 [AUDICIONS] [COMPOSITORS] 
  [FORMES MUSICALS] [KIDS] 
  [MOVIMENTS]
 
  [AUDICIONS] [COMPOSITORS] 
  [FORMES MUSICALS] [KIDS] 
  [MOVIMENTS]
|  Hugo 
        Wolf (Windischgraz [Àustria], actualment Slovenjgradec [Eslovènia] 1860 - Viena, 1903) Els primers 
        contactes d'Hugo Wolf amb la música van començar molt aviat. 
        Des dels cinc anys anava a classes de violí i piano al Gymnassium 
        de Graz. També molt aviat es va manifestar el seu caràcter 
        conflictiu que marcaria la relació del compositor amb la seva obra. 
        Als quinze anys s'inscriu al Conservatori de Viena en contra de la voluntat 
        del seu pare i dos anys més tard se'n va per una baralla amb el 
        director. Seguirà mantenint al llarg de la seva vida una actitud 
        violentament rebel contra el tradicionalisme i l'academicisme de les institucions. 
         És 
        un dels representants de la Viena d'aquell moment, contemporani de Freud, 
        Klimt i Mahler. L'any 
        1878 li és diagnosticada una sífilis. És en aquest 
        moment que comença a composar el Quartet en re menor. Són 
        mesos de dedicació compulsiva a la música i a la literatura 
        i rep el recolzament de Liszt. L'any 1881 aconsegueix el lloc de segon 
        Kapellmeister a Salzburg que l'ajuda a resoldre els seus problemes 
        econòmics, però dos anys més tard torna a Viena. 
        Estrena el seu poema simfònic Pentesilea entre la incomprensió 
        general, malgrat això alguns músics van adonar-se de la 
        categoria del nou compositor. L'any 1884 accepta el treball de crític 
        musical en una revista de divulgació, Salonblatt, en la 
        que escriu fins el 1887. Amb la seva sinceritat, actitud provocadora i 
        clara adscripció a la línia de Wagner es guanya força 
        enemics. Va atacar la música de Brahms i Dvorák però 
        va ser un dels primers en reconèixer la importància de Bruckner. 
         Com a 
        compositor, adquireix certa acceptació amb la Serenata italiana 
        (1887). Quan el seu pare mor l'any 1887 té dificultats per seguir 
        vivint a Viena i es trasllada Perchtoldsdorf i, després, a Schloss-Matzen 
        (prop de Brixlegg). A començaments del 1888 es submergeix en la 
        composició de Lieder 
        sobre poemes de Mörike. En carta a un amic, datada el 23 de març 
        del 1888 diu de la seva feina que es tracta d'"obres mestres". 
        En menys de tres mesos, lliurat a una autèntica febre creativa, 
        posa música a 43 d'aquests poemes. La seva activitat compositiva 
        es transforma en una manifestació espasmòdica. A etapes 
        d'intensa activitat segueixen autèntics buits, potser per una personalitat 
        maníac-depressiva. Durant la primavera del 1889 escriu uns cinquanta 
        Lieder de Goethe com, per exemple, 
        Der Rattenfänger  Informació extreta de: - 1878-1883: Nuevos caminos, nuevas impresiones, Volum de la col·lecció Història de la Música, Ed. Deutsche Grammophon, Madrid, 1998 (inclou CD amb peces de Gabriel Fauré i Hugo Wolf) |