya era la Cadena SER (380.000 oients), seguida d'Onda Cero (289.000), Ràdio 1 (175.000) i la COPE (114.000). Pel que feia a les emissores en català, RAC-1 (92.000 oients) era la cadena més escoltada, després de Catalunya Ràdio. En tercer lloc se situava COM-Ràdio, amb uns 81.000 oients diaris. En programes, Catalunya Ràdio era líder de la franja del matí amb El matí de Catalunya Ràdio , d'Antoni Bassas (290.000 oients) i a una considerable distància se situaven Protagonistas d'Onda Cero (211.000) i Hoy por hoy de la SER (193.000). A la tarda, Catalunya Ràdio també era la més escoltada, ja que el programa Versió Original , de Toni Clapés, pujava de 116.000 a 139.000 seguidors. En la fórmula musical hi havia canvis, ja que Ràdio Teletaxi (358.000) superava Cadena 40 (340.000).” Font: Diari AVUI, Anuari 2003.

Comenteu oralment a grans trets els resultats de les principals emissores a Catalunya.

10) Dissenyeu una graella de programació d’una jornada laboral (de dilluns a divendres) que es correspongui amb el model de ràdio generalista. (En castellà).

http://iris.cnice.mecd.es/media/radio/simulador/simulador6.html

 

Tornar a pàgina anterior