Tornar

2ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

RESPIRACIÓ

Fer adonar a l’alumnat de la relació de la respiració amb els estats d’ànim. Exemple : Si esteu molt concentrats en alguna cosa la respiració és pràcticament imperceptible, però si heu fet un esforç físic, o si alguna cosa us preocupa, esteu nerviosos, etc., aleshores respireu amb més rapidesa, amb més intensitat.

EXERCICI

a)Estirats al terra panxa enlaire,  flexioneu els genolls. Relaxeu tots els músculs i les articulacions. Evitar la rigidesa del coll i afluixeu les espatlles. Tot el cos ha d’estar quiet, només el ventre puja i baixa d’una manera lliure i natural.

b) Col·locar les mans sobre l’abdomen, buidar tot l’aire dels pulmons i lentament inspirar fins no poder més. Veureu com el ventre puja; després expireu ràpidament i comprovar que l’abdomen baixa.

c) Repetir el mateix exercici en diferents posicions, asseguts primer i després drets.

 

Aprendre a relaxar-se

Adonar-se de la relació entre respiració i emocions estats d’ànim.

 

 

 

Expressió corporal

 

 

EL GEST

 

Per grups es distribueix la següent llista de gestos i cada grup farà una classificació atenent als diferents estats d’ànim que poden transmetre. A mesura que es va explicant es representa cada gest.

Llista de Gestos : arronsar les espatlles arrugar el front arrufar les celles,  treure el pit, deixar caure  els braços al llarg del cos, caminar lentament, moure el dit polze d’esquerra a dreta amb els altres dits tancats formant un puny, tapar-se la boca amb la mà, col·locar la punta del dit índex a l’altura del pols i fer-lo girar sobre el seu eix, mirar de fit a fit als ulls, no voler veure res del que ens envolta, col·locar el dit índex lateralment sobre els llavis, tapar-se el nas amb els dits...

Variants :

Classificació entre gestos que necessiten de la paraula o que no necessiten.

Fer una petita representació a partir dels gestos que han tocat a cada grup.

 

 

 

Adonar-se de la importància que té el llenguatge corporal en la comunicació.

Conèixer les possibilitats expressives.

Adonar-se de la relació entre el gest i l’estat d ànim.

Fomentar la creativitat.

 

 

Expressió oral

 

 

Exercici de modulació i emissió de sons

 

a)   Inspireu i expireu seguint un ritme prefixat. Pot ser una música,  el soroll que fa un company, etc.

b)   Amb la inspiració de només una mica d’aire i l’expiració total de tota la vostra capacitat pulmonar, intenteu produir un soroll prolongat de sospir.

c)    Dividiu-vos en dos grups. Els integrants expiraran aire fent un soroll (aah) i es deixaran caure con si es desinflessin. Després, a poc a poc, es recuperaran, alçant-se del terra, fent un altre so (iiih)..

d)   L’altre grup, en pronunciar el so Pum... flexionarà el cos cap a baix perquè el soroll el fa caure; després s’aixecarà lentament i es recuperarà. El so l’heu de sentir al cap. Amb aquests dos exercicis, si combineu alternativament els moviments dels dos grups amb un cert ritme, podeu arribar a aconseguir uns resultats sorprenents.

 

Adonar-se de la relació que hi ha entre veu i respiració

 

Aprendre a modular la veu a partir de la respiració.

 

 

 

 

Improvisació

 

 

 

Per parelles :

Situació simulada de comunicació en la qual només un podrà emprar la veu mentre l’altre s’haurà de limitar a la gesticulació. El missatge només el coneix el que es comunica per gestos; el destinatari del missatge gestual ha de traduir oralment el que va comprenent. Cal donar un temps, uns dos minuts, si després d’aquest temps, el missatge no s’ha entès, s’acaba el joc igual. Ha de donar la sensació que hi hagi un vidre entremig.

 Entre les propostes :

 

-         Declarar el vostè amor apassionadament.

-         Demanar que avisi a la policia perquè acaben de cometre un atracament.

-         Avisar al contrari que hi ha algú que us persegueix.

-         Avisar el d’enfront que porta la bragueta oberta o la brusa descordada.

-         Aconseguir que s’acosti la persona d’enfront per burlar-se d’ella i intentar agredir-la, sense oblidar que hi ha un vidre entremig.

 

Exercitar la imaginació ,l’atenció i la  comunicació amb l’altre.

 

 

Dramatització

 

 

 

Lectura comprensiva del text. Es fa una reflexió sobre el mateix, argument i successió cronològica de les diferents situacions.

 

Situar els elements del conflicte principal :

 

a)     Com comença l’acció?

b)     Què passa?

c)      Com acaba?

 

Aquestes preguntes responen al plantejament, nus i desenllaç.

 

Quin és el conflicte?  El conflicte seria la causa.

 

Exemple :

 

En una sala de visites d’un dentista, unes senyores no paren de xerrar, el fill d’una d’elles va d’un lloc  a l’altre de la consulta tocant-ho tot i ningú li diu res fins que trenca una gerra.

 

PLANTEJAMENT : Senyora i nen en la sala de visites.

NUS : Senyores xerren animosament sense fer-hi cas del nen.

DESENLLAÇ : Es trenca la gerra.

 

 

Comprendre el text.

Fer un exercici de reflexió i síntesis.

Reflexionar i situar en el temps les diferents situacions.

Distingir els elements del conflicte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tornar