Música i... [AUDICIONS] [COMPOSITORS] [FORMES MUSICALS] [KIDS] [LIEDER] [MOVIMENTS] [POETES i ESCRIPTORS] [WINTERREISE]

Frédéric Chopin (1810-1849)FRÉDÉRIC CHOPIN
(Zelazowa-Wola, 1810 - París, 1849)

Frédéric Chopin (1810-1849) va ser un compositor i pianista polonès adscrit al moviment romàntic, considerat com un dels més grans compositors de música per a piano.
No en va se l'anomenava el "Poeta del piano".

Quan Frédéric Chopin havia d'arribar al món, els seus pares, Justyna i Nicolàs van contractar un grup de zíngars per rebre'l amb música (aquest fet sembla una premonició!).

Va néixer l'any 1810 a Zelazowa-Wola, prop de Varsòvia (Polònia). La data exacta (22 de febrer o 1 de març) encara no se sap amb certesa i es continua investigant.

Era el segon fill de la família. La seva germana tenia 3 anys. Després va tenir dues germanes més.

Durant la tardor d'aquell mateix any, els Chopin es van traslladar a Varsòvia, on Nicolàs trobaria una feina de professor de francès, la seva llengua materna.

A la seva mare li agradava tocar el piano i explicava que quan Frédéric l'escoltava des del bressol, entrava en un estat de gran excitació.

Aquest precoç sentit musical es manifestarà molt aviat amb els ràpids progressos que fa amb la música.

El seu primer professor, Adalberg Zwyny, un excel·lent mestre, va ser el que li va ensenyar a tocar i a estimar la música de Bach i Mozart.

Conscient de la seva qualitat musical, Zwyny anota les primeres improvisacions de Chopin i les publica amb el títol de "Polonaise".

El compositor només té, llavors, vuit anys i és amb aquesta edat que realitza el seu primer concert com a nen prodigi en un dels salons aristocràtics de Varsòvia.

Una revista de l'època, la "Revista de Varsòvia", va publicar sobre aquest concert el següent:
"Un autèntic geni musical [...] Toca amb una facilitat i un gust extraordinaris les obres més difícils. Algunes danses i variacions composades per ell mateix provoquen l'admiració del públic més culte".

Així, doncs, Chopin va començar a ser un virtuós del piano des de ben petit.

Els concerts es succeeixen, però l'èxit no disloca la vida del músic ni de la seva família.

Passen idíl·liques vacances a Zelazowa-Wola, on un pagès del poble recordaria, començat el s.XX, "les vetllades serenes, quan es portava el piano a sota d'un gran pi i tot el poble anava a escoltar a l'estiuejant vingut de Varsòvia".

Chopin compaginava els seus estudis al Liceu i la seva activitat com a concertista i compositor.

L'any 1825, l'editor més important de Polònia publica el "Rondó en dom Op.1". Chopin encara tenia només 15 anys.

En aquest moment, ja pot entrar al Conservatori i allà també té excel·lents mestres que reconeixen el seu talent excepcional.

L'any 1828 amb divuit anys comença una gira triomfal per Alemanya i Àustria.
Va donar els seus primers concerts com a virtuós l'any 1829, a Viena, on va viure durant els dos anys següents.

Robert Schumann (1810-1856), també compositor i de la mateixa edat que Chopin, després de sentir-lo en un concert, quan tots dos tenen 19 anys diu d'ell:
"Es tracta d'un geni".

Excepte breus absències, a partir del 1831 va viure a París, on es va convertir en un prestigiós professor, pianista i compositor.

L'any 1837 va iniciar una relació íntima amb l'escriptora francesa George Sand.

El 1838 va emmalaltir de tuberculosi i es va traslladar a Mallorca, a les illes Balears. Allà, a la cartoixa de Valldemossa, George Sand el va cuidar fins que les desavinences van conduir al trencament de la relació l'any 1847.

George Sand, amb qui va conviure gairebé deu anys, va marcar profundament la seva vida personal i artística.

A partir de llavors la seva activitat concertística es va limitar a diversos recitals a França, Escòcia i Gran Bretanya.

Va morir a París el 17 d'octubre de 1849, afectat d'una tuberculosi.

Pràcticament totes les composicions de Chopin són per a piano.

Encara que expatriat, sempre va ser lleial a Polònia, un país malmès per les guerres.

Les seves masurques reflecteixen els ritmes i melodies del folklore polonès i les poloneses estan marcades per l'esperit heroic de la seva pàtria.

La influència que sobre ell va exercir el compositor d'òpera italià Vincenzo Bellini també es pot apreciar en les seves melodies.

Les balades, scherzos i estudis (cadascun d'ells centrat en un problema tècnic específic) són mostra de la seva amplíssima obra per a piano sol.

La seva música, romàntica i lírica, es caracteritza per les dolces i originals melodies, les refinades harmonies, els ritmes delicats i la bellesa poètica.

Va influir notablement sobre altres compositors, com el pianista i compositor Franz Liszt i el compositor francès Claude Debussy.

Entre les seves obres publicades s'inclouen masurques, estudis, preludis, nocturns, poloneses, sonates i valsos "El Gran Vals Brillant" per a piano.

Música: "Gran Vals Brillant" Op.18

LINKS d'INTERÈS: