4ª SESSIÓ
|
TEMPS : entre 1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració
|
RELAXACIÓ : CONCENTRACIÓ INTERIOR
Estirats al terra, els participants fixen la seva atenció en un punt (per exemple el centre del front) i comproven si tots els seus músculs estan relaxats fent-ho a través de la respiració. La concentració es va dirigint a totes les parts de la cara, boca nas, barbeta, coll i espatlles que són els que habitualment estan més tensos i per tant els més difícils de relaxar. Es continua recorrent mentalment el tronc, les extremitats, el braç dret, l’altre braç i així per tot el cos.
Aquest tipus de concentració interior es pot fer en diferents direccions i a diferents velocitats. D’aquesta manera els alumnes podran comprovar el seu estat de relaxació i la seva respiració. Al principi pot semblar que els hi costa relaxar-se o que el procés resulta molt lent, però amb la pràctica aquests exercicis resulten automàtics i es poden practicar en qualsevol moment. |
Aprendre a relaxar-se.
Preparar-se pels exercicis d’expressió.
Crear un clima adient i desinhibit. |
Expressió corporal
|
FORMES DE CAMINAR
És convenient aprendre la tècnica de la marxa i experimentar amb diferents maneres de caminar per a després aplicar segons convingui al personatge interpretat. Per la manera de caminar podem deduir si una persona és jove o vella, e inclús si és home, dona o nen/a. Podem apreciar l’estat d’ànim i saber per tant, si es sent nerviosa, trist o cansada, per exemple. Així, doncs, es demanarà als participants que caminin utilitzant les diferents punts de recolzament : les puntes dels peus, els talons, la cara interna i la cara externa dels peus, etc..i després d’experimentar una estona, se’ls hi demana que associen diferents tipus de personatges a la forma de caminar (el vell, el jove, una dona presumida, algú que està molt content..)
A continuació se’ls hi demana que caminen per diferents superfícies de terreny i en diferents circumstàncies. Com caminar contra el vent? I sobre la neu? I sobre el fang, la sorra, roques punxegudes, cotó, etc. |
Exercitar la capacitat de concentració, atenció i imaginació.
Exercitar els diferents tipus de marxa.
Relacionar els diferents tipus de marxa amb diferents tipus de persones.
Relacionar els diferents tipus de marxa amb els diferents estat d’ànim. |
Expressió oral
|
VOCALITZACIONS, ARTICULACIÓ I DICCIÓ
Es tracta d’exercicis sistemàtics d’articulació i vocalització. Serveixen també para detectar possibles defectes de dicció.
Exercici Pera una correcta vocalització és necessari controlar la respiració e impulsar l’aire de l’expiració cap a fora, intentant que el so no es recolzi al coll. a)Escopir contra la paret les síl·labes : cla – bla – dla –gla.
b) Posar-se un llapis en la boca i anar dient frases, les que vulguin, procurant que s’entengui el més bé possible.
|
Aprendre a vocalitzar.
Detectar possibles defectes de dicció.
Enriquir la sonoritat vocàlica.
|
Improvisació
|
LA FRASE
Els participants es dediquen a buscar frases d’ús habitual en diferents situacions, com, per exemple,
“Te he dit que et callis”, “Què fas?”, “Què?” “Com et va la vida?” “Pren-te una aspirina?” “No tinc un duro” “Vine aqui” etc.
Una vegada que han reunit una bona col·lecció de frases d’aquest estil, es seleccionaran unes quantes i a partir de cada una d’elles els participants inventen personatges i improvisen escenes i situacions. |
Fer que els alumnes imaginin situacions diverses.
Posar-se en la pell de diferents personatges.
Millorar mitjançant el joc de la improvisació les possibilitats expressives. |
Dramatització
|
ESTUDI DELS CONFLICTES DES DEL PUNT DE VISTA DELS VALORS
Quin tipus de resposta es donen en els diferents conflictes ? - Assertiva, inhibida o agressiva
Exemple : A la primera escena de les “Les bruixes” El tipus de resposta és l’agressiva perquè les dues bruixes es barallen i s’insulten. Es demana als alumnes que representin l’escena però amb la resposta assertiva, que seria posar-se d’acord.
Un altre tipus d’exercici podria consistir en buscar habilitats socials que s’han plantejat dins de les diferents escenes encara que no s’hagin resolt de manera correcta. Prèviament es donarà als alumnes una llista d’habilitats socials com són :
Fer un elogi Demanar un favor Presentar una queixa Posar-se d’acord Dir que no Disculpar-se Respondre al fracàs Saber escolar |
Aprofundir en el conflicte des del punt de vista dels tres tipus de resposta : assertiva, inhibida i agressiva.
Fer una reflexió sobre les habilitats socials que troben en el text dramàtic.
|