3ª SESSIÓ |
TEMPS
: entre 1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
RESPIRACIÓ Per parelles Un de
vosaltres fareu veure que “treu el tap” d’una part del cos del seu company,
el qual sembla un ninot ple d’aire La part destapada pot ser un dit,
l’orella, el melic, etc. El destapat ha d’actuar com si estigués sent buidat
: expira tot l’aire i es desinfla simultàniament, caient a terra com un
titella. A continuació
, el company fa moviments i sorolls com si estigués inflant de nou el seu cos
amb una manxa i la seva parella va inspirant i reinflant-se una altra vegada. L’exercici
l’heu de repetir fins que totes les parelles hàgiu fet els dos papers amb
certa credibilitat. |
Relacionar inspiració i
expiració amb els moviments corresponents. Prendre consciència de
l’acte respiratori a través del joc. Desenvolupar habilitats
per a treballar en coordinació amb l’altre. |
Expressió corporal |
D’una
manera molt bàsica es parla de gest obert i gest tancat en correspondència a
estats d’ànim de felicitat o de tristor. En el primer cas, es vol ocupar
–conscientment o inconscient- el màxim d’espai possible: els braços van
solts, sense complexos; els moviments són decidits. En l’altre, és tot el
contrari : amagar el propi cos, arronsant-lo; voler desaparèixer i que ningú
no noti la pròpia presència. Exercici Us
desplaçareu en silenci per la
sala seguint unes pautes i tenint
present el que es comentava abans del gest tancat i obert : fa sol, cada
vegada la calor és més molesta, comenceu a suar, teniu set, beveu aigua,
continua la calor, cada vegada és més molesta, sueu, beveu aigua...Es tracta
de fer-ho cíclic i obligar a intensificar la gesticulació i, si surt bé,
provar-ho amb propostes més complicades : aneu passejant i us comença a
molestar el peu, el dolor es fa més intens, cal aturar-vos a descansar,
fer-vos massatges, tornar a caminar, el dolor és més fort, cal aturar-vos de
nou més massatges...per acabar arrossegant-vos per terra amb tota la cama
immobilitzada. |
Adonar-se de la
importància que té el llenguatge corporal en la comunicació. Conèixer les
possibilitats expressives. Adonar-se de la relació
entre el gest i l’estat d’ànim. Fomentar la creativitat. Conèixer el significat de
gest tancat i gest obert. |
Expressió oral |
Exercici de
modulació i emissió de sons LA VEU
CONTRA LA PARET Col·locar-se
a 25 cm de la paret. Mirar fixament un punt a la alçada de la pròpia boca.
Amb les yemes dels dits acariciar suaument aquest punt. Amb l’alè intentar ablanir
la zona a on està situat el punt. Els cops de l’alè es fan cada vegada més
sonors i tallats. Començar a pronunciar la vocal “a” de forma imperceptible
.El volum augmenta a poc a poc fins
aconseguir un crit molt fort amb el que s’intenta trepar la paret. |
Prendre consciència de la
intensitat de la pròpia veu. Facilitar la
concentració. |
Improvisació Dramatització |
MODELAR UN
PERSONATGE Per parelles,
un fa d’escultor, fent servir de fang el seu company, el qual ha d’actuar com
a estàtua, inert. La feina de l’escultor és modelar la seva obra en les
posicions, gestos i fins i tot expressions del rostre suggerides, pel
personatge escollit. El que actuï com a model s’ha de deixar manipular per
l’escultor i provar de mantenir les actituds que aquest li compongui. Una vegada
finalitzada l’obra, se li posarà un títol i es presentarà a la resta de
companys. L’exercici
s’ha de repetir canviant els papers, però aquesta vegada fareu servir la veu
com a eina de treball. Així el model seguirà les instruccions, exclusivament
orals, de l’escultor, el qual intentarà donar-les amb la majora precisió i
exactitud que sigui capaç. Buscar tots els
conflictes que es donen en la obra a través de les diferents escenes. Citar els diferents
conflictes per ordre d’aparició a l’obra. Fem grups i repartir els
diferents conflictes Cada grup explica i
presenta un conflicte, tot fent la
divisió en plantejament, nus i desenllaç. Exemple : Obra “Les Bruixes” de
Carles Cervelló 1ra
Escena :
Conflicte : les dues volen ser la millor, la vanitat de
les dues. Material : Fitxa
Conflictes per escenes |
Conèixer algunes formes
senzilles d’acostar-se a la creació
d’un personatge. Exercitar la capacitat
d’observació, imaginació i improvisació. Fer un exercici de
reflexió i síntesis. Aprofundir en la
comprensió de l’obra a partir dels diferents conflictes que es donen. Reflexionar i situar en
el temps les diferents situacions. Diferenciar els elements
del conflicte.
|