Mòdul 3
Aplicacions educatives de full de càlcul
Exercicis

 

E31: Comparació econòmica

Ara us proposem que analitzeu unes dades econòmiques d'Espanya corresponents al període 1977-1990. Les dades vénen expressades en pessetes.

A partir de les dades de les columnes A, B, C , D i E acabeu el full de càlcul calculant els increments percentuals que figuren a les columnes F, G i H. Connecteu-hi els dos gràfics, que ens relacionin els increments de l'IPC i de l'SMI (Salari Mínim Interprofessional) i els increments dels preus del litre de benzina i de la bombona de butà respectivament. Cal tenir en compte que els increments es calculen sempre respecte als valors de 1977. Per exemple, al 1985 el preu del butà va ser de 880 ptes. Això implica el 276,07% d'increment sobre el preu del 1977, que va ser de 234 ptes. Podria ser interessant que una vegada fet tot això canviéssiu algunes dades de 1990, i així observar els canvis gràficament.
 

 

E32: Demografia

En aquest exercici us proposem que estudieu la variació de la població de quatre ciutats. El full de càlcul que heu de dissenyar ha de ser semblant a:

Fixeu-vos com en la fila 3 teniu les poblacions inicials, que surten repetides a la fila corresponent a l'any 2002. En la fila 4, heu de situar els percentatges de creixement anual, és a dir, el tant per cent que creix la població de cada ciutat cada any, respecte l'any anterior. Fixeu-vos també com la ciutat D té un creixement negatiu. Això significa que aquesta ciutat perd, cada any, el percentatge de població que està indicat en la cel·la E4. En el rang B7:E15, heu d'entrar les fórmules necessàries per aconseguir els resultats que es poden observar.

També heu de dissenyar un gràfic, on es representin aquestes dades, similar a:

 


E33: Llei de Boyle-Mariotte

La llei de Boyle-Mariotte diu que el volum ocupat per una mateixa massa gasosa, a temperatura constant, és inversament proporcional a la pressió que suporta. És a dir, si P és la pressió i V el volum, seria:

P V = constant
Això és, un gas a pressió P i a volum V, si passa a pressió P' el seu volum serà V', de tal manera que es complirà:
P V = P' V' = constant
O si el gas de pressió P i volum V varia el volum a V'' aleshores, la seva pressió variarà a P'', de manera que:
P V = P' V' = P'' V'' = constant 
La pressió s'acostuma a mesurar en mil·límetres de mercuri (mm  Hg) i el volum en centímetres cúbics (cc).

Així, per exemple, un gas que ocupa 76,8 cc a la pressió de 772 mm de hg, el volum que ocuparà a 1 atmosfera de pressió (1 atm = 760 mm de hg) serà:

(76,8 cc) x (772 mm de hg) = V x (760 mm de hg)
És a dir,

En resum, si es manté la temperatura constant, en variar la pressió, el volum varia seguint la llei de Boyle-Mariotte.

Es proposa construir un full de càlcul tal que, donats un volum i una pressió inicials, trobi el volum corresponent a una pressió variable segons un increment (de 50 en 50 mm) i a partir d'un primer valor (50 mm).

Aquest full ha de poder simular les diverses situacions en variar els valors de les cel·les B3 i B4. Construïu la gràfica associada.

Aquest full podria ser:

 

 
E34: L'Ensenyament secundari obligatori a Catalunya (I)

A partir de les dades oficials de matrícula d'ESO del curs 2001-02, heu d'elaborar un full de càlcul amb uns gràfics com es veuen a la figura:

 
E35: L'Ensenyament secundari obligatori a Catalunya (II)

A partir de les dades publicades pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, sobre la implantació de l'ESO en els darrers anys, es poden fer diferents gràfics comparatius. Fixeu-vos en la figura següent:
 



Es proposa que feu un full de càlcul semblant amb els  gràfics associats. Cal tenir en compte que:
  • A les columnes Creix. Públic i Creix. Privat es calculen els increments percentuals de grups de cada curs respecte al curs 1991-92. Per exemple, en el curs 1994-95 hi va haver un increment de grups d'ESO del 208,31% en el sector públic i del 173,53% en el sector privat, respecte al curs 1991-92. 
  • En les columnes anomenades Grups per centre es calcula, per a cada curs i sector, el nombre de grups d'ESO que té cada centre de mitjana. 
  • El primer gràfic de l'esquerra és un gràfic de barres horitzontals que va bé per comparar la importància numèrica relativa dels dos sectors i la seva evolució en aquests cursos. 
Comenteu, breument aquests gràfics.
 
 

E36: L'Ensenyament secundari obligatori a Catalunya (III)

A continuació us presentem més dades sobre el mateix tema, recollides de

http://www.gencat.es/ense/depart/pdf/esta0102/series/series7.pdf


 

En aquest exercici us proposem que dissenyeu un full de càlcul amb gràfics associats per tal de:

  • Comparar l'evolució, des de 1990-91 fins a 2000-01, del nombre d'alumnes (total) que escull el sector públic o el privat per fer l'ESO. 
  • Calcular, per a cada sector,  el nombre d'alumnes per grup de mitjana (ratio) i comparar l'evolució que ha tingut aquesta ratio, per a cada sector, en aquests últims 11 cursos.
  • Per resoldre correctament aquest exercici, haureu de tenir en compte les dades i els tipus de gràfics fets servir en l'exercici anterior.

    Aneu provant diferents tipus de gràfics i trieu aquells que expliquin millor aquests resultats.