![]() |
Mòdul
4
![]() |
Aplicacions
educatives de full de càlcul![]() |
Exercicis |
Exercicis
E41: Dietètica Es tracta de construir un full de càlcul que ens suggereixi menús de dos plats i postres, a partir de les quilocalories que es vol consumir en un àpat i del repartiment percentual de les quilocalories a ingerir entre el primer i el segon plat. Aquest menú suggerit es basarà en l'aportació calòrica de 100 grams d'aliment. El resultat podria ser semblant a: |
Una vegada construït el full, l'usuari fixarà les quilocalories totals i el percentatge d'aquestes emprades en el primer plat i en el segon en les caselles blanques. El full calcularà les quilocalories corresponents a aquests percentatges i buscarà els plats que s'aproximin asl valors calòrics exigist, en la taula de l'esquerra. Com que, segurament, no coincidirà, escriurà les kcal que realment recull la taula. A continuació, farà el mateix amb la resta de calories reals per als postres, consultant la taula de la dreta i al final sumarà les kcal realment consumides. Per exemple, en la figura es veu que l'usuari ha triat 600 kcal, un 30% pel primer plat i un 50% pel segon. El 30% de 600 és 180, que no surt a la llista dels primers plats. El valor més proper per sota és 131, que correspon a Mongetes fresques. Això és el que escriu en el full. Pel segon plat, calcula el 50% (el que ha entrat l'usuari) de 600 que són 300. Com que 300 no surt a la llista, agafa el valor més proper per sota que és 293, corresponent a la Vadella greixosa. Això també ho escriu en el full. La resta de kcal són 600 - 131 - 293 = 176, que tampoc surt a la llista dels postres. El que troba més proper, per sota, és el 94 Poma. Al final fa la suma de calories realment consumides 131 + 293 + 94= 518. A la cel·la E9 hi ha d'haver un SI condicional, de manera que en cas que la suma de D6 i D9 superi 100, escrigui "Supera el 100%!" i en cas contrari no ha d'escriure res. Cal fer servir la funció BUSCARV, considerant la primera i segona fila de cada llista de plats. En aquest full hi haurà d'haver, per tant, consultes a un altre full amb tres taules, dels primers plats, dels segons plats i dels postres. S'ha de fer notar que els
supòsits d'aquest exercici són ficticis. Òbviament,
la dietètica és un camp prou seriós com per trivialitzar-lo!
|
|
E42: Quina
hora és?
Es proposa construir un full de càlcul tal que, a partir de l'hora local oficial al meridià de Greenwich i d'una diferència horària entera respecte a ell, busqui en una taula la localitat que s'ajusti a la diferència horària donada i l'hora local en aquell indret. El resultat pot ser més o menys així: Indicacions
|
|
E43: Notes II Aquest exercici és una generalització de la pràctica 3 amb la incorporació d'una estadística de notes. S'aconsella recuperar aquesta pràctica i introduir les modificacions oportunes. Es proposa construir un full de càlcul (Notes II) tal que, connectat amb un altre (Notes conversió) tradueixi els valors numèrics de les notes en les qualificacions Ins., Suf., Bé, Not. i Exc., així com també, de la nota numèrica global de cada alumne, que a les hores ho farà en Insuficient, Suficient, Bé, Notable i Excel·lent. Aquest full de càlcul hauria de tenir la nota mitjana, la mediana i la desviació estàndard de cada una de les assignatures i de la global de tots els alumnes. També es proposa que
el full de càlcul compti, a partir de la qualificació global
de cada alumne la quantitat d'alumnes que han obtingut Insuficient, Suficient,
Bé, Notable i Excel·lent. Tot això podria ser alguna
cosa semblant a:
|
![]()
|
E44: Aniversaris 3 En una reunió de tres persones és molt o poc probable que, com a mínim, dues d'elles tinguin el seu aniversari en el mateix mes? Per respondre aquesta pregunta us proposem una simulació en que es calculi el percentatge de coincidències, sobre 200 intents, del mes de naixement de, com a mínim, de dues persones de les tres abans esmentades (Si es vol més precisió, es poden fer més simulacions). El valor exacte d'aquesta
probabilitat és:
|
![]() |
![]() |
Indicacions
|
|
E45 (Opcional):
Transcripció literal de nombres naturals fins a mil
Nota: No és obligatori lliurar aquest exercici per superar el mòdul 4. Es proposa un full de càlcul, semblant a la pràctica 4 d'aquest mòdul, que permeti transcriure literalment qualsevol nombre natural no més gran que mil. El resultat pot ser semblant
a:
|
![]() |
Indicacions
|