Conclusions i valoracions

 

Crec que els resultats obtinguts als diferents àmbits de la recerca que he dut a terme confirmen la hipòtesi de partida: “L’Expressió dramàtica és una eina indispensable per a l’escola,  ja que contribueix de manera eficaç a la millora de la convivència”.

 

Començant en primer lloc per la recerca bibliogràfica que ha estat una guia constant en el procés  i continuant amb el treball de camp,  és a dir amb la recerca i la recollida de dades a partir de les entrevistes, visites,  assessorament de persones competents, entitats  i institucions amb qui m’he posat en contacte al llarg d’aquests mesos,  tot plegat i en un esforç de síntesis ha contribuït a donar sentit i verificar la hipòtesi de partida.

 

Igualment important ha estat la breu radiogràfica obtinguda mitjançant l’enquesta telefònica realitzada a 75  escoles públiques de la comarca del Maresme, oferint  una petita visió del que actualment s’està fent a les aules i com s’està fent.  La visió obtinguda és prou satisfactòria si consideren que l’activitat teatral no és per si mateixa una àrea amb entitat pròpia dins del currículum escolar, sinó que se l’ha d’incloure dins de les diferents àrees curriculars. És veritat que cada educador té certa llibertat per a distribuir el temps de treball escolar d’acord amb les necessitats de la seva classe; però, com l’activitat teatral no es contempla d’una manera clara en els continguts escolars, les limitacions i dificultats que es plantegen són considerables.

 

Malgrat totes aquestes consideracions i d’acord amb els  resultats obtinguts en aquesta recerca crec que puc  afirmar que l’esforç i la voluntat dels educadors és el que fa possible que el teatre estigui present a les aules i ocupi un petit lloc que encara que insuficient, cal tenir en compte. He pogut comprovar personalment que són molts els que estan treballant en aquesta tasca i creuen en el fet teatral a l’escola.

 

Pel que fa a la recerca realitzada per tal d’elaborar la base de dades de textos teatrals, aquest  és un material molt pràctic i necessari que els mestres estaven reclamant i que no he trobat publicat,  per tant, crec que  pot ser de gran utilitat.  D’altra banda, la manca de textos teatrals infantils en català que actualment presenta el mercat és una realitat  que encara que coneguda per molts, ha estat confirmada pel meu treball de recerca.

 

Però, sens dubte, l’estudi més important ha estat el seguiment fet a les escoles. Dels resultats obtinguts en la recollida de dades es desprèn la importància de la dramatització en la recerca de les possibilitats expressives, la comunicació i la convivència. Els registres anecdòtics recollits al llarg de les sessions, els qüestionaris  passats als  mestres i als alumnes, i les reflexions compartides entre tots, són dades prou concloents. D’altra banda l’entusiasme dels alumnes i dels educadors que han participat ha estat una informació, que encara que no mesurable, no puc deixar de banda.

 

I,  per acabar, en referiré al material elaborat com és la programació de dramatització; material que crec, pot contribuir a omplir el buit que les aules tenen en aquest sentit, donat que el caràcter no curricular de la matèria promou la manca de programacions i de propostes i referències oficials. Cal a dir que aquesta programació ja ha estat experimentada i contrastada en algunes de les escoles amb les que he col.laborat i els resultats tal i com es mostra en  la  recollida de dades són molt satisfactoris. En un principi la intenció no era la de seguir les meves programacions, però la falta d’aquestes a les escoles demanava amb urgència aquest tipus de material. L’experiència ha confirmat la satisfacció dels tutors i dels alumnes pels resultats.

 

En aquesta programació hi ha escrit tot allò que cal per fer-ne un bon plantejament. Però, és clar no sempre les circumstàncies permetran un treball extens com el que presento al llarg d’aquesta programació. Agafeu, doncs, el que més us convingui; Cal tenir en compte que el material és dúctil i necessita una pràctica activa. De fet, el teatre és així, una mirada distant, sense implicació integral del centre i del professorat, no condueix enlloc. I, naturalment, aquesta documentació seria paper mullat.

 

I, en definitiva crec que aquest projecte pot interessar a aquells educadors que, com jo,  volen introduir el teatre a l’escola –no com espectacle, sinó com activitat lúdica – i ensopeguin per dur a terme el seu propòsit amb un mínim de garanties d’èxit o de treball  gratificador amb dos importants problemes: la poca informació sobre el tema i l’escassa possibilitat de formació.

 

Queda clar que el teatre a l’escola és una eina summament profitosa perquè permet expressar emocions, sentiments, idees, pensaments, etc; potència el coneixement del cos i de la veu; desenvolupa la memòria, la capacitat d’observació i la imaginació, i entrena en la  pràctica individual i col.lectiva de la comunicació. I tot això significa establir una relació amb el món i amb els altres. Per això el teatre adquireix un valor educatiu importantíssim, ja que permet desenvolupar globalment un conjunt d’actituds, procediments i conceptes interdisciplinaris que no es podrien treballar aïlladament i que ajuden a l’alumne a prendre consciència de la realitat que l’envolta. Aprendrà a conèixer-se millor i a autocríticar-se, a enriquir els seus mitjans d’expressió, a ser espontani i a no ser pedant.

 

I, per últim vull fer un breu repàs dels suggeriments, valoracions i consideracions més rellevants:

 

 

ü     La dramatització no persegueix a l’escola la formació d’actors, ni fomentar el gust pel teatre. El seu objectiu bàsic és l’educació integral de l’alumne. No es tracta d’aconseguir nens/es-actors/es, nens-mimos de teatre, sinó pel contrari, aconseguir que, a través dels diferents mitjans expressius el nen/a pugui realitzar el seu propi acte comunicatiu, enriquir les seves possibilitats de comunicació i de maduració.

ü     Molts mestres senten cert temor a l’hora d’adoptar aquest tipus de pràctica educativa. Molts companys pensen que es perd temps, que seria com preparar artistes, que impedeix finalitzar els programes, que suposa la discontinuïtat o inseguretat didàctica i es perd de vista la proposta curricular, que es requereixen materials especials, i que dispersa l’atenció dels alumnes. Però tot és començar, i solament quan es practica es comprèn que aquests obstacles no són tals. La por al canvi a vegades ens impedeix emprendre camins i procediments que percebem amb claredat com més adequats i de major eficàcia que els practicats habitualment. Amb la dramatització no solament no es perd el temps, sinó que es finalitzen els programes en un temps rècord, perquè  al globalitzar l’ensenyament, totes les àrees es porten endavant paral.lelament, essent sempre susceptibles d’un tracte més o menys intems, segons els problemes o necessitats de cada discent. El que aporta el joc dramàtic és que tracta els temes de manera activa, vivencial,  real, i per tant, ofereix  una  motivació superior a la que ofereixen altres tractaments passius.

ü     Un altre valor del joc dramàtic enfront a altres procediments és la seva espontaneïtat, el desenvolupament de la creativitat i l’oportunitat que dóna a tots els components del grup d’aportar idees, oferir solucions als problemes i d’implicar-se de ple en l’acció.  No es tracta de preparar artistes, sinó de que cadascú descobreixi les seves possibilitats expressives amb el treball  individual i de grup.

ü     Intenta que cadascú per mitjà de la paraula, la veu, el gest, tregui el que porta a dins, que expressi les seves emocions, els seus sentiments, les seves intencions.

ü     Pot ser que el joc dramàtic impliqui a la tasca diària del tutor major disbauxa del que suposa la pràctica habitual amb tots els alumnes asseguts i callats, mentre “tirem de fitxa” per a assegurar la disciplina i justificar que hem complert amb els programes. És una actitud vàlida i respectable, però encara que suposi major tranquil.litat, creiem que no compensa si la comparem amb la del joc dramàtic.

ü     Cal aprofitar la màgia de l’escenari i convertir-la en recurs educatiu. L’escenari és una ficció una finestra, un mirall, un aparador en el qual la paraula, la música, el gest….adquireixen vida, significat i materialització. Una pràctica teatral és una activitat col.lectiva on es donen interaccions entre individus, i a on es poden descobrir noves relacions. Per això implica una metodologia basada en les diferents estructuracions grupals (parelles, trios, microgrups) entre els diferents membres del grup.

ü     Al joc dramàtic no es treballa mai en solitari, sinó amb els altres. Això col.loca de seguida els nens en una situació col.lectiva on cadascú té necessitat de prendre en consideració tots els altres. Aquí neix el respecte per l’altre. Una vegada que els nens han dut a terme un treball o han exposat junts un espectacle, s’adonen de la necessitat de coordinació. Així, a la preparació d’un resultat col.lectiu, no és possible d’ignorar com són d’útils els uns als altres, com tampoc el fet que una col.laboració efectiva satisfà tots plegats i cadascú individualment. Els nens són grans individualistes. La participació social és urgent; La constant presència dels altres obliga a adequar l’espai i el propi ritme a l’espai i al ritme del grup. Tothom ha de col.laborar i acceptar la seva parcel.la de responsabilitat. Perquè la història depèn tant d’un llarg monòleg com d’una rèplica d’una sola paraula, tant dels personatges principals com dels secundaris; tant d’un gest com d’una entrada de so. En definitiva, en el treball en grup, els nens/es redescobreixen la seva identitat i les actituds de tolerància, solidaritat, responsabilitat i respecte als altres.

ü     Els alumnes resolen els conflictes plantejats i es relacionen entre si a través dels seus personatges, desenvolupant una activitat comú i, sobretot, un sentit de grup particularment interessant.

ü     És precís no trivalitzar la sessió de teatre. És preferible limitar l’acció en el temps concentrar-la en un tema precís que veure com es va convertint en una activitat rutinària i com va perdent energia.

ü     És necessari tenir dret a equivocar-se, a l’errada, tenir la possibilitat d’esborrar i tornar a començar. En això consisteix l’aspecte màgic de la interpretació dramàtica: res perdurable, res és de veritat. Potser sigui això el que ens permeti ser autèntics.

ü     Cadascú dels individus que composen el grup hi arriba amb un bagatge social i familiar particular i amb uns prejudicis propis. Quan es planteja un joc o una improvisació, els participants del grup reaccionen com ho farien davant els membres de la seva família o amb les seves amistats. Els participants del grup assumeixen uns personatges i uns rols, moltes vegades nous; l’individu que mai ha estat líder pot ser-ho ara i experimentar així una sensació molt positiva i generar noves relacions amb els seus companys; els rols canvien, ara es pot fer de pare, de fill, o de polític.

ü     Cal evitar angúnies provocades pel desig d’assolir resultats.

ü     El mestre/a ha de  mantenir contínuament una actitud oberta i ser absolutament receptiu

ü     S’intenta passar-ho bé però s’assumeix l’esforç de la preparació, de la investigació de la recerca de la informació, de la confecció de materials i l’adequació d’ambients.  Es poden aconseguir els objectius curriculars, de manera natural, amena i divertida, mantenint la motivació sobre un tema durant llargs períodes de temps.

ü     Mitjançant el joc dramàtic, els nens busquen i troben. I, ho fan a través del mateix joc i de la pròpia observació i reflexió sobre els fets, els objectes, les relacions. Quan es fica en la pell del personatge, ha d’apropiar-se dels seus sentiments viure i solucionar els seus problemes, posar-se en les situacions…el nen/a es veu abocat a trobar sortides, a reflexionar sol o en grup, fins  arribar al desenllaç que posi fi al drama originat.

ü     Els coneixements que s’adquireixen d’aquesta manera i els procediments que s’aprenen són sòlids perquè s’aconsegueixen vivencialment en el pla de la realitat o en la recreació de la mateixa.

ü     L’activitat dramàtica posa a l’alumne en contacte amb realitats no conegudes.

ü     Un treball teatral (representació) a l’escola pot ser una obra de teatre, o un recital de poemes sobre un poeta o un recull de poetes diferents, o petits trossos de prosa prèviament seleccionada seguint un centre d’interès, o la representació d’un recull d’escrits fets pels mateixos alumnes, etc.

ü     En totes les dimensions, cultural, social, educativa o artística, el teatre ofereix un ampli ventall de possibilitats als educadors socials, animadors socioculturals, pedagogs, psicopedagogs, professorat de primària, secundària, batxillerat, terapeutes, etc. El teatre ofereix materials, activitats, recursos, procediments, però sobretot, un considerable número de tècniques, entre las quals destaquen la improvisació, el joc de rols, la dramatització, els jocs d’expressió oral i corporal o l’escenificació, que ofereixen múltiples possibilitats educatives.

ü     Al mateix temps cal considerar que s’oblida sovint la diferència fonamental que hi ha entre el teatre de i el teatre per als nens.  Normalment es creu que el camí que cal seguir és el de reproduir a l’aula el procés de creació d’un espectacle de professionals adults. El procés que se segueix aleshores es buscar una peça teatral no gaire llarga i complicada, repartir els papers i fer memoritzar aquest als nens; sotmetre’ls en una disciplina fèrria d’assaigs i seguir al peu de la lletra les acotacions de l’autor.  Gairebé tots els resultats d’aquesta forma de treballar són pobres. D’una banda els participants no tenen els coneixements  tècnics necessaris per a aconseguir un espectacle final, i d’altra banda la seva creativitat queda bloquejada. A aquells que no hagin treballar la dramatització a l’escola, és lògic, que de moment, tot se’ls faci una muntanya.

ü     La pràctica  del joc dramàtic i la dramatització pot convertir-se en una eina per a reflectir els interessos dels alumnes i relacionar-los amb totes les àrees de l’aprenentatge. Aquests jocs ofereixen també a l’educador un context idoni per a l’observació dels alumnes i les seves relacions interpersonals. A més, faciliten l’exteriorització de sentiments poc acceptats, l’alliberament de possibles tensions i conflictes i contribueixen a la seva resolució.

ü     Els resultats assolits en el camp lingüístic són molt importants,  ja que el drama es presenta i es resol a través del llenguatge: monòlegs,  diàlegs i actuacions lingüístiques conjuntes. En el joc dramàtic, el llenguatge és fonamental. Constatar cada dia l’entusiasme dels nens/es per crear i inventar històries, el seu afany per explicar-les o la seva satisfacció per interpretar-les,  és el que garanteix que el joc dramàtic funcioni com alternativa metodològica.

ü     És deshinibidor. Per a alguns infants parlar en públic, encara que el públic siguin els seus mateixos companys, i a més fer-ho amb veu alta i clara és una quimera. El sol fet de ficar-se a la pell del personatge fa que es formi con un escut protector del sentit del ridícul i per extensió de la vergonya: qui parla, qui diu aquestes coses, qui actua d’aquesta altra manera, qui s’abraça aquest noi no sóc jo sinó el personatge al qual represento.

ü     Ajuda a aprendre a escoltar ja que quan els alumnes fan teatre han de tenir i tenen molt present que han d’estar atents al diàleg. Els nois i les noies han d’estar molt atents al peu que se’ls dóna per intervenir i ho faran amb el ritme i l’expressió adequada. També a l’hora d’interpretar una improvisació el fet d’escoltar és imprescindible. Si es vol continuar un diàleg improvisat no pot ser que l’alumnat només estigui pendent del que diu sinó que ha d’estar molt atent a què li diuen.

ü     La dramatització juntament amb la plàstica i la música formaven les tres parts de l’expressió artística, que ha de  recuperar-se per al currículum escolar.

ü     En definitiva, el més interessant, i justament per les seves propietats formatives, és la reflexió sobre el treball, de preparació i formació de la persona, a partir del treball sobre el cos, l’espai, la respiració, la veu, la relaxació i el ritme; en suma, l’experimentació. El més important no és doncs, el simple fet de muntar un espectacle o una representació, sinó la qualitat del procés d’aprenentatge, procés que hauria de proporcionar al nen uns estímuls que provoquin en ell una investigació sobre les seves pròpies possibilitats expressives. És per això que la meva programació ha estat pensada per a fer-la al llarg d’un curs escolar.

 

Voldria acabar comentant que per a mi realitzar aquest treball ha estat una experiència grata i enriquidora. El fet de recollir finalment en un mateix redactat la feina feta durant aquests darrers mesos i també el meu treball silenciós, recollit i experimentat durant molts anys de pràctica educativa amb nens i nenes de diverses edats, m’ha servit per arrodonir i acabar d’assimilar el contingut d’aquesta.

 

     Aquesta elaboració em permet fer un punt i a part, per posteriorment, continuar avançant tenint una base assentada d’on partir novament. No el considero un treball tancat, sinó obert  i susceptible de ser revisat i modificat, en definitiva, enriquit constantment.

 

En la meva carrera docent,  he treballat amb tots els nivells educatius i no he trobat cap altra pràctica pedagògica que contempli totes les facetes de la personalitat ni comprometi tant als alumnes com ho fa la dramatització: els motiva i els implica lliurement i espontàniament. Per què, doncs, no aprofitar les possibilitats de l’activitat teatral?

 

Tornar