Mòdul 1
Aplicacions educatives de full de càlcul
Exercicis

 
E11: Canvi de divises

L'objectiu és crear un full de càlcul que doni el valor en euros per a la compra de divises corresponent a unes quantitats determinades. El canvi està actualitzat a 28 d'agost de 2003.

El resultat podria ser similar a:

 

Nota: recordeu que a una columna numèrica se li pot donar, si convé, el format del tipus moneda, i fixar alhora el nombre de decimals. Cal veure les diferents opcions Formato | Celdas | Número. Per tal que surti correctament el símbol de l'euro, cal que, a l'entorn Windows, sigui aquesta la moneda triada per defecte. 
 


E12: Àrees i volums

L'objectiu d'aquest exercici és construir un full de càlcul que doni les àrees i el volum de diversos cossos geomètrics a partir de les seves dades. 

Aquests cossos són el cub, l'ortòedre, el con i l'esfera. 

Les fórmules precises són: 

Cub: si el costat és l, llavors 
l'àrea lateral: 4 l² 
l'àrea total: 6 l² 
el volum: l³ 
Ortòedre: si els costats són a, b i h, llavors 
l'àrea lateral: 2 (a h + b h) 
l'àrea total: 2 (a h + b h + a b) 
el volum: a b h 
Esfera: si el radi és r, llavors
l'àrea total: 4  r² 
el volum: 4/3  r³ 
Con: si el radi és r, la generatriu g i l'altura h, llavors 

l'àrea lateral: r g 
l'àrea total:   r g+   r² 
el volum: 1/3 r² h 

En aquest cas, els valors r, g i h han de verificar g² = r² + h². Per tant, si voleu (no és obligatori), podeu fer servir aquesta expressió per calcular la generatriu en funció del radi i l'altura, sabent que la funció de l'arrel quadrada en l'Excel és RAIZ( ).

El resultat podria ser semblant a:

Cal que anomeneu algunes cel·les per tal que les fórmules siguin més entenedores, així com hem fet al final de la pràctica 6 d'aquest mòdul.

 


E13: Resolució d'un problema verbal per tempteig

L'objectiu és poder resoldre un problema verbal pel mètode del tempteig. Suposem que és el següent: 

En un institut hi ha 774 persones entre el professorat, l'alumnat i el personal no docent. Per a cada professor o professora hi ha 15 alumnes i per cada 8 professors o professores hi ha una persona del personal no docent. Quants alumnes, professors o professores i personal no docent treballen en aquest institut?

Aquest full, no resolt encara, podria ser:

 



E14: Problema de la mescla de cafès

L'objectiu és construir un full de càlcul que permeti resoldre un problema de mescles mitjançant el tempteig, com el següent: 

Es disposa de dues menes de cafè: A i B. Es vol fer una mescla d'aquests dos cafès per vendre-la al públic. El preu per quilo del cafè A és de 8,5 euros i el del cafè B 5,5 euros. Determineu el percentatge que cal fer d'un i altre tipus per tal que el preu de la mescla per quilo sigui de 6,07 euros.

Aquest full podria ser:

 Heu d'aconseguir que només variant el contingut de la cel·la C9, vagi canviant el full i s'arribi a un preu de la mescla (cel·la C6) igual al desitjat (cel·la C8).
 

 


E15: Recaptació 

L'objectiu d'aquest exercici és construir un full de càlcul que faci el balanç final d'una recaptació a partir del nombre de bitllets o monedes existents. El resultat serà similar a:



E16: La crisi del petroli del 1979 

A continuació un exercici de referència d'història. La revolució iraniana de finals del 1978 i principis del 1979 va comportar una crisi mundial de conseqüències, en alguns aspectes, molt més greus que la del 1973. La caiguda del Xa va tenir com efecte la crisi del mercat petroler. L'OPEP, al març del 1979, va permetre el que fins aleshores no havia estat permès, que cada un dels seus membres apliqués la política de preus, segons el seu parer. El primer impacte de preus en la crisi iraniana fou:
 

Tipus de cru 


desembre 1978 
abril 1979
Aràbia lleuger  34° 
12,70
14,55
Aràbia pesat  27° 
12,02
13,64
Iran lleuger  34° 
12,81
16,57
Iran pesat  31° 
12,49
16,04
Kirkuk  36° 
12,88
15,95
Kuwait 31° 
12,22
15,79
Qatar Marine  36° 
13,00
16,85
Saharià 40° 
14,10
18,55
Brega 40° 
13,85
18,25
Nigèria lleuger  37° 
14,12
18,52

(*) Aquestes dades han estat extretes de l'autor CENTENO, R.: El petróleo y la crisis mundial. Alianza Universidad. Madrid 1982.

L'objectiu de l'exercici és fer un full de càlcul que indiqui quin va ser l'increment percentual entre el desembre de 1978 i l'abril de 1979. 

A partir d'aquí es poden formular diverses preguntes com ara: 

Quins països van seguir les recomanacions de l'OPEP en moderar l'increment del cru? Quins van augmentar el preu del cru exageradament? Distribució sòcio-político-econòmica d'aquests exportadors. Interpretació de l'amplada entre el mínim i el màxim de l'increment segons els països exportadors. I totes les preguntes que es puguin contextualitzar a partir d'aquestes dades respecte aquesta crisi i les crisis posteriors.
El full de càlcul podria ser similar al següent:



E17: El pla de jubilació

L'objectiu és construir un full de càlcul que obtingui el capital acumulat en un pla de jubilació a 10 anys en el qual es realitza una imposició de 2.000 euros al començament de cada any. L'objectiu és calcular el capital disponible al final del desè any. El resultat ha de ser similar a: