11ª SESSIÓ |
TEMPS : entre
1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
CONEIXEMENT DELS COMPANYS A TRAVÉS
DELS SENTITS Posem música i tots caminen lliurement
per la sala, parem la música i tots es queden immòbils i amb els ulls tancats
; el mestre/a amb l’ajuda d’un alumne/a va col·locant a tots i un per un en fila.
Seguidament han de tocar suaument la cara, el cap i les espatlles del company
del davant i tractar d’imaginar les formes i textures, després han de dir en
veu alta el company que pensen que és; obren els ulls. Els que ho hagin endevinat es queden, i els que no, passen a fer de públic i observen. Així fins que em quedi un. És un exercici de confiança i de
coneixement a través del tacte. Tothom ha de jugar net i no fer trampa, ni mirar de reüll. Cal parlar en aquest sentit, abans de començar l’exercici; Se’ls ha de dir que l’objectiu del joc, que és la confiança, i conèixer els altres, ja no te sentit si es fa trampa. Per fer aquest exercici és necessari que
els alumnes ja es coneguin. Variants Si l’exercici es fa amb alumnes
d’Educació Infantil i C. Inicial, caldrà simplificar l’exercici. Els podem
posar per parelles, i tractar d’endevinar qui és la seva parella. |
Trencar la tensió inicial. Crear situacions de confiança. Fomentar la imaginació. Aprofundir en el coneixement dels altres d’una
manera no habitual. Experimentar amb el sentit del tacte. |
Expressió corporal |
ESTÀTUA COL·LECTIVA Un dels participants fa d’escultor
utilitzant com a matèria prima la resta dels seus companys. Realitzarà una
escultura en la qual intentarà reflectir la seva opinió sobre un tema
determinat (per exemple, sobre les relacions existents dins del grup, o sobre
l’escola, o sobre el lloc on viu, o
sobre alguna història o conte si són més petits). Els alumnes han de mantenir en silenci
les posicions. Al final es discuteix
col·lectivament l’experiència. Es pot designar a altre/a company com a
col·laborador o bé, com a ajudant. El mestre/a també pot formar part de
l’element a esculpir. L’exercici no pot durar més de 15
minuts. |
Exercitar la memòria sensorial. Afavorir l’autoestima de l’alumne, que en aquell
moment precís, dirigeix al grup per a
expressar la seva idea. Expressar idees
mitjançant la creació de formes amb el grup Aprendre a observar i percebre al grup i les seves relacions. Exercitar la capacitat de concentració, atenció i
creativitat. Saber seguir les consignes i normes del joc. |
Expressió oral |
L’ACCENT I EL RITME Els alumnes es col·loquen en cercle, amb
una còpia del poema “Cant Negre”en una mà. En un principi, cada alumne/a
llegeix un vers, marcant amb la major intensitat les síl·labes a on recauen
els accents (subratllades en la còpia). Els demés repeteixen el vers a l’uníson.
A continuació es torna a recitar tot el poema de la mateixa manera, però ara
cada síl·laba s’acompanya d’un cop amb el peu al terra; en les síl·labes
accentuades el cop deurà ser més fort, es a dir, de major intensitat. Els
recitats rítmics del poema poden anar complicant-se progressivament, i anar
incorporat el moviment. Així, per
exemple, els alumnes poden donar un pas endavant en cada pausa, fins a unir-se
al centre; seguidament tornaran enrere fins arribar de nou al punt de
partida. Tot això, sense oblidar donar cops en cada síl·laba. CANT NEGRE ¡Yambambó, yambabé¡ Repica el congo solongo, Repica el negre ben negre; Congo solongo del Songo Balla yambó sobre el peu. Mamatomba Serembe cuserembá. Aé; Yambó, Aé. Tamba, tamba, tamba, tamba. Tamba del negre que tumba; Tumba del negre, caramba, Caramba que el negre tumba; ¡Yamba, yambó, yambambé! |
Experimentar i jugar amb les possibilitats
expressives dels sons, l’accent i el ritme.. Veure la importància que resulta l’accent i el ritme
en l’expressió. Experimentar i jugar amb sons i moviments. Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu
comú. |
Improvisació |
LA PERRUQUERIA La sala es transformarà en una
perruqueria unisex, col·locant una cadira al mig. Dos dels alumnes assumiren
els papers de perruquer/a i client. Aquests,
a partir d’aquesta situació inicial, aniran teixint accions i diàlegs fins
que un altre/a dels alumnes substituirà a un d’aquests sense interrompre
l’acció. El nou alumne/a continuarà el
joc en el punt en que ho havia deixat el seu company. També poden entrar en l’acció nous
clients de la perruqueria. Així se seguirà fins que tots els alumnes hagin
sortit almenys una vegada. |
Afavorir les relacions interpersonals. Exercitar la capacitat d’atenció i observació. Desenvolupar la facultat de percebre a “l’altre/a”
per a interactuar amb ell. Experimentar amb diferents situacions amb tot el
grup. Exercitar la imaginació. |
Dramatització |
PRESENTACIÓ L’exercici consisteix en presentar dalt
de l’escenari un dels personatges de la història que teniu previst
representar. Cadascú escollirà un
voluntàriament; Si el grup és molt nombrós, els uns faran de personatges i els
altres d’espectadors. Un altre dia es canviaren els rols. Cal pensar que en realitat es tracta
d’una auto-presentació, atès que s’ha de fer en primera persona i assumint la
personalitat del personatge. Sou ja aquestes persones, i heu d’explicar què
penseu, quin caràcter teniu, i una
mica de la vostra història. El temps ha de ser reduït 3 minuts com a màxim
per personatge. |
Afavorir l’expressió i comunicació oral. Afavorir la interacció amb l’altre. Aprofundir l’estudi dels personatges a través dels
diàlegs. Afavorir l’espontaneïtat i desinhibició. |