CATENARIA - Gestión del Conocimiento

EDICIÓN N° 1 / ABRIL 2006

Ponemos la metodología, experiencia y planteamientos de clase mundial del Dr. Roger Schank, fundador de Socratic Arts, a disposición de las organizaciones latinoamericanas.

TO BLEND OR NOT TO BLEND LO APOLÍTICAMENTE INCORRECTO
Javier Martínez Aldanondo,
Gerente División Gestión del Conocimiento de Catenaria
jmartinez@catenaria.cl[1]

A veces sueño que la formación presencial tradicional era tan perfecta que el e-learning surgía como su evolución natural y casi la única manera de innovar y progresar. Cuando me despierto, me doy cuenta que tenemos lo peor de ambos mundos. La mayor parte de los cursos presenciales NO sirven para nada, no resuelven ningún problema, no tienen ningún impacto ni para la empresa (resultados) ni para el empleado (desempeño).

Hace pocos años surgió la fiebre del e-learning para rebajar costos pero NO por que se considerase un instrumento más efectivo para apoyar la productividad de los empleados. La lógica era "virtualicemos los manuales que todo el mundo detesta y distribuyámoslos". Si el principal argumento era el precio, significa que no se confiaba mucho en su utilidad. Como la moda no cumplió con lo previsto, y los alumnos desertaban en manadas, aterrizó el Blended learning como respuesta a todos los que exclamaban "¿Como vamos a tirar por la borda la inversión que hemos hecho?", un eufemismo para garantizar que no se
despide a nadie del departamento de capacitación y además se reutilizan los contenidos digitales en los que se ha gastado tanto.
Igual que términos cómo learning objects, estandares y LMS que reflejan la misma mentalidad económica del aprendizaje.

¿Qué significa Blended? ¿Mejor calidad, una experiencia más efectiva? Lo dudo. Estamos mezclando lo que no funciona en presencial con lo que funciona aun menos en virtual. En un aula presencial, el alumno es un espectador de la misma forma que cuando se sienta a ver las noticias en la televisión. Nadie osa discutir que el modelo del colegio sea la mejor manera de aprender aunque los cursos no estén diseñados para que el alumno aprenda. En un aula virtual, el alumno es el mismo espectador solo que en lugar de escuchar al profesor, lee su discurso en una pantalla. En lugar de avanzar estamos retrocediendo y Blended no deja de ser una excusa para perpetuar los vicios históricos y NO cambiar.

¿Cómo prefieres aprender a jugar a tenis, con un profesor particular en una pista de tenis o compartiendo el profesor con 30 compañeros más y sentados en un aula? Cualquier educador admite que el modelo del aprendiz es infinitamente más efectivo pero sin embargo se ha abandonado no porque no sea la mejor opción sino por razones económicas. En el mundo virtual ese argumento ya no sirve.

Aprendemos de la experiencia y más aun, lo que aprendemos son experiencias. Al igual que el verdadero conocimiento es inconsciente, el verdadero aprendizaje también lo es. Sin práctica, no hay aprendizaje, sin reflexión, no hay aprendizaje y sin feedback, no hay aprendizaje. Si los alumnos no practican, difícilmente aprenderán y el medio que se utilice es irrelevante porque no hay tantas cosas que no se puedan hacer online. Hay algo que practicamos diariamente: nuestro trabajo. Por tanto un curso, (presencial o virtual) debe prepararme para el trabajo, en la economía del conocimiento aprender y trabajar son una misma actividad. El mejor curso es el trabajo. Esto significa que antes de pensar en el medio o la tecnología, hay que pensar qué tiene que aprender a hacer el alumno y cómo plantearle desafíos estimulantes (que les importen a ellos y no al formador), a resolver proyectos y actividades reales y ayudarle cuando tenga problemas pero no antes. Formación implica que practico y entreno el trabajo que me espera. Evidentemente, estamos muy lejos de que eso ocurra porque los cursos no dejan de ser una sucesión de contenidos que no se parecen en nada a la realidad para la que queremos preparar al alumno.

Más escritos afines del autor con anterioridad.

SPLENDID LEARNING
Roger Schank, CEO Socratic Arts
roger@socraticarts.com[2]

Every time I think that e-learning couldn't get any sillier, someone figures out how to take a really bad idea and promote it into an ideology. At first I didn't get what anyone could be talking about when they used the phrase "blended learning." But then as I looked closer I began to see people had moved on from filming plays. I have always used the analogy of the history of the film industry to make fun of e-learning. In the 1920's early film makers filmed plays to make the first movies. It was a pretty bad idea -- you can hardly look at those movies today -- eventually movies became a medium in their own right, quite different from theatre. In e-learning we have had the same phenomenon. Those awful programmed learning workbook training manuals that everyone hated? Put them on line with some cute graphics and presto: e-learning. Yippee!!

Now I see that the e-learning industry has moved on from filming plays to suggesting that they only film part of the play (the dullest part presumably) and then alternate that with the actual theatre production itself! Talk about moving backwards. To put this another way: since e-learning is dull and we already have all those classrooms and all those trainers who would be mad if we eliminated their jobs - let's keep it all and call it blended learning and everybody wins.

Oh. Except the student. But then, years of experience in universities has taught us that students don't matter much. And they don't get tovote anyhow”.

You know I am right about this. Still you have practical issues. You can't, or don't want to, put everything on line. Still you know that blended learning is a meaningless concept. What to do?

Splendid learning.

(I had to call it something.)

To understand splendid learning, I need to tell you about some work Socratic Arts did for Deloitte Consulting.

Each year, approximately 120 new hires join Deloitte Consulting from Business School and other firms as new Consultants. Socratic Arts partnered with Deloitte Consulting to design and develop a simulation for these new employees. This training simulation, based on an actual client at Deloitte Consulting, requires participants to use Deloitte's methodologies and tools, asks them to approach a client problem in a way that is aligned with corporate market strategy, and creates an environment that allows them to experience work on project teams. New hires learn the processes and standards in the consulting field, while also engaged in team-building and project management. They are also introduced to Deloitte's culture and values, with
particular emphasis on the on-the-job apprenticeship model of learning encouraged at the firm.

Using the Story-Centered Curriculum approach, Socratic Arts developed a simulated scenario where participants are teamed up in groups of four to six to develop a set of recommendations for a client's problem, which are then delivered as a formal presentation to a superior.

The simulation consists of a sequence of tasks that highlight key phases in a project lifecycle. Teams begin by exploring the industry background and spec-ing out their final presentation. As with any consulting project, teams wrestle with ambiguous requests, indeterminate data, and conflicting interests. As a result, the simulation truly reflects the reality of the field the new hires will be entering.

The Deloitte Consulting folks, students, coaches, and partners, love what we built. They feel they have learned a lot and keep asking us to build more courses like that one.

Of course, I left something important out of this story. I forgot to mention whether what we built was delivered on line or in a classroom. Can't tell can you? Want to know why? Because it doesn't make a bit of difference. Splendid learning means that whatever you deliver is the same on line or off line. The medium is irrelevant. Of course, one could say the same thing for classroom lectures delivered on line. The difference here is that we are not filming plays. We are designing authentic learn by doing experiences that are mentored apprenticeships with coaches, deliverables, and as much realism as we can muster.

So, you really want to know if this was delivered on line or in a classroom don't you? Either way there was a giant web site with assignments, needed documents, coaching tips, tutorials, step by step guides, and so on.

And the answer is: YES

Catenaria - Gestión del Conocomiento
Agustinas, 1350 / Teléfono 56 - 2 - 2905404 / Mail:
jmartinez@catenaria.cl / Santiago, Chile