INFORMACIONS PELS PROFESSORS QUE UTILITZEN PER PRIMERA VEGADA LES WEBQUEST.

Si és la primera vegada que treballeu la webquest amb els vostres alumnes, us aconsello llegir el següent text per saber més coses sobre la webquest.

DEFINICIÓ DE WEBQUEST:

“Una WebQuest és una estratègia de recerca guiada amb recursos d’Internet que té en compte el temps de l’alumne/a. És un treball col·laboratiu del qual cada alumne/a es fa responsable d’una part. Obliga a la utilització d’habilitats cognitives d’alt nivell i dóna prioritat a la transformació de la informació en coneixement.”

Totes les WebQuests tenen els mateixos apartats: una portada o pàgina principal, una introducció, la tasca, el procés, l’avaluació, les conclusions, els crèdits i aquest apartat de guia didàctica on us trobeu ara.

Introducció: si entreu a l’apartat de la introducció, veureu com, si teniu en compte la filosofia constructivista en què es basen les WQ, és l’apartat on es plantegen unes preguntes, uns reptes, uns problemes que els alumnes han de solucionar. Des d’aquest apartat, convideu els alumnes a fer una recerca que li concretareu a l’apartat de la tasca.

Tasca: aquí, com podeu comprovar, expliqueu als alumnes què han de fer, és a dir, quina transformació han de fer amb la informació que trobin a Internet i en quin tipus de producte final l’han de convertir.

Procés: aquí veureu que s’han ordenat els passos necessaris per dur a terme la tasca. Hi ha activitats que han de fer en grups que, segons el rol assignat, veuran el tema des de punts de vista diferents, investigaran diferents aspectes en diferents webs... També se’ls explica com i on han d’anar desant la informació, les imatges i les activitats que van fent. En aquest apartat, trobareu els recursos, és a dir, els enllaços a totes les pàgines web que heu seleccionat amb molta cura. Es recomana, però, que, abans de començar la WebQuest, els reviseu tots per si algun enllaç ha canviat o ha desaparegut. Fixeu-vos en els suports (els trobareu en hipertext): potser us semblarà que els faciliteu massa la feina, però a les WQ es tracta precisament d’això, que trobin totes les facilitats i la informació com més a l’abast millor perquè arribin més lluny i més aviat als objectius que us heu proposat.

Avaluació: cal que, des de la presentació de la WebQuest, els feu fixar en aquest apartat i els recomaneu de llegir tots els apartats de la rúbrica perquè sàpiguen què espereu d’ells, què tindreu en compte a l’hora d’avaluar. Si us sembla necessari, adapteu les rúbriques als vostres alumnes reduint o ampliant els aspectes que cal avaluar i els nivells d’exigència.

Conclusions: aquí el vostre paper és molt important, ja que els ha de fer reflexionar sobre tot allò que han fet des del començament i també com els ha funcionat el grup. A més, els heu d’orientar respecte a la destinació que han de donar al producte: a qui l’han de fer arribar, on penjar-lo, quan representar-lo, etc. Potser heu de parlar primer amb el director/a o amb altres mestres. Cal que els alumnes vegin que allò que han fet és valorat i que incideix en el món que hi ha més enllà de les parets de l’aula.

A l’apartat de Crèdits trobareu d’on heu tret la informació, qui us ha ajudat a crear aquesta WebQuest, etc.

El vostre paper com a mestres durant el desenvolupament d’una WebQuest ha de ser sobretot el de:

·        Conductors.

·        Dinamitzadors.

·        Facilitadors.

·        Orientadors.

·        Reorientadors.

·        Guies.

·        Creadors d’entorns d’aprenentatge òptims. Etc.

Per organitzar els grups de la manera més dient i per garantir que els debats no s’apartin del tema principal també heu de:

·        Garantir la participació de tots l’alumnat.

·        Adaptar les activitats del procés, si cal, tenint en compte la composició de cada grup de treball.

·        Posar pau en cas de conflicte.

·        Fer reflexionar sobre l’actitud, els procediments i els resultats aconseguits.

·        Garantir que el producte surti de l’aula i repercuteixi en la comunitat escolar, familiar.

·        Que arribi als destinataris, responsables polítics o socials segons el tema.

·        Que sigui conegut per altres mestres, altres escoles...

Com podeu veure, el vostre paper no és gens fàcil, però és molt gratificador. Us desitgem molta sort i, si ens necessiteu, podeu comptar amb el meu suport. Cliqueu aquí.