Tornar

7ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

PILOTA CALENTA

 

En cercle, asseguts o drets es va llançar d’uns als altres una pilota, s’han d’imaginar que la pilota està molt calenta i se l’han de passar molt ràpidament els uns als altres. Quan tenen la pilota és el moment de dir ràpidament un seu desig o bé alguna cosa que els  agradi molt i immediatament la passen a un altre.

El joc acaba quan totes les persones han dit alguna cosa.

 

Variants

 

En lloc de dir el que agrada a cadascú, dir alguna qualitat de la persona a la que passaràs  la pilota.

 

També es pot fer sense pilota, però imaginant que tenim una pilota o algun objecte a les mans.

 

Trencar la tensió inicial

 

Aprofundir en el coneixement del grup.

 

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

 

EQUILIBRI I ESPAI

 

La mestra diu que imaginin que la sala és un full de paper que està flotant i que tots els alumnes estan a sobre d’ell i han de guardar l’equilibri ja que sinó el full no es mantindrà recte i és decantarà a un costat o a l’altre.

Una vegada explicat això es comença l’exercici.

Exercici

Posarem música i els alumnes començaran a caminar per la sala, buscant en tot moment que el pes estigui repartit buscant l’equilibri. Quan la mestra para la música, tots en silenci s’observen si s’han de situar en equilibri amb l’espai i els seus companys; és col·loquen bé.  Aquest exercici es fa varies vegades. Quan para la música és important que estiguin en silenci i concentrats. Cal tenir en compte, que qualsevol moviment individual afectarà al grup.

 

CONSIGNES IMPORTANTS :

 

Ningú ha de manar sobre ningú, cal que cadascú trobi per si mateix les seves solucions. Si l’exercici no surt a la primera, la mestra no ho ha de solucionar-ho, els alumnes han de buscar per ells mateixos la solució. El més important no és pas l’exercici en si mateix com el desenvolupament.

 

 

 

 

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i observació.

 

Saber situar-se en el espai.

 

Realitzar exercicis de col·laboració.

 

Adonar-se de la presència del grup.

 

Aprendre a observar i reflexionar abans d’actuar.

 

Arribar entre tots a la solució sense que ningú mani.

 

 

Expressió oral

 

 

TO I INTENSITAT DE LA VEU

 

El coordinador seurà enfront dels alumnes que seuran en semicercle. En primer lloc cada nen i un per un s’aixecarà i dirà el seu nom, dirigint la veu a algú racó de la sala, la resta dels alumnes faran l’eco.

Seguidament els alumnes repetiran un per un i en diferent to una frase que prèviament haurà dit el professor.

Les frases poden ser del tipus :

 

“Les princeses dels contes se semblen molt a tu”

“Ai,  Ramon ,  Ai, Ramon  què petitó que és aquest ninot “

 

Per exemple, el primer alumne dirà la frase amb molta passió i aquest to apassionat va disminuint d’intensitat a mesura que van repetint la frase tots els alumnes.  La mestra o bé, un altre alumne pot ajudar a portar el grau d’intensitat dirigint amb els braços, amunt i a baix segons la intensitat o passió.

 

VARIANTS :

Acompanyar la major o menor intensitat amb el cos pujant i baixant.

 

 

 

 

Valorar la importància de la intensitat de la veu.

 

Adonar-se dels diferents tons de veu.

 

Adonar-se de la relació  entre la veu i l’emoció.

 

Jugar amb la veu.

 

Coordinar veu i moviment del cos.

 

 

Improvisació

 

 

 

CONFERÈNCIA DE L’OU I LA GALLINA

 

Sortirà un voluntari i farà una conferència sobre el tema:

 

Que fou abans, l’ou o la gallina? Un serà el conferenciant i els altres faran de públic assistent a la conferència. L’alumne conferenciant podrà parlar sobre el tema  el que vulgui,  però

tenint en compte que, en un moment de la xerrada quan doni un cop sobre la taula amb la seva mà dreta, aquesta quedarà enganxada. La dificultat de l’exercici estarà no solament en que l’alumne sigui capaç de parlar, sinó en fer-ho al mateix temps que intenta treure la seva mà de la taula i tractant, d’alguna manera,  de dissimular aquesta acció mentre parla.

Ell a més a més haurà de finalitzar l’exercici, bé portant-se finalment la taula, o bé retirant la mà després d’un gran esforç.

 

L’exercici ha de durar pocs minuts. Depèn de l’actitud del grup poden sortir altres alumnes.

 

 

 

Fer una improvisació verbal sobre un tema.

 

Coordinar les accions del gest, i del llenguatge.

 

 

Dramatització

 

 

ESTUDI DELS PERSONATGES

 

Recordarem amb els alumnes els personatges que surten en la història . Són personatges reals o imaginaris . Parlarem del que diu i del que no diu l’autor sobre la manera de ser dels diferents personatges. Que pistes dona l’autor per a construir el personatge. Parlem de les característiques físiques i de les característiques psicològiques.

Contestarem a preguntes com : Qui és el personatge? Què fa? Què vol? A qui parla? Amb qui es relaciona i de què manera?

Perquè actua de la manera que ho fa? Quina es la seva motivació?  Imaginem què fa quan surt de l’escenari?  Com actuaria jo si estigues en el seu lloc? Actuaríem igual o d’una altra manera?

Omplin  el quadre que es troba en l’apartat de fitxes annexes.

Es recomana donar les pautes i fer la reflexió en petit grup; després es passa al gran grup.

Per deures donar una fitxa a cadascú i portar-la feta al dia següent.

 

 

 

 

Aprofundir en l’obra a través dels seus personatges.

 

Analitzar les característiques físiques i psicològiques dels personatges.

 

Aprofundir en les relacions que tenen entre ells.

 

Reflexionar sobre la forma d’actuar.

 

 

Tornar