GUIA DIDÀCTICA

Aquesta WebQuest: Les Constel·lacions Zodiacals, està adreçada a alumnes de Cicle Superior de Primària i 1r Cicle d’ESO i s’emmarca dins de l’àrea de Coneixement del Medi i Ciències de la Naturalesa.

Coneixements previs

Pel que fa als continguts de l’Àrea, es dóna per suposat que els alumnes coneixen els elements bàsics del Sistema Solar. No està de més, però, fer un sondeig i una sessió en la que es repassin per sobre els supòsits fonamentals. Pot resultar idoni, doncs, fer una sessió introductòria on la web següent ens pot ser útil:

En respecte a les habilitats TIC, seria recomanable que ja siguin una mica autònoms, però sinó està tot molt ben explicat i a més a més se’ls pot anar ajudant. El que sí és important és que el mestre tingui un cert domini com a usuari, i amb les eines fonamentals d’edició web, tractament de la imatge digital i realització de Power Point (que és el que queda menys explicat).

Objectius Curriculars

• Descobrir el sistema estel·lar de la nostra galàxia
  • Orientar-se mitjançant les constel·lacions
  • Conèixer les històries i llegendes de les constel·lacions zodiacals
  • Estudiar el cicle de la vida d’una estrella
  • Incorporar el vocabulari científic específic

• Fets, conceptes i sistemes conceptuals:
    • El nostre sistema estel·lar
    • Navegació mitjançant els estels
    • Les llegendes de les constel·lacions
    • Formació, evolució i mort de les estrelles
    • Vocabulari científics
  • Procediments:
    • Recerca per Internet
    • Confecció d’un Planisferi Zodiacal
    • Recull de dades
    • Utilització de simuladors
    • Elaboració i exposició dels resultats
  • Actituds:
    • Resoldre qüestions en grup
    • Responsabilitat i coresponsabilitat
    • Rigorositat científica
    • Flexibilitat per acceptar opinions diverses

Tractament de la Informació i Competència digital

Durant el procés d’aquesta WebQuest els alumnes hauran de ser capaços de:

• Cercar informació a Internet
  • Navegació per diferents cercadors
  • Llegir hipertextualment
  • Seleccionar i triar les dades requerides i el que és fonamental
  • Desar fitxers al disc dur
  • Capturar, desar imatges i processar-les
  • Utilitzar els processadors de text
  • Dissenyar un gif animat
  • Utilitzar un editor web online
  • Utilitzar simuladors (Observatoris virtuals) i extrapolar la informació
  • Dissenyar un Power Point
  • Utilitzar les eines de la Web 2.0
  • Crear un compte de correu i saber-lo utilitzar

Temporització

L’ideal seria disposar de sessions d’1,30h. El nombre de sessions dedicades a la WebQuest dependrà del ritme del grup.

A nivell orientatiu, dir que el treball proposat és llarg i requereix alguns processos de certa complexitat, per la qual cosa és millor prendre’s temps suficient.

Recursos tècnics

El maquinari necessari és disposar d’ordinadors (un per alumne) connectats a Internet.

El hardware i software utilitzats són els habituals de qualsevol ordinador actual. Únicament els Observatoris virtuals ens poden donar algun problema amb ordinadors vells.

És útil disposar d’un canó de projecció per a les sessions en les que s’ha d’explicar, mostrar, o exposar algun aspecte a tot el grup, sobretot per a l’Exposició final.

També és adequat que els ordinadors tinguin altaveus i que es disposi d’auriculars.

Avaluació

Es tracta d’una rúbrica d’autoavaluació amb tres apartats:

• Organització i treball en grup
  • Treball de recerca
  • Producte final

Es tracta de que l’alumne es faci conscient del seu propi treball i realitzi un esforç d’autocrítica. El resultat de les Autoavaluacions els podrem contrastar amb la nostra pròpia avaluació per a la que podem utilitzar la mateixa graella.

Algunes recomanacions

És recomanable que abans de presentar la WebQuest als alumnes es faci un recorregut, visitant els links proposats, per comprovar que efectivament són operatius.

Per altra banda, és útil dedicar un temps a estudiar els continguts proposats i preveure dificultats tècniques amb les que ens puguem trobar.

Naturalment, cada grup és diferent, de manera que aquesta prèvia prospecció del terreny ens hauria d’ajudar a realitzar les adaptacions que considerem adients.

Vídeos de l'Experiència
Podeu veure el recull de l'Experiència de treball en format vídeo a les pàgines web següents:
- La webquest a l'aula
- Les webquests. Constel·lacions Zodiacals

- Les webquests. Creació i aplicació a l'aula

Finalment, si feu servir aquesta WebQuest i trobeu enllaços trencats, errors de qualsevol mena o teniu algun tipus de suggeriment, us agrairé que m’ho feu saber.

El meu e-mail: sargemi@xtec.cat