Disseny, desenvolupament i innovació del curriculum

 

 

 

Tipus d’assignatura: troncal

Durada: anual

Nombre de crèdits:

 

 

 

OBJECTIUS GENERALS

 

Es pretén que l’alumne, en haver cursat aquesta assignatura sigui capaç de:

 

- Utilitzar la terminologia i els conceptes fonamentals en el camp del disseny,

desenvolupament i innovació del currículum com a orientació per a la posterior presa de

decisions didàctiques en àmbits educatius formals i no formals.

- Analitzar críticament la realitat escolar i la d’altres institucions educatives.

- Tenir els coneixements i els recursos necessaris per a poder dissenyar i desenvolupar intervencions educatives en el marc escolar i en d’altres institucions educatives.

- Reflexionar sobre la relació entre teoria i pràctica curricular, en un marc d’innovació i

canvi, i adquirir actituds obertes i creatives respecte de la innovació educativa.

- Conèixer i saber utilitzar una metodologia de treball útil per tal de planificar, gestionar i avaluar processos de canvi educatiu.

- Analitzar i avaluar críticament la literatura rellevant sobre els eixos centrals de l’assignatura.

- Assolir hàbits d’autoformació que de forma activa, crítica i creativa fomentin la construcció del propi aprenentatge.

- Avaluar críticament alguns dels documents treballats en el marc de l’assignatura i fer propostes de millora.

 

 

 

 

 

CONTINGUTS

 

 

MÒDUL 1 FONAMENTACIÓ TEÒRICA: DIDÀCTICA I/O CURRICULUM

 

 

 

1. El currículum i la prescripció de l'ensenyança

 

Didàctica i Currículum: dues tradicions convergents?. L'ambigüetat del currículum: clarificació conceptual i idees bàsiques. Les corrents teòriques del currículum. Estat actual de la teoria del currículum. Algunes conclusions com a punt de partida.

 

 

2. Del disseny a la innovació curricular

 

Els moments de disseny, desenvolupament, avaluació i innovació del currículum. Les fases del desplegament curricular. Els models de desplegament i les seves implicacions. La institucionalització dels canvis en les centres escolars. El paper de la recerca

 

 

 

 

MÒDUL 2 EL DISSENY I EL DESPLEGAMENT CURRICULAR DE LA REFORMA

 

 

3. El disseny curricular de l'actual reforma educativa

 

La política d’innovació curricular a l’Estat espanyol: de l'experimentació de les reformes educatives a la LOGSE: la concepció constructivista del procés d’ensenyança-aprenentatge, les àrees transversals, l’atenció a la diversitat, la interculturalitat.

 

 

4. De la sensibilització a la implementació dels documents

 

Les fases en l’elaboració, revisió i avaluació dels documents. El paper dels diversos professionals implicats. Política curricular i autonomia en el disseny i desenvolupament curricular. Un model col·laboratiu de treball i formació .

 

 

 

MÒDUL 3. LA INNOVACIÓ EDUCATIVA

 

 

5. Conceptualització de la innovació educativa

 

Concepte d’innovació educativa. Conceptes de canvi, renovació i reforma educativa.

Característiques de les innovacions educatives. Tipologies de la innovació educativa.

 

 

6. Els professors com a constructors del canvi educatiu

 

Característiques de la funció docent de signe innovador. Factors impulsors de la innovació educativa.

 

 

7. Estratègies d’innovació educativa

 

La resolució de problemes. Estratègies centrades en el desenvolupament de l’escola. Estratègies de difusió i utilització del coneixement pedagògic. Estratègies de desenvolupament professional del docent.

 

 

MÒDUL 4. ELS MATERIALS CURRICULARS

 

 

 

8. Els materials curriculars en el procés d’ensenyament i aprenentatge

 

Els materials curriculars. El paper del medis i materials en el procés d’ensenyament i aprenentatge. Tipus de materials curriculars. Materials curriculars en el desenvolupament curricular a l’Estat espanyol.

 

 

 

9. Elaboració i anàlisi de materials curriculars

 

Característiques dels materials curriculars. L’elaboració de materials curriculars. L’Anàlisi de materials curriculars.

 

 

 

 

 

ACTIVITATS FORMATIVES

 

 

La metodologia queda definida inicialment per la separació entre les dedicacions temporals  a l’estudi  per tal d’assolir tant la part  teòrica de l’assignatura com els treballs  pràctics (2).

 

 

La part teòrica.

 

En el temps s´hi treballaran els temes descrits en l’apartat anterior dels continguts.

 

Les activitats teòriques corresponents  consistiran principalment en exposicions del professor, treball en petit grup, lectura i comentari d’articles i documents i la lectura dels llibres que s’especificaran durant els primers dies del curs.

 

La part pràctica.

 

Les activitats corresponents se centraran en la resolució individual de petits treballs d’aplicació d’aspectes ja treballats a classe, així com en la realització d’altres pràctiques en petit grup, gran grup i la realització d’un treball d’investigació o disseny.

 

La realització de la part pràctica es concentrarà principalment en el segon quatrimestre, malgrat que alguns ja s’iniciaran durant el primer.

 

L’especificació de les característiques i formes a desenvolupar les  pràctiques així com llurs avaluacions s’orientaran mitjançant un document específic; aquestes activitats  s’adaptaran el millor possible als interessos i característiques del grup d’alumnes.

 

Les lectures obligatòries seran: (a) documents (articles, apartats de llibres, breus informes) en relació a cada un dels temes de l’assignatura i (b) els llibres que es determinen a la guia del curs.

 

 

CRITERIS D’AVALUACIÓ

 

Per tal d’obtenir la qualificació d’aprovat o una altra de superior en aquesta assignatura, caldrà que l’alumne:

 

a)      Obtingui la qualificació mínima d’aprovat en relació al vessant pràctic, d’acord amb les orientacions especifiques.

 

 b) Assoleixi la qualificació mínima d’aprovat en ambdues proves, que es realitzaran en el període establert en el calendari escolar.

 

La nota final serà el resultat de les obtingudes en la part teòrica i en els dos exàmens;  quan en ambdós apartats s’hagi obtingut la qualificació mínima d’aprovat– es valorarà la participació en les activitats de classe.

 

 

OBSERVACIONS

 

És obligatori presentar abans del dia 31 d’octubre una fitxa personal amb totes les dades corresponents a cada alumne/a.

 

Aquells alumnes que no poden assistir regularment a classe tenen l’obligació de comunicar-ho al professor en qualsevol de les hores de tutoria abans del dia 31 d’octubre.

 

 

TUTORIES

 

El professor té les següents hores de tutoria per atendre l’alumnat individualment:

 

 

Així mateix podeu realitzar les vostres consultes mitjançant la tutoria telemàtica tot participant en el forum i per mitjà d’aquest  e-mail:

 

tperulle@pie.xtec.es

 

BIBLIOGRAFIA

Básica