5ª SESSIÓ |
TEMPS : entre
1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
RELACIO AMB EL COMPANY |
Trencar la tensió inicial Facilitar els primers contactes amb el grup i donar
confiança. |
Expressió corporal |
L’OMBRA Per parelles. Un es col·loca darrera mirant
l’esquena del seu company. Reproduirà els seus moviments com si fos la seva
ombra. Es recomana que en un principi es facin moviments lents i ondulats,
sobre una part del cos i anar progressivament passant a altres segments del cos. Posteriorment es
passarà a realitzar moviments més tallats i bruscs. Canviar els papers. Variants : Realitzar el joc amb tres, quatre,
vuit, i amb tot el grup Utilitzar música com element desencadenant del
moviment. |
Exercitar la capacitat de concentració, atenció i
creativitat. |
Expressió oral |
Escollir una vocal qualsevol i dir-la amb menor o major intensitat
(volum) seguint les indicacions del
monitor. Aquest aixecarà la mà per sobre del seu cap o la baixarà a
l’alçada dels seus genolls. L’alçada del pit correspondrà a una intensitat
normal. Variacions : Es poden formar
dos grups i cadascú segueix una mà del monitor o varis grups amb vocals
diferents. |
Valorar la importància de la intensitat de la veu. |
Improvisació |
POSTURES OBERTES /POSTURES TANCADES Com van dir en una sessió anterior les
diferents posicions del cos humà ens mostren les actituds del individu. Els
tipus fonamentals són : a)
postures obertes : actituds obertes Comuniquen : domini, poder, exaltació,
força, seguretat, alegria, serenitat, benestar... b)
postures tancades : actituds tancades Comuniquen : negació del jo, introversió,
dubta, tristesa, humiliació, indecisió... Dividiu la classe en dos grup; un grup
farà la gesticulació corresponent a les actituds obertes i l’altre a les
tancades. Relacionar aquestes postures amb animals o plantes. Exemple: “El sauce ploraner”; el lleó,la
valentia; el gos, tristesa; la margarida, alegria. Posicions obertes : braços estesos, cap recte, ulls
oberts, somriure, cames obertes, i en general, esquema corporal que no
impedeix la integració d’elements externs. Posicions tancades : braços tancats, cap abaixat,
cames encongides, ganyota de
tristesa, parpelles caigudes
i, en general, esquema corporal a la defensiva, fent un cercle. |
Expressar estats d’ànim i sentiments amb el gest i amb tot el cos. Veure la diferència entre actituds tancades i
obertes. Adonar-se de la correspondència entre postures i
actituds. |
Dramatització |
Presentació del text i contextualització. Exemple “Les Bruixes” de Carles Cervelló Es recomana llegir el pròleg per fer la
contextualització, és breu i molt
interessant. L’autor és un mestre de l’escola Vedruna Gràcia de
Barcelona, que durant molts anys va fer teatre amb els alumnes. I, un dels
problemes que sempre es trobava era la falta de personatges, de manera que
alguns alumnes sempre acabaven fem d’arbre. Amb la necessitat de que tots
actuessin és com va néixer aquesta
obra. Així, doncs els 20
personatges que formen part de l’obra participen i tenen el seu protagonisme. Reflexió entre tots sobre el què s’ha llegit i/o
explicat. |
Motivar als alumnes Situar el text Conèixer l’autor |