Temporització :   8
sessions de  1 a 1:30’ 
semanal
Gener/Febrer/Març
Continuarem a partir del treball
realitzat a l’apartat dramatització de la programació del primer trimestre.
Una vegada realitzat tot el treball
de taula sobre el text, analitzats els diferents components dramàtics, com la
successió cronològica dels conflictes, els espais i l’estudi dels personatges,
ja podem començar amb l’elecció dels personatges Aquesta elecció es pot
realitzar de moltes maneres, però jo aconsellaria, que per tal d’evitar
conflictes i  frustracions, es realitzés
de la forma més participativa possible. També és important dedicar-li temps,
cal convèncer i persuadir als alumnes de totes les decisions que es prenguin;
han de sentir que el procés s’ha realitzat d’una forma justa.  També és important, parlar entre tots i
recordar el compromís que tenim davant el grup, i la responsabilitat que suposa
assumir un personatge. Evidentment, no es pot canviar de personatge, sense una
raó de pes.
En aquest cas la dramatització
es realitza a partir d’un text dramàtic i per tant, caldrà donar-li importància
a l’esforç de memorització i preparació per part dels alumnes. Encara, que es
parteix d’un text, aquest no s’ha de considerar com quelcom rígid i intocable;
els alumnes ho han de fer seu, i sempre que es consideri adient, es podrà
modificar en funció dels interessos del grup. Es podrà retallar algun paper o
bé allargar un altre, canviar el final, o suprimir escenes o actes. També s’haurà
de tenir en compte donar protagonisme a aquests alumnes problemàtics o poc
integrats.
A continuació
presento les 8 sessions del 2n trimestre. En cada sessió es descriu l’activitat
que cal realitzar i el corresponent objectiu.
1ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | ||||
| Fer un càsting per tal d’escollir els
  personatges. Prèviament
  cadascú s’haurà preparat a casa el paper que li agradaria fer.  En la sessió cada alumne dramatitzarà una
  part del seu paper durant tres minuts. Possiblement hi hauran papers que siguin
  escollits per molts alumnes, i caldrà tenir molt clares les normes d’elecció. Podríem fer una graella d’avaluació
  graduada del 1 al 5, en la que es valoressin diferents ítems La plantilla
  hauria d’estar pensada entre tots. Aquesta graella es farà si tots estan
  d’acord. En la pàgina següent presento un possible model. També es pot decidir entre els alumnes que
  volen el paper; que entre ells s’ho parlin i decideixen. Jo personalment he
  fet servir sempre aquesta manera, i m’ha anat bé. Una altre aspecte a considerar seria,  explicar les raons per les quals es vol fer
  aquest paper; persuadir a la resta de companys. | Fer l’elecció dels personatges per part
  dels alumnes. Aprendre a acceptar les decisions del grup. Aprendre a acceptar les pròpies
  limitacions. Reflexionar sobre el significat de la
  responsabilitat davant el grup. Reflexionar sobre la voluntat i la
  capacitat d’esforç. Aprendre a donar raons. | ||||
| DECIDIM QUI INTERPRETARÀ ELS DIFERENTS PERSONATGES | |||||
|  | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| Memorització |  |  |  |  |  | 
| Utilització recursos expressius |  |  |  |  |  | 
| Dicció i entonació |  |  |  |  |  | 
| Identificació i interpretació del
  personatge |  |  |  |  |  | 
Valorarem del 1 al 5 els diferents ítems, per 
    tal de decidir qui farà els diferents papers de l’obra.
2ª SESSIÓ I 3ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Realització d’una assemblea per tal de
  parlar sobre el treball i les responsabilitats que caldrà assolir en el
  muntatge teatral. 1.  
  Reflexionar sobre els valors Caldrà parlar  sobre la responsabilitat i el  compromís necessàries en la tasca
  col.lectiva; insistir en la idea de grup; 
  tothom és important, i el resultat final serà el resultat de l’esforç
  i la responsabilitat de tots.  Parlar sobre la importància de
  l’esforç, cal memoritzar el paper, cal conèixer l’obra, saber les entrades i
  sortides dels personatges, les relacions que s’estableixen entre ells.  I, el més important de tot, el
  respecte a les intervencions dels altres. La tolerància i el respecte seran
  indispensables per a la realització col.lectiva. Cal crear un clima de
  confiança i convivència. 2.  
  Temporització És important que els alumnes
  sàpiguen les sessions de les que disposaran per tal d’organitzar el treball.
  Els alumnes han de ser conscients des del principi de la temporització, per
  tenir-lo present en la planificació. Seria convenient fer una
  graella indicant breument, en una frase, la previsible activitat. 3.  
  Formació d’equips de treball  Cada grup haurà d’elaborar un
  projecte que presentarà i exposarà davant el grup. El grup podrà donar la
  seva opinió i, si es considerà convenient, 
  fer modificacions. Caldrà dividir la classe en
  subgrups de treball. El secretari escriurà els
  alumnes que formaran part de cada subgrup. Possiblement caldrà fer deures, ja que
  amb les sessions de classe no serà suficient per a l’elaboració dels
  projectes. També és important considerar la transversabilitat de moltes de
  les activitats, i poder realitzar algunes de les sessions en altres classes. Per exemple, en les classes de
  plàstica, alternatius, tutoria i llengua catalana. Els possibles equips poden ser : a/Equip d’escenografia És farà càrrec del disseny de
  l’escenari. Sobretot es tracta d’evocar, de suggerir, més que de reproduir
  una realitat. Ha de
  permetre les entrades, les sortides i els jocs escènics. b/Equip de vestuari Elaborarà un quadre amb tots els
  personatges i les possibles propostes de vestuari. Ha de ser senzill ; es tracta sobretot
  de treballar la interpretació. Resulta més interessant treballar sobre una
  base neutra (leotards, jersei mateix color), sobre el qual s’aplega un detall
  característic : orelles, cua, etc.  c/Equip de maquillatge i utillatge.  Parlar amb la classe de
  plàstica, per tal d’aprofitar alguna sessió per realitzar algun treball.  Elaborarà un quadre amb les possibles
  propostes de maquillatge i utillatge necessari. d/Equip de so i d’il.luminació És important per a delimitar
  l’espai escènic. Cal fer servir projectors, focus, dels tipus dels que es fan
  servir als aparadors dels comerços. Del que es tracta és de
  dirigir el llum i evitar que es difumini,
  donant-li una trajectòria. Caldrà indicar els principals canvis
  d’intensitat o de color. La música és molt important, pot ajudar
  a marcar les entrades i sortides; els moments més culminants, les recaigudes
  dramàtiques, imprimint un ritme a l’obra. La música farà que l’obra sigui més
  atractiva i emotiva. També és interessant elaborar
  una graella indicant els moments corresponents. e/Equip de prensa I reportatge Elaborarà un díptic presentant 
            als actors i l’argument. Haurà de posar cartells en llocs adients 
            de l’escola per a donar publicitat a l’obra. El díptic es repartirà 
            per totes les classes. A continuació dono un model. | Realitzar entre tots la planificació d’un
  projecte col.lectiu, com és el muntatge teatral. Participar de manera coherent i ordenada en
  la planificació. Reflexionar sobre els valors necessaris per
  a portar a terme un projecte en comú.  Parlar sobre la importància de l’esforç i
  el compromís en el treball en grup. Aprendre a responsabilitzar-se del
  compliment dels acords. Aprendre a organitzar-se i treballar en
  grup Aprendre a fer projectes de treball en grup. Aprendre
  a organitzar-se en equips de treball i fer la tasca en grup. Aprendre
  a dissenyar i realitzar projectes de treball en grup. Recollir el treball en graelles. Exposar el treball fet a la resta de
  companys. Desenvolupar la inciciativa i la imaginació
  amb l’elaboració dels projectes. . | 
| PERSONATGES | PROPOSTES  VESTUARI | 
| Gertrudis |  | 
| Urraca |  | 
| Ulrica |  | 
| Dolors |  | 
| Clàudia |  | 
| Maria |  | 
| Pepita |  | 
| Juli |  | 
| Pere |  | 
| Yasmina       |  | 
| Josep |  | 
| Patricia |  | 
| Miguel |  | 
| Xavi |  | 
| NOMS PERSONATGES | MAQUILLATGE I UTILLATGE | 
| Gertrudis | Pintura de color negre d’ulls, i alguna berruga amb pells, a la cara; 
          nas i perruca característics, escombra, etc. | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|              |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
| NUCLIS D’ACCIÓ | SONS A CREAR | 
| 1.   Presentació obra | Tambors | 
| 2.   Aparició bruixes | Sons de por,
  crits, trons, tempesta,etc. | 
| 3.   Moments de tensió  | Música de misteri | 
| 4. |  | 
| 5. |  | 
| 6. |  | 
| 7. |  | 
| 8. |  | 
| 9. |  | 
  
4a SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Assaig de les escenes mímicament Dividirem l’obra en unitats d’acció, cada
  unitat vindrà marcada per l’entrada o sortida d’un personatge. A cada unitat
  d’acció li donarem un nom i descriurem el conflicte o conflictes, mitjançant
  les preguntes :  1.Com comença l’acció? 2.Que passa? 3.Com acaba? Representarem les diferents escenes gestualment
  i fent  improvisacions amb les nostres
  paraules. Cal recordar que per poder improvisar s’ha de conèixer bé l’obra.  Ens imaginarem que cada unitat d’acció és
  una fotografia. Per exemple en la primera escena en la que estan les dues
  bruixes discutint, entrarà en primer lloc una bruixa i es mirarà al mirall,
  es quedarà immòbil, a continuació entrarà la segona bruixa i li farà burla,
  també es quedarà immòbil durant uns segons. Aquesta serà la fotografia
  escènica; després tornaran a sortir en el mateix ordre en que han entrat,
  caminant sense precipitar-se i mantenint una postura correcta. I tot això acompanyat per música.
  Els resultats son increïbles. Tanmateix podem fer fotografies de veritat,
  imprimir-les i realitzar un quadre amb les diferents fotografies i els seus
  noms. | Aprofundir
  en el contingut de l’obra. Buscar les
  diferents possibilitats expressives del personatge. Tenir
  una visió global de l’obra. Aprendre a fer
  la síntesis, mitjançant la divisió i organització en unitats d’acció. Aprofundir
  en els conflictes. Adonar-se
  de la importància de les entrades i sortides dels personatges. Aprendre
  a ordenar cronològicament les diferents escenes. Aprendre
  a fer associacions diverses : quadres estàtics amb conflictes ;
  quadres estàtics amb música; gesticulació i expressions amb escenes i
  conflictes. | 
|         UNITATS
  D’ACCIÓ |         
  FOTOGRAFIA | 
| 
 | Imatge
  estàtica de les persones que faran de presentadors, saludant al públic. | 
| 
 | Una de
  les bruixes es mira al mirall i l’altra posa cara de burla. | 
| 
 | Imatge de
  Gertrudis altiva i dominant i de les altres dues bruixes barallant-se. | 
| 
 | Imatge
  dels alumnes dient adéu a la mestra. | 
| 
 | Imatge
  de dos grups d’alumnes, cada grup amb un gest i una expressió determinada. | 
| 
 | Imatge dels
  alumnes, al voltant de la mestra i parlant amb un gest i expressivitat
  característic. | 
5ª SESSIO
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Realitzar tota l’obra seguida sense interrupcions,
  si algú no recorda el paper o no sap que ha de sortir, cal ajudar-li. Serà
  important al principi fer tota l’obra sense interrupcions. Després ja
  dividirem per escenes. En les primeres sessions es pot tenir el
  text a la mà, després s’insistirà en la memorització; si els alumnes no s’han
  de preocupar pel text, es   poden
  concentrar millor en l’expressió i en la interpretació. En tot moment cal cuidar l’ambient, importa
  més el procés que el resultat, sempre hi haurà nens que els hi costarà més seguir
  i la mestra/e els haurà de facilitar la feina; es pot modificar el text,
  substituint aquest per gesticulació i mímica. Cal buscar alternatives.  D’altra banda, no ens hem d’obsessionar en
  seguir el text literalment, es pot ser una mica flexibles, i deixar que els
  alumnes facin el paper seu. Recordar els alumnes que han de guardar el
  torn i estar en silenci quan fan d’espectadors.  També caldrà parlar amb els alumnes que
  malgrat la planificació inicial, podem sortir imprevistos : faltes
  d’assitència, falta de disciplina i esforç. Quan acabi la sessió seria convenient fer
  una reflexió entre tots sobre els resultats obtinguts.Cal insistir en els
  resultats com a grup i en la convivència. | Aprendre
  a interpretar i a llegir el text amb el cos. Aprendre
  a tenir paciència i ser tolerant amb la interpretació dels altres. Aprendre
  a concentrar-se en la feina. Aprofundir
  en la idea global del text. | 
GRAELLA AUTOAVALUATIVA
|  | GENS | POC | FORÇA | MOLT | OBSERVACIONS | 
| He estat concentrat
  durant la sessió. |  |  |  |  |  | 
| He
  respectat els torns i les actuacions dels altres.  |  |  |  |  |  | 
| M’he sentit bé
  amb el grup durant la sessió. |  |  |  |  |  | 
| M’he expressat
  espontàniament. |  |  |  |  |  | 
| He mirat al
  públic. |  |  |  |  |  | 
| He
  expressat el text de forma clara i entenedora. |  |  |  |  |  | 
|  |  |  |  |  |  | 
6ª
SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| 
 Aquest és un aspecte important
  en la realització del muntatge teatral. És una manera de connectar amb el
  públic i d’aprendre les normes de cortesia. Per la meva experiència, és una
  de les tasques que més agrada als alumnes.  Podria constar dels següents
  elements : Elements presentació inicial -    
  Salutació inicial -    
  Explicació breu de l’argument de l’obra. -    
  Explicar alguna anècdota sobre el treball realitzat. -    
  Breus paraules per acabar Elements acomiadament -    
  Establir un breu diàleg amb el públic sobre l’obra realitzada. -    
  Acomiadament dels actors  -    
  Breus paraules d’acomiadament final. | Aprendre a realitzar treballs en grups. Millorar la convivència a través de la
  resolució dels problemes que es van presentant en les tasques col.lectives. Aprendre la importància de les normes de
  cortesia. Aprendre protocols d’actuació. Prendre consciència del respecte al públic
  a través dels protocols d’actuació i les normes de cortesia. | 
| 
 |  | 
| Aquesta és una elecció interessant, ja que aquests
  cobren molt protagonisme, i no requereix molt esforç de memorització. Jo he
  procurat donar aquest paper als alumnes del grup amb poca confiança. Que
  moltes vegades, coincideixen amb alumnes que fan papers més curts. És
  interessant que es faci entre més d’un alumne, ja que si un es talla, l’altre
  sempre li podrà ajudar. |  | 
7ª
SESSIÓ -  8ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
|  |  | 
| 1.  
  Descripció dels espais i
  posicions dels actors |  | 
| Cal tenir molt clara des del principi la relació
  entre espais i escenes, i al mateix temps, la situació dels actors en cada
  escena dins l’espai. El conflicte es dona amb els personatges situats d’una
  forma determinada d’acord amb la situació, i dins d’un espai concret. Moltes
  vegades es troben que no saben a on col.locarse ni  a on dirigir la mirada; es creen situacions
  en que han de fer el diàleg amb algú que no tenen al davant, i de cop se
  n’adonen que estan parlant amb un altre, i perden la noció de la situació.
  Per tant,  la col.locació a l’espai
  serà molt important per tal de situar-se en l’acció. Per tant caldrà parlar i
  concretar els diferents llocs que ha d’ocupar cada personatge a l’escenari, i
  també els possibles moviments. Caldrà respondre a les preguntes següents : Que estic fent en aquest moment ? Amb qui estic parlant ? Quin és el lloc més adient d’acord amb la
  situació, i per què ? Per tal de conformar tots aquests elements,
  farem una graella que els relacioni. Aquesta es pot omplir entre tots, o si
  es prefereix per grups, fent cada grup la seva actuació. En la pàgina següent
  presento un possible model. | Adonar-se de la relació entre espais,
  conflictes i moviments dels personatges. Aprofundir en el conflicte i en l’acció a
  partir de les relacions amb l’espai. Aprofundir en el concepte d’espai. Aprofundir en el concepte de moviment dins
  l’escenari. | 
| 2.  
  Pautes de la situació a
  l’espai |  | 
| Cal tenir sempre present al públic, per
  tant,  no es pot donar l’esquena a aquest.
  És un dels aspectes més difícils de recordar entre els alumnes, cal insistir
  contínuament, ja que és molt important. Cal dirigir la mirada a la persona amb la
  que es parla; sovint diuen la frase i després se n’adonen que no troben a la
  persona, o que no la tenen al davant. Per això, és important que estiguin ben
  situats des d’un primer moment i tenir present l’associació entre conflicte i
  situació a l’espai. Cal vigilar que la col.locació dels
  personatges a l’espai doni llibertat de moviments i també, cal respectar
  l’espai dels altres i no posar-se davant dels companys de manera que el
  públic no els pugui veure. Aquesta és una de les situacions que més es
  repeteix. Hi ha alumnes que sempre estan al davant, encara que no “toqui”. Cal buscar, sempre que es pugui, la posició
  i  els moviments en diagonal, ja que
  permeten mirar al públic i a l’escenari. Els alumnes han de tenir present que
  l’espai ha de compartir-se entre tots, que tots tenim dret al nostre espai i
  que les accions i conflictes venen condicionades per l’espai. Serà
  necessari  mantenir l’equilibri a
  l’espai, ja que el moviment d’un personatge afecta a la situació dels altres.
  En tot moment hem de tenir plena consciència de la situació dels altres. I,
  en definitiva, respectar el seu espai. | Respectar l’espai dels altres. Aprendre a sentir a l’altre dins l’espai. Aprendre a mantenir l’equilibri a l’espai. Adonar-se que per a respectar a l’altre,
  cal començar per respectar el seu espai. |