Segons Ferran Ruiz Tarragó
e-mail: frtarrago@gmail.com

"Además del Google, molts d'altres cercadors han contribuït a l'extraordinari desenvolupament de la World Wide Web:

Yahoo!, MSN Search, Alltheweb, Euroseek, Hotbot, Altavista, Lycos, Ask Jeeves, eZ2Find i Zapmeta són alguns exemples de cercadors globals, molt coneguts i usats.

SearchEngineWatch és un lloc web dedicat als "motors de cerca" que proporciona tota mena d'informació sobre aquest tema, incloent una llista amplíssima de cercadors internacionals, i per tant fortament polaritzats cap a continguts en anglès.

Tenim cercadors que proporcionen resultats de dimensions abastables, com Mamma -que per a "open source" dóna 106 links- i com Beaucoup! -que proporciona només 44 referències. Mamma i Beaucoup! són metacercadors, un tipus especial de cercador que busca la informació demanada per l'usuari en d'altres cercadors, que agrega i prioritza la informació que aquests li proporcionen, i que finalment dóna els resultats en base a determinats algorismes interns de qualitat i de rellevància.

Sobre l'accés a l'entorn natural d'informació de l'alumnat d'avui, gaudim: l'arxifamós "El rincón del vago", que conté apunts, monografies, informes, exercicis, exàmens, etc. sobre tota mena de temes relacionats amb l'ensenyament secundari i els estudis de formació professional i universitaris.

Un web semblant per a l'alumnat universitari és http://www.patatabrava.com/, força orientat a l'àmbit catalanoparlant.

Uns apunts digitalitzats o una llista de URL no són necessàriament el millor instrument per a la realització quotidiana de deures i treballs que comporten la necessitat d'obtenir fets, dades, definicions, biografies, explicacions, descripcions, significats, cites, imatges, etc. La solució és l'equivalent digital d'un bon conjunt d'obres de referència format per enciclopèdies, diccionaris, anuaris i atles, elements propis de la lleixa de qualsevol estudiós. En aquesta línia, el disseny que es va fer l'any 2000 de l'escriptori digital del portal educatiu edu365.com. ja incorporava diversos serveis de cerca orientats, no a proporcionar enllaços, sinó a donar dades i informacions específiques amb garantia de qualitat, en el sentit de ser proporcionada per organitzacions o empreses responsables dels continguts. Així es van incorporar la Gran Enciclopèdia Catalana, l'enciclopèdia Enciclonet, i la monumental Encyclopaedia Britannica, a més d'altres fonts referencials específiques per als estudiants i algunes eines lingüístiques. Fins i tot es va incorporar un processador de textos executable en el navegador, cosa força pionera, en la línia abans indicada. Tanmateix, en aquest portal i en d'altres de similars falten les eines de metacerca que servirien per a explorar tots els recursos de manera integrada".

Respecte el metacercador answers.com ens comenta Ferran:

"És un servei excel·lent per a satisfer les habituals necessitats d'informació dels estudiants, de secundària en amunt, tot i que no està pensat específicament per a ells. Els textos en anglès poden constituir una limitació, però també un estímul, perquè la funcionalitat Alt-Click dóna la definició de qualsevol paraula anglesa que se senyali amb el ratolí quan es prem la tecla Alt, cosa que converteix Answers en un esplèndid diccionari en línia, accessible des de qualsevol aplicació.

Un punt fort de Answers és el disseny superb de les pantalles i la possibilitat de seleccionar entre fonts d'informació. Un altre és la fiabilitat de les definicions i les explicacions, actualitzades i garantides per fonts professionals [2]. També proporciona accés a la Wikipedia i a materials d'elaboració pròpia, dades en temps real, conversió de monedes, conversió d'unitats de mesura, traducció de l'anglès a 14 idiomes, cites llatines, blogs, llistes ... el contingut de Answers és realment espectacular i, encara que per començar n'hi ha prou amb posar un text i clicar el botó "Answers", cal una bona estona per a explorar els seus recursos i funcionalitats. I si interessen links, llavors només cal clicar el botó "Web", i Google es posa en acció.

Answers és també un servei gratuït financiat amb els ingressos procedents de la publicitat selectiva. En un sector econòmic tan dinàmic com el de les TIC, amb empreses en contínua evolució, és posible que aquesta empresa sigui absorbida per una altra més gran. Passi el que passi, el seu servei és una magnífica realitat, que ha posat molt amunt el llistó de la utilitat i de la qualitat".

[1] Randall Stross, Google Anything, so Long as It's Not Google, New York Times, 28 agost 2005.
[2] Es basa en continguts de les editorials Houghton-Mifflin i Columbia University Press, el diccionari Merriam Webster i empreses com MarketWatch, Investopedia i Who2, entre d'altres i variades fonts. El mateix answers.com ho explica amb detall.

Resum practicat a l'espai virtual http://ferranrt.blogspot.com/ el dia 24/01/2006 per Toni Perulles i Rull amb la finalitat d'ajudar els estudiants.