Temporització:              9 sessions 
    de 1 a 1 : 30’ setmanal
 Abril – Maig – Juny
Continuarem a partir del treball
realitzat en el segon
trimestre. Les sessions d’aquests
tercer trimestre es dedicaren principalment a l’assaig i a la coordinació de tots els equips
de treball, que hauran de
presentar els projectes acabats,  al llarg de les primeres sessions, per si és necessari fer modificacions.
Aquesta última etapa del recorregut és especialment delicada, ja que encara que s’hagi programat i planificat tot, sempre falta temps, sempre passen
coses; un que es posa malalt, l’altre
que no podrà venir a l’espectacle
final, un  l’altre
que no es troba en cor de fer-lo i així un llarg etcètera. Sempre s’acaba corrents. Tots tenen molt present
l’espectacle final i la trobada
amb el públic, i això ens inquieta a tots. El tutor/a ha de ser conscient,
i vetllar per la calma i tranquil.litat,
ja que a vegades, també ell perd
els nervis, i amb raó.  En aquesta etapa, seria bo, acudir als exercicis de relaxació del primer trimestre. Recordeu
que importa més el procés
que els resultats. 
Finalment arriba el dia de l’últim assaig, i tot surt fatal; però no us preocupeu,
no sé la raó encara, però sempre
passa, o al menys a mi sempre m’ha passat.
Les primeres vegades, inclús he pensat en suspendre la funció, estava espantada. Però a aquestes alçades del procés, això és
complicat. I, per fi arriba el dia
de l’espectacle i inexplicablement
tot surt perfecte, o gairebé perfecte.
Penseu que els pares ho perdonen
tot, son els seus fills, i saben que és important per a ells. I, en quant als seus companys,
la meva experiència és molt bona, sempre
els agrada, i si abans han passat pel mateix,
i coneixen la situació, es
posen en la pell dels seus companys i saben apreciar l’esforç.
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
|  
            
            1.  
             
            
            Realització d’una assemblea Cada equip de treball informa en assemblea del 
            treball realitzat 
            fins al moment i es discuteix entre tots, si és adequat. La metodologia podria ser la següent :  
            
            ·       
            
            Elaboració d’un guió per tal 
            d’explicar davant 
            el grup, el que s’ha fet.   
            
            ·       
            
            Un representant 
            de cada equip presenta el projecte.  
            
            ·       
            
            Mentre cada representant 
            explica el projecte, la resta de grups escolten i fan anotacions 
            sobre aquells aspectes 
            que no estiguin d’acord.  
            
            ·       
            
            Acabades les exposicions, 
            s’obre el torn 
            de paraules per a que el grup pugui explicar les seves anotacions, i poder arribar a uns 
            acords conjunts.  
            
            ·       
            
            Es tornen a agrupar en subgrups 
            de treball, i passen 
            els nous acords 
            al projecte. | Saber donar les nostres opinions davant el grup de forma adequada. Saber donar raons per tal de defensar les nostres opinions. Aprendre  a 
            arribar a acords. Aprendre a elaborar guions 
            per a exposicions orals. Aprendre a parlar en grup 
            amb naturalitat. Aprendre a escoltar als 
            altres. Aprendre a guardar el torn 
            de paraula. | 
|  |  | 
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Assaig 
            de l’obra i gravació 
            de les veus Tornarem a fer l’obra i gravarem les veus. L’objectiu serà fer una autoavaluació posterior 
            sobre els resultats 
            de l’expressió oral. Aquest és un dels aspectes 
            més difícil  
            d’assolir pels alumnes. Moltes vegades van massa depressa, no articulen i la intensitat 
            de la veu no és 
            l’adequada. El resultat és que no se sent el text de la dramatització. Contínuament cal interrompre les 
            sessions per a  
            repetir el text i això 
            provoca cansansi i mal ambient. Per tant, cal buscar alternatives, 
            i la millor alternativa serà 
            que sentin els 
            resultats ells mateixos, i així es puguin adonar dels errors.  Personalment m’ha anat molt bé. 
             Escoltar la gravació Serà convenient sentir la gravació 
            en la mateixa sessió. 
            La gravació es sentirà en silenci, i cadascú farà la crítica per escrit dels errors que consideri. Sobretot es fixarà en els propis errors. De cada crítica haurà 
            de donar les raons.  Els críteris d’avaluació 
            seran el següents 
            : . Ritme . Articulació . Intensitat . Dicció | Millorar l’expressió oral. Reconéixer la importància 
            de l’expressió oral en una representació 
            teatral. Reconeixer els propis errors per a millorar la nostra expressió oral. Aprendre a autoavaluar-se. Conéixer els criteris d’autoavaluació de l’expressió oral. | 
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Caracterització 
            dels personatges per l’entonació i el to de la veu En un principi farem 
            una breu introducció 
            sobre la relació entre tipus 
            de llenguatge i caracterització 
            dels personatges 
            i direm als alumnes 
            que a mesura que fan l’obra pensim 
            en el tipus de llenguatge 
            que utilitzen, i  en aquelles estones en que no actuen facin anotacions al respecte. A continuació ofereixo 
            algunes pautes per a fer 
            la reflexió. Un altre manera d’aprofundir 
            en el text serà 
            la de relacionar cada personatge amb  els tipus de llenguatge que fa servir. Per exemple, en l’obra de « Les tres bruixes », les bruixes tindran un llenguatge autoritari, format  
            per ordres i setències. El tipus de frases 
            predominant seran les imperatives. La mestra, apareix com una persona justa i cordial, per tant, les seves 
            frases seran enunciatives i interrogatives. Els nens del càrrer, tindran un llenguatge vulgar i agressiu, i moltes vegades autoritari. El tipus de frases seran imperatives i negatives. Una persona insegura, el tipus de frases 
            sera dubitatives, o interrogatives. Per tal de facilitar i organitzar la tasca 
            els podriem donar 
            un quadre com el que presento a la 
            pàgina següent. | Relacionar la caracterítzació dels personatges amb el tipus de llenguatge. Aprofundir en els personatges i en el text a partir 
            de la reflexió sobre el to, 
            l’entonació i el tipus 
            de frases. Conéixer els diferents tipus de frases segons l’entonació, i com influeix l’entonació de les frases en la caracterització 
            dels personatges. Reflexionar sobre la importància que té el 
            to de veu en la 
            comunicació amb els altres. Millorar el que volem expressar i comunicar aprofundint 
            en les característiques del llenguatge. | 
| Personatges | To de veu/entonació/Tipus de frase | 
| Bruixes | Ordres, setències, frases 
            imperatives. | 
| Mestra | Enunciatives, interrogatives, to cordial i segur. | 
| Alumnes 
            del carrer | Paraules 
            vulgars, frases 
            imperatives, negatives, to de veu agressiu. | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
|  |  | 
Observacions : Es podria compartir aquesta 
    tasca amb la classe de 
    llengua.
4ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Reunió dels 
            Equips de treball |  | 
| Aquesta sessió es dedicarà a acabar els projectes dels diferents equips de treball. En acabar la reunió s’exposarà 
            el projecte definitiu. Els propers assajos 
            caldrà introduir 
            la tasca feta pels subgrups. Algunes recomanacions : L’equip de vestuari es 
            reponsabilitzarà de que cada alumne 
            tingui preparat 
            el vestuari en una bossa amb el seu nom. Així 
            ens evitarem possibles sorpreses. L’Equip de maquillatge 
            i utillatge tindrà 
            també preparat tot el material de maquillatge; i en quant a l’utillatge necessari, es responsabilitzarà de que cada alumne 
            el tingui preparat 
            en la bossa del vestuari.  Per a  maquillar 
            el dia de l’espectacle 
            sempre he comptat 
            amb l’ajuda d’altres 
            mestres o d’algunes 
            mares. I, moltes vegades han vingut ja maquillats 
            de casa, d’acord amb 
            les pautes donades pel projecte previ. Per la seva part, l’equip de premsa ha de tenir ja preparat l’esborrany del díptic i els fulls de publicitat. 
            Se’ls deixarà una setmana més perquè 
            ho passin a ordinador i preparin les còpies. Cal repartir els díptics a les classes amb la suficient antelació perquè els tutors puguin 
            explicar a classe del que es tracta. 
            Una altra proposta 
            és que els alumnes 
            de l’equip ho 
            expliqun per les classes. Pel que fa a l’equip de so i il.luminació, haurà de tenir preparada la música i els 
            focus, ja que 
            a partir d’ara els assajos 
            es faran amb música. I, per últim a l’equip de decorats, se li pot deixar 
            una setmana més 
            per a acabar; tot depèn 
            del tipus de decorat. Una alternativa possible 
            al decorat plàstic, 
            pot ser el decorat projectat en el fons de l’escenari. En l’última obra que 
            vaig fer amb els alumnes 
            “Àngels i dimonis”, 
            es va buscar un vídeo per a representar l’infern 
            i altre per a representar el cel. Aquests 
            vídeos es projectaven sobre un fons 
            blanc, i els resultats eren molt bons. Clar, tot 
            això necessita 
            de l’ajuda d’algú que entengui una mica, i que podria 
            ser el coordinador d’informàtica. Es podria combinar aquestes projeccions amb treballs plàstics fets pels alumnes. | Aprendre a treballar en 
            grup. Acabar la tasca acordada. Aprendre a organitzar-se 
            i responsabilitzar-se dels 
            acords previs. Desenvolupar la iniciativa i imaginació 
            mitjançant la realització 
            del muntatge teatral. Aprendre a donar opinions 
            i alternatives. | 
| Exposició 
            dels projectes acabats Els representats dels subgrups exposaren al grup breument els resultats dels diferents projectes. | Aprendre a exposar davant el gran grup. Valorar l’esforç 
            i les realitzacions dels 
            altres. Saber escoltar. | 
5ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Assaig 
            amb  música i efectes especials |  | 
| A partir d’ara els 
            assajos s’hauran 
            de realitzar amb la música i els corresponents efectes especials. I, si pot ser, també amb els focus. L’encarregat o encarregats de 
            la música tindran el text 
            de l’obra amb 
            els moments corresponents 
            a la música perfectament marcats. L’encarregat ha de poder veure 
            perfectament l’escenari 
            i als actors. 
            I ha de procurar estar correctament sincronitzat 
            amb els actors, que estiguin actuant, en els moments dels canvis musicals. Cal tenir paciència, 
            ja que no és tan 
            fàcil i al principi els pot costar una mica; la concentració aquí és molt important. D’altra banda la música ajudarà 
            als alumnes en 
            la successió cronològica, en els canvis d’escenes, 
            i en les entrades i sortides. 
             Tanmateix, la música donarà 
            vida a l’obra, marcant 
            els moments de més emoció i intensitat.   | Aprofundir en els moments de més intensitat i emoció a partir de 
            la música. Aprendre a coordinar els 
            diferents elements de l’obra, com la música i els efectes especials. Aprendre a organitzar-se. | 
| Reflexió 
            sobre la relació entre emoció 
            i música |  | 
| En acabar prodríem fer 
            una petita reflexió 
            sobre les relacions que s’estableixen 
            entre les emocions i la música. Per què ens emociona la música? | Reflexionar 
            sobre la relació entre música i emoció. | 
6ª SESSIÓ I 7ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Assaig general amb 
            tots els elements  Tothom tindrà preparat 
            a la seva bossa el vestuari 
            i tot el que necessiti 
            Es realitzarà l’assaig 
            amb tots els 
            elements, l’escenari, 
            la música, els efectes 
            especials, els focus i el vestuari. És important fer-ho amb silenci 
            i de forma organitzada perquè 
            no ens falti temps. Han de ser conscients del 
            temps disposat 
            i de la importància de no perdre’l. | Aprendre a treballar en 
            equip de forma organitzada i en 
            silenci. | 
| Autoavaluació |  | 
| Al final de la sessió 
            es farà una autoavaluació 
            conjunta sobre els resultats. 
             | Aprendre a reflexionar i autoavaluar-se. 
             Aprendre a acceptar les 
            crítiques. | 
8ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Espectacle 
            final |  | 
| Realització de l’espectacle 
            final. Caldrà guardar la calma i mantenir en tot moment l’ordre 
            i l’organització, ja 
            que tothom estarà especialment inquiet i nerviós. | Aprendre a tenir paciència. Aprendre a relaxar-se. Aprendre a comportar-se de forma espontània en un espectacle. Aprendre a guardar el torn 
            i saber estar en silenci. | 
| Gravació 
            en vídeo |  | 
| És important tenir tot preparat 
            per fer una bona gravació 
            en vídeo. La gravació la pot 
            fer altre professor/a o algun pare o mare. | |
9ª SESSIÓ
| ACTIVITATS | OBJECTIUS | 
| Visualització 
            en vídeo i autoavaluació |  | 
| 
 Seria interessant 
            haver donat prèviament un criteris per l’autoavaluació que podriem ser 
            els següents : 
            
            1.   
            
            
            Coordinació i 
            organització. 
            
            2.   
            
            
            Concentració. 
            
            3.   
            
            
            Respecte i tolerància. 
            
            4.   
            
            
            Responsabilitat 
            individual 
            
            5.   
            
            
            Aspectes tècnics. 
            
            6.   
            
            
            Valoració dels equips de treball. | Aprendre a reflexionar en grup. Aprendre a fer autocrítiques, 
            tot seguint un criteris previs. Aprendre a avaluar els resultats i saber exposar les raons. Aprendre a fer 
            resums i guions. Aprendre a parlar en públic. Aprendre a escoltar i guardar el torn de paraula. |