EXPRESSIONISME
L'expressionisme
comença a França amb Van Gogh i altres artistes i va tenir
certa afinitat amb el breu moviment fauve de Derain, Vlaminck i
Rouault. Els països germànics i escandinaus van trobar aquest
estil especialment adequat al seu temperament i va ser a Alemanya i a
Noruega on aquest moviment va florir en el camp de la pintura, la literatura
i la música. L'exposició fauvista del 1905, Salon d'automne
va tenir la seva rèplica per part del grup Die Brücke
de Dresde, amb artistes com Ernst Ludwig Kirchner i Erich Heckel.
Seguidament es va fundar un nou grup, Der Blaue Reiter, a Munich,
l'any 1911. Alguns dels seus membres van ser els eminents artistes moderns
Kandinsky, Macke, Nolde i, més tard, Klee. Ambdós grups
varen representar la manifestació més important del modernisme
en l'Alemanya anterior a la Primera Guerra Mundial, però va ser
el noruec Edvard Munch (1863-1944), el que va sobresortir en l'estil expressionista
fins arribar a l'excitació neuròtica. Les característiques
de l'estil són l'ús de colors violents, la distorsió
manierista de les línies i una preocupació obsessiva pels
estats emocionals extrems d'ansietat, amor, odi, gelosia, por, sexe, humiliació
i violència. En síntesi, una preocupació pels obscurs
laberints de la psique humana descrits per Freud.
La literatura
expressionista va explotar temes similars. Els seus representants són
autors com Strindberg, Trakl, Wedekind, Toller i Kafka. En les obres d'aquests
autors s'empeny al desprevingut lector cap a una visió de malson
de la condició humana, centrada en el sofriment i el victimisme.
L'expressionisme
musical es relaciona principalment amb Arnold Schönberg (1874-1951)
i els seus deixebles, Berg i Webern. Hi ha tres tipus d'expressionisme
musical: tonal, atonal i serial.
Expressionisme tonal
Aquest terme es refereix a la música en la que s'expressen les
idees expressionistes en un medi encara basat en la tonalitat, amb independència
de lo cromàtics que siguin els estils harmònics o melòdics.
Un dels millors exemples és el monodrama de Schönberg Erwartung
Op.17, una peça de gran intensitat: una dona es cita amb el
seu amant en un bosc per la nit. Mentre el busca, ensopega amb el seu
cadàver, assassinat. En l'escena final ella li parla amb profunda
emoció, com si ell encara visqués.
L'estructura tonal tradicional s'abandona, encara que es manté
una referència bàsica a re menor, de forma desdibuixada.
La tonalitat de re va tenir un significat especial per a Schönberg
durant el seu primer període, d'orientació tonal. Dos dels
seus primers quartets de corda estan en re, i també el seu
poema simfònic Pelleas und Melisande.
Una peça anterior, Nit transfigurada Op.4, originàriament
escrita per a quartet de corda, però arranjada l'any 1917 (i revisada
el 1943) per a orquestra de corda, està en re menor i acaba
en re major. Inspirada en un poema de Richard Dehmel, l'obra té
un fort caràcter programàtic: una dona passeja amb el seu
amant a la llum de la lluna i li diu que espera un fill d'un altre home
que no significa res per a ella. La turmenten la vergonya i el sentiment
de culpa. El seu amant li diu que la perdona i que l'estima tant, que
estimarà al nen com si fos seu. Gràcies a l'amor, ell pateix
una transfiguració moral i emocional al besar-se en èxtasi
amb ella. En aquesta peça es pot detectar el cromatisme wagnerià
i una espiritualització tristanesca, especialment en els últims
compassos. Malgrat això, no es tracta d'una imitació sinó
d'una composició tonal expressionista en l'estil romàntic
tardà de Schönberg de gran intensitat i bellesa.
Expressionisme atonal
L'autèntic
llenguatge expressionista, es podria dir que el més natural, és
l'atonalisme musical, i en la seva màxima expressió l'atonalisme
serial. Un cop més Schönberg va ser qui va indicar el camí
i es va sentir plenament en el seu territori dins del moviment expressionista.
Ell mateix va ser un pintor expressionista més que acceptable,
com ho demostra el seu autoretrat. Pel que fa a la música, ell
mateix esmenta els seus tres períodes estilístics, que es
poden datar aproximadament d'aquesta manera:
a) tonal
(romanticisme tardà i expressionisme tonal): fins el 1908
b) atonal (expressionisme atonal): 1908-1921
c) serial (expressionisme serial): des de 1921
Al fixar-nos
en el període serial hauríem d'observar que algunes de les
seves obres, per exemple el Concert per a piano, acabat l'any 1942,
incorporen la idea d'un "expressionisme romàntic serial".
No hi ha cap mena de dubte que les obres de Schönberg van estar sempre
imbuïdes de romanticisme. La contradicció no solucionada de
la seva personalitat creadora va ser que darrera de les idees musicals
revolucionàries, tals com l'"herètic" abandonament
de la tonalitat, que va produir una de les més profundes divisions
en la música occidental, s'amagava un home amb un temperament acusadament
romàntic i tradicionalista. Va patir una manca de reconeixement
a causa del seu romanticisme, encara que de vegades sembla no existir
en les seves obres atonals i serialistes atonals. Va admetre ser "un
conservador que s'ha vist forçat a ser un revolucionari".
Alguna vegada es va permetre un retorn a la tonalitat, com en les seves
Variacions sobre un recitatiu per a orgue, que tornen a estar en
la seva tonalitat preferida, re.
Un dels millors exemples de l'expressionisme atonal alemany és
Pierrot lunaire, del propi Schönberg. Un melodrama per a veu
femenina i grup de cambra amb piano, flauta, piccolo, clarinet, clarinet
baix, violí, viola i violoncel. És un cicle de vint-i-una
cançons basades en la traducció a l'alemany dels poemes
en francès d'Albert Giraud, cantada en Sprechgesang (cançó
parlada). Un altre exemple són les seves Sis
petites peces per a piano Op.19
on sense grans habilitats amb l'instrument es pot aprendre i gaudir de
l'expressionisme.
Expressionisme
serial
L'expressionisme serial és l'aplicació de les tècniques
serialistes als postulats de l'expressionisme. L'atonalisme, l'atonalisme
serial i l'expressionisme tonal estaven fets per complementar-se, i pot
ser en aquest element on resideixin les seves limitacions i vulnerabilitat.
Inclús pel públic d'avui resulta difícil acostumar-se
al món personalista d'efectes dissonants de l'expressionisme. Una
obra que pot ajudar a endinsar-se en aquest estil és l'òpera
Lulú, d'Alban Berg i les composicions epigramàtiques
de Webern.
Serialisme
La música serial és un dels avenços més radicals
del segle XX. Parteix de l'atonalisme, però es diferencia en que
el serialisme és un sistema ordenat. L'arbitrarietat del cromatisme
extrem i de l'atonalisme va rebre la seva formalització en Schönberg,
que va desenvolupar un sistema en el que una sèrie de dotze notes
serveix com a melodia i harmonia cromàtica per a tota una composició.
La Suite per a piano Op.25 de Schönberg, per exemple, es basa
en la següent sèrie de dotze notes: mi,
fa, sol, re bemoll, sol bemoll, mi bemoll, la bemoll, re, si, do, la,
si bemoll.
El sistema es va ampliar al incorporar la serialització de la durada
i del ritme, entre altres elements, al que s'anomena serialisme total.
En el serialisme parcial s'utilitzen menys de dotze notes. Una de les
millors introduccions al serialisme és el Concert per a violí,
d'Alban Berg.
Informació
extreta de:
- Introducción a la música del siglo XX, Ottó
Károlyi, Alianza Editorial, Madrid, 2000, pp.317-321
|