L'empresa: Les empreses
Índex
Funcions, tipus i objectius
Les empreses són organitzacions de caràcter econòmic que, generalment amb un afany de lucre, es dedica a la producció, comercialització o distribució de béns i serveis.
Les funcions bàsiques que tenen les empreses són dues: la funció productiva i la social. Parlem de funció productiva, doncs la finalitat de les emprese és la producció de béns o serveis, necessaris per a la humanitat per tal de fer-nos la vida més còmoda. Parlem de funció social, doncs la creació d'empreses equival a generar llocs de treball i riquesa.
Les empreses es poden classificar de moltes maneres en funció del que tinguem en compte alhora de fer-ho. Així, si ens fixem en el nombre de treballadors, les podem classificar en:
- Micro empreses: de un a deu treballadors
- Petites d'onze a cinquanta treballadors
- Mitjanes de cinquanta un a dos cents cinquanta treballadors
- Grans, les que tenen més de dos cents cinquanta treballadors
Si el que ens importa és el sector econòmic que realitzen tenim:
- Sector Primari: si es dedica a l'extracció de matèries de la natura, podent ser agropcuàries o extractives.
- Sector Secundari: si la finalitat és la de produir béns de consum, les empreses poden ser transofrmadores, constructores o energètiques
- Sector Terciari: dedicades a la producció de serveis, i poden ser comercials o de serveis.
Segons la propietat del capital, poden ser públiques, privades o mixtes.
Segons la naturalesa jurídica les podem classificar en individuals o social. Al mateix temps, les social es classifiquen en mercantils (Societat Anònima SA; Societat Limitada SL; Societat anònima Laboral SAL) i en cooperatives (Societat Cooperativa Catalana Limitada SCCL)
Pel que fa a l'organització de l'empresa, quan es tracta de petites a grans empreses, es segueix el model de Henry Fayol, que s'organitza mitjançant una jerarquia de comandament. El resultat, és que tenim les empreses dividides en àrees o departaments, essent les més importants la de producció, finançament, comercial i la de recursos humans (RRHH), cadascuna d'elles dedicades a un aspecte concret de l'empresa, per tal d'optimitzar recursos, reduir costos i augmentar el benefici.
La manera de representar l'organització d'una empresa, és mitjançant els organigrames. Les relacions de funcionalitat i autoritat entre els diferents càrrecs es representen mitjançant línies. Es distingeixen entre altres, els superiors, subordinats, col·legues, assitents, en funció de la posició que ocupin dins l'empresa (organigrama).
Exercicis
- Què és l'afany de lucre? Totes les empreses en tenen? Anomena'n cinc que no en tinguin.
- Si construissin una gran empresa a la teva població, indica deu repercusions directes que tindria aquest fet.
- Si una gran emrpesa abandonés la teva població, indica deu repercusions directes que tindria aquest fet.
- Busca dues empreses de cada tipus (segons el número de treballadors) que hi hagi a la teva població.
- Busca dues empreses de cada tipus (segons el sector econòmic) que hi hagi a la teva població.
- Busca dues empreses de cada tipus (segons la propietat del capital) que hi hagi a la teva població.
- Busca dues empreses de cada tipus (segons la naturalesa jurídica) que hi hagi a la teva població.
- Quina diferència hi ha entre persona física i persona jurídica?
- L'empresari i propietari d'una empresa, a vegades no coincideixen. Quina diferència hi ha entre ambdós?
- Busca informació sobre les SA i les SL, tot indicant en que es diferencien.
- Indica tres funcions o subdepartaments de cada àrea d'una empresa (producció, comercial, finançament i RRHH).
- Ubica cadascuna de les següents empreses al seu lloc corresponent, segons el sector econòmic al que pertanyin (primari, secundari o terciari):
granger, refineria, betzinera, indústria alimentària, metal·lúrgica, transformadora de metalls, asseguradora, central hidroelèctrica, mina de carbó, gran superfície, un taxista, indústria tèxtil.
- Què són les accions i el capital nominal d'una acció?
- Elabora l'organigrama del teu centre, tenint en compte que la màxima autoritat és el director, el segueixen la cap d'estudis, la secretària i el coordiandor pedagògic. La resta de professors tenen el respectiu cap de departament i/o seminari, i el PAS (personal d'administració i serveis) també tenen un representant (s'ha anomenat els diferents càrrecs per ordre descendent de subordinació).
La comptabilitat a l'empresa
Les empreses, en la seva activitat diària, realitzen activitats econòmicques de compra venda de productes i/o serveis de molts tipus diferents. Cadascuna d'aquestes operacions, cal comptabilitzar-les degudament, segons unes normes molt estrictes, que venen recollides al Pla General de Comptabilitat (PGC) i totes les empreses han de complir. Aquestes dades són necessàries per l'empresari, propietaris, accionistes, etc. per tal de conèixer la situació econòmica i financera de l'empresa.
La comptabilitat és la part de la ciència econòmica que, quan s'aplica a l'empresa, permet estudiar la distribució de la seva riquesa i analitzar la seva activitat econòmica i financera.
Per organitzar correctament tot el conjunt d'elements que formen l'empresa, fem una primera agrupació que consisteix en els elements patrimonials i agrupem en tres tipus: béns, drets i obligacions. Els béns són els elements tangibles (que es poden tocar) que té l'empresa. Els drets són elements o diners que l'empresa pot exigir que se li paguin i les obligacions són els elements que té l'empresa, però que li poden exigir que pagui. Anomenarem Patrimoni net a la suma dels béns i els drets, menys les obligacions.
PATRIMONI NET = BÉNS + DRETS - OBLIGACIONS |
Si fem una segona agrupació dels elements patrimonials, i ens basem en que els béns i els drets formen part de l'actiu, mentre que les obligacions formen part del passiu tindrem:
PATRIMONI NET = ACTIU - PASSIU |
Compte! cal tenir en compte que ara, estem parlant dels elements patrimonials, no de les comptes d'Actiu i Passiu, que en parlarem més endavant i veureu que la seva diferència és nul·la.
La manera de representar els elements patrimonials (moviments de productes i diners que fa una emrpesa) és agrupant-los per conceptes. Els més importants són: construccions, maquinària, elements de transport, clients, proveïdors, deutors, creditors, capital social.
Segons el tipus d'element patrimonial que tinguem, poden pertànyer a l'actiu, el passiu o el patrimoni net. Els moviments que realitza l'empresa es comptabilitzin en un compte diferent per a cada tipus d'element patrimonial. Consta de cinc columnes que indiquen la data, el concepte, una columna pel deure, una altra per l'haver i finalment la que indica el saldo. Per exemple:
Compte de Creditors (PASSIU) |
Data |
Concepte |
Deure |
Haver |
Saldo |
|
Saldo anterior |
|
|
36.348,56€ |
15/01/05 |
Sol·licitud d'un credit a Noubanc |
|
20.000,00€ |
56.348,56€ |
1/02/05 |
Pagament mensual del credit a Vellbanc |
550,23€ |
|
55.798,33€ |
La casella "saldo", indica els diners que deu l'empresa als diferents creditors o entitats bancàries. Cada element patrimonial que hem anomenat, té obert un compte. Les empreses tenen un compte especial, que s'anomena compte de pèrdues i guanys, i consta de dues columnes, el deure, on s'anoten totes les despeses que té l'empresa, i l'haver, on s'anoten els ingressos que té l'empresa. En finalitzar un exercici econòmic (un any des del 1 de gener, al 31 de desembre) es calcula el resultat del període, obtenint-se dos resultats possibles: beneficis o pèrdues.
RESULTAT DEL PERÍODE = INGRESSOS - DESPESES |
Per finalitzar, tenim el balanç. Aquest, ens representa la situació patrimonial d'una empresa, en un moment concret. És com una fotografia (que no té moviment) de la posició d'una empresa. Quan es tanca l'exercici econòmic, les empreses estan obligades a presentar el balanç de situació. En el balanç, els saldos, s'agrupen en dues grans masses patrimonials: l'actiu i el passiu:
TOTAL ACTIU = BÉNS + DRETS |
i
TOTAL PASSIU = PATRIMONI NET + OBLIGACIONS |
En tots els balanços s'ha de complir l'equilibri entre les dues masses patrimonials:
TOTAL ACTIU = TOTAL PASSIU |
En un balanç, el passiu indica les fonts de finançament de l'empresa, i l'actiu és el lloc en el que s'han destinat els diners.
Exercicis
Dels següents exercicis, realitza els que puguis en un full de càlcul.
- Busca informació sobre el PGC.
- Quina és la finalitat de la comptabilitat d'una empresa?
- Classifica els elements patrimonials següents en béns, drets i obligacions: creditors, client, proveïdor, construccions, caixa, elements de transport, banc, terreny, c/c, crèdit bancari.
- Una empresa té un compte obert de clients. El saldo que té inicialment és de 26.365,34€. El dia 12/01/05 emet una factura de 1.350,45€ (un ordinador) per l'empresa "Totxip". El 13/01/05 cobra dues factures, una per valor de 4.532€ de l'empresa "Kurtcircuit", i l'altra per valor de 563,23€ de l'empresa "Mouse". Realitza el compte de clients corresponent a l'actiu, amb els moviments realitzats.
- Agrupa els següents conceptes com a ingressos i despeses d'un compte de pèrdues i guanys: Hisenda, devolucions SS, compra de matèria primera, SS, lloguer, subministraments, impostos varis, venda de mercaderies, publicitat.
- Agrupa els següents elements patrimonials, en comptes del balanç de sitaució: Capital social, bancs c/c, proveïdors, caixa, productes acabats, MP, maquinària, equips informàtics, elements de transport, construccions, crèdits, resultat del període.
- Realitza el compte de pèrdues i guanys, tot calculant el resultat de l'exercici, i el balanç de situació amb les següents dades:
Impostos 5.800 |
Màquines 560.000 |
Clients 5.600 |
Edificis 302.500 |
Productes elaborats 15.000 |
Compres MP 52.000 |
Mobiliari 36.000 |
Sous i salaris 350.000 |
Proveïdors 12.000 |
Vendes 523.000 |
c/c 15.000 |
Subvencions 6.500 |
Capital Social 800.000 |
Serveis (llum, tfn) 10.000 |
Vehicles 25.000 |
MP 3.500 |
Caixa 21.100 |
Crèdit 60.000 |
La documentació mercantil
Per poder dur a terme la comptabilitat, és necessari que els moviments i operacions que es realitzin, quedin perfectament recollits en uns documents, per, posteriorment, traslladar-los als comptes necessaris. Quan es realitza una operació de compra, lliurament d'un material, pagament, etc. cal emetre el document necessari, que es realitza per duplicat, un document per cadascú dels que intervenen. El principals documents que hi han s'anomenen documents mercantils, i són l'albarà, el rebut, la factura i el xec bancari.
Entre altres dades, aquests documents contenen: la identificació del venedor (raó social, NIF i adreça); la identificació del comprador; el número de document (albarà, rebut, factura o xec) i la data; si s'escau el codi, quantitat, descripció del producte (sols en albarà i factura); el preu unitari, descompte, IVA aplicat i el total a pagar i forma de pagament (en la factura); la quantitat pagada en lletres i números (en els rebuts i xecs bancaris); altres conceptes en funció del tipus de document.
Cadascun d'aquests documents es realitza en un moment concret: l'albarà, es realitza en l'entrega (recepció) d'un producte, donant conformitat que s'ha entregat aquest producte. La factura s'emet per la venda del producte i implica que s'ha de pagar el preu dels articles o serveis detallats. En totes les transaccions econòmiques és necessari l'emissió d'una factura. Quan es fa el pagament d'una factura en terminis, caldrà especificar la forma de pagament que sol ser a 30, 60 o 90 dies, indicant el número de pagaments i els terminis. En cada pagament s'emetrà un rebut que dóna conformitat del que es paga indicant el número de la factura al que fa referència el rebut, la data, etc.
Pel que fa al pagament, també es pot efectuar al comptat, abonant tots els diners a l'instant de rebre la factura. El fet de pagar al comptat, es pot efectuar en metàl·lic o amb un xec bancari.
Pel que fa als xecs bancaris, poden ser nominatius, barrats, al portador i en algunes ocasions, es poden emetre pagaré. En aquests documents, hi apareix la data d'emissió en lletres, i apareix la quantitat de diners en lletres i números, i es sol posar els números entre aquests símbols: # #. Les lletres van seguides d'una línia que indica que s'ha finalitzat la xifra. També apareix el nom de l'entitat bancària amb la seva adreça, i el número de compte corrent d'on s'extreuran els diners.
Cerca informació sobre els xecs bancaris i sobre els pagarés.
Exercicis
Per a realitzar els exercicis 1, 2 i 3, fes-ho en un full de càlcul.
- Un transportista deixa una capsa en un comerç. Indica quin document mercantil caldrà realitzar, qui el lliura, qui el rep i que contindrà.
- En l'interior de la capsa de l'exercici 1, hi ha cinc capses de 50 bolígrafs, codi 023.064, que val 12€; tres capses de recanvi per a grapadores 12mm 1.000 u amb codi 023.148 i val 17,50€; una cisalladora A3 codi 006.056 de preu 146€; una capsa de fulls A4 codi 023.012 de 2500 u que val 36€. Elabora de nou un albarà (amb el preu o no dels productes) i la factura tenint en compte que s'aplica un IVA de tipus general.
L'empresa subministradora s'anomena TOTOFICE S.L., de NIF L-123.456.789, adreça C/Penyatort s/n, Vilamunt. Ho rep GRUP S.A., de NIF K-987.654.321 C/Rectapenya s/n, Vilavall.
- Una empresa ha comprat un equip informàtic valorat en 2.000€, una taula d'oficina per 350€, una armari per valor de 650€ i un arxivador metàlic per valor de 400€. Elabora la factura, els rebuts i els xecs, tenint en compte que el 40% s'abona al comptat i en metàl·lic, i que s'efectuarà el pagament de la resta en dos terminis, a 30 i 60 dies, abonant-se el 30% restant cada cop i el pagament s'efectuarà mitjançant un xec bancari.
L'empresa subministradora s'anomena TOTOFICE S.L., de NIF L-123.456.789, adreça C/Penyatort s/n, Vilamunt. Ho rep GRUP S.A., de NIF K-987.654.321 C/Rectapenya s/n, Vilavall.
- Llegeix atentament la següent transacció econòmica, tenint en compte que és incorrecta:
"Un senyor deixa tres paquets en un comerç, fent signar un rebut que dóna conformitat a l'operació realitzada. El comerciant, paga al comptat en efectiu el 50% i la resta amb un xec bancari nominatiu i al portador."
Rectifica la transacció anterior anomenant els documents mercantils que siguin necessaris, adequant l'emissió de nous documents per deixar la transacció finalitzada (albarà, factura, rebuts, i pagament), així com canviant la durada d'aquesta transacció.
amunt
|