1ª SESSIÓ |
TEMPS : entre 1h
30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
RELACIO AMB EL COMPANY Els participants es mouen per l’espai com vulguin (en
cercle, en zig-zag...) amb la precaució d’evitar els xocs amb els seus companys. A un senyal donat,
es detenen i es relacionen amb el company que hagi quedat més a
prop seu, i es miraren fixament als ulls. Quedaren així fins que
de nou soni el senyal que els permetrà seguir amb el moviment lliure.
Si la consigna es repeteix dues vegades, es saludarà al company.
Si es repeteix 3 cops, s’iniciarà un ball amb ell o amb ella. El
temps de l’exercici depèn de la dinàmica del grup, però no ha de
ser superior a 15 minuts. Si la seva durada és més gran ja no resultarà
efectiu. Variants: Davant el senyal cal adoptar actituds de diferents tipus : sorpresa,
enuig, indiferència, antipatia, simpatia, orgull, etc. |
Trencar la tensió inicial Facilitar els primers contactes amb el grup i donar
confiança. |
Expressió corporal |
L’OMBRA Per parelles. Un es col·loca darrera mirant l’esquena
del seu company. Reproduirà els seus moviments com si fos la seva
ombra. Es recomana que en un principi es facin moviments lents i
ondulats, sobre una part del cos i anar progressivament passant a altres segments del cos. Posteriorment es
passarà a realitzar moviments més tallats i bruscs. Canviar els papers. Variants : Realitzar el joc amb tres, quatre, vuit,
i amb tot el grup Utilitzar música com element desencadenant del moviment. |
Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat. |
Expressió oral |
Escollir una vocal qualsevol i dir-la amb menor o major intensitat (volum)
seguint les indicacions del monitor.
Aquest aixecarà la mà per sobre del seu cap o la baixarà a l’alçada
dels seus genolls. L’alçada del pit correspondrà a una intensitat
normal. Variacions : Es poden formar
dos grups i cadascú segueix una mà del monitor o varis grups amb
vocals diferents. |
Valorar la importància de la intensitat de la veu. |
Improvisació |
Memorització d’una mateixa frase, movent-vos per la
sala amb l’obligació de repetir-la al primer company que us trobeu
pel camí. Primer comenceu a caminar al vostre aire fins que us
proposin que memoritzeu una frase com ara : ”Cada setmana vaig al
cinema”, o una mica més surrealista com “La barca plou nens de vuit
a nou”. Ara heu de buscar les entonacions i modulacions
diferents per seguir les instruccions que us donaran. Haureu de
comunicar diverses sensacions i inquietuds mitjançant aquesta
frase a cada un dels companys que aneu trobant, seguint una pauta
com la següent : primer sensació de neguit i pressa, que caldrà fer palesos
amb gestos, abans de dir-li la frase a un altre company, al qual
podreu tocar o retenir; després anireu canviant d’actitud per aconseguir
altres estats d’ànim o sensacions com ara :
-
Fred i por
-
felicitat i alegria
-
atac de cor i angoixa
-
enuig i odi
-
afonia progressiva i pànic |
Expressar estats d’ànim i sentiments amb el gest i amb tot el cos. |
Dramatització |
Presentació del text i contextualització. Exemple “Les Bruixes” de Carles Cervelló Es recomana llegir el pròleg per fer la contextualització,
és breu i molt interessant. L’autor és un mestre de l’escola Vedruna Gràcia de
Barcelona, que durant molts anys va fer teatre amb els alumnes.
I, un dels problemes que sempre es trobava era la falta de personatges,
de manera que alguns alumnes sempre acabaven fem d’arbre. Amb la
necessitat de que tots actuessin és com va néixer aquesta
obra. Així, doncs
els 20 personatges que formen part de l’obra participen i tenen
el seu protagonisme. Reflexió entre tots sobre el què s’ha llegit i/o explicat. |
Motivar als alumnes Situar el text Conèixer l’autor
|