Tornar

9ª SESSIÓ

 

TEMPS :  entre  1h 30’ i 2 h

OBJECTIUS

 

Preliminars, relaxació, respiració, concentració

 

 

CONCENTRACIÓ EXTERIOR I RELAXACIÓ MENTAL

 

NINOTS DE DRAP

 

Estirats al terra, atents al moviment de la respiració, imagineu que sou ninots de drap, que la vostra roba es trenca pel melic i que aneu perdent, gradualment,  les serradures.  Aneu perdent pes, us sentireu cada vegada més lleugers,  més ingràvids.

 

Aquests tipus d’exercicis recreen imatges que són suggeriments per a aconseguir estats d’ànim purament psicològics i també tensions i relaxaments físics.  Qualsevol cosa, animal o persona serveix per a intentar posar-se en el seu lloc, tractant de veure les coses des del seu punt de vista i des del seu sentiment.

 

Duració : 10 minuts.

 

Trencar la tensió inicial

Fomentar la imaginació.

 

Aprendre a relaxar-se.

 

Posar-se en el lloc dels altres, siguin persones, animals o coses.

 

 

 

 

 

Expressió corporal

 

 

GUARDA EL TEU TORN

 

CAMARA LENTA

 

Per parelles :

El alumnes disposats en parelles,  representaran una baralla a camara lenta.

 Les consignes són les següents :

 

  • Els cops consistiran en un toc suau amb un dit sobre les espatlles, el front i la panxa. Tot, en silenci.
  • No es poden donar dos cops seguits. Es dona un cop i s’observa el moviment desencadenat en el company, s’ha de seguir tot el moviment generat.  Al mateix temps el que dona el cop , també ha de recuperar la seva posició.
  • El que rep el cop, ha de sentir el dit del company, ha d’escoltar-lo.
  • Cadascú ha de guardar el seu torn.

Els moviments s’han de seguir fins al final, han de ser complerts.

  • És important mostrar amb el gest de la cara les diferents sensacions, de dolor, de ràbia, de tensió, etc.

 

Procediment

 

En un primer moment les parelles assagen els moviments i després uns fan d’espectadors i els altres representen la baralla acompanyats de música. Cal fer-ho molt lentament i en silenci.

 

 

Aprendre a guardar el torn.

 

Aprendre a observar i percebre  a l’altre.

 

Aprendre a treballar en silenci.

 

Exercitar la capacitat de concentració, atenció i creativitat.

 

Saber seguir les consignes i normes del joc.

 

Saber expressar mitjançant el gest,  estats d’ànim.

 

 

 

 

Expressió oral

 

 

EL CODI DE SONS

 

Es tracta de buscar-li noves possibilitats expressives al so. Els participants es reuniran per petits grups i cadascú d’ells construirà un codi de sons del qual solament els propis integrants del grup posseiran la clau d’interpretació. Per exemple, poden establir que una afirmació categòrica vindrà donada per : ¡ejeééé¡ , una nota de sorpresa per ¡oooiiiim¡, una advertència per ¡aju¡ i una pregunta per ¡ojé¡. Una vegada establert el codi, cada grup s’entrenarà en el nou llenguatge amb situacions senzilles.  

Per últim, cada grup farà una breu representació d’una situació amb el codi amb els altres grups, que intentaran desxifrar els codis dels demés.

 

 

 

Experimentar i jugar amb les possibilitats expressives dels sons.

 

Exercitar la imaginació i la iniciativa a partir dels exercicis d’improvisació.

 

Aprendre a posar-se d’acord amb el grup.

 

Col·laborar amb el grup per a aconseguir un objectiu comú.

 

 

Improvisació

 

 

 

 

EL MUSEU DE CERA

 

El alumnes es divideixen en dos grups. Els d’un grup seran figures de cera d’un museu; els del altre, visitants i turistes. En un moment determinat, alguns dels  visitants s’adonen que les figures de cera es mouen.

Què pot passar si, de sobte, totes les figures de cera cobren vida?

 

Què possibles reaccions poden tenir els visitants?

 

I les mateixes figures de cera davant les reaccions dels turistes?

 

Per acabar es comentarà col·lectivament l’experiència.

 

 

 

Expressar estats d’ànim i sentiments amb  el gest i amb tot el cos.

 

 

Agilitzar la capacitat de reacció davant de situacions noves.

 

Exercitar la imaginació.

 

Dramatització

 

 

EL PERSONATGES DINS DE L’ESPAI

 

En la sessió anterior els alumnes van crear diferents personatges a partir de l’obra seleccionada. Ara es tractarà de posar aquests personatges  en diferents espais. Mantenint la nova personalitat, es formen grups que es trobaran en un lloc i una situació que farà que s’actuï d’una manera determinada, però sense oblidar la caracterització de cadascú.

Es pot optar per qualsevol dels següents espais :

 

. Cafeteria

. El passeig

. Pati de d’institut

. La platja

. Classe de teatre

. Parada de l’autobús

. Partit de bàsquet

 

Es deixarà uns minuts per assajar i després es farà la representació que ha de ser molt breu.

 

 

 

 

 

Adonar-se de la importància de l’espai en la representacions.

 

Aprofundir en el personatge a partir de les interaccions amb el grup i amb l’espai.

 

Desenvolupar situacions a partir de diferents espais.

 

Treballar en equip.

 

Pensar estratègies entre els membres dels grups i posar-se d’acord.

Tornar