Objectius Didàctics

  • Identificar les diferents formes de vida durant la Prehistòria.
  • Explicar els trets diferencials de l’economia i de la dieta en el Paleolític, el Neolític i l’Edat dels Metalls.
  • Descriure algunes formes característiques de l’utillatge, les construccions i les manifestacions culturals de les societats prehistòriques.
  • Explicar els orígens del neolític i el procés de sedentarització dels grups humans.
  • Reconèixer la importància de l’agricultura, la ramaderia i la metal·lúrgia en l’evolució social i cultural de les societats prehistòriques.
  • Identificar mostres d’art rupestre.
  • Saber situar cronològicament el desenvolupament dels transports i del comerç.
  • Conèixer la funció dels megàlits.
  • Valorar la importància del patrimoni arqueològic i artístic per al coneixement històric.

Continguts

Procediments

  • Identificació de les diferents etapes de la prehistòria.
  • Localització dels objectes arqueològics i dels fets més rellevants de la Prehistòria en un fris cronològic.
  • Identificació dels processos de successió temporal: passat, present i futur.
  • Descripció i anàlisi de les produccions materials característiques de la Prehistòria.
  • Explicació detallada d’alguns processos de treball realitzats per les societats prehistòriques.
  • Comparació i anàlisi de dades a partir de les fonts d’informació emprades.
  • Establiment de generalitzacions a partir de la informació treballada.
  • Expressió de conclusions mitjançant treballs monogràfics.

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

  • El temps històric: el calendari i la cronologia.
  • El Paleolític: societats caçadores-recol·lectores.
  • Les primeres ocupacions humanes de la Península Ibèrica.
  • Les primeres manifestacions artístiques: l’art rupestre.
  • Les pintures prehistòriques a la Península Ibèrica.
  • El Neolític. Producció d’aliments i primers poblats.
  • L’Edat dels Metalls: metal·lúrgia, artesans i comerciants.
  • Les construccions megalítiques. El megalitisme a Catalunya

Actituds, valors i normes

  • Valoració i respecte del patrimoni històric, artístic i arqueològic com a font de coneixement del nostre propi passat.
  • Reconeixement de la importància de les formes de vida del passat i de la seva influència en la organització de la societat actual.
  • Interès per la localització temporal i espacial de les produccions materials i dels fets més rellevants de l’època prehistòrica.
  • Sensibilitat per la diferència i la diversitat cultural.
  • Afany d’interrogar-se i d’investigar la realitat que ens envolta.
  • Esforç per utilitzar correctament els materials propis i comunitaris.