ACTIVITATS
El naixement d'Apol·lo i Àrtemis
Llegeix el text i respon les preguntes
següents. Recorda que Diana és el nom llatí d'Àrtemis.
Per contestar-ne algunes necessitaràs informació que obtindràs clicant
damunt els enllaços del text.
1. Qui va ser la mare dApol·lo i
Àrtemis?
2. Per què creus que Àrtemis és la deessa
protectora dels parts?
3. Qui persegueix Latona? Per què? Com
la va defensar el seu fill?
4. Quin és el nou nom de lilla on
Latona va donar a llum?
5. Esbrina qui va ser l'autor d'aquest
text i quan va viure. Pots utilitzar un cercador com Google,
o anar al web El
poder de la palabra, o des del centre consultar la Gran
Enciclopèdia Catalana. Quin altre autor és la seva font d'informació?
I quina obra en concret? Investiga també sobre aquest altre autor (llatí)
i l'obra en aquest
mateix web.
L'oracle de Delfos
1. Mira't el quadre
de Turner i esbrina amb quina arma Apol·lo va matar Pitó.
2. Exercici
d'associació: relaciona les diverses parts de la zona del santuari
amb les lletres corresponents del plànol.
3. Exercici
d'associació: relaciona les construccions del recinte amb els
números del
dibuix de la restitució.
4.- Per què el trípode és un
emblema d'Apol·lo?
5.- Per què creus que els oracles eren tan enigmàtics?
6. Exercici
d'associació: Identifica les fotografies següents relacionant
el seu número amb les lletres corresponents a les construccions de Delfos
indicades a continuació.
Les Muses
1. La
pintura de Poussin mostra Apol·lo i la font Castàlia entre poetes
i les Muses. Un dels personatges és la font Castàlia, representada en
forma humana. Més concretament, com apareix representada?
2. En el mateix quadre de Poussin, què
ofereixen els Amorets i Apol·lo als poetes?
3. Exercici
d'associació: les figures el Sarcòfag de les Muses.
4. En les pintures de Simon
Vouet (a) Què canvia en l'atribut que caracteritza Cal·líope respecte
de la que apareix en el Sarcòfag
de les Muses? (b) Sabries dir per què?
5. En el plafó de Melpòmene, Èrato i Polihímnia
d'Eustache
Le Sueur una de les Muses no té cap atribut. (a) Quina de les tres?
(b) Cap a on mira? (c) Quina impressió fa?
6. Quin atribut porta la Clio
d'Eustache Le Sueur?
7. Quin atribut du Terpsícora
d'Eustache Le Sueur?
8. Passa res de semblant amb el canvi dels atributs
de les altres Muses?
Dafne i Apol·lo
1. Exercici
d'omplir buits: el resum del mite de Dafne.
2. Respon:
- Què tenen en comú Dafne i la deessa Àrtemis
o Diana?
- Quan Apol·lo es presenta a Dafne, li diu
qui és fent esment de quatre de les seves funcions; quines són?
- Per què diu Ovidi que Apol·lo
"espera aconseguir allò que desitja i els seus propis oracles l'enganyen"?
3. Mira't l'escultura de l'artista
italià Bernini, i digues quins dos moments de la narració d'Ovidi reflecteix
l'escultura.

Gian
Lorenzo Bernini, Apol·lo i Dafne (1622·25),
Galleria
Borghese, Roma.
4.
Observa la pintura del venecià Giovanni Battista Tiepolo i respon:
- Quins altres dos personatges del mite surten
darrere Dafne? Com els reconeixes?
- Apol·lo apareix representat amb dos trets
que el caracteritzen i que pots observar en el detall del cap. A veure
si els identifiques i descobreixes en quina contradicció cau l'artista
pel que fa a l'ordre dels fets (et pot ajudar rellegir el final del
relat d'Ovidi).

Giovanni
Battista Tiepolo, Apol·lo perseguint Dafne (1765-66),
National
Gallery of Art, Washington.
Sencer
(dalt) i detall (sota)
5. Llegeix el sonet de Garcilaso
de la Vega (1501·1536) i tot seguit respon les preguntes.
SONETO XIII
A Dafne ya los brazos le crecían
y en luengos ramos vueltos
se mostraban;
en verdes hojas vi que se tornaban
los cabellos que el oro escurecían;
5
de áspera corteza se cubrían
los tiernos miembros que aun bullendo estaban;
los blancos pies en tierra se hincaban
y en torcidas raíces se volvían.
Aquel que fue la causa de tal daño,
a fuerza de llorar, crecer hacía
10
este árbol, que con lágrimas regaba.
Oh miserable estado, oh mal tamaño,
que con llorarla crezca cada día
la causa y la razón por que lloraba!
Garcilaso de la Vega
|
NOTES
luengos
= largos
escurecían
= oscurecían (superen en brillantor).
tamaño
= tan grande
|
- Garcilaso descriu en els dos primers quartets
la conversió en llorer de Dafne. En primer lloc relaciona les
parts del cos amb les de l'arbre i tot seguit compara la transformació
descrita per Garcilaso amb la descrita per Ovidi. Què en dedueixes?
- De qui parla la tercera estrofa? Per què
plora?
- En l'última estrofa el poema passa
del mite de Dafne a un tema d'abast general, que resulta ser una paradoxa.
Pensa quin pot ser.
6. Després de llegir aquest
altre sonet, contesta les preguntes.
A DAFNE, HUYENDO DE APOLO
"Tras vos, un alquimista
va corriendo,
Dafne, que llaman Sol, y vos tan cruda?
Vos os volvéis murciégalo
sin duda,
pues vais del Sol y de la luz huyendo.
"Él os quiere gozar, a lo que entiendo,
5
si os coge en esta selva tosca y ruda:
su aljaba suena, está su bolsa muda;
el perro, pues no ladra, está
muriendo.
"Buhonero
de signos y planetas,
viene haciendo ademanes y figuras,
10
cargado de bochornos y cometas."
Esto la dije; y en cortezas duras
de laurel se ingirió contra sus tretas,
y, en escabeche, el Sol se quedó
a oscuras.
Francisco de Quevedo
(1580·1645) |
NOTES
alquimista:
el sol ho daura tot de manera que aconsegueix que tot es torni
d'or, com pretenien els alquimistes amb la pedra filosofal.
murciégalo:
murciélago.
el
perro, pues no ladra, está muriendo: Apol.lo té la intenció
de "dar con perro muerto" a Dafne, expressió que vol
dir abandonar una prostituta sense pagar.
Buhonero
de signos y planetas: el sol és comparat a un venedor ambulant
que va recorrent els signes del zodíac, delineant les posicions
dels planetes com fan els astròlegs. Però també suggereix que
va fent gestos ridículs.
escabeche:
Perquè en l'escabetx se solen posar unes fulles de llorer.
|
- "Cruda" en aquest sonet té
un doble sentit. Per un cantó significa "cruel, sense pietat"
(envers el seu enamorat). Però, podries donar una altra interpretació,
tenint en compte que l'empaita Apol·lo, el Sol?
- En aquest primer
quartet Quevedo insinua una transformació burlesca diferent de
la mitològica que recull al final del poema. En què i
per què li sembla que s'ha de convertir Dafne?
- En el segon quartet
trobem una contraposició jocosa entre el carcaix que sona i la
"bolsa muda". Què vol dir amb aquesta expressió? A què
queda rebaixada Dafne?
- Compara el to d'aquest
sonet de Quevedo amb el de Garcilaso. Com és de cadascun? Fixa't
sobretot en el tractament d'Apol·lo.
|