Antecedents i resultats previs sobre la recerca

La Conferència Mundial sobre Educació Artística que van organitzar durant el 2003 els Estats Membres de la UNESCO va deixar de manifest el paper transversal de la educació artística com element fonamental en l’educació de valors.

Les investigacions presentades demostren que les tècniques escèniques ajuden als nens a millorar les seves aptituds personals, com la capacitat de treballar en equip i comunicar-se eficaçment.

Els estudis, investigacions i conclusions poden trobar-se en Internet : LEA Internacional. Aquest lloc aspira a servir com a portal que agrupi les investigacions i accions sobre el tema. El lloc ja conté projectes pilot sobre l’aprenentatge de les tècniques dramàtiques a l’escola. Trobem exemples de pràctiques recomanables i el seu impacte en la resolució de conflictes, la cohesió social i el treball en equip.

La Fundació Internacional Yehudi Menuhin, “MUS-E”, que treballa per a millorar la convivència i la integració a  l’escola a partir de les arts. Actualment col.labora amb 374 escoles d’Europa, Brasil i Israel. A Espanya va néixer a l’any 1996 mitjançant un conveni signat entre aquesta organització i el Ministeri d’Educació.

Cal destacar entre altres els següents estudis:

Els treballs  investigacions de Isabel Tejerina (Asturias, 1949), els seus treballs i investigacions s’han centrat en la Pedagogia de l’expressió dramàtica i el teatre per nens. Ens parla del joc de rol com a primera forma de teatralitat infantil, i la seva importància d’aquest en el procés de socialització.

Luis Felipe Aguilar ha  realitzat nombrosos estudis sobre el joc Dramàtic, dirigeix un projecte denominat “Escenari Pedagògic” para E. Infantil i que representa una pràctica de joc dramàtic espontani, seguint la pedagogia basada en la idea de Dewey de que “s’aprèn millor fent” Aquest projecte es desenvolupa en Portugal.

Motos Teruel, T (1987), utilitza el sociodrama per a solucionar creativament problemes socials.

Molts estudis d’aquest autor posen de relleu que la dramatització és un potent instrument de promoció participativa.

En tècniques de Maduració grupal i d’habilitats socials són importants les investigacions de Michelson i Segura entre molts altres.