Descripció de l’estudi i
metodologia emprada
He
iniciat el meu treball de llicència d’estudis amb una primera fase de recollida
d’informació. Partint de la meva experiència que he completat amb la lectura de
materials bibliogràfics o informàtics del món educatiu i del món teatral.
Una
segona fase d’estructuració i ordenació dels materials i informacions rebudes
per tal d’elaborar el disseny de la programació de materials diversos.
Descriuré
l’estudi i la metodologia seguida a partir de les diferents línies de recerca realitzades:
Recerca Bibliogràfica
A
través de la recerca i consulta bibliogràfica he fet la recollida sistemàtica
de la informació, tant de la pròpia com la d’altres persones. Entre els contactes
personals i telemàtics: vaig enviar missatges a centres de recursos pedagògics
demanant bibliografia al respecte i he fet un recull bibliogràfic de materials
diversos amb la corresponent classificació. La lectura de llibres i articles
relacionats amb el tema ha estat constant i s’ha allargat fins a la redacció de
la memòria.
A
través de la consulta electrònica d’adreces d’entitats i institucions, m’hi he
posat en contacte per mitjà de la missatgeria electrònica per tal de fer una
recerca bibliogràfica sobre els diferents temes centrals del projecte. Així
m’he comunicat amb l’organització Internaciónal IDEA, Associació Internacional de Teatre i
Educació. He utilitzat el PI (préstec interbibliotecari)
per a aconseguir bibliografia específica
sobre el teatre als àmbits culturals i temàtics que he treballat. També he
consultat llibreries especialitzades, com la llibreria Millà a Barcelona i
editorials com l’editorial Ñaque.
A
partir de la recollida sistemàtica d’informació he configurat el marc teòric
conceptual del meu projecte. En aquest marc teòric he volgut integrar les
aportacions de diferents línies de debat i d’actuació, treballs teòrics,
investigacions, estudis i diferents teories sobre la relació entre teatre i
educació.
El
segon pas ha estat seleccionar aquest material, destriar-lo i vehicular-lo per
al seu format final. La seva creació i redacció ha acabat sent l’última etapa
d’aquest projecte.
En
la redacció que presento sobre el marc teòric exposo, en primer lloc, l’evolució del teatre a
l’escola al seu pas per diferents països d’Europa. A continuació passo a relacionar els autors i
les teories que he considerat més rellevants per la meva tasca. I, per últim
faig una breu presentació dels llibres que he trobat més interessants. En
aquesta presentació intento comentar els aspectes més importants i moltes
vegades indico les pàgines o bé el capítols
en què aquests es troben. He mirat de seleccionar la bibliografia més
útil per a l’aplicació de la pràctica diària educativa.
Aquesta
recerca ha estat la base de la programació de dramatització que he elaborat i
que he passat puntualment a les escoles per
a la posada en pràctica. He penjat aquesta programació a la pàgina web.
Recerca a partir de les
entrevistes a persones rellevants pel meu estudi
Al
llarg dels mesos de setembre, octubre i novembre, vaig iniciar la recerca i
recopilació del material susceptible de ser utilitzat per al projecte, bàsicament, a partir d’una sèrie d’entrevistes
amb persones professionalment relacionades amb el món del teatre i l’educació.
Les
entrevistes han estat gravades i després transcrites; en un principi, la meva
idea era posar-les totes al projecte, però finalment, i després de parlar amb
la meva tutora, vaig considerar que
seria millor fer una síntesi dels punts més rellevants d’aquestes. Solament
presento una entrevista com a exemple, concretament la realitzada a J. M. Font,
Director del Postgrau de teatre social i intervenció socioeducativa de la
Universitat Ramon Llull.
He
fet servir sempre un guió-base per a l’entrevista que he modificat en funció
del currículum dels entrevistats. He realitzat entrevistes en Barcelona,
Beograd (Sèrbia) i Bréscia (Itàlia).
He
creat una taula a on he sintetitzat les respostes de tots els entrevistats
després d’una breu presentació d’aquests. Els objectius que configuren la taula
són els següents:
a)
Projectes i experiències realitzades
b)
Experiència a les aules de primària o de
secundària dels entrevistats
c)
La dramatització i el currículum escolar
d)
Metodologia utilitzada en dramatització
a les escoles
Recerca de textos
teatrals: Realització d’una base de dades
He
configurat una base de dades amb un ampli ventall d’obres escrites per a ser
interpretades per primària. Per al
professorat sovint és complicat trobar el repertori teatral, adient quant a
dificultat, motivació i temàtica, que realment interessi l’alumnat. La base de
dades permetrà al professorat escollir i consultar segons diferents paràmetres:
títol, número de personatges, edat, època, temàtica i habilitats socials.
La
recerca ha estat possible gràcies a la informació facilitada en biblioteques, Internet,
centres de recursos, persones entrevistades i llibreries especialitzades com la
llibreria Millà de Barcelona. I també les converses i entrevistes amb persones
relacionades amb el tema. Ha estat molt
important la informació d’en Pep Vives, representant del Sedec que col.labora
amb les escoles en la realització d’obres teatrals.
Recerca sobre la situació
actual del teatre a les aules en la Comarca del Maresme
L’objectiu
previst era fer una breu radiografia sobre la situació actual de la
dramatització a les aules de les escoles públiques del Maresme: Què és el què
s’està fent a l’escola i de què manera?
Per
tal de recollir la informació vaig elaborar una enquesta amb sis preguntes.
Calia recollir la major informació possible de manera breu i senzilla i al
mateix temps que el recompte fos fàcil i adient. Bé, realment, l’elaboració del format va ser
una de les tasques més àrdues; i, encara a hores d’ara, no estic contenta, però
el temps passava i m’havia de decidir. Per
tal de passar l’enquesta vaig telefonar
a 78 escoles públiques del Maresme i he organitzat els resultats obtinguts en
un quadre fet en Excel amb les corresponents gràfiques. La metodologia seguida
l’explico més detalladament juntament a les enquestes.
Estudi i seguiment fet a
les escoles col.laboradores
Aquest
ha estat, sense cap mena de dubte, el
procés més interessant del projecte, però també el més difícil ja que depèn
d’altres persones i la temporització a vegades és complicada. No obstant, he de
dir que s’han complert molt bé els acords i les temporitzacions previstes en la
majoria dels grups.
Aquesta
tasca ja la vaig començar a finals del curs 2006-07, en que vaig haver
d’entrevistar-me amb els directors de diferents escoles susceptibles de
col.laborar amb el meu projecte. No obstant, no va ser fins el setembre del
present curs que es van decidir definitivament les escoles col.laboradores i la
consolidació dels acords.
Finalment he realitzat el seguiment a 12 grups d’un total de 9 escoles. D’entre elles una ha estat una
escola especialitzada de teatre de la Comarca. Els grups han estat diferents,
des d’un grup d’acollida en una escola de Barcelona, fins a un grup d’una
escola d’acció especial. L’assistència a les escoles ha estat regular i els
número de sessions per escola ha estat el següent:
Escoles |
Sessions |
Ceip A : formada per tres grups |
10 sessions /1 hora
x 3 grups = 30 hores |
Ceip B |
8 sessions / 2 hores =
16 hores |
Ceip C |
10 sessions/ 1 hora = 10 hores |
Ceip D |
8 sessions/1 hora = 8 hores |
Ceip E – Barcelona – Grup Acollida |
7 sessions / 2 hores = 14 hores |
Experiència dramatització nens sords |
1 sessió/ 2 hores = 2 hores |
Escola Pública
Beograd (Sèrbia) Escola Internacional Beograd (Sèrbia) |
9 sessions/2 hores = 18 hores 1 sessió / 2 hores = 2 hores Grup Projecte Unesco : 1 sessió/2 hores |
Escola Especialitzada teatre |
20 sessions/1 h. 30’ = 30 hores |
En
quant a les línies d’actuació i el seguiment han estat diferents d’acord a les
característiques dels grups i de les escoles. Podem sintetitzar els nivells de
col.laboració establerts en el guió següent:
ü Assessorament
regular per la meva part a través de la programació de dramatització que he
anat presentant a les escoles prèviament al desenvolupament de les sessions.
ü Assessorament
sobre textos teatrals apropiats per a aquesta edat.
ü Assistència regular a les sessions de
dramatització. En el quadre del pla de treball indico el número de
sessions per escola.
ü Observació,
seguiment dels grups i recollida d’informació a partir de diferents instruments:
sociogrames, concretament els he passat a 8 grups; qüestionaris dirigits als
mestres i als alumnes, registre anecdòtic dels alumnes amb problemes
d’integració i de les sessions i realització de reflexions compartides.
ü Reunions
i entrevistes amb els tutors. Contacte continu i intercanvi d’informació amb
els tutors.
El
guió del procés, encara que diferent segons els grups, ha estat el següent:
1.
Pla de treball, amb la presentació de la
proposta de dramatització i la seva temporització. En cada escola exposo un pla
de treball personalitzat d’acord amb els acords previs.
2.
Recollida de dades :
o
Avaluació inicial: dades sociogrames i
dades d’observació dels mestres sobre la situació inicial de convivència del
grup.
o
Avaluació sumativa: qüestionari valoratiu
per part dels mestres i dels alumnes, registre anecdòtic dels alumnes i de les sessions i reflexions compartides
entre alumnes i mestres sobre les
sessions de dramatització.
o
Avaluació final:
qüestionari avaluatiu per part dels alumnes i mestres, gràfiques i conclusions.