Tornar

3ª SESSIÓ

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

RESPIRACIÓ

 

Per parelles

Un de vosaltres fareu veure que “treu el tap” d’una part del cos del seu company, el qual sembla un ninot ple d’aire La part destapada pot ser un dit, l’orella, el melic, etc. El destapat ha d’actuar com si estigués sent buidat : expira tot l’aire i es desinfla simultàniament, caient a terra com un titella.

A continuació , el company fa moviments i sorolls com si estigués inflant de nou el seu cos amb una manxa i la seva parella va inspirant i reinflant-se una altra vegada.

L’exercici l’heu de repetir fins que totes les parelles hàgiu fet els dos papers amb certa credibilitat.

 

 

Relacionar inspiració i expiració amb els moviments corresponents.

 

Prendre consciència de l’acte respiratori a través del joc.

 

Desenvolupar habilitats per a treballar en coordinació amb l’altre.

 

 

 

Expressió corporal

 

 

 

D’una manera molt bàsica es parla de gest obert i gest tancat en correspondència a estats d’ànim de felicitat o de tristor. En el primer cas, es vol ocupar –conscientment o inconscient- el màxim d’espai possible: els braços van solts, sense complexos; els moviments són decidits. En l’altre, és tot el contrari : amagar el propi cos, arronsant-lo; voler desaparèixer i que ningú no noti la pròpia presència.

 

Exercici

 

Us desplaçareu  en silenci per la sala  seguint unes pautes i tenint present el que es comentava abans del gest tancat i obert : fa sol, cada vegada la calor és més molesta, comenceu a suar, teniu set, beveu aigua, continua la calor, cada vegada és més molesta, sueu, beveu aigua...Es tracta de fer-ho cíclic i obligar a intensificar la gesticulació i, si surt bé, provar-ho amb propostes més complicades : aneu passejant i us comença a molestar el peu, el dolor es fa més intens, cal aturar-vos a descansar, fer-vos massatges, tornar a caminar, el dolor és més fort, cal aturar-vos de nou més massatges...per acabar arrossegant-vos per terra amb tota la cama immobilitzada.

 

 

 

 

 

Adonar-se de la importància que té el llenguatge corporal en la comunicació.

 

Conèixer les possibilitats expressives.

 

Adonar-se de la relació entre el gest i l’estat d’ànim.

 

Fomentar la creativitat.

Conèixer el significat de gest tancat i gest obert.

 

 

Expressió oral

 

 

Exercici de modulació i emissió de sons

 

LA VEU CONTRA LA PARET

 

Col·locar-se a 25 cm de la paret. Mirar fixament un punt a la alçada de la pròpia boca. Amb les yemes dels dits acariciar suaument aquest punt. Amb l’alè intentar ablanir la zona a on està situat el punt. Els cops de l’alè es fan cada vegada més sonors i tallats. Començar a pronunciar la vocal “a” de forma imperceptible .El volum augmenta a poc a poc  fins aconseguir un crit molt fort amb el que s’intenta trepar la paret.

 

 

 

Prendre consciència de la intensitat de la pròpia veu.

 

Facilitar la concentració.

 

 

Improvisació

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dramatització

 

MODELAR UN PERSONATGE

 

Per parelles, un fa d’escultor, fent servir de fang el seu company, el qual ha d’actuar com a estàtua, inert. La feina de l’escultor és modelar la seva obra en les posicions, gestos i fins i tot expressions del rostre suggerides, pel personatge escollit. El que actuï com a model s’ha de deixar manipular per l’escultor i provar de mantenir les actituds que aquest li compongui.

 

Una vegada finalitzada l’obra, se li posarà un títol i es presentarà a la resta de companys.

 

L’exercici s’ha de repetir canviant els papers, però aquesta vegada fareu servir la veu com a eina de treball. Així el model seguirà les instruccions, exclusivament orals, de l’escultor, el qual intentarà donar-les amb la majora precisió i exactitud que sigui capaç.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buscar tots els conflictes que es donen en la obra a través de les diferents escenes.

Citar els diferents conflictes per ordre d’aparició a l’obra.

Fem grups i repartir els diferents conflictes

Cada grup explica i presenta un conflicte,  tot fent la divisió en plantejament, nus i desenllaç.

 

Exemple :

 

Obra “Les Bruixes” de Carles Cervelló

 

1ra Escena :

 

Plantejament                       Dos bruixes en la seva casa

 

Nus                                      Discuteixen

 

Desenllaç                           Es piquen

 

 

Conflicte :  les dues volen ser la millor, la vanitat de les dues.

 

Material : Fitxa Conflictes per escenes

 

 

 

 

Conèixer algunes formes senzilles d’acostar-se a  la creació d’un personatge.

 

Exercitar la capacitat d’observació, imaginació i improvisació.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fer un exercici de reflexió i síntesis.

 

Aprofundir en la comprensió de l’obra a partir dels diferents conflictes que es donen.

 

Reflexionar i situar en el temps les diferents situacions.

 

Diferenciar els elements del conflicte.

 Tornar