Mòdul 4
Aplicacions educatives de full de càlcul
Exercicis

 
Exercicis

E41: Dietètica

Es tracta de construir un full de càlcul que ens suggereixi menús de dos plats i postres, a partir de les quilocalories que es vol consumir en un àpat i del repartiment percentual de les quilocalories a ingerir entre el primer i el segon plat. Aquest menú suggerit es basarà en l'aportació calòrica de 100 grams d'aliment. 

El resultat podria ser semblant a:


 

Una vegada construït el full, l'usuari fixarà les quilocalories totals i el percentatge d'aquestes emprades en el primer plat i en el segon en les caselles blanques. El full calcularà les quilocalories corresponents a aquests percentatges i buscarà els plats que s'aproximin asl valors calòrics exigist, en la taula de l'esquerra. Com que, segurament, no coincidirà, escriurà les kcal que realment recull la taula. A continuació, farà el mateix amb la resta de calories reals per als postres, consultant la taula de la dreta i al final sumarà les kcal realment consumides.

Per exemple, en la figura es veu que l'usuari ha triat 600 kcal, un 30% pel primer plat i un 50% pel segon. El 30% de 600 és 180, que no surt a la llista dels primers plats. El valor més proper per sota és 131, que correspon a Mongetes fresques. Això és el que escriu en el full.

Pel segon plat, calcula el 50% (el que ha entrat l'usuari) de 600 que són 300. Com que 300 no surt a la llista, agafa el valor més proper per sota que és 293, corresponent a la Vadella greixosa. Això també ho escriu en el full.

La resta de kcal són 600 - 131 - 293 = 176, que tampoc surt a la llista dels postres. El que troba més proper, per sota, és el 94 Poma. Al final fa la suma de calories realment consumides  131 + 293 + 94= 518.

A la cel·la E9 hi ha d'haver un SI condicional, de manera que en cas que la suma de D6 i D9 superi 100, escrigui "Supera el 100%!" i en cas contrari no ha d'escriure res.

Cal fer servir la funció BUSCARV, considerant la primera i segona fila de cada llista de plats.

En aquest full hi haurà d'haver, per tant, consultes a un altre full amb tres taules, dels primers plats, dels segons plats i dels postres. 

S'ha de fer notar que els supòsits d'aquest exercici són ficticis. Òbviament, la dietètica és un camp prou seriós com per trivialitzar-lo!
 

 

E42: Quina hora és?

Es proposa construir un full de càlcul tal que, a partir de l'hora local oficial al meridià de Greenwich i d'una diferència horària entera respecte a ell, busqui en una taula la localitat que s'ajusti a la diferència horària donada i l'hora local en aquell indret. 

El resultat pot ser més o menys així: 

Indicacions

  • L'hora local inicial s'ha d'entrar fent servir dos dígits per a les hores i dos més per als minuts, separats pels dos punts. Per tant, la cel·la en qüestió ha de tenir format de text. 
  • Es pot utilitzar una columna fora del marc del primer full per tal de fer servir algunes cel·les d'aquesta columna per considerar només les hores del contingut de la cel·la de l'apartat anterior i passar-les a valor numèric; sumar aquestes hores amb la diferència horària de la cel·la pertinent i passar el resultat a valor de text. Caldrà fer servir les funcions IZQUIERDA, VALOR, LARGO, DERECHA, BUSCARV i DECIMAL. 
  • Cal preveure els casos en què la diferència horària provoqui un canvi de dia. És a dir, si l'hora local d'entrada és 08:22 i la diferència horària és -10 hores, l'hora buscada no pot ser -02:22, sinó que serà 22:22 (del dia anterior). El mateix es pot dir per a una hora local igual a les 23:13 amb una diferència horària de 5 hores: l'hora buscada ha de ser les 04:13 (del dia posterior) i no les 28:13. Per resoldre aquesta dificultat caldrà fer servir un condicional compost. 
  • En el missatge de l'hora s'ha d'indicar si és el mateix dia, el dia anterior o el dia següent. 

 

E43: Notes II

Aquest exercici és una generalització de la pràctica 3 amb la incorporació d'una estadística de notes. S'aconsella recuperar aquesta pràctica i introduir les modificacions oportunes. 

Es proposa construir un full de càlcul (Notes II) tal que, connectat amb un altre (Notes conversió) tradueixi els valors numèrics de les notes en les qualificacions Ins., Suf., Bé, Not. i Exc., així com també, de la nota numèrica global de cada alumne, que a les hores ho farà en Insuficient, Suficient, Bé, Notable i Excel·lent. 

Aquest full de càlcul hauria de tenir la nota mitjana, la mediana i la desviació estàndard de cada una de les assignatures i de la global de tots els alumnes. 

També es proposa que el full de càlcul compti, a partir de la qualificació global de cada alumne la quantitat d'alumnes que han obtingut Insuficient, Suficient, Bé, Notable i Excel·lent. Tot això podria ser alguna cosa semblant a:
 

 

 


E44: Aniversaris 3

En una reunió de tres persones és molt o poc probable que, com a mínim, dues d'elles tinguin el seu aniversari en el mateix mes? 

Per respondre aquesta pregunta us proposem una simulació en que es calculi el percentatge de coincidències, sobre 200 intents, del mes de naixement de, com a mínim, de dues persones de les tres abans esmentades (Si es vol més precisió, es poden fer més simulacions). 

El valor exacte d'aquesta probabilitat és: 
P(alguna coincidència)=1-P(cap coincidència)=1 - 1 · 11/12 · 10/12 = 0,236111...
 

Indicacions
  • Les columnes C, E i G estan ocultes. En elles hi ha les fórmules aleatòries de la tria numèrica d'un dels 12 mesos. 
  • Les columnes B, D i F miren quin nombre aleatori de l'1 al 12 hi ha a la mateixa fila però a la columna de la dreta. Amb aquest nombre, ha de consultar la Taula de mesos per tal que aparegui el nom del mes corresponent. 
  • La condició per tal que, com a mínim, dues persones de les tres celebrin el seu aniversari el mateix mes podria ser, per la fila 7, (C7-E7)*(E7-G7)*(G7-C7)=0. Simplement amb dues coincidències numèriques de les cel·les C7, E7 i G7, el producte anterior serà 0. Aquesta condició s'haurà de tenir en compte per introduir un condicional en la columna H. Una altra condició equivalent a la indicada anteriorment per descobrir si hi ha coincidència o no podria ser: O(C7=E7 ; E7=G7 ; G7=C7), sent O una funció lògica. Consulteu a l'ajuda la funció lògica O i altres funcions relacionades. 
  • La resta és similar a la pràctica 6.

  •  
E45 (Opcional): Transcripció literal de nombres naturals fins a mil

Nota: No és obligatori lliurar aquest exercici per superar el mòdul 4.

Es proposa un full de càlcul, semblant a la pràctica 4 d'aquest mòdul, que permeti transcriure literalment qualsevol nombre natural no més gran que mil. 

El resultat pot ser semblant a:
 

Indicacions
  • Com en la pràctica 4 cal utilitzar dos fulls. Un, on hi ha la Transcripció i el Convertidor transcripció, i un altre on hi ha la Taula de transcripció. 
  • Cal fer servir la mateixa taula (Taula transcripció) que la de la pràctica abans esmentada. 
  • En copiar un full d'un llibre a un altre cal tenir activar el requadre Crear una copia de l'opció Mover o copiar
  • La cel·la del full Convertidor transcripció que conté el nombre inicial, es considera com a text amb la funció DECIMAL amb cap decimal. 
  • La fórmula de la cel·la que separa la xifra de les centenes, si n'hi ha, de la resta, l'ha de convertir en valor numèric. En aquesta cel·la s'utilitzen les funcions LARGO, VALOR i EXTRAE. 
  • Les cel·les on contenen els valors numèrics de les dues últimes i de l'última xifra, respectivament, del nombre inicial tenen les funcions VALOR i DERECHA. Les fórmules de les cel·les de la fila on es fan les transcripcions parcials i total són semblants a les corresponents a la pràctica referida anteriorment.

  •