Mòdul 2
Aplicacions educatives de full de càlcul
Exercicis

 
E21: Escacs variable

Modifiqueu el full de la pràctica 2 d'aquest mòdul de manera que el factor que multiplica la quantitat de cada cel·la sigui variable. Haureu d'ampliar el full amb tres files més, col·locar a la cel·la C3 el valor inicial i a la cel·la C4 el factor que haurà de multiplicar-les. A més, cal que a les cel·les C3 i C4 només s'hi puguin entrar nombres naturals. En cas contrari ha de sortir un rètol avisant de l'error comès (validació de dades).

El full de càlcul que reflecteixi aquest situació pot ser: 


nnn
nnn


 nnn

 
E22: Equacions de segon grau

Construïu un full de càlcul per resoldre equacions de segon grau de la forma ax2 + bx + c = 0. La mecànica proposada és la següent: 

  • L'usuari fixa els valors dels coeficients de l'equació a, b i c
  • El full ha de calcular en primer lloc el discriminant de l'equació: 
  • D=b2-4ac
  • Si D és negatiu l'equació no té solucions amb nombres reals i el full només dóna un missatge explicatiu. 
  • Si D = 0 l'equació té una única solució doble el full dóna un missatge explicatiu i calcula l'arrel. 
  • Si D és positiu l'equació té dues arrels, el full dóna un missatge explicatiu i calcula les dues arrels. 
  • Les fórmules per calcular les solucions són: 
  • Haureu d'utilitzar una expressió condicional del tipus: 
  • SI(D<0;"situació 1";SI(D=0; "situació 2"; "situació 3"))
  • La funció d'Excel que calcula l'arrel quadrada és RAIZ( ).
    El full proposat serà similar al següent: 
     
     

    nnn

E23: El problema dels avions

Dos avions, avió 1 i avió 2, sobrevolen a la mateixa altura. L'avió 1 vola des d'un punt A cap a un punt B separats entre si per 9.000 km. L'avió 2 vola des del punt B cap al C. L'avió 1 vola a una velocitat constant de 1.000 km/h i l'avió 2 vola a 1.500 km/h. Transcorregut un temps t, la posició de cada avió serà: 

Es demana construir un full de càlcul que indiqui quina serà la distància mínima entre els dos avions en funció del temps transcorregut. 

La distància entre els dos avions correspondrà a la hipotenusa del triangle que es forma entre aquests avions i el punt B. La fórmula seria: 

Construir el full de manera que la distància entre A i B, i les velocitats dels dos avions siguin dades variables. 

Un model de full de càlcul que resolgui l'exercici podria ser: 

 Nota. Recordeu que en cada un dels paràmetres del condicional SI es poden posar altres funcions: 

SI (Y(cond1;cond2;cond3;...;cond-n); acció1; acció2) 

E24: Notes d'una classe

Es proposa fer un full de càlcul on, donades les notes d'una assignatura, es pugui visualitzar la situació de cada alumne respecte la mitjana de la nota de la classe. Això és, representar tantes "+" com proporcionalment té cada alumne a la seva nota per sobre de la mitjana, o tantes "-" si és per sota. També ha de recollir la mitjana, el valor màxim i el mínim.

Les cel·les de les notes han de tenir un format condicional (com a la pràctica 4), de manera que tinguin un aspecte diferent segons si la nota està per sobre o per sota de la mitjana. 

Nota. En cada un dels paràmetres del condicional SI es poden posar altres funcions. En aquest cas cal REPETIR un símbol d'un tipus o d'un altre segons es verifiqui o no una determinada condició. Això és: 

SI (condició; REPETIR("+"; número1); REPETIR("-"; número2)) 

Un model de full de càlcul podria ser: 

 nnn


E25: Funcions alfanumèriques

El següent exercici és una variació de la pràctica 7 d'aquest mòdul. Es proposa aplicar els coneixements adquirits en aquella pràctica per construir el següent full: 

La longitud màxima prevista per a les paraules és d'11 caràcters. Utilitzeu la lletra de pas fix Courier New per tal d'encolumnar adequadament els caràcters. 


Suggeriment opcional

Com exercici complementari i opcional amplieu l'anterior full de càlcul amb una nova activitat com la de la figura següent en forma d'arbre. Si la paraula té menys d'11 caràcters apareixerà a les últimes cel·les un asterisc "*" centrat en la cel·la.