PROGRAMACIÓ EDUCACIÓ INFANTIL

Metodologia

La programació de dramatització que presento és faria a partir de la realització d’un taller trimestral. Els grups estarien formats per alumnes dels 3 nivells d’educació infantil. El número d’alumnes per grup no podria ser superior a 12 nens/es. Cada trimestre variarien els grups i també l’obra o proposta de dramatització. En primer lloc presento el conjunt d’activitats i objectius a partir dels quals es desenvoluparà la programació, i a continuació exposo el desenvolupament per sessions d’un taller de 6 setmanes. Finalment dono alguns exemples de  propostes diverses a partir de les quals es pot fer una obra amb alumnes d’Educació Infantil.

Els objectius seran els següents:

Objectiu General

L’objectiu principal serà la recerca de les possibilitats expressives i comunicatives dels alumnes a partir de la convivència que es genera a través del treball de dramatització. Vull oferir una experiència de relació de grup,  a partir de l’exercici de la dramatització, dirigida a exercitar l’autoconeixement i la relació amb els altres.

Objectius Específics

Els exercicis derivats dels objectius anteriors es presentaran integrats dins d’una història o centre d’interès que tingui un significat i una motivació per a l’alumne. Aquests exercicis es recolzaren en la vida dels personatges i en el tema de la història. Es basen en el suggeriment: el mestre/a introdueix tots els exercicis amb un discurs ininterromput. Adoptant un to càlid i expressiu, descrivint el gest que calgui, dins el context de sensacions i de sentiments. Els exercicis seran activitats que facin els personatges. Per exemple, si volem fer exercicis de memòria sensorial, farem que el protagonista olori, o tasti un menjar. Intentarem que cada sessió contingui un nombre variat d’exercicis de tot tipus. Cal tenir present que aquestes edats l’atenció és limitada, i per tant, serà important fer canvis d’activitat.

El mestre/a introduirà als alumnes en la història, fent que els alumnes es transformin en personatges imaginaris. Pensem que a aquestes edats és fàcil, ja que el joc simbòlic, i el joc de rol, són una de les activitats preferides del nen/a, mostrant una capacitat innata per a imitar situacions i personatges. El joc imitatiu o joc-drama té un paper fonamental en el desenvolupament afectiu, intel.lectual i social. És el mecanisme principal amb el que el nen organitza sentiments i pensaments, aprèn i es desenvolupa.

En el primer trimestre presento la dramatització d’un conte popular: “La Caputxeta vermella”. Durant el segon i tercer trimestre es canviaran els grups, i també les propostes de dramatització. Al final de la programació del primer trimestre presento algunes possibles propostes de dramatització. Aquestes propostes tindran el mateix desenvolupament que el conte popular realitzat al primer trimestre. Cada sessió està formada per dos parts: La conversa i el Joc del personatge En la primera part s’introdueix el personatge a través de fotografies, llibres, vídeos, i es fa una conversa entre tots en que s’intentarà  crear el personatge. A la segona part els alumnes jugaran a ser el personatge, a través de l’animació que va fent la mestra. En aquesta part hi haurà estones dirigides per la mestra i estones no dirigides, en que l’alumne/a jugarà lliurament a ser el personatge. En la part dirigida, el mestre/a farà de narradora i explicarà la història mentre els alumnes la dramatitzen. A través de les activitats dels personatges els alumnes faran exercicis de respiració, d’expressió corporal i d’expressió verbal.

Al final d’aquesta segona part es deixarà una estona per a el joc de personatge lliure, que variarà, en funció de la disposició dels alumnes, entre 15 i 20 minuts. Aquesta activitat es realitzarà en petits grups. A continuació presento una proposta d’activitats a partir dels objectius citats anteriorment.

  1. RESPIRACIÓ I RELAXACIÓ

ACTIVITATS

OBJECTIUS

 

Inflar-se i desinflar-se com a globus. Un company infla a un altre amb una manxa, fent servir la inspiració i l’expiració ràpidament. Mentre el nen globus s’omplirà d’aire a poc a poc fins a recuperar la posició dempeus, i amb mímica imitarà els moviments i el brandeig d’un globus.

Inspirar amb el cos rígid, expirar amb el cos relaxat.

Jugar a dramatitzar diferents estats d’ànim i emocions, tot tenint en compte la respiració. Per exemple en una situació de por, la respiració serà més ràpida. Per exemple, dramatització d’una discussió amb explosió de ràbia. Quina mena de respiració farem? Posar la mà a la panxa i sentir els moviments que acompanyen a la respiració. Fer de manera alternativa curses, salts i altres activitats que deixen sense alè, i moviments de relaxació i tranquils, per a comparar els diferents ritmes respiratoris. Escoltar la pròpia respiració i la dels altres i jugar a fer expiracions dient frases o fent soroll

 

Prendre consciència de l’acte respiratori a través del joc.

Prendre consciència de la relació respiració-repós-relaxació.

Adonar-se de la relació entre respiració i emocions o estats d’ànim.

Adonar-se que al relaxar la musculatura mitjançant la respiració, també relaxem la ment.

Ser conscients de la relació entre tensió muscular i tensió mental.

Adonar-se de la relació entre respiració i emissió de sons.

Prendre consciència de l’acte respiratori a través del joc.

Mecanitzar les fases de la respiració i practicar diferents ritmes.

 

2.   EXPRESSIÓ CORPORAL

ACTIVITATS

OBJECTIUS

 

Jugar a fer descomposicions de moviments: moure’s a camara lenta, córrer i parar-se, caminar per parelles, amb una cama pròpia i l’altra del company.

Jugar a fer petites coreografies musicals, a partir del moviment de diferents segments corporals. Per exemple, fer una coreografia destacant els moviments de cintura o fer una coreografia destacant els moviments de coll, o bé combinant moviments de diferents articulacions.

Jocs en que els alumnes fan de marionetes, ninots  de drap, robots.

Jugar a anar en contra del corrent, en contra del vent, sota l’aigua, en diferents mitjans. Caminar en diferents superfícies, sorra, neu, fang, ciment, cotó, pinxos.

Jugar a relacionar gestos tancats i oberts amb els diferents estats d’ànim. Per exemple una persona trist adoptarà una postura tancada, baixarà les espatlles i el cap i es replegarà sobre el mateix

 

Jugar a expressar el món emocional :

Sensacions: fred, calor, son, gana.

Estats d’ànim, estar nerviós, relaxat, seriós, avorrit, divertit,

Sentiments: alegria, tristesa, pietat.

Realitzar diferents tipus de moviments : marxes, pujar i baixar, córrer, saltar, caure i aixecar-se, rodar, relliscar, arrossegar-se,etc, tot dins d’un context significatiu pel nen/a. Jugar a caminar de diferents maneres segons l’estat d’ànim.

Jugar a fer composicions corporals individualment i en grup, que descriuen imatges, figures conegudes, representacions de fenòmens de la natura, les tempestes, el foc, les ones, etc.

Jugar a construir estàtues, màquines col.lectives, objectes fantàstics.

Jugar a fer moviments sincronitzats amb tot el grup :

ü . Joc dels pistons : els uns s’aixequen i els altres seuen.

ü . Joc del vaixell : entre tots formen un gran vaixell que cal moure.

 

Jugar a ser gegants i nans, per tal d’ocupar el màxim i el mínim espai, i vivenciar el propi espai de seguretat.

Jugar amb teles de múltiples combinacions, per a viure situacions emocionals: desaparèixer, quedar-se immòbil, etc.

Jugar als moviments descordinats: moure les cames amb diferents ritmes al caminar; estrènyer imaginàriament fang amb una mà i cotó amb l’altre.

 

 

 

Desenvolupar les habilitats de domini i control corporal.

Prendre consciència de l’autonomia de cadascú dels membres, dels segments corporals, i dels diferents punts d’articulació.

 

 

Adonar-se de la importància que té llenguatge corporal en la comunicació.

Conèixer les possibilitats expressives del cos.

Expressar les sensacions i les actituds determinades pel pas sobre una superfície concreta.

Conèixer els significats de gest tancat i gest obert, i la seva relació amb els estats d’ànim

 

 

 

Adonar-se de la relació entre els moviments i l’estat d’ànim.

Relacionar i caracteritzar els personatges a partir  dels seus moviments i gesticulació.

 

 

Saber identificar els diferents tipus de marxa amb diferents estats d’ànim i a diferents personalitats.

 

Exercitar la capacitat d’observació, concentració i imaginació a partir de la reproducció dels moviments dels diferents personatges, imatges, figures o representacions de fenòmens de la natura.

Aprendre a treballar i col.laborar en grup a través de les composicions col.lectives a l’espai.

 

Saber situar-se a l’espai en relació amb els altres i ajustar el propi moviment a l’espai i al moviment dels altres.

Aprendre a sentir al grup a través dels moviments col.lectius.

Aprendre a treballar en grup a través de la representació de moviments sincronitzats.

Aprendre a respectar l’espai dels altres.

Desenvolupar la confiança per moure’s amb plaer en presència del grup.

 

 

  

 

3. EXPRESSIÓ ORAL

ACTIVITATS

OBJECTIUS

 

Jugar a fer tots els sons possibles amb el cos. Treure el major nombre de sorolls del nostre cos. Jugar a crear entre tots ritmes diferents. Fer una orquestra.

Jugar a fer sons amb la boca i variar la intensitat, ritme, to i articulació.

Jugar a contrastar moments de silenci amb moments de soroll.

Jugar amb els sons, com si fossin pilotes imaginàries. Ens ajudarem del gest i del moviment.

Jugar a mantenir converses amb una vocal, posant correctament el to; riure o plorar sobre una vocal.

Jugar a fer sons i sorolls amb els llavis, les dents, la llengua, el coll, i el nas fins a completar totes les consonants.

Jugar a relacionar cada consonant amb un efecte sonor de la realitat, per exemple el so [f] amb el vent.

Jugar a inventar diàlegs, a partir de diferents elements donats prèviament: personatges, espai, temps i  conflicte.

 

Combinar diferents sorolls per a representar una acció : el vent al bufar, tanca la porta fent soroll i donant un fort cop. I això es podria dir de la manera següent : [f]...[cr]...[clac], i repetir-se rítmicament varies vegades.

Jugar amb les paraules, projectant-les en funció de la distància en que es trobi el receptor. Exemple : “crida al teu germà, està al teu costat, està a l’altre extrem de la classe; està a la classe del costat, està al pati.

Jugar amb les paraules associant-les a  diferents intencions: to cordial, imperatiu, de forma coqueta i juganera. Associant-les a significats diferents: Per exemple, es pot donar a “sabata”, el sentit de “xocolata”: Qui s’ha menjat tota la sabata?

Jugar a dir frases amb ritmes diferents (lent, ràpid, entretallat); en registres diferents (veu aguda, greu,);

Jugar amb la respiració i la veu a la vegada: Un ritme respiratori accelerat i entretallat, donarà lloc a frases pronunciades de la mateixa manera. Un ritme lent, donarà lloc a la  calma i la monotonia en el discurs.

Jugar a crear sons per a la seva integració en una seqüència dramàtica i també crear històries a partir dels sons.

Jugar a associar ritmes i sons a diferents estats d’ànim: calma, tensió, misteri, alegria.

 

Descobrir les possibilitats de so del nostre cos.

Descobrir tots els sorolls i sons que es poden fer amb la boca.

Vivenciar el silenci corporal i el silenci de l’entorn.

Conèixer les diferents característiques de la pròpia veu a partir del joc : entonació, ritme, durada, intensitat, dicció.

.

Exercitar la vocalització i la dicció.

 

 

 

 

Aprendre a modular la veu a partir de la respiració.

 

Prendre consciència de la intensitat en la modulació de la veu.

 

Aprendre la relacions entre diferents estats d’ànim i la modulació de la veu.

Valorar la importància de la respiració en l’emissió i la potència de la veu.

Exercitar la imaginació i la iniciativa a partir dels exercicis de creació de ritmes i sons.

Col.laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu comú.

Aprendre a posar-se d’acord.

 

4.    DRAMATITZACIÓ

ACTIVITATS

OBJECTIUS

 

A PARTIR DE PERSONATGES

Observar personatges de fotografies, contes, revistes, reals, etc., i inventar situacions dramàtiques per a representar-les. Imitar la forma de parlar i moure’s de personatges típics. tímid, presumit, “passota”, manaire, engrescador,etc.

Buscar el personatge que s’amaga darrera d’un objecte en comú i representar-ho en una situació dramàtica. Un drap passa de mà en mà i cada alumne/a el converteix en un personatge diferent: una senyora, una faldilla, un torero, superman, una vela d’un vaixell, etc.

Dramatitzar papers-clau i intercanviar-los a meitat de les escenes: pare-fill, mestra/e-alumne/a, capità-soldat.

 

 

 A PARTIR DEL CONFLICTE        

                                                                

Dramatitzar conflictes reals i imaginats, i desenvolupar les tres fases :

Plantejament: Com comença?

Nus: Que passa?

Desenllaç: Com acaba ?

Representar conflictes observats pels nens a la vida diària: una baralla en el pati, un amic o amiga que no vol jugar amb nosaltres, etc.

Representar una mateixa història des de diferents perspectives: còmica, terrorífica, dramàtica.

A PARTIR DE L’ESPAI

Donat un espai determinat, els alumnes hauran d’inventar uns personatges i un conflicte. Donada l’edat que tracten hauran de ser espais propers als nens/es: la casa, l’escola, el pati, la platja, etc.

 

A PARTIR D’UN TEMPS DETERMINAT

Dramatitzar històries que es desenvolupin en llargs espais de temps i que a la vegada es puguin representar en pocs minuts: el creixement d’una planta, des de que neix fins a la seva mort.

Improvisar situacions en que el temps sigui determinant: l’espera en una estació, en el dentista, en el despatx del director després d’un mal comportament; passar un pas de vianants molt tranquil.lament, quan està a punt de posar-se vermell, etc.

JOCS MÍMICS

Utilitzar objectes imaginaris: sostenir un got d’aigua, aixecar objectes pesats i no pesats, etc.

Mimar accions i comportaments maquinals de la gent: els espectadors d’un partit de tenis, d’un partit de futbol, guiar un estel, comprar en el super, esperar llargues coles.

Desenvolupar gestualment accions quotidianes: vestir-se, desvestir-se, rentar-se, menjar.

Representar mímicament personatges-arquetipus: el xerraire, el tímid, l’avorrit, etc.

Mimar accions a camara lenta i a camara ràpida.

 

 

Dramatitzar a partir de cada un dels elements bàsics del drama: personatges, conflictes, espais, temps, argument.

Posar-se en el lloc de l’altre.

Identificar a partir de l’observació del comportament dels personatges, signes indicadors d’emoció intensa : estrès, agressivitat, por, pànic, desconfiança, relaxació, menyspreu, etc.

Aprendre a escoltar als companys.

Exercitar la memòria emocional.

Aprendre a observar.

 

 

 

 

Dramatitzar a partir de conflictes observats o imaginats.

Reflexionar sobre els conflictes a partir de la dramatització.

Conèixer les tres parts del conflicte : Plantejament, nus i desenllaç.

Apropar-se als problemes dels alumnes a partir de la dramatització dels seus conflictes.

Desenvolupar la imaginació a partir de la creació d’històries.

 

 

Aprofundir en els conflictes a partir de la reflexió dels seus elements com són l’espai i el temps.

 

 

 

 

 

Adonar-se de la importància del temps en els con- flictes.

Buscar les possibilitats expressives del gest i del moviment.

Aprendre a observar, expressar i reflexionar sobre l’expressivitat dels nostres moviments.

Buscar la màxima expressivitat mitjançant la mímica a camara lenta.

Aprendre a observar i mirar a l’altre durant més temps i amb més detall, a partir del moviment desenvolupat a camara lenta.

Reconèixer l’expressió de les emocions a partir de l’observació dels moviments corresponents.

Aprofundir en l’expressivitat de la gesticulació i del moviment a partir del contrast  i les diferents visions que ens ofereix ell recurs “camara lenta-camara ràpida”.

 

 

PROGRAMACIÓ EDUCACIÓ INFANTIL

PRIMER TRIMESTRE                                                TEMPORITZACIÓ: 6 SESSIONS  -   1 h. 30’/SESSIÓ

1ª SESSIÓ

Desenvolupament activitats

 

1.   Jocs de Presentació

El següents jocs poden anar acompanyats de música.

Joc de pilota

En rotllana tots es passaran la pilota i qui tingui la pilota a les seves mans ha de dir el seu nom. Quan la pilota hagi passat per tots els nens/es varies vegades, el joc es complicarà i hauran de dir el nom del nen/a a qui han de passar la pilota.

Joc a l’espai

Els alumnes es mouen per l’espai com vulguin. A un senyal donat, es detenen i es relacionen amb el company que hagi quedat més a prop seu, es saluden i es miren fixament als ulls. Quedaren així fins que de nou soni el senyal que els permetrà seguir amb el moviment lliure.

Si la consigna es repeteix dues vegades s’iniciarà un ball amb el company. Si la consigna es repeteix tres vegades caldrà adoptar actituds de diferents tipus, sorpresa, enuig, indiferència, antipatia, simpatia, etc.

 

2.   Presentació del conte popular “La caputxeta vermella”

Conversa

S’iniciarà una conversa sobre el conte amb els nens. Recordeu el conte de la Caputxeta? Us agrada? Quins son els personatges? Com comença? Qui és la caputxeta? Com deu ser físicament? Com va vestida? Quina edat deu tenir? Com es mourà? Té amics? Va a l’escola? Què farà quan no va a l’escola? Després podem mirar diferents fotografies, o veurà algun vídeo i fer comparacions.

Gianni Rodari preguntava als seus alumnes: “¿Què passaria si la Caputxeta vermella portés ulleres i anés en avió?, està incitant als seus alumnes a la creativitat. Els nens han de donar una resposta a la pregunta del professor que els planteja una situació insòlita, dins dels context d’un conte clàssic al qual estan acostumats. Els nens hauran de donar respostes igualment insòlites, noves, no sabudes amb anterioritat. Tot és possible en el joc de la lliure expressió. No cal acabar el conte com sempre. Tot ha canviat.

Joc del personatge

Avui jugarem a ser els personatges del conte.

Ara tots serem Caputxetes i ens trobem a casa jugant; ens movem com la caputxeta, cadascú es mou com vol, tot pensant en el personatge. Sentim una olor molt bona de xocolata, olorem, ens anem a la cuina i tastem la xocolata,  movem la llengua i la boca, ens passem la llengua pels llavis, farem molt de soroll tot tastant, i cada vegada més i més soroll. De sobte, comença a ploure, imitem el so de la pluja i anem a mirar per la finestra, veiem com plou. Cansades de mirar la pluja, ens dirigim a la nostra habitació. i ens mirem al mirall, però, sorpresa el mirall serà una altra caputxeta que imitarà els nostres moviments. Però, si és un mirall que també imita els sons.

 

 

Per parelles, una caputxeta farà un so i l’altra l’imitarà.

Ja hem jugat molt i ara estem cansades, el dia ha estat esgotador, ens estirem al llit i ens anem a dormir; sentim la nostra respiració, ens posem la mà a la panxa i respirem poc a poc; ens concentrem en el recorregut de l’aire que entra pel nas i surt per la boca. Ens relaxem i ens quedem en aquesta posició durant un minut. Lentament ens despertem, mirem per la finestra, i observem que ja ha deixat de ploure i ha sortit el sol.

-     Què podem fer avui? - Preguntem als nens - I a partir d’ara podem acceptar els seus suggeriments.

 

2ª SESSIÓ

Desenvolupament de les activitats

 

Presentació personatges del conte

Conversa

Continuarem amb el joc dels personatges iniciat en la sessió anterior. Començarem pel llop. Portarem fotografies de llops, i diferents contes en els que surti aquest personatge, parlarem de les seves característiques físiques, del seu caràcter, de les seves habilitats, dels seus moviments, també serà interessant veure un vídeo sobre el llop. Farem preguntes? Per què es diu que el llop és dolent? Coneixeu a algun llop de veritat?

 

 

 

Joc del personatge

Ara tots serem llops, ens trobem al bosc, caminem per un bonic senderó del bosc....sobre unes grans pedres....enfilant-nos-hi...saltant des dels rocs per travessar el riu. Travessem el riu i ens estirem de panxa al sol per a eixugar-nos. Ens enfilem a una muntanya... sobre un pontet de no res...correm muntanya avall..... Estem passejant, caminem a quatre grapes, sentim els olors, l’olor de les flors, l’olor de la terra humida; recordem que va ploure el dia anterior. No ens trobem molt bé, ens fa  mal la panxa i comencem a menjar l’herba del camí, no està molt bona i posem cara de fàstic; obrim molt la boca i fem molt de soroll. De sobte, sentim un soroll, ens quedem immòbils i molt atents, però no veim res, i continuem menjant.

Comença a ploure, i ens posem a córrer, som molt àgils; busquem un lloc per a guarir-nos

Tots els nens/es corren per la sala a quatre grapes com si fossin llops. Cal recordar els moviments del llop. Finalment trobem un lloc. Estem molt cansats, la nostra respiració és molt ràpida, i ens falta l’aire. Ens posem la mà a la panxa per a sentir la nostra respiració, després de la carrera. Serà millor relaxar-se. Ens quedem quiets una estoneta, de nou ens posem la mà a la panxa; i comprovem com ara la respiració és més lenta i suau. Però, el mal de panxa contínua i comencem a udolar. Els primers sons són molt suaus, però poc a poc surten més forts i ràpids. Ens posem la mà a la panxa i ens adonem de la relació entre l’emissió del so i la respiració. Juguem amb els sons, i fem sortir el so amb petits cops d’aire, sentim com es mou la panxa. Ara seguirem una melodia inventada o coneguda,  tot udolant.

Estem molt avorrits i decidim jugar amb els altres llops, ens movem com els llops. Saltem, donem petits cops amb les potes i amb la boca a altres llops, també juguem amb els sons...

Ara un de vosaltres haurà de córrer darrera dels altres i tocar amb la mà a algú; el llop tocat es convertirà en estàtua. Així, fins que tots els llops siguin estàtues. Seguidament el llop perseguidor anirà tocant a totes les estàtues i aquestes, lentament, es tornaran a moure.

 

I, ara farem un  joc amb la pilota :

Ara ens  enfadem com llops que som, perquè tots volem la pilota. Farem sorolls d’enfadats, ens mirarem tots fixament amb cara de ràbia. Ens mourem per l’espai i ens  mirarem els uns als altres ; la pilota està al mig de la sala i tots la volem agafar, però ningú s’atreveix a donar el pas definitiu. Intentem espantar als altres llops amb forts sorolls i  ensenyant la dentadura. Finalment un dels llops agafa la pilota, i tots molt enfadats li van al darrera. Fem un soroll espantós. El llop que té la pilota, amb molta por, la deixa anar, un altre llop l’agafa, i després un altre, fins que finalment descobrin que passar-se la pilota és més divertit que enfadar-se.

 

3ª SESSIÓ

Desenvolupament de les activitats

 

Presentació dels personatges

Conversa

Recordarem breument les sessions anteriors, i continuarem amb la resta de personatges. Ara com ja coneixem la dinàmica del joc, podem treballar simultàniament en el nou personatge i en els estudiats en sessions anteriors. El personatge d’avui serà la mare. Per tal de crear al personatge itentarem contestar a les següents preguntes :

Com deu ser la mare? Com serà físicament? Com vestirà? Com parlarà? Com es mourà? Què fa durant el dia? Que li agrada? Totes les mares són iguals? En què se semblen?

 

 

Joc del personatge

Ara tots jugarem a ser mares.

La mare està a casa llegint un llibre, mentre el pare està preparant el dinar. El pare cuina molt bé i li agrada fer les coses de la casa. De cop piquen a la porta, Qui deu ser? És una amiga de l’àvia, que li diu que l’àvia no es troba molt bé, la mare posa cara de preocupada. Ara farem l’anterior conversa amb una vocal, posant correctament el to, el riure, la sorpresa, la preocupació. Seguidament ens mudem de roba i anem a buscar a la Caputxeta que es troba jugant al carrer amb els seus amics. Hem de caminar una estona, primer a poc a poc, i després més de pressa (tots caminen lliurement per l’espai). Finalment, la veiem des de lluny i la cridem; primer molt fort i després a mesura que ens apropem més fluix. Tots cridaran amb diferents intensitats, segons la distància a que es trobin de la caputxeta. Repetirem l’exercici varies vegades, variant la intensitat de la veu. A partir d’ara alguns farem de caputxeta i els altres de mares ; Cada caputxeta parlarà amb la seva mare sobre la malaltia de l’àvia. Cada parella representa individualment aquesta situació amb les seves pròpies paraules. Passats uns minuts, es representarà per parelles la situació; uns representaran i els altres faran de públic.

4ª SESSIÓ

Desenvolupament de les activitats

 

Presentació dels personatges

Conversa

Fem un breu repàs dels personatges anteriors. Ell personatge d’avui serà l’àvia. A partir de la conversa crearem junts el personatge. Respectarem les diferències d’opinió. Farem les mateixes preguntes que a les sessions anteriors :

 

Com serà físicament? Com anirà vestida? Les vostres àvies van vestides com l’àvia del conte? Per què?

Com us parlarà? Com es mourà? Com viurà? Què farà durant el dia? Què fa al conte?

Joc del personatge

Ara tots jugarem a ser àvies.

L’àvia es troba al jardí de la casa regant les plantes, camina molt lentament i s’ha d’ajudar d’un bastó. Ara caminarem tots com l’àvia. Penseu que és molt gran, té mal a les cames, i no es troba molt bé de salut. Li costa respirar, se sent la seva respiració, tots es posem la mà a la panxa per a sentir la nostra respiració, fa molt de soroll. És diferent a la d’altres personatges més joves. Ara intenta arrossegar una bossa amb sorra que té al jardí, li costa molt, estira amb totes les seves forces, l’esforç es pot veure a la seva cara. Finalment la deixa, ja no pot més, està molt cansada, li costa respirar; descansa i de nou intenta arrossegar la bossa. Els nens tornen a repetir tota la gesticulació. De cop, sent un soroll, es queda immòbil, escolta, però no veu res. Es torna a sentir un soroll, es queda quieta, està una mica espantada, però de nou, no veu res; fa molt de vent, i es despentina, el cabell li tapa els ulls; el vent li fa caminar amb més dificultat. Finalment  decideix entrar a la casa i fer el sopar.

 

5ª SESSIÓ

Desenvolupament de les activitats

 

Presentació dels personatges

Com sempre farem un breu repàs dels personatges anteriors. Seguidament passarem a presentar al nou personatge que serà el llenyataire. Sabeu que és un llenyataire? Algú de vosaltres coneix a un llenyataire?

 

Per a que serveix el que fa un llenyataire? Quina eina fan servir? Avui dia es fa servir la mateixa eina? Com creus que serà un llenyataire físicament? Per què? Com es mourà? Com creus que parlarà? Què farà quan no estigui treballant? Tindrà família? I, així entre tots anirem creant el personatge.

Joc del personatge

I, ara tots jugarem a ser llenyataires.

Els llenyataires caminen pel bosc tot cantant una cançó; podem cantar qualsevol melodia coneguda pels nens, sense cap lletra; cantarem la melodia amb diferents consonants. Tanmateix canviarem d’intensitat, de to, de ritme, més lent, més ràpid, tot jugant amb els sons. De cop se sent un soroll, tots ens quedem en silenci i quiets, tot  posant els cinc sentits; és el llop, que plora ; de seguida, continuem la marxa, però ara anem més en compte, tenim una mica de por i ja no cantem, hem d’estar molt atents, el bosc és perillós. Ara caminen molt a poc a poc, mirant de no fer cap soroll. Caminem a camara lenta una estona, marcant cada gest i cada moviment. Finalment arribem al lloc de treball, tenim molta llenya acumulada que hem de tallar en trossos més petits. Tots tallem la llenya, i simultàniament imitem el so que fem al tallar, cadascú farà el que li sembli; a continuació hauran de seguir el ritme que marqui la mestra amb la mà, aquesta anirà dient quin nen ha de fer el soroll i també la intensitat i el ritme. Fem una orquestra.

Arriba la tarda i acaben la feina, és hora de tornar a casa, tots tornen a caminar i a cantar la canço; tots caminen lliurament per l’espai.

 

 

6ª SESSIÓ

Desenvolupament de les activitats

 

Presentació dels personatges

Com el conte té pocs personatges, sempre podem inventar d’altres Per exemple, els animals del bosc, els elements de la natura, com el vent, la tempesta; parts del bosc, els arbres, el riu, i també d’altres personatges com poden ser el pare, l’avi, els amics de la caputxeta. L’objectiu és que cap nen es quedi sense participar a l’espectacle.

Si ens decidim pels animals del bosc, podem parlar de conillets, ocells, esquirols, cargols, etc. Deixarem que els nens decideixin quins animals volen crear. Una vegada decidit l’animal, passarem a parlar sobre les diferents característiques.

Joc del personatge

Ara tots jugarem a ser ocells. Podem ser ocells diferents, hi ha ocells petits i ocells molt grans. Mirem per la finestra, veiem ocells? Com es mouen?  Van sols? Van en grups? Sempre és convenient fer observacions prèvies, ja sigui directament de la realitat, o d’un vídeo; avui dia amb Internet, ho tenim fàcil.

Cadascú es mourà lliurament per l’espai com si fos un ocell; Recordarem tot el que hem dit sobre els ocells. Després d’una estona la mestra repartirà globus als nens i aquests els hauran d’inflar, els més grans ajudaran als més petits. Una vegada inflats, jugaran tot bufant  a passar-se els globus d’un a l’altre. Els alumnes de P-3, poden fer servir la boca. Durant el desenvolupament del joc continuen fent d’ocells. Es poden fer dos equips i fer una competició. Acabat el joc els hi demanem que es posin la mà a la panxa i sentim el ritme de la seva respiració; passats uns minuts i després d’un temps de relaxació estirats al terra, tornaran a posar-se la mà a la panxa i sentiran el nou  ritme. Es comenta breument el canvi.

 

La relaxació es podria fer seguint les següents pautes: Tots estirats d’esquena per terra, en un abandó complet, amb les cames lleugerament separades, els braços al costat del cos, el palmell de la mà a terra, els ulls tancats. Escoltem els sorolls interns del propi cos i sobretot la respiració. I, els hi expliquem una història com aquesta :

 “Al principi del món tot era fosc i silenciós, totes les coses dormien, el mar, les muntanyes, els rius, els boscos, les roques, tot reposava...sentiu el vostre cos pesant, com un gegant adormit, els peus es fan pesats, les cames i les cuixes es fan pesats, l’esquena i les espatlles es tornen pesades, el cap, els braços, no hi ha brogit, l’aire no té vent, els gegants reposen...Només podeu escoltar la vostra respiració, el ritme lent de la vostra respiració, el tòrax s’infla, després es desinfla, s’infla i es desinfla, lentament, contínuament...” Uns instants de silenci.

Però un dia, en aquell món fosc i silenciós hi va arribar el sol i lentament tot va començar a  desvetllar-se...els gegants comencen a notar una mena de formigó als peus, que puja per les cames i arriba fins al pit, i als braços i a les mans, és un desig de moure’s que creix i que arriba lentament fins al cap, tot el cos comença a fer petits moviments, els ulls s’obren, els gegants es desvetllen, s’estiren en totes direccions, després es giren de costat, i, poc a poc, es posen de genolls, i després dempeus ». L’èxit del joc depèn en gran part de la manera de fer de la veu guia : parlar lentament, fluixet, deixant llargues pauses. Aquest joc o d’altres que ajuden a la relaxació, pot fer-se servir com intermedi, després d’exercicis de moviment, per a crear situacions de tranquil.litat o per recuperar la calma després d’activitats particularment mogudes.

Col.locats per parelles, un serà un escultor i l’altre la pedra per fer una escultura; l’escultor ha de fer un ocell. Acabades les escultures, l’escultor exposa la seva obra i li posa un nom. Surten per parelles a explicar la seva obra. Com han realitzat la seva escultura? Si ha estat difícil? Si el material costava molt de modelar? Si l’escultor no estava inspirat? Els alumnes per fer aquesta activitat, poden disposar de fotografies i llibres.

I, ara farem un concert, un farà de director d’orquestra i els altres el seguiran. L’instrument serà la boca. Cadascú farà una onomatopeia, i durant tot el concert seguira les pautes marcades amb les seves mans pel director. Les pautes indicaran la intensitat, la llargada i el ritme. El director pot demanar que tots toquin a la vegada, o bé que toqui un sol, o més. Anirem canviant de director, fins que surtin tots.

 

 

SEGON I TERCER TRIMESTRE

Durant el segon i tercer trimestre seguirem amb la mateixa proposta del primer trimestre, l’únic que canviarà serà el conte i també poden variar alguns exercicis d’acord a les activitats suggerides a l’inici de la programació.

Per a començar,  crec que la millor opció són els contes populars, ja que estan més propers als nens, i molts ja són coneguts per ells a través de la família. No obstant, podem considerar altres alternatives al text, com són les cançons o bé les propostes musicals, exemple “Les quatre estacions” de Vivaldi

EXEMPLE DE PROPOSTA A PARTIR D’UNA CANCÓ

Presentació de la canço

La mestra explicarà en forma de conte la cancó, amb tots els recursos possibles, el dibuix, la disfressa, el ball, i la dramatització. A continuació presento la cançó:


La Masovera                                                                                 

Oh, la, la, la masovera, massovera,                               

Oh, la, la, la masovera se’n va al mercat,

El mercat és el dilluns, el dilluns en compra llums,

Oh, la , la, la masovera, la masovera,

Oh, la, la, la masovera se’n va al mercat,

El mercat és el dimarts, el dimarts en compra naps

Oh, la, la, .............

El mercat és el dimecres, el dimecres en compra nespres

Oh, la, la ......

El mercat és el dijous, el dijous en compra ous

Oh, la, la ......

El mercat és el divendres, el divendres en compra faves tendres

Oh, la la,.....

El mercat és el dissabte, el dissabte tot s’ho gasta.


Oh, la, la, ....

El mercat és el diumenge, el diumenge tot s’ho menja.

Oh, la, la....

A partir d’aquesta presentació inicial, es pot iniciar l’estudi dels aliments, des de les seves característiques es pot fer la personificació corresponent i també la dramatització.

Per exemple: Com és una fava?  De quin color?  Quina és la seva textura? I, la seva forma?  Com es mourà?

Quin caràcter tindrà? Serà alegre?  Amb quin aliment es relacionarà millor? Pot ser amb la patata? amb el pernil? Fem associacions conegudes o no.

I, el tomàquet? Com és mourà ? Pot ser, rodolarà ? Serà tímid, perquè és vermell? Amb qui es relacionarà? Am el pà? Pot ser, per a fer pà amb tomàquet?  O, amb l’enciam?

I, també juguem amb les veus. Quina veu tindran ? Perquè creus que tindrà aquesta veu ?

Cada nen/a serà un aliment diferent i es mourà i comportarà d’acord amb les característiques presentades anteriorment. Podem representar un diàleg amb la masovera, ja que aquesta és un personatge que coneix bé les seves característiques. I, ara fem la història entre tots prenent l’estímul de molts exemples proposats en els exercicis precedents, l’educador i els nens podran inventar-se una història que dita amb veu alta pot fer de guia pel desenvolupament del joc dramàtic.

 

Tornar