Tornar

6ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

JOC DE DISTENSIÓ : M’ESTIMES AMOR?

Es tracta de fer riure als companys. Asseguts en cercle, la persona que comença el joc diu a la de la seva dreta : “M’estimes amor?”. Aquesta persona respon : “Si, t’estimo, però ara no puc riure”. A continuació, la primera persona intenta fer riure a la segona. Es continua igual al voltant del cercle fins que es pregunta a la primer persona.

Es pot fer per parelles, donant un temps a cada membre de la parella.

Nota :

No val fer pessigolles.

 

Trencar la tensió inicial

Facilitar els primers contactes amb el grup i donar confiança.

Facilitat la distensió. Afavorir la imaginació i la concentració.

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

 

 

    

     Expressió Oral

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Expressió oral

LA MÀ A L’ESQUENA

Per parelles :

El de davant amb els ulls clucs serà el cec, mentre que el company que estarà darrera seu, serà “el lazarillo” i l’ha d’ajudar mitjançant la palma de la mà que col·locarà sobre la seva espatlla.  Si no retira la mà de l’espatlla significarà que va bé, però al treure-la sabrà que hi ha un obstacle, i tornarà darrera fins a trobar la mà i des allí corregir la seva direcció. No serà per tant, “el lazarillo” qui guií. Introduint música els cecs ballen, després entren en contacte i ballen per parelles, sense perdre mai la mà-guia. Canvi de papers.

 

 

 

 

MODULACIÓ I ENTONACIÓ DE LA VEU

Es tracta de llegir el següent text de manera diferent i bastant allunyada del que feu normalment :

(Quatre dones en la penombra, instal·lades als angles d’un quadrilàter invisible. Al mig, un home, Ramon).

Dona 1 : Hola.

Dona 2 : Hola.

Dona 3 : Hola.

Dona 4 : Hola, Ramon.

Dona 1 : Què fas?

Ramon : Res.

Dona 2 : Què mires?

Ramon : Res.

Dona 3 : Què penses?

Ramon : Res.

Dona 4 : Com et trobes?

Ramon : Res, Vull dir bé.

Dona 4 : Ah.

Ramon : Eh?

Totes : Res, res.

Dona 1 : Fa dies que penso...

Dona 2 : Vull dir setmanes...

Dona 3 : Mesos ...

Dona 4 : Anys...fa anys que penso que ...

Ramon : Què?

Totes : Res, res.

Dona 2 : Ramon.

 

 

Ramon :  Si?

Dona 1 : i Dona 2 : Ramon.

Ramon : Què?

Dona 1, Dona 2, Dona 3 : Ramon.

Ramon : Què vols?

Totes : Ramon!

Ramon : Ai, què et passa, què vols?

Dona 1: Que em miris, Ramon.

Dona 2 : Que em miris, a la cara, Ramon.

Dona 3 : Que em miris a la cara i m’escoltis, Ramon.

Dona 4 : Que en miris a la cara i m’escoltis un segon, Ramon.

Ramon : I, ara! Per què? Què et trobes bé?

Totes : Ramon!

Ramon : Oh. Calma’t, estimada, calma’t. Et noto un pèl inquieta, un pèl nerviosa, un pèl tensa, un pèl histèrica oi? Au, estimada calla, calma’t  i pren-te alguna cosa.

(Sergi Belbel. fragment de Ramon, dins Homes Cia de Teatre. Barcelona 1994.

 

 

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat.

Aprendre a confiar.

 

 

 

 

 

 

 

 

Aprendre a modular la veu.

 

Jugar amb l’entonació de veu.

 

Jugar amb les paraules i amb la comunicació.

 

 

 

 

 

 

Improvisació

 

 

CICLE DE PROGRESSIÓ I REGRESSIÓ

 

Si representem mitjançant una sèrie successiva de posicions el pas d’una forma tancada a una forma oberta, es crea un cicle dotat de moviment de progressió. El punt màxim d’aquesta progressió el podem denominar clímax.

 

Pel contrari, la representació d’una sèrie de successives de posicions que fan el pas d’una forma oberta a una forma tancada determinarà un cicle de regressió. I el punt mínim d’aquesta regressió podrà denominar-se anticlímax.

 

Exercicis :

Representar cicles de progressió :

El naixement d’una flor.

El pas de l’hivern  a la primavera (podem acompanyar amb música de Vivaldi, Les quatre estacions).

El naixement i desenvolupament d’un so (les canyes  al costar del riu).

Una foguera

L’elevació i l’explosió d’un coet.

 

Representar cicles de regressió :

La mort d’un espantaocells.

La crema d’una falla. 

Quan un globus es desinfla   

    

 

 

 

Aprendre a improvisar.

 

Utilitzar la creativitat.

 

Incorporar les diferents formes d’expressió ordenadament d’acord amb l’objectiu previ.          

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

dramatització

 

D’acord amb la fitxa adjunta :  “Actes, espais utilitzats i personatges”. cal recordar les diferents escenes, fer una petita descripció del conflicte, de l’espai i dels personatges que intervenen.

Primer i en gran grup es comenten breument les diferents escenes, seguidament es divideix el grup en subgrups petits i a cada subgrup se li dona una escena. El subgrup haurà d’escriure a la fitxa de forma esquemàtica, tot el que se li demana. Després farà una representació.  Finalment,  cadascú valora la seva interpretació.

Les valoracions seran dels tipus :

 

Com m’he sentit? He estat a gust amb la meva interpretació?

M’he expressat de forma espontània o m’ha costat posar-me en el meu paper i concentrar-me?

Ha hagut bona comunicació amb els meus companys?

 

Aprofundir en el text a través de la ordenació en actes i

la classificació en espais i personatges que intervenen.

 

 

Interioritzar els diferents actes, espais i personatges a partir de la vivència de la dramatització.

 

 Tornar