Informàtica de 4rt. ESO

La imatge vectorial amb Inkscape.

...

... programari lliure

Activitat 28. Nodes i camins



Nodes

Un node és un punt en una línia que funciona com a punt d'inflexió, és a dir, si el node s'arrossega la figura es deforma. Seleccioneu l'eina


i dibuixeu una línia, de forma que quedi:




. Ara seleccioneu l'eina pròpia dels nodes i camins:




, de forma que la línia quedi:




. Cada un d'aquests requadres grisos és un node, mireu d'arrossegar-ne un i veureu què passa. Després d'arrossegar els diferents nodes, haureu obtingut una figura d'aquest tipus:


>

Camins

Un camí és el recorregut que hi ha entre un node i un altre de consecutiu.




Si col·loqueu el cursor a sobre d'un camí i l'arrossegueu sense deixar de prémer el botó del ratolí, veureu que el camí es modifica.




Afegir i suprimir nodes

Es pot dir que els nodes són punts d'una línia o d'un perímetre d'una forma concreta, i que els camins són el segment que hi ha entre un node i un altre.

Afegir nodes

Seleccioneu l'eina Dibuixar línies de cal·ligrafia




i dibuixeu un tros de línia. Si seleccioneu la figura i cliqueu la icona




, veureu que apareixen els nodes de color gris:




Si cliqueu sobre un node, veureu que canvia de color; això ens indica que està seleccionat.


En aquesta imatge hi ha dos nodes, el de sobre, que no està seleccionat, i el de sota, d'un altre color, que sí que ho està.

Per afegir un node cal tenir-ne seleccionats dos de consecutius. Feu clic a sobre de l'un i després a sobre de l'altre amb el ratolí, juntament amb la tecla Control del teclat.




Com podeu veure en la imatge, hi ha dos nodes seleccionats. Si cliqueu la icona




del menú superior, veureu com apareix un nou node enmig dels dos nodes seleccionats.

 

Suprimir nodes

Els nodes es poden suprimir de forma individual; seleccioneu-ne un i cliqueu la icona


 

Més sobre camins i nodes

Convertir els objectes en camins i nodes

En el mòdul anterior heu pogut veure com es poden crear tota mena de figures geomètriques. L'Inkscape permet convertir aquestes figures en camins i nodes. El pas s'anomena “d'objecte a camí”. Dibuixeu una estrella:




Seleccioneu la icona del menú de la caixa d'eines, vertical a l'esquerra, i cliqueu a sobre de la icona de la barra superior:




Veureu com apareixen els nodes en el vostre objecte:




A partir d'aquí, podeu manipular cada camí de forma independent:




Convertir en línia recta un camí

Quan entre dos nodes hi ha un camí de forma irregular i voleu convertir-lo en una recta, seleccioneu els dos nodes consecutius i cliqueu la icona:




Dibuixeu un quadrat, deformeu-ne els costats i després torneu-los a posar rectes amb aquesta eina.

Suavitzar dos camins consecutius

A vegades es vol fer més suau el pas d'un camí a un altre en una zona, i això, amb el ratolí, és complicat; aleshores, cal seleccionar el node que hi ha entre els dos camins:




Cliqueu la icona




i el dibuix queda més suau:


Desunir ...............................................................................................................unir

...

 

L'ACTIVITAT 28 QUE HEU DE FER I PUJAR AL BLOG

A partir de formes geomètriques es poden crear dibuixos des de la conversió en camins i nodes. Aquí es mostra com fer un dibuix molt senzill. En primer lloc, introduïu les formes geomètriques que creieu que utilitzareu. Sempre se'n poden afegir més o esborrar-ne:




Afegiu nodes i camins als llocs que creieu que cal modificar:




Modifiqueu els camins per tal de simular les onades del mar:




Afegiu una línia feta amb l'eina ploma:




Esborreu els nodes que fan nosa, i onduleu-ho per simular una línia d'onada marítima:




Dupliqueu l'onada dibuixada les vegades que desitgeu:




Modifiqueu cada una de les onades amb les diferents eines del programa, i canvieu-les de color:




Si voleu donar per acabada la feina, retoqueu-ne alguns detalls: