Tornar

10ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

CONCENTRACIÓ EXTERIOR I RELAXACIÓ MENTAL

 

LA PLATJA

 

Imagineu que sou el geni d’Aladino i que esteu en una platja deserta, dins d’una ampolla. Tracteu d’escapar utilitzant tots els mitjans possibles, però tenint en compte que esteu dins d’una ampolla i que no teniu espai per estirar-vos.

Quan us allibereu  de l’ampolla, dediqueu una estona a prendre consciència dels mitjans utilitzats per a escapar.

Després, una vegada lliures, imagineu que us estireu al sol en la platja. Solament s’escolta el so de les ones. Amb l’aigua el cos es va submergint lentament en la sorra, que acaba per cobrir-vos completament, fins que el cos es fusiona amb ella. Solament, queda l’alè de la respiració, que se separa i vola sobre el mar, pel cel, es gronxa  amb les ones, s’omple de blau i torna una altra vegada a la sorra, a on penetra progressivament pel cos i l’omple de blau, lentament, molt lentament.

 

 

 

 

Trencar la tensió inicial

Fomentar la imaginació.

 

Aprendre a relaxar-se.

 

Posar-se en el lloc dels altres, siguin persones, animals o coses.

 

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

 

ELS SABORS I EL MOVIMENT

 

Per parelles :

 

Els alumnes es disposen per parelles formant dues files. Una de les files tanca els ulls i els participants de l’altra fila els donaran un aliment.

Els alumnes que tasten l’aliment han de fer-lo lentament, recordant totes les sensacions (gust, textura, forma, possible color..), seguidament obriren els ulls i explicaran totes aquestes sensacions.

Després hauran de fer un moviment representatiu d’aquestes sensacions, aquest moviment pot anar acompanyat d’onomatopeies.

Finalment entre tots els moviments i sons es crea una orquestra entre tots.

Seguidament es fa el canvi de parelles.

 

Consignes

 

L’alumne/a que dona el moviment ha d’actuar amb el màxim respecte vers al company que està amb els ulls tapats o tancats,  ja que depèn d’ell i es troba en inferioritat de condicions.

L’alumne/a amb els ulls tancats ha de confiar en l’altre. És un exercici de confiança.

 

 

 

 

 

 

Aprendre a confiar en l’altre.

 

Exercitar la memòria sensorial.

 

Relacionar el sentir del gust i el moviment.

 

Aprendre a observar i percebre  a l’altre.

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat.

 

Saber seguir les consignes i normes del joc.

 

Saber expressar mitjançant el gest, els moviments i els sons els diferents gustos.

 

 

 

 

Expressió oral

 

                 

EL COR DELS FANTASMES

 

Els participants es reparteixen en petits grups. S’imaginen que són tota la plantilla de fantasmes d’un castell i que volen formar un cor per atemorir als vius a varies veus.

 

Per tant, solament seran capaços de llançar els típics crits terrorífics, com, ¡Aúúúú¡¡ o ¡Uóóóó¡. Cada grup (de 2 a 4 persones) s’encarregarà d’un crit que serà l’únic que canti; els crits poden ser : ¡jo,jo,jo¡¡ ¡eje,eje,eje¡, ¡aju,aju,aju¡, a més a més dels citats anteriorment.

 

Un dels participants dirigirà el cor. S’aniran provant diferents possibilitats que anirà marcant el director de l’orquestra (que serà un alumne/a). Així, en un principi els grups poden limitar-se a anar cantant cadascú el seu crit (un grup darrera de l’altra), però provant diferents ritmes i velocitats; També és pot fer que el primer grup canti el seu crit amb la música que els hi sembli i que els demés segueixin amb el seu;

és pot fer un cànon.

 

Quan tinguin més pràctica poden passar a interpretar petites peces musicals,  utilitzant com a lletra els crits corresponents.

 

 

 

 

 

Experimentar i jugar amb les possibilitats expressives dels sons.

 

Exercitar la imaginació i iniciativa a partir dels exercicis d’improvisació.

 

Aprendre a posar-se d’acord amb el grup.

 

Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu comú.

 

 

Improvisació

 

 

 

 

EL REPORTATGE FOTOGRÀFIC

 

Per parelles,

 

Un farà de fotògraf/a i l’altre de model. El fotògraf/a col·locarà el model en posició per a la foto, intentant que la posició sigui representativa de la seva personalitat. Els models aniran passant d’un fotògraf/a a l’altre i aquests hauran de fer un reportatge amb les posicions més representatives de la personalitat dels seus companys models. Es poden fer fotografies de veritat i després comentar  els resultats.

Un escolta i l’altre comunica mitjançant el moviment, la postura.

Canviar els rols.

 

 

 

 

 

 

Afavorir les relacions interpersonals.

 

Exercitar la capacitat d’atenció i observació.

 

Comunicar-se amb els companys modulant la seva postura i moviment d’acord amb el que creiem que és més significatiu de la seva personalitat.

 

Desenvolupar la facultat de percebre a “l’altre/a” per a interactuar amb elll.

 

Saber el que els altres pensen de nosaltres en alguns aspectes de la nostra personalitat.

 

Exercitar la imaginació.

 

Dramatització

 

 

EL PERSONATGES

 

Per parelles

 

Un fa d’entrevistador i l’altre/a d’actor. El primer farà una entrevista al segon sobre l’obra de teatre  prevista i sobre el paper que realitzarà en ella.

Continuant amb la sessió anterior, es pot seguir amb els papers escollits en ella.

 

Les preguntes poden ser del tipus :

 

De que tracta l’obra que actualment estàs representant?

Quin paper tens en l’obra?

Què és el que més t’agrada del teu paper?

Amb qui et relaciones i de què manera?

 

Uns faran de públic i els altres d’entrevistadors i actors. Les entrevistes han de ser breus i improvisades.

 

 

 

 

 

 

Afavorir l’expressió i comunicació oral.

 

Afavorir la interacció amb l’altre.

 

Aprofundir en l’estudi dels personatges a través dels diàlegs.

 

Afavorir la espontaneïtat i desinhibició.

 

Respectar l’actuació dels altres i el torn de sortida.

 

 

 

 Tornar