Temporització: 9 sessions
de 1 a 1 : 30’ setmanal
Abril – Maig – Juny
Continuarem a partir del treball
realitzat en el segon
trimestre. Les sessions d’aquests
tercer trimestre es dedicaren principalment a l’assaig i a la coordinació de tots els equips
de treball, que hauran de
presentar els projectes acabats, al llarg de les primeres sessions, per si és necessari fer modificacions.
Aquesta última etapa del recorregut és especialment delicada, ja que encara que s’hagi programat i planificat tot, sempre falta temps, sempre passen
coses; un que es posa malalt, l’altre
que no podrà venir a l’espectacle
final, un l’altre
que no es troba en cor de fer-lo i així un llarg etcètera. Sempre s’acaba corrents. Tots tenen molt present
l’espectacle final i la trobada
amb el públic, i això ens inquieta a tots. El tutor/a ha de ser conscient,
i vetllar per la calma i tranquil.litat,
ja que a vegades, també ell perd
els nervis, i amb raó. En aquesta etapa, seria bo, acudir als exercicis de relaxació del primer trimestre. Recordeu
que importa més el procés
que els resultats.
Finalment arriba el dia de l’últim assaig, i tot surt fatal; però no us preocupeu,
no sé la raó encara, però sempre
passa, o al menys a mi sempre m’ha passat.
Les primeres vegades, inclús he pensat en suspendre la funció, estava espantada. Però a aquestes alçades del procés, això és
complicat. I, per fi arriba el dia
de l’espectacle i inexplicablement
tot surt perfecte, o gairebé perfecte.
Penseu que els pares ho perdonen
tot, son els seus fills, i saben que és important per a ells. I, en quant als seus companys,
la meva experiència és molt bona, sempre
els agrada, i si abans han passat pel mateix,
i coneixen la situació, es
posen en la pell dels seus companys i saben apreciar l’esforç.
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
1.
Realització d’una assemblea Cada equip de treball informa en assemblea del
treball realitzat
fins al moment i es discuteix entre tots, si és adequat. La metodologia podria ser la següent :
·
Elaboració d’un guió per tal
d’explicar davant
el grup, el que s’ha fet.
·
Un representant
de cada equip presenta el projecte.
·
Mentre cada representant
explica el projecte, la resta de grups escolten i fan anotacions
sobre aquells aspectes
que no estiguin d’acord.
·
Acabades les exposicions,
s’obre el torn
de paraules per a que el grup pugui explicar les seves anotacions, i poder arribar a uns
acords conjunts.
·
Es tornen a agrupar en subgrups
de treball, i passen
els nous acords
al projecte. |
Saber donar les nostres opinions davant el grup de forma adequada. Saber donar raons per tal de defensar les nostres opinions. Aprendre a
arribar a acords. Aprendre a elaborar guions
per a exposicions orals. Aprendre a parlar en grup
amb naturalitat. Aprendre a escoltar als
altres. Aprendre a guardar el torn
de paraula. |
|
|
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Assaig
de l’obra i gravació
de les veus Tornarem a fer l’obra i gravarem les veus. L’objectiu serà fer una autoavaluació posterior
sobre els resultats
de l’expressió oral. Aquest és un dels aspectes
més difícil
d’assolir pels alumnes. Moltes vegades van massa depressa, no articulen i la intensitat
de la veu no és
l’adequada. El resultat és que no se sent el text de la dramatització. Contínuament cal interrompre les
sessions per a
repetir el text i això
provoca cansansi i mal ambient. Per tant, cal buscar alternatives,
i la millor alternativa serà
que sentin els
resultats ells mateixos, i així es puguin adonar dels errors. Personalment m’ha anat molt bé.
Escoltar la gravació Serà convenient sentir la gravació
en la mateixa sessió.
La gravació es sentirà en silenci, i cadascú farà la crítica per escrit dels errors que consideri. Sobretot es fixarà en els propis errors. De cada crítica haurà
de donar les raons. Els críteris d’avaluació
seran el següents
: . Ritme . Articulació . Intensitat . Dicció |
Millorar l’expressió oral. Reconéixer la importància
de l’expressió oral en una representació
teatral. Reconeixer els propis errors per a millorar la nostra expressió oral. Aprendre a autoavaluar-se. Conéixer els criteris d’autoavaluació de l’expressió oral. |
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Caracterització
dels personatges per l’entonació i el to de la veu En un principi farem
una breu introducció
sobre la relació entre tipus
de llenguatge i caracterització
dels personatges
i direm als alumnes
que a mesura que fan l’obra pensim
en el tipus de llenguatge
que utilitzen, i en aquelles estones en que no actuen facin anotacions al respecte. A continuació ofereixo
algunes pautes per a fer
la reflexió. Un altre manera d’aprofundir
en el text serà
la de relacionar cada personatge amb els tipus de llenguatge que fa servir. Per exemple, en l’obra de « Les tres bruixes », les bruixes tindran un llenguatge autoritari, format
per ordres i setències. El tipus de frases
predominant seran les imperatives. La mestra, apareix com una persona justa i cordial, per tant, les seves
frases seran enunciatives i interrogatives. Els nens del càrrer, tindran un llenguatge vulgar i agressiu, i moltes vegades autoritari. El tipus de frases seran imperatives i negatives. Una persona insegura, el tipus de frases
sera dubitatives, o interrogatives. Per tal de facilitar i organitzar la tasca
els podriem donar
un quadre com el que presento a la
pàgina següent. |
Relacionar la caracterítzació dels personatges amb el tipus de llenguatge. Aprofundir en els personatges i en el text a partir
de la reflexió sobre el to,
l’entonació i el tipus
de frases. Conéixer els diferents tipus de frases segons l’entonació, i com influeix l’entonació de les frases en la caracterització
dels personatges. Reflexionar sobre la importància que té el
to de veu en la
comunicació amb els altres. Millorar el que volem expressar i comunicar aprofundint
en les característiques del llenguatge. |
Personatges |
To de veu/entonació/Tipus de frase |
Bruixes |
Ordres, setències, frases
imperatives. |
Mestra |
Enunciatives, interrogatives, to cordial i segur. |
Alumnes
del carrer |
Paraules
vulgars, frases
imperatives, negatives, to de veu agressiu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Observacions : Es podria compartir aquesta
tasca amb la classe de
llengua.
4ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Reunió dels
Equips de treball |
|
Aquesta sessió es dedicarà a acabar els projectes dels diferents equips de treball. En acabar la reunió s’exposarà
el projecte definitiu. Els propers assajos
caldrà introduir
la tasca feta pels subgrups. Algunes recomanacions : L’equip de vestuari es
reponsabilitzarà de que cada alumne
tingui preparat
el vestuari en una bossa amb el seu nom. Així
ens evitarem possibles sorpreses. L’Equip de maquillatge
i utillatge tindrà
també preparat tot el material de maquillatge; i en quant a l’utillatge necessari, es responsabilitzarà de que cada alumne
el tingui preparat
en la bossa del vestuari. Per a maquillar
el dia de l’espectacle
sempre he comptat
amb l’ajuda d’altres
mestres o d’algunes
mares. I, moltes vegades han vingut ja maquillats
de casa, d’acord amb
les pautes donades pel projecte previ. Per la seva part, l’equip de premsa ha de tenir ja preparat l’esborrany del díptic i els fulls de publicitat.
Se’ls deixarà una setmana més perquè
ho passin a ordinador i preparin les còpies. Cal repartir els díptics a les classes amb la suficient antelació perquè els tutors puguin
explicar a classe del que es tracta.
Una altra proposta
és que els alumnes
de l’equip ho
expliqun per les classes. Pel que fa a l’equip de so i il.luminació, haurà de tenir preparada la música i els
focus, ja que
a partir d’ara els assajos
es faran amb música. I, per últim a l’equip de decorats, se li pot deixar
una setmana més
per a acabar; tot depèn
del tipus de decorat. Una alternativa possible
al decorat plàstic,
pot ser el decorat projectat en el fons de l’escenari. En l’última obra que
vaig fer amb els alumnes
“Àngels i dimonis”,
es va buscar un vídeo per a representar l’infern
i altre per a representar el cel. Aquests
vídeos es projectaven sobre un fons
blanc, i els resultats eren molt bons. Clar, tot
això necessita
de l’ajuda d’algú que entengui una mica, i que podria
ser el coordinador d’informàtica. Es podria combinar aquestes projeccions amb treballs plàstics fets pels alumnes. |
Aprendre a treballar en
grup. Acabar la tasca acordada. Aprendre a organitzar-se
i responsabilitzar-se dels
acords previs. Desenvolupar la iniciativa i imaginació
mitjançant la realització
del muntatge teatral. Aprendre a donar opinions
i alternatives. |
Exposició
dels projectes acabats Els representats dels subgrups exposaren al grup breument els resultats dels diferents projectes. |
Aprendre a exposar davant el gran grup. Valorar l’esforç
i les realitzacions dels
altres. Saber escoltar. |
5ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Assaig
amb música i efectes especials |
|
A partir d’ara els
assajos s’hauran
de realitzar amb la música i els corresponents efectes especials. I, si pot ser, també amb els focus. L’encarregat o encarregats de
la música tindran el text
de l’obra amb
els moments corresponents
a la música perfectament marcats. L’encarregat ha de poder veure
perfectament l’escenari
i als actors.
I ha de procurar estar correctament sincronitzat
amb els actors, que estiguin actuant, en els moments dels canvis musicals. Cal tenir paciència,
ja que no és tan
fàcil i al principi els pot costar una mica; la concentració aquí és molt important. D’altra banda la música ajudarà
als alumnes en
la successió cronològica, en els canvis d’escenes,
i en les entrades i sortides.
Tanmateix, la música donarà
vida a l’obra, marcant
els moments de més emoció i intensitat. |
Aprofundir en els moments de més intensitat i emoció a partir de
la música. Aprendre a coordinar els
diferents elements de l’obra, com la música i els efectes especials. Aprendre a organitzar-se. |
Reflexió
sobre la relació entre emoció
i música |
|
En acabar prodríem fer
una petita reflexió
sobre les relacions que s’estableixen
entre les emocions i la música. Per què ens emociona la música? |
Reflexionar
sobre la relació entre música i emoció. |
6ª SESSIÓ I 7ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Assaig general amb
tots els elements Tothom tindrà preparat
a la seva bossa el vestuari
i tot el que necessiti
Es realitzarà l’assaig
amb tots els
elements, l’escenari,
la música, els efectes
especials, els focus i el vestuari. És important fer-ho amb silenci
i de forma organitzada perquè
no ens falti temps. Han de ser conscients del
temps disposat
i de la importància de no perdre’l. |
Aprendre a treballar en
equip de forma organitzada i en
silenci. |
Autoavaluació |
|
Al final de la sessió
es farà una autoavaluació
conjunta sobre els resultats.
|
Aprendre a reflexionar i autoavaluar-se.
Aprendre a acceptar les
crítiques. |
8ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Espectacle
final |
|
Realització de l’espectacle
final. Caldrà guardar la calma i mantenir en tot moment l’ordre
i l’organització, ja
que tothom estarà especialment inquiet i nerviós. |
Aprendre a tenir paciència. Aprendre a relaxar-se. Aprendre a comportar-se de forma espontània en un espectacle. Aprendre a guardar el torn
i saber estar en silenci. |
Gravació
en vídeo |
|
És important tenir tot preparat
per fer una bona gravació
en vídeo. La gravació la pot
fer altre professor/a o algun pare o mare. |
9ª SESSIÓ
ACTIVITATS |
OBJECTIUS |
Visualització
en vídeo i autoavaluació |
|
Seria interessant
haver donat prèviament un criteris per l’autoavaluació que podriem ser
els següents :
1.
Coordinació i
organització.
2.
Concentració.
3.
Respecte i tolerància.
4.
Responsabilitat
individual
5.
Aspectes tècnics.
6.
Valoració dels equips de treball. |
Aprendre a reflexionar en grup. Aprendre a fer autocrítiques,
tot seguint un criteris previs. Aprendre a avaluar els resultats i saber exposar les raons. Aprendre a fer
resums i guions. Aprendre a parlar en públic. Aprendre a escoltar i guardar el torn de paraula. |