Antecedents
i resultats previs sobre la recerca
La
Conferència Mundial sobre Educació Artística que van organitzar durant el 2003
els Estats Membres de
Les
investigacions presentades demostren que les tècniques escèniques ajuden als
nens a millorar les seves aptituds personals, com la capacitat de treballar en
equip i comunicar-se eficaçment.
Els
estudis, investigacions i conclusions poden trobar-se en Internet : LEA
Internacional. Aquest lloc aspira a servir com a portal que agrupi les
investigacions i accions sobre el tema. El lloc ja conté projectes pilot sobre
l’aprenentatge de les tècniques dramàtiques a l’escola. Trobem exemples de
pràctiques recomanables i el seu impacte en la resolució de conflictes, la
cohesió social i el treball en equip.
La
Fundació Internacional Yehudi Menuhin, “MUS-E”, que treballa per a millorar la
convivència i la integració a l’escola a
partir de les arts. Actualment col.labora amb 374 escoles d’Europa, Brasil i
Israel. A Espanya va néixer a l’any 1996 mitjançant un conveni signat entre
aquesta organització i el Ministeri d’Educació.
Cal destacar entre altres els següents
estudis:
Els treballs
investigacions de Isabel Tejerina (Asturias, 1949), els seus treballs i
investigacions s’han centrat en
Luis
Felipe Aguilar ha realitzat nombrosos
estudis sobre el joc Dramàtic, dirigeix un projecte denominat “Escenari
Pedagògic” para E. Infantil i que representa una pràctica de joc dramàtic
espontani, seguint la pedagogia basada en la idea de Dewey de que “s’aprèn
millor fent” Aquest projecte es desenvolupa en Portugal.
Motos
Teruel, T (1987), utilitza el sociodrama per a solucionar creativament
problemes socials.
Molts
estudis d’aquest autor posen de relleu que la dramatització és un potent
instrument de promoció participativa.
En
tècniques de Maduració grupal i d’habilitats socials són importants les
investigacions de Michelson i Segura entre molts altres.