Objectius Didàctics
- Identificar les diferents formes de vida durant la Prehistòria.
- Explicar els trets diferencials de l’economia i de la dieta en el Paleolític, el Neolític i l’Edat dels Metalls.
- Descriure algunes formes característiques de l’utillatge, les construccions i les manifestacions culturals de les societats prehistòriques.
- Explicar els orígens del neolític i el procés de sedentarització dels grups humans.
- Reconèixer la importància de l’agricultura, la ramaderia i la metal·lúrgia en l’evolució social i cultural de les societats prehistòriques.
- Identificar mostres d’art rupestre.
- Saber situar cronològicament el desenvolupament dels transports i del comerç.
- Conèixer la funció dels megàlits.
- Valorar la importància del patrimoni arqueològic i artístic per al coneixement històric.
Continguts
Procediments
- Identificació de les diferents etapes de la prehistòria.
- Localització dels objectes arqueològics i dels fets més rellevants de la Prehistòria en un fris cronològic.
- Identificació dels processos de successió temporal: passat, present i futur.
- Descripció i anàlisi de les produccions materials característiques de la Prehistòria.
- Explicació detallada d’alguns processos de treball realitzats per les societats prehistòriques.
- Comparació i anàlisi de dades a partir de les fonts d’informació emprades.
- Establiment de generalitzacions a partir de la informació treballada.
- Expressió de conclusions mitjançant treballs monogràfics.
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
- El temps històric: el calendari i la cronologia.
- El Paleolític: societats caçadores-recol·lectores.
- Les primeres ocupacions humanes de la Península Ibèrica.
- Les primeres manifestacions artístiques: l’art rupestre.
- Les pintures prehistòriques a la Península Ibèrica.
- El Neolític. Producció d’aliments i primers poblats.
- L’Edat dels Metalls: metal·lúrgia, artesans i comerciants.
- Les construccions megalítiques. El megalitisme a Catalunya
Actituds, valors i normes
- Valoració i respecte del patrimoni històric, artístic i arqueològic com a font de coneixement del nostre propi passat.
- Reconeixement de la importància de les formes de vida del passat i de la seva influència en la organització de la societat actual.
- Interès per la localització temporal i espacial de les produccions materials i dels fets més rellevants de l’època prehistòrica.
- Sensibilitat per la diferència i la diversitat cultural.
- Afany d’interrogar-se i d’investigar la realitat que ens envolta.
- Esforç per utilitzar correctament els materials propis i comunitaris.
|