Tornar

12ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

EL VENT

 

Els alumnes formen grups de 3 o 4 que travessen la sala en diagonal. Lluiten contra un vent imaginari, que bufa molt fort contra la cara. Reben el seu impuls, els cossos avancen inclinats cap endavant. La roba és apartada  a un costat... Els alumnes s’emboliquen amb ella i segueixen endavant, lluitant contra el vent, que cada vegada bufa més fort, intentant vèncer la seva resistència. A vegades han de retrocedir en el seu camí. Seguir la gesticulació amb la cara.

Tot el moviment s’acompanya de música.

 

 

 

Trencar la tensió inicial.

Fomentar la imaginació.

Conèixer el cos a través dels moviments en l’espai.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Expressió oral

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LES MARIONETES

 

Per parelles,

 

A és una marioneta i B és el titellaire que la mou.

 

1/ La primera fase serà de treball individual per a descobrir i prendre consciència de l’estructura de la marioneta. Quines parts són les que es mouen?  Com és mouen?  En què sentit?, etc.

 

2/ B comença a moure a A.  Per exemple, li agafa pel coll de la camisa i aquest es deixa caure com si d’una marioneta es tractés.

 

3/ Cada articulació de A té un fil imaginari que B mou. A reacciona solament amb els impulsos d’aquest. B li anirà dient en cada moment els fils que mou i la força amb que ho fa, amb la  finalitat de que pugui respondre, amb la major exactitud el moment suggerit.

B guiant la marioneta a través dels fils anirà desenvolupant accions concretes (seure a la marioneta en una cadira, ficar-la al llit, posar-la dempeus, etc.).

 

Voluntàriament els que vulguin, acompanyats de música poden actuar davant la resta d’alumnes que faran de públic.

 

Cal suggerir als  alumnes que intenten que les parelles no siguin sempre les mateixes, cal intentar interactuar amb altres alumnes del grup que normalment no tenen contacte.

 

 

 

“LA XARANGA DEL POBLE”

Es formen grups de tres components que es distribueixen per la sala. Cada grup assaja el so que li hagi tocat de la següent relació :

-         inflar les galtes I colpejar per a que surti l’aire.

-         xuclar

-         fer soroll amb les dents

-         sospirar

-         tossir

-         donar petons

-         bufar

-         fer el soroll dels porquets

-         fer el soroll dels rucs

-         fer soroll amb la llengua

Seguidament associar aquests sons a instruments musicals i donar un nom a aquest nou instrument, exemple : a l’instrument que produeix els petons li podrien dir “Petonin”...Després es reuniran tots els instruments i es farà una orquestra. Cada grup emetrà el seu so, però sota la direcció d’un director d’orquestra. Per últim es pot interpretar una melodia coneguda utilitzant el so característic de cada instrument.

 

 

 

Desenvolupar les habilitats de domini i control corporal.

 

Prendre consciència de l’autonomia de cadascú dels membres, dels segments corporals i de cadascú dels diferents punts d’articulació.

 

Desenvolupar les habilitats per a treballar amb l’altre.

 

Desenvolupar l’expressió oral i la comunicació.

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat.

 

Saber seguir les consignes i normes del joc.

 

 

 

 

 

 

 

 

Afavorir l’expressivitat sonora.

Procurar la diversió.

Afavorir les activitats en grup que tinguin un objectiu en comú.

Aprendre a posar-se d’acord.

 

 

 

Improvisació

 

 

 

 

 

CARACTERITZACIÓ FÍSICA I PSICOLÒGICA

 

En la creació d’un personatge, s’ha de pensar tant en l’aspecte exterior, físic, com en l’interior, psicològic. A continuació se us proposa una llista de característiques físiques i una altra de psicològiques. Trieu-ne dues de cadascuna que s’avinguin; per exemple, coix i tartamut; tímid i nerviós...; i componeu un personatge.

Físiques                              Psicològiques

sord                                    autoritari

prim/gros                              tímid

manc                                      hipòcrita

alt/baix                                 despistat

cec                                         bromista

coix                                        nerviós

tartamut                              angoixat

 

Camineu uns minuts per la sala de treball intentant interioritzar les característiques psicològiques i   la nova forma física que heu adquirit.

Mantenint la nova personalitat, formeu grups de 4 alumnes. A partir d’ara us trobareu en un lloc i una situació que farà que actueu d’una manera determinada però sense oblidar-vos de la vostra nova caracterització.

Podeu optar per qualsevol de les següents :

La Cafeteria, el passeig, el pati de l’escola, la platja, la classe de teatre, la parada de l’autobús, un partit de futbol...

 

 

 

Experimentar i jugar amb diferents característiques físiques i psicològiques.

 

Experimentar altres maneres de ser, posar-se en la pell d’una altre.

 

 

Acostumar-se a realitzar treballs en grup.

 

Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu comú.

 

 

Dramatització

 

 

 

LES RELACIONS ENTRE ELS PERSONATGES

 

En la sessió anterior cada personatge es presentava davant el públic, com si fos real. Avui explicaran les seves relacions dins de l’obra i què és el que els motiva. Si el grup és molt nombrós, és possible que no doni temps a tothom, per tant,  parlaren els alumnes que no ho van fer el dia anterior. I la resta farà de públic.

 

Variants

Es poden representar petites converses entre dos personatges parlant de les seves relacions en primera persona. Exemple :

 

-         Jo crec que la nostra relació ha arriba al final.

-         La veritat, penso que no és per tant

-         Què no es per tant!!!!

-         Després de tot el que jo he fet per tu!!

 

 

 

 

Afavorir les relacions interpersonals.

 

Exercitar la capacitat d’atenció i observació.

 

Desenvolupar la facultat de percebre a “l’altre/a” per a interactuar amb ell.

 

Aprendre a esperar el torn, i a tenir paciència.

 

Exercitar la imaginació.

 

 Tornar