6ª SESSIÓ |
TEMPS : entre
1h 30’ i 2 h |
OBJECTIUS |
Preliminars, relaxació, respiració, concentració |
JOC DE DISTENSIÓ : M’ESTIMES AMOR? Es tracta de fer riure als companys. Asseguts en
cercle, la persona que comença el joc diu a la de la seva dreta : “M’estimes amor?”.
Aquesta persona respon : “Si, t’estimo, però ara no puc riure”. A
continuació, la primera persona intenta fer riure a la segona. Es continua
igual al voltant del cercle fins que es pregunta a la primer persona. Es pot fer per parelles, donant un temps a cada
membre de la parella. Nota : No val fer pessigolles. |
Trencar la tensió inicial Facilitar els primers contactes amb el grup i donar
confiança. Facilitat la distensió. Afavorir la imaginació i la
concentració. |
Expressió corporal Expressió
Oral Expressió oral |
LA MÀ A L’ESQUENA Per parelles : El de davant amb els ulls clucs serà el
cec, mentre que el company que estarà darrera seu, serà “el lazarillo” i l’ha
d’ajudar mitjançant la palma de la mà que col·locarà sobre la seva
espatlla. Si no retira la mà de
l’espatlla significarà que va bé, però al treure-la sabrà que hi ha un
obstacle, i tornarà darrera fins a trobar la mà i des allí corregir la seva
direcció. No serà per tant, “el lazarillo” qui guií. Introduint música els
cecs ballen, després entren en contacte i ballen per parelles, sense perdre
mai la mà-guia. Canvi de papers. MODULACIÓ I ENTONACIÓ DE LA VEU Es tracta de llegir el següent text de
manera diferent i bastant allunyada del que feu normalment : (Quatre dones en la penombra,
instal·lades als angles d’un quadrilàter invisible. Al mig, un home, Ramon). Dona 1 : Hola. Dona 2 : Hola. Dona 3 : Hola. Dona 4 : Hola, Ramon. Dona 1 : Què fas? Ramon : Res. Dona 2 : Què mires? Ramon : Res. Dona 3 : Què penses? Ramon : Res. Dona 4 : Com et trobes? Ramon : Res, Vull dir bé. Dona 4 : Ah. Ramon : Eh? Totes : Res, res. Dona 1 : Fa dies que penso... Dona 2 : Vull dir setmanes... Dona 3 : Mesos ... Dona 4 : Anys...fa anys que penso que
... Ramon : Què? Totes : Res, res. Dona 2 : Ramon. Ramon :
Si? Dona 1 : i Dona 2 : Ramon. Ramon : Què? Dona 1, Dona 2, Dona 3 : Ramon. Ramon : Què vols? Totes : Ramon! Ramon : Ai, què et passa, què vols? Dona 1: Que em miris, Ramon. Dona 2 : Que em miris, a la cara, Ramon. Dona 3 : Que em miris a la cara i
m’escoltis, Ramon. Dona 4 : Que en miris a la cara i
m’escoltis un segon, Ramon. Ramon : I, ara! Per què? Què et trobes
bé? Totes : Ramon! Ramon : Oh. Calma’t, estimada, calma’t.
Et noto un pèl inquieta, un pèl nerviosa, un pèl tensa, un pèl histèrica oi?
Au, estimada calla, calma’t i pren-te
alguna cosa. (Sergi Belbel. fragment de Ramon, dins
Homes Cia de Teatre. Barcelona 1994. |
Exercitar la capacitat de concentració, atenció i
creativitat. Aprendre a confiar. Aprendre a modular la veu. Jugar amb l’entonació de veu. Jugar amb les paraules i amb la comunicació. |
Improvisació |
CICLE DE PROGRESSIÓ I REGRESSIÓ Si representem mitjançant una sèrie
successiva de posicions el pas d’una forma tancada a una forma oberta, es
crea un cicle dotat de moviment de progressió. El punt màxim d’aquesta
progressió el podem denominar clímax. Pel contrari, la representació d’una
sèrie de successives de posicions que fan el pas d’una forma oberta a una
forma tancada determinarà un cicle de regressió. I el punt mínim d’aquesta
regressió podrà denominar-se anticlímax. Exercicis : Representar cicles
de progressió : El naixement d’una flor. El pas de l’hivern a la primavera (podem acompanyar amb música
de Vivaldi, Les quatre estacions). El naixement i desenvolupament d’un so
(les canyes al costar del riu). Una foguera L’elevació i l’explosió d’un coet. Representar cicles
de regressió : La mort d’un espantaocells. La crema d’una falla. Quan un globus es desinfla |
Aprendre a improvisar. Utilitzar la creativitat. Incorporar les diferents formes d’expressió
ordenadament d’acord amb l’objectiu previ. |
dramatització |
D’acord amb la fitxa adjunta : “Actes, espais utilitzats i personatges”.
cal recordar les diferents escenes, fer una petita descripció del conflicte,
de l’espai i dels personatges que intervenen. Primer i en gran grup es comenten
breument les diferents escenes, seguidament es divideix el grup en subgrups
petits i a cada subgrup se li dona una escena. El subgrup haurà d’escriure a
la fitxa de forma esquemàtica, tot el que se li demana. Després farà una
representació. Finalment, cadascú valora la seva interpretació. Les valoracions seran dels tipus : Com m’he sentit? He estat a gust amb la
meva interpretació? M’he expressat de forma espontània o
m’ha costat posar-me en el meu paper i concentrar-me? Ha hagut bona comunicació amb els meus
companys? |
Aprofundir en el text a través de la ordenació en
actes i la classificació en espais i personatges que
intervenen. Interioritzar els diferents actes, espais i
personatges a partir de la vivència de la dramatització. |