Tornar

11ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

CONEIXEMENT DELS COMPANYS A TRAVÉS DELS SENTITS

 

Posem música i tots caminen lliurement per la sala, parem la música i tots es queden immòbils i amb els ulls tancats ; el mestre/a amb l’ajuda d’un alumne/a va col·locant a tots i un per un en fila. Seguidament han de tocar suaument la cara, el cap i les espatlles del company del davant i tractar d’imaginar les formes i textures, després han de dir en veu alta el company que pensen que és; obren els ulls.

Els que ho hagin endevinat es queden,  i els que no,  passen a fer de públic i observen.  Així fins que em quedi un.

És un exercici de confiança i de coneixement a través del tacte. Tothom ha de jugar net i no fer trampa,  ni mirar de reüll.  Cal parlar en aquest sentit,  abans de començar l’exercici;  Se’ls ha de dir que l’objectiu del joc,  que és la confiança,  i conèixer els altres,  ja no te sentit si es fa trampa.

Per fer aquest exercici és necessari que els alumnes ja es coneguin.

Variants

Si l’exercici es fa amb alumnes d’Educació Infantil i C. Inicial, caldrà simplificar l’exercici. Els podem posar per parelles, i tractar d’endevinar qui és la seva parella.

 

 

 

 

 

 

Trencar la tensió inicial.

Crear situacions de confiança.

Fomentar la imaginació.

 

Aprofundir en el coneixement dels altres d’una manera no habitual.

 

Experimentar amb el sentit del tacte.

 

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

 

ESTÀTUA COL·LECTIVA

 

Un dels participants fa d’escultor utilitzant com a matèria prima la resta dels seus companys. Realitzarà una escultura en la qual intentarà reflectir la seva opinió sobre un tema determinat (per exemple, sobre les relacions existents dins del grup, o sobre l’escola, o sobre el  lloc on viu, o sobre alguna història o conte si són més petits).

 

Els alumnes han de mantenir en silenci les posicions.  Al final es discuteix col·lectivament l’experiència.

 

Es pot designar a altre/a company com a col·laborador o bé, com a ajudant. El mestre/a també pot formar part de l’element a esculpir.

 

L’exercici no pot durar més de 15 minuts.

 

 

 

 

Exercitar la memòria sensorial.

 

Afavorir l’autoestima de l’alumne, que en aquell moment precís,  dirigeix al grup per a expressar la seva idea.

 

Expressar idees  mitjançant la creació de formes amb el grup

 

Aprendre a observar i percebre  al grup i les seves relacions.

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat.

 

Saber seguir les consignes i normes del joc.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Expressió oral

 

L’ACCENT I EL RITME

Els alumnes es col·loquen en cercle, amb una còpia del poema “Cant Negre”en una mà. En un principi, cada alumne/a llegeix un vers, marcant amb la major intensitat les síl·labes a on recauen els accents (subratllades en la còpia). Els demés repeteixen el vers a l’uníson. A continuació es torna a recitar tot el poema de la mateixa manera, però ara cada síl·laba s’acompanya d’un cop amb el peu al terra; en les síl·labes accentuades el cop deurà ser més fort, es a dir, de major intensitat. Els recitats rítmics del poema poden anar complicant-se progressivament, i anar incorporat el moviment.  Així, per exemple, els alumnes poden donar un pas endavant en cada pausa, fins a unir-se al centre; seguidament tornaran enrere fins arribar de nou al punt de partida. Tot això, sense oblidar donar cops en cada síl·laba.

CANT NEGRE

¡Yambambó, yambabé¡

Repica el congo solongo,

Repica el negre ben negre;

Congo solongo del Songo

Balla yambó sobre el peu.

Mamatomba

Serembe cuserembá.

Aé;

Yambó,

Aé.

Tamba, tamba, tamba, tamba.

Tamba del negre que tumba;

Tumba del negre, caramba,

Caramba que el negre tumba;

¡Yamba, yambó, yambambé!

 

 

Experimentar i jugar amb les possibilitats expressives dels sons, l’accent i el ritme..

 

Veure la importància que resulta l’accent i el ritme en l’expressió.

 

Experimentar i jugar amb sons i moviments.

 

 

Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu comú.

 

 

Improvisació

 

 

 

 

LA PERRUQUERIA

 

La sala es transformarà en una perruqueria unisex, col·locant una cadira al mig. Dos dels alumnes assumiren els papers de perruquer/a i client.  Aquests, a partir d’aquesta situació inicial, aniran teixint accions i diàlegs fins que un altre/a dels alumnes substituirà a un d’aquests sense interrompre l’acció.  El nou alumne/a continuarà el joc en el punt en que ho havia deixat el seu company.

 

També poden entrar en l’acció nous clients de la perruqueria. Així se seguirà fins que tots els alumnes hagin sortit almenys una vegada.

 

 

 

 

Afavorir les relacions interpersonals.

 

Exercitar la capacitat d’atenció i observació.

 

Desenvolupar la facultat de percebre a “l’altre/a” per a interactuar amb ell.

 

Experimentar amb diferents situacions amb tot el grup.

 

Exercitar la imaginació.

 

 

Dramatització

 

 

 

PRESENTACIÓ

 

L’exercici consisteix en presentar dalt de l’escenari un dels personatges de la història que teniu previst representar. Cadascú escollirà  un voluntàriament; Si el grup és molt nombrós, els uns faran de personatges i els altres d’espectadors. Un altre dia es canviaren els rols.

Cal pensar que en realitat es tracta d’una auto-presentació, atès que s’ha de fer en primera persona i assumint la personalitat del personatge. Sou ja aquestes persones, i heu d’explicar què penseu, quin caràcter teniu,  i una mica de la vostra història. El temps ha de ser reduït 3 minuts com a màxim per personatge.

 

 

 

Afavorir l’expressió i comunicació oral.

 

Afavorir la interacció amb l’altre.

 

Aprofundir l’estudi dels personatges a través dels diàlegs.

 

Afavorir l’espontaneïtat i desinhibició.

 

 

Tornar