Els alumnes afectats per algun tipus de deficiència visual com amb d'altres tipus de deficiències sensorials poden tenir si disposen dels recursos necessaris i si no tenen cap altre trastorn associat una escolarització pràcticament normalitzada. Només en els casos greus de deficiència visual caldrà que l'escola disposi de recursos adequats per a poder seguir l'escolarització com els altres nens.

La deficiència visual inclou una població molt heterogènia: des de persones amb ceguesa absoluta, altres amb problemes visuals severs però amb restes visuals que poden aprofitar-se per el seu desenvolupament i aprenentatge.

Segons l'organització nacional de cecs, es considera ceguesa quan es té un menys de 1/10 de visió en els dos ulls amb les correccions pertinents, sempre que aquesta disminució visual sigui de caràcter permanent i incurable.

• Per a valorar la ceguesa es tindrà en compte:L'agudesa visual corretgida de lluny i a prop.
  • El camp visual, per sota de 35 graus.
  • La mobilitat ocular.
  • Altres funcions: captació de colors, adaptació de la llum i l'obscuritat i coordinació binocular.

L'informació que captem a través del sentit de la vista significa un 80% de l'informació que es reb de tots els sentits. Aquest fet fa que la persona afectada per deficiència visual greu hagi d'emprear els altres sentits i captar l'informació sobre l'entorn de forma diferent. Es farà principalment a través de l'oïda, olfacte, tacte , és a dir, el sistema propioceptiu. Malgrat aquestes diferències en la captació de l'informació i els aprenentatges poden desenvolupar-se normalment a través de víes alternatives a les que utilitzen els vidents.