10ª SESSIÓ |
TEMPS : entre
1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
CONCENTRACIÓ EXTERIOR I RELAXACIÓ
MENTAL LA PLATJA Imagineu que sou el geni d’Aladino i que esteu en
una platja deserta, dins d’una ampolla. Tracteu d’escapar utilitzant tots els
mitjans possibles, però tenint en compte que esteu dins d’una ampolla i que
no teniu espai per estirar-vos. Quan us allibereu de l’ampolla, dediqueu una estona a prendre
consciència dels mitjans utilitzats per a escapar. Després, una vegada lliures, imagineu que us estireu
al sol en la platja. Solament s’escolta el so de les ones. Amb l’aigua el cos
es va submergint lentament en la sorra, que acaba per cobrir-vos
completament, fins que el cos es fusiona amb ella. Solament, queda l’alè de
la respiració, que se separa i vola sobre el mar, pel cel, es gronxa amb les ones, s’omple de blau i torna una
altra vegada a la sorra, a on penetra progressivament pel cos i l’omple de
blau, lentament, molt lentament. |
Trencar la tensió inicial Fomentar la imaginació. Aprendre a relaxar-se. Posar-se en el lloc dels altres, siguin persones,
animals o coses. |
Expressió corporal |
ELS SABORS I EL MOVIMENT Per parelles : Els alumnes es disposen per parelles
formant dues files. Una de les files tanca els ulls i els participants de
l’altra fila els donaran un aliment. Els alumnes que tasten l’aliment han de
fer-lo lentament, recordant totes les sensacions (gust, textura, forma,
possible color..), seguidament obriren els ulls i explicaran totes aquestes
sensacions. Després hauran de fer un moviment
representatiu d’aquestes sensacions, aquest moviment pot anar acompanyat d’onomatopeies. Finalment entre tots els moviments i
sons es crea una orquestra entre tots. Seguidament es fa el canvi de parelles. Consignes L’alumne/a que dona el moviment ha
d’actuar amb el màxim respecte vers al company que està amb els ulls tapats o
tancats, ja que depèn d’ell i es troba
en inferioritat de condicions. L’alumne/a amb els ulls tancats ha de
confiar en l’altre. És un exercici de confiança. |
Aprendre a confiar en l’altre. Exercitar la memòria sensorial. Relacionar el sentir del gust i el moviment. Aprendre a observar i percebre a l’altre. Exercitar la capacitat de concentració, atenció i
creativitat. Saber seguir les consignes i normes del joc. Saber expressar mitjançant el gest, els moviments i
els sons els diferents gustos. |
Expressió oral |
EL COR DELS FANTASMES Els participants es reparteixen en
petits grups. S’imaginen que són tota la plantilla de fantasmes d’un castell
i que volen formar un cor per atemorir als vius a varies veus. Per tant, solament seran capaços de
llançar els típics crits terrorífics, com, ¡Aúúúú¡¡ o ¡Uóóóó¡. Cada grup (de
2 a 4 persones) s’encarregarà d’un crit que serà l’únic que canti; els crits
poden ser : ¡jo,jo,jo¡¡ ¡eje,eje,eje¡, ¡aju,aju,aju¡, a més a més dels citats
anteriorment. Un dels participants dirigirà el cor.
S’aniran provant diferents possibilitats que anirà marcant el director de
l’orquestra (que serà un alumne/a). Així, en un principi els grups poden
limitar-se a anar cantant cadascú el seu crit (un grup darrera de l’altra),
però provant diferents ritmes i velocitats; També és pot fer que el primer
grup canti el seu crit amb la música que els hi sembli i que els demés
segueixin amb el seu; és pot fer un cànon. Quan tinguin més pràctica poden passar a
interpretar petites peces musicals, utilitzant com a lletra els crits
corresponents. |
Experimentar i jugar amb les possibilitats expressives
dels sons. Exercitar la imaginació i iniciativa a partir dels
exercicis d’improvisació. Aprendre a posar-se d’acord amb el grup. Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu
comú. |
Improvisació |
EL REPORTATGE FOTOGRÀFIC Per parelles, Un farà de fotògraf/a i l’altre de
model. El fotògraf/a col·locarà el model en posició per a la foto, intentant
que la posició sigui representativa de la seva personalitat. Els models
aniran passant d’un fotògraf/a a l’altre i aquests hauran de fer un reportatge
amb les posicions més representatives de la personalitat dels seus companys
models. Es poden fer fotografies de veritat i després comentar els resultats. Un escolta i l’altre comunica mitjançant
el moviment, la postura. Canviar els rols. |
Afavorir les relacions interpersonals. Exercitar la capacitat d’atenció i observació. Comunicar-se amb els companys modulant la seva
postura i moviment d’acord amb el que creiem que és més significatiu de la
seva personalitat. Desenvolupar la facultat de percebre a “l’altre/a”
per a interactuar amb elll. Saber el que els altres pensen de nosaltres en
alguns aspectes de la nostra personalitat. Exercitar la imaginació. |
Dramatització |
EL PERSONATGES Per parelles Un fa d’entrevistador i l’altre/a d’actor.
El primer farà una entrevista al segon sobre l’obra de teatre prevista i sobre el paper que realitzarà en
ella. Continuant amb la sessió anterior, es
pot seguir amb els papers escollits en ella. Les preguntes poden ser del tipus : De que tracta l’obra que actualment
estàs representant? Quin paper tens en l’obra? Què és el que més t’agrada del teu
paper? Amb qui et relaciones i de què manera? Uns faran de públic i els altres
d’entrevistadors i actors. Les entrevistes han de ser breus i improvisades. |
Afavorir l’expressió i comunicació oral. Afavorir la interacció amb l’altre. Aprofundir en l’estudi dels personatges a través
dels diàlegs. Afavorir la espontaneïtat i desinhibició. Respectar l’actuació dels altres i el torn de
sortida. |