12ª SESSIÓ |
TEMPS : entre
1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
EL VENT Els alumnes formen grups de 3 o 4 que
travessen la sala en diagonal. Lluiten contra un vent imaginari, que bufa
molt fort contra la cara. Reben el seu impuls, els cossos avancen inclinats cap
endavant. La roba és apartada a un
costat... Els alumnes s’emboliquen amb ella i segueixen endavant, lluitant
contra el vent, que cada vegada bufa més fort, intentant vèncer la seva
resistència. A vegades han de retrocedir en el seu camí. Seguir la
gesticulació amb la cara. Tot el moviment s’acompanya de música. |
Trencar la tensió inicial. Fomentar la imaginació. Conèixer el cos a través dels
moviments en l’espai. |
Expressió corporal Expressió oral |
LES MARIONETES Per parelles, A és una marioneta i B és el titellaire
que la mou. 1/ La primera fase serà de treball
individual per a descobrir i prendre consciència de l’estructura de la
marioneta. Quines parts són les que es mouen? Com és mouen? En què sentit?, etc. 2/ B comença a moure a A. Per exemple, li agafa pel coll de la camisa
i aquest es deixa caure com si d’una marioneta es tractés. 3/ Cada articulació de A té un fil
imaginari que B mou. A reacciona solament amb els impulsos d’aquest. B li
anirà dient en cada moment els fils que mou i la força amb que ho fa, amb
la finalitat de que pugui respondre,
amb la major exactitud el moment suggerit. B guiant la marioneta a través dels fils
anirà desenvolupant accions concretes (seure a la marioneta en una cadira,
ficar-la al llit, posar-la dempeus, etc.). Voluntàriament els que vulguin,
acompanyats de música poden actuar davant la resta d’alumnes que faran de
públic. Cal suggerir als alumnes que intenten que les parelles no
siguin sempre les mateixes, cal intentar interactuar amb altres alumnes del
grup que normalment no tenen contacte. “LA XARANGA DEL POBLE” Es formen grups de tres components que
es distribueixen per la sala. Cada grup assaja el so que li hagi tocat de la
següent relació : - inflar les galtes I colpejar per a que surti l’aire. - xuclar - fer soroll amb les dents - sospirar - tossir - donar petons - bufar -
fer el
soroll dels porquets - fer el soroll dels rucs - fer soroll amb la llengua Seguidament associar aquests sons a instruments musicals i donar un nom a aquest nou instrument, exemple : a l’instrument que produeix els petons li podrien dir “Petonin”...Després es reuniran tots els instruments i es farà una orquestra. Cada grup emetrà el seu so, però sota la direcció d’un director d’orquestra. Per últim es pot interpretar una melodia coneguda utilitzant el so característic de cada instrument. |
Desenvolupar les habilitats de domini i control
corporal. Prendre consciència de l’autonomia de cadascú dels
membres, dels segments corporals i de cadascú dels diferents punts
d’articulació. Desenvolupar les habilitats per a treballar amb
l’altre. Desenvolupar l’expressió oral i la comunicació. Exercitar la capacitat de concentració, atenció i
creativitat. Saber seguir les consignes i normes del joc. Afavorir l’expressivitat sonora. Procurar la diversió. Afavorir les activitats en grup que tinguin un
objectiu en comú. Aprendre a posar-se d’acord. |
Improvisació |
CARACTERITZACIÓ FÍSICA I PSICOLÒGICA En la creació d’un personatge, s’ha de
pensar tant en l’aspecte exterior, físic, com en l’interior, psicològic. A
continuació se us proposa una llista de característiques físiques i una altra
de psicològiques. Trieu-ne dues de cadascuna que s’avinguin; per exemple,
coix i tartamut; tímid i nerviós...; i componeu un personatge. Físiques Psicològiques sord
autoritari prim/gros tímid manc
hipòcrita alt/baix despistat cec bromista coix nerviós tartamut angoixat Camineu uns minuts per la sala de
treball intentant interioritzar les característiques psicològiques i la
nova forma física que heu adquirit. Mantenint la nova personalitat, formeu
grups de 4 alumnes. A partir d’ara us trobareu en un lloc i una situació que
farà que actueu d’una manera determinada però sense oblidar-vos de la vostra
nova caracterització. Podeu optar per qualsevol de les
següents : La Cafeteria, el passeig, el pati de
l’escola, la platja, la classe de teatre, la parada de l’autobús, un partit
de futbol... |
Experimentar i jugar amb diferents característiques
físiques i psicològiques. Experimentar altres maneres de ser, posar-se en la
pell d’una altre. Acostumar-se a realitzar treballs en grup. Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu
comú. |
Dramatització |
LES RELACIONS ENTRE ELS PERSONATGES En la sessió anterior cada personatge es
presentava davant el públic, com si fos real. Avui explicaran les seves
relacions dins de l’obra i què és el que els motiva. Si el grup és molt
nombrós, és possible que no doni temps a tothom, per tant, parlaren els alumnes que no ho van fer el
dia anterior. I la resta farà de públic. Variants Es poden representar petites converses
entre dos personatges parlant de les seves relacions en primera persona.
Exemple : -
Jo crec que la nostra relació ha arriba al final. -
La veritat, penso que no és per tant -
Què no es per tant!!!! -
Després de tot el que jo he fet per tu!! |
Afavorir les relacions interpersonals. Exercitar la capacitat d’atenció i observació. Desenvolupar la facultat de percebre a “l’altre/a”
per a interactuar amb ell. Aprendre a esperar el torn, i a tenir paciència. Exercitar la imaginació. |