Temporització : 8
sessions de 1 a 1:30’
semanal
Gener/Febrer/Març
Continuarem a partir del treball
realitzat a l’apartat dramatització de la programació del primer trimestre.
Una vegada realitzat tot el treball
de taula sobre el text, analitzats els diferents components dramàtics, com la
successió cronològica dels conflictes, els espais i l’estudi dels personatges,
ja podem començar amb l’elecció dels personatges Aquesta elecció es pot
realitzar de moltes maneres, però jo aconsellaria, que per tal d’evitar
conflictes i frustracions, es realitzés
de la forma més participativa possible. També és important dedicar-li temps,
cal convèncer i persuadir als alumnes de totes les decisions que es prenguin;
han de sentir que el procés s’ha realitzat d’una forma justa. També és important, parlar entre tots i
recordar el compromís que tenim davant el grup, i la responsabilitat que suposa
assumir un personatge. Evidentment, no es pot canviar de personatge, sense una
raó de pes.
En aquest cas la dramatització
es realitza a partir d’un text dramàtic i per tant, caldrà donar-li importància
a l’esforç de memorització i preparació per part dels alumnes. Encara, que es
parteix d’un text, aquest no s’ha de considerar com quelcom rígid i intocable;
els alumnes ho han de fer seu, i sempre que es consideri adient, es podrà
modificar en funció dels interessos del grup. Es podrà retallar algun paper o
bé allargar un altre, canviar el final, o suprimir escenes o actes. També s’haurà
de tenir en compte donar protagonisme a aquests alumnes problemàtics o poc
integrats.
A continuació
presento les 8 sessions del 2n trimestre. En cada sessió es descriu l’activitat
que cal realitzar i el corresponent objectiu.
1ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
||||
Fer un càsting per tal d’escollir els
personatges. Prèviament
cadascú s’haurà preparat a casa el paper que li agradaria fer. En la sessió cada alumne dramatitzarà una
part del seu paper durant tres minuts. Possiblement hi hauran papers que siguin
escollits per molts alumnes, i caldrà tenir molt clares les normes d’elecció. Podríem fer una graella d’avaluació
graduada del 1 al 5, en la que es valoressin diferents ítems La plantilla
hauria d’estar pensada entre tots. Aquesta graella es farà si tots estan
d’acord. En la pàgina següent presento un possible model. També es pot decidir entre els alumnes que
volen el paper; que entre ells s’ho parlin i decideixen. Jo personalment he
fet servir sempre aquesta manera, i m’ha anat bé. Una altre aspecte a considerar seria, explicar les raons per les quals es vol fer
aquest paper; persuadir a la resta de companys. |
Fer l’elecció dels personatges per part
dels alumnes. Aprendre a acceptar les decisions del grup. Aprendre a acceptar les pròpies
limitacions. Reflexionar sobre el significat de la
responsabilitat davant el grup. Reflexionar sobre la voluntat i la
capacitat d’esforç. Aprendre a donar raons. |
||||
DECIDIM QUI INTERPRETARÀ ELS DIFERENTS PERSONATGES |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Memorització |
|
|
|
|
|
Utilització recursos expressius |
|
|
|
|
|
Dicció i entonació |
|
|
|
|
|
Identificació i interpretació del
personatge |
|
|
|
|
|
Valorarem del 1 al 5 els diferents ítems, per
tal de decidir qui farà els diferents papers de l’obra.
2ª SESSIÓ I 3ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Realització d’una assemblea per tal de
parlar sobre el treball i les responsabilitats que caldrà assolir en el
muntatge teatral. 1.
Reflexionar sobre els valors Caldrà parlar sobre la responsabilitat i el compromís necessàries en la tasca
col.lectiva; insistir en la idea de grup;
tothom és important, i el resultat final serà el resultat de l’esforç
i la responsabilitat de tots. Parlar sobre la importància de
l’esforç, cal memoritzar el paper, cal conèixer l’obra, saber les entrades i
sortides dels personatges, les relacions que s’estableixen entre ells. I, el més important de tot, el
respecte a les intervencions dels altres. La tolerància i el respecte seran
indispensables per a la realització col.lectiva. Cal crear un clima de
confiança i convivència. 2.
Temporització És important que els alumnes
sàpiguen les sessions de les que disposaran per tal d’organitzar el treball.
Els alumnes han de ser conscients des del principi de la temporització, per
tenir-lo present en la planificació. Seria convenient fer una
graella indicant breument, en una frase, la previsible activitat. 3.
Formació d’equips de treball Cada grup haurà d’elaborar un
projecte que presentarà i exposarà davant el grup. El grup podrà donar la
seva opinió i, si es considerà convenient,
fer modificacions. Caldrà dividir la classe en
subgrups de treball. El secretari escriurà els
alumnes que formaran part de cada subgrup. Possiblement caldrà fer deures, ja que
amb les sessions de classe no serà suficient per a l’elaboració dels
projectes. També és important considerar la transversabilitat de moltes de
les activitats, i poder realitzar algunes de les sessions en altres classes. Per exemple, en les classes de
plàstica, alternatius, tutoria i llengua catalana. Els possibles equips poden ser : a/Equip d’escenografia És farà càrrec del disseny de
l’escenari. Sobretot es tracta d’evocar, de suggerir, més que de reproduir
una realitat. Ha de
permetre les entrades, les sortides i els jocs escènics. b/Equip de vestuari Elaborarà un quadre amb tots els
personatges i les possibles propostes de vestuari. Ha de ser senzill ; es tracta sobretot
de treballar la interpretació. Resulta més interessant treballar sobre una
base neutra (leotards, jersei mateix color), sobre el qual s’aplega un detall
característic : orelles, cua, etc. c/Equip de maquillatge i utillatge. Parlar amb la classe de
plàstica, per tal d’aprofitar alguna sessió per realitzar algun treball. Elaborarà un quadre amb les possibles
propostes de maquillatge i utillatge necessari. d/Equip de so i d’il.luminació És important per a delimitar
l’espai escènic. Cal fer servir projectors, focus, dels tipus dels que es fan
servir als aparadors dels comerços. Del que es tracta és de
dirigir el llum i evitar que es difumini,
donant-li una trajectòria. Caldrà indicar els principals canvis
d’intensitat o de color. La música és molt important, pot ajudar
a marcar les entrades i sortides; els moments més culminants, les recaigudes
dramàtiques, imprimint un ritme a l’obra. La música farà que l’obra sigui més
atractiva i emotiva. També és interessant elaborar
una graella indicant els moments corresponents. e/Equip de prensa I reportatge Elaborarà un díptic presentant
als actors i l’argument. Haurà de posar cartells en llocs adients
de l’escola per a donar publicitat a l’obra. El díptic es repartirà
per totes les classes. A continuació dono un model. |
Realitzar entre tots la planificació d’un
projecte col.lectiu, com és el muntatge teatral. Participar de manera coherent i ordenada en
la planificació. Reflexionar sobre els valors necessaris per
a portar a terme un projecte en comú. Parlar sobre la importància de l’esforç i
el compromís en el treball en grup. Aprendre a responsabilitzar-se del
compliment dels acords. Aprendre a organitzar-se i treballar en
grup Aprendre a fer projectes de treball en grup. Aprendre
a organitzar-se en equips de treball i fer la tasca en grup. Aprendre
a dissenyar i realitzar projectes de treball en grup. Recollir el treball en graelles. Exposar el treball fet a la resta de
companys. Desenvolupar la inciciativa i la imaginació
amb l’elaboració dels projectes. . |
PERSONATGES |
PROPOSTES VESTUARI |
Gertrudis |
|
Urraca |
|
Ulrica |
|
Dolors |
|
Clàudia |
|
Maria |
|
Pepita |
|
Juli |
|
Pere |
|
Yasmina |
|
Josep |
|
Patricia |
|
Miguel |
|
Xavi |
|
NOMS PERSONATGES |
MAQUILLATGE I UTILLATGE |
Gertrudis |
Pintura de color negre d’ulls, i alguna berruga amb pells, a la cara;
nas i perruca característics, escombra, etc. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NUCLIS D’ACCIÓ |
SONS A CREAR |
1. Presentació obra |
Tambors |
2. Aparició bruixes |
Sons de por,
crits, trons, tempesta,etc. |
3. Moments de tensió |
Música de misteri |
4. |
|
5. |
|
6. |
|
7. |
|
8. |
|
9. |
|
4a SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Assaig de les escenes mímicament Dividirem l’obra en unitats d’acció, cada
unitat vindrà marcada per l’entrada o sortida d’un personatge. A cada unitat
d’acció li donarem un nom i descriurem el conflicte o conflictes, mitjançant
les preguntes : 1.Com comença l’acció? 2.Que passa? 3.Com acaba? Representarem les diferents escenes gestualment
i fent improvisacions amb les nostres
paraules. Cal recordar que per poder improvisar s’ha de conèixer bé l’obra. Ens imaginarem que cada unitat d’acció és
una fotografia. Per exemple en la primera escena en la que estan les dues
bruixes discutint, entrarà en primer lloc una bruixa i es mirarà al mirall,
es quedarà immòbil, a continuació entrarà la segona bruixa i li farà burla,
també es quedarà immòbil durant uns segons. Aquesta serà la fotografia
escènica; després tornaran a sortir en el mateix ordre en que han entrat,
caminant sense precipitar-se i mantenint una postura correcta. I tot això acompanyat per música.
Els resultats son increïbles. Tanmateix podem fer fotografies de veritat,
imprimir-les i realitzar un quadre amb les diferents fotografies i els seus
noms. |
Aprofundir
en el contingut de l’obra. Buscar les
diferents possibilitats expressives del personatge. Tenir
una visió global de l’obra. Aprendre a fer
la síntesis, mitjançant la divisió i organització en unitats d’acció. Aprofundir
en els conflictes. Adonar-se
de la importància de les entrades i sortides dels personatges. Aprendre
a ordenar cronològicament les diferents escenes. Aprendre
a fer associacions diverses : quadres estàtics amb conflictes ;
quadres estàtics amb música; gesticulació i expressions amb escenes i
conflictes. |
UNITATS
D’ACCIÓ |
FOTOGRAFIA |
|
Imatge
estàtica de les persones que faran de presentadors, saludant al públic. |
|
Una de
les bruixes es mira al mirall i l’altra posa cara de burla. |
|
Imatge de
Gertrudis altiva i dominant i de les altres dues bruixes barallant-se. |
|
Imatge
dels alumnes dient adéu a la mestra. |
|
Imatge
de dos grups d’alumnes, cada grup amb un gest i una expressió determinada. |
|
Imatge dels
alumnes, al voltant de la mestra i parlant amb un gest i expressivitat
característic. |
5ª SESSIO
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Realitzar tota l’obra seguida sense interrupcions,
si algú no recorda el paper o no sap que ha de sortir, cal ajudar-li. Serà
important al principi fer tota l’obra sense interrupcions. Després ja
dividirem per escenes. En les primeres sessions es pot tenir el
text a la mà, després s’insistirà en la memorització; si els alumnes no s’han
de preocupar pel text, es poden
concentrar millor en l’expressió i en la interpretació. En tot moment cal cuidar l’ambient, importa
més el procés que el resultat, sempre hi haurà nens que els hi costarà més seguir
i la mestra/e els haurà de facilitar la feina; es pot modificar el text,
substituint aquest per gesticulació i mímica. Cal buscar alternatives. D’altra banda, no ens hem d’obsessionar en
seguir el text literalment, es pot ser una mica flexibles, i deixar que els
alumnes facin el paper seu. Recordar els alumnes que han de guardar el
torn i estar en silenci quan fan d’espectadors. També caldrà parlar amb els alumnes que
malgrat la planificació inicial, podem sortir imprevistos : faltes
d’assitència, falta de disciplina i esforç. Quan acabi la sessió seria convenient fer
una reflexió entre tots sobre els resultats obtinguts.Cal insistir en els
resultats com a grup i en la convivència. |
Aprendre
a interpretar i a llegir el text amb el cos. Aprendre
a tenir paciència i ser tolerant amb la interpretació dels altres. Aprendre
a concentrar-se en la feina. Aprofundir
en la idea global del text. |
GRAELLA AUTOAVALUATIVA
|
GENS |
POC |
FORÇA |
MOLT |
OBSERVACIONS |
He estat concentrat
durant la sessió. |
|
|
|
|
|
He
respectat els torns i les actuacions dels altres. |
|
|
|
|
|
M’he sentit bé
amb el grup durant la sessió. |
|
|
|
|
|
M’he expressat
espontàniament. |
|
|
|
|
|
He mirat al
públic. |
|
|
|
|
|
He
expressat el text de forma clara i entenedora. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6ª
SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Aquest és un aspecte important
en la realització del muntatge teatral. És una manera de connectar amb el
públic i d’aprendre les normes de cortesia. Per la meva experiència, és una
de les tasques que més agrada als alumnes. Podria constar dels següents
elements : Elements presentació inicial -
Salutació inicial -
Explicació breu de l’argument de l’obra. -
Explicar alguna anècdota sobre el treball realitzat. -
Breus paraules per acabar Elements acomiadament -
Establir un breu diàleg amb el públic sobre l’obra realitzada. -
Acomiadament dels actors -
Breus paraules d’acomiadament final. |
Aprendre a realitzar treballs en grups. Millorar la convivència a través de la
resolució dels problemes que es van presentant en les tasques col.lectives. Aprendre la importància de les normes de
cortesia. Aprendre protocols d’actuació. Prendre consciència del respecte al públic
a través dels protocols d’actuació i les normes de cortesia. |
|
|
Aquesta és una elecció interessant, ja que aquests
cobren molt protagonisme, i no requereix molt esforç de memorització. Jo he
procurat donar aquest paper als alumnes del grup amb poca confiança. Que
moltes vegades, coincideixen amb alumnes que fan papers més curts. És
interessant que es faci entre més d’un alumne, ja que si un es talla, l’altre
sempre li podrà ajudar. |
|
7ª
SESSIÓ - 8ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
|
|
1.
Descripció dels espais i
posicions dels actors |
|
Cal tenir molt clara des del principi la relació
entre espais i escenes, i al mateix temps, la situació dels actors en cada
escena dins l’espai. El conflicte es dona amb els personatges situats d’una
forma determinada d’acord amb la situació, i dins d’un espai concret. Moltes
vegades es troben que no saben a on col.locarse ni a on dirigir la mirada; es creen situacions
en que han de fer el diàleg amb algú que no tenen al davant, i de cop se
n’adonen que estan parlant amb un altre, i perden la noció de la situació.
Per tant, la col.locació a l’espai
serà molt important per tal de situar-se en l’acció. Per tant caldrà parlar i
concretar els diferents llocs que ha d’ocupar cada personatge a l’escenari, i
també els possibles moviments. Caldrà respondre a les preguntes següents : Que estic fent en aquest moment ? Amb qui estic parlant ? Quin és el lloc més adient d’acord amb la
situació, i per què ? Per tal de conformar tots aquests elements,
farem una graella que els relacioni. Aquesta es pot omplir entre tots, o si
es prefereix per grups, fent cada grup la seva actuació. En la pàgina següent
presento un possible model. |
Adonar-se de la relació entre espais,
conflictes i moviments dels personatges. Aprofundir en el conflicte i en l’acció a
partir de les relacions amb l’espai. Aprofundir en el concepte d’espai. Aprofundir en el concepte de moviment dins
l’escenari. |
2.
Pautes de la situació a
l’espai |
|
Cal tenir sempre present al públic, per
tant, no es pot donar l’esquena a aquest.
És un dels aspectes més difícils de recordar entre els alumnes, cal insistir
contínuament, ja que és molt important. Cal dirigir la mirada a la persona amb la
que es parla; sovint diuen la frase i després se n’adonen que no troben a la
persona, o que no la tenen al davant. Per això, és important que estiguin ben
situats des d’un primer moment i tenir present l’associació entre conflicte i
situació a l’espai. Cal vigilar que la col.locació dels
personatges a l’espai doni llibertat de moviments i també, cal respectar
l’espai dels altres i no posar-se davant dels companys de manera que el
públic no els pugui veure. Aquesta és una de les situacions que més es
repeteix. Hi ha alumnes que sempre estan al davant, encara que no “toqui”. Cal buscar, sempre que es pugui, la posició
i els moviments en diagonal, ja que
permeten mirar al públic i a l’escenari. Els alumnes han de tenir present que
l’espai ha de compartir-se entre tots, que tots tenim dret al nostre espai i
que les accions i conflictes venen condicionades per l’espai. Serà
necessari mantenir l’equilibri a
l’espai, ja que el moviment d’un personatge afecta a la situació dels altres.
En tot moment hem de tenir plena consciència de la situació dels altres. I,
en definitiva, respectar el seu espai. |
Respectar l’espai dels altres. Aprendre a sentir a l’altre dins l’espai. Aprendre a mantenir l’equilibri a l’espai. Adonar-se que per a respectar a l’altre,
cal començar per respectar el seu espai. |