Tornar

5ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

RELACIO AMB EL COMPANY

 

 

 

 

 

Trencar la tensió inicial

Facilitar els primers contactes amb el grup i donar confiança.

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

L’OMBRA

 

Per parelles. Un es col·loca darrera mirant l’esquena del seu company. Reproduirà els seus moviments com si fos la seva ombra. Es recomana que en un principi es facin moviments lents i ondulats, sobre una part del cos i anar progressivament passant  a altres segments del cos. Posteriorment es passarà a realitzar moviments més tallats i bruscs. 

Canviar els papers.

Variants : Realitzar el joc amb tres, quatre, vuit,  i amb tot el grup

Utilitzar música com element desencadenant del moviment.

 

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat.

 

Expressió oral

 

 

Escollir una vocal qualsevol  i dir-la amb menor o major intensitat (volum) seguint les indicacions del  monitor. Aquest aixecarà la mà per sobre del seu cap o la baixarà a l’alçada dels seus genolls. L’alçada del pit correspondrà a una intensitat normal.

Variacions :

Es  poden formar dos grups i cadascú segueix una mà del monitor o varis grups amb vocals diferents.

 

Valorar la importància de la intensitat de la veu.

 

 

Improvisació

 

 

POSTURES OBERTES /POSTURES TANCADES

 

Com van dir en una sessió anterior les diferents posicions del cos humà ens mostren les actituds del individu. Els tipus fonamentals són :

 

a)     postures obertes : actituds obertes

Comuniquen : domini, poder, exaltació, força, seguretat, alegria, serenitat, benestar...

 

b)     postures tancades : actituds tancades

Comuniquen : negació del jo, introversió, dubta, tristesa, humiliació, indecisió...

 

Dividiu la classe en dos grup; un grup farà la gesticulació corresponent a les actituds obertes i l’altre a les tancades. Relacionar aquestes postures amb animals o plantes. Exemple:

“El sauce ploraner”; el lleó,la valentia; el gos, tristesa; la margarida, alegria.

 

Posicions obertes : braços estesos, cap recte, ulls oberts, somriure, cames obertes, i en general, esquema corporal que no impedeix la integració d’elements externs.

 

Posicions tancades : braços tancats, cap abaixat, cames encongides,  ganyota de tristesa,  parpelles caigudes i, en general, esquema corporal a la defensiva, fent un cercle.

 

 

Expressar estats d’ànim i sentiments amb  el gest i amb tot el cos.

 

Veure la diferència entre actituds tancades i obertes.

 

Adonar-se de la correspondència entre postures i actituds.

 

Dramatització

 

 

Presentació del text i contextualització.

Exemple “Les Bruixes” de Carles Cervelló

Es recomana llegir el pròleg per fer la contextualització,  és breu i molt interessant.

L’autor és un mestre de l’escola Vedruna Gràcia de Barcelona, que durant molts anys va fer teatre amb els alumnes. I, un dels problemes que sempre es trobava era la falta de personatges, de manera que alguns alumnes sempre acabaven fem d’arbre. Amb la necessitat de que tots actuessin és com va néixer aquesta  obra.  Així, doncs els 20 personatges que formen part de l’obra participen i tenen el seu protagonisme.

Reflexió entre tots sobre el què s’ha llegit i/o explicat.

 

Motivar als alumnes

Situar el text

Conèixer l’autor

Tornar