“com ens venen la moto”

 

mecanismes publicitaris UTILITZATS PER A LA VENDA D’AUTOMÒBILS.

per Sílvia Teixidó

(Dirigit per Vicenç Martínez)


A continuació et presentem l'índex complet del treball, a partir del qual pots accedir a una selecció d'apartats

Index

 


INTRODUCCIÓ

 La raó per la qual he escollit aquest tema és perquè volia  fer una anàlisi i tenir un major coneixement sobre com la publicitat i la televisió influeixen en la nostra manera de pensar i d’actuar. Volia tractar la relació que hi ha entre la publicitat i la manera d’actuar en funció del que veiem i del seguit d’imatges, eslògans i la resta de parafernalia que podem observar en qualsevol lloc i que tenen una importància notable en la nostra condició. 

 

Aquest treball el dirigeixo a aquells que estan interessats en els usos  comunicatius de les persones i a qui des de el món de l’educació estan convençuts de la conveniència d’intervenir en les aules amb les armes de la crítica analitzant les formes de persuasió mitjançant les quals s’invita a les persones a percebre la vida d’una manera determinada.

 

Si bé la televisió, la ràdio, la publicitat són ben útils a l’hora d’entretenir-nos i informar-nos també ens imposen uns cànons estètics i mentals de quina és la millor manera d’actuar, així com quin és l’aspecte que hauríem de tenir (posem per cas  les  supermodels que diuen que per tenir una bona figura només cal prendre certs yogurs (cosa que no es creuen ni elles) ).

 

El discurs publicitari apareix així davant del nostres ulls gairebé sense que ens adonem, al llarg del dia les persones són assaltades per una quantitat d’anuncis, noticies, productes, imatges..d’una manera indiscriminada que influeixen irremeiablement en la nostra manera de ser (cert també que tenim llibertat per escollir el que volem veure).

 

Les formes discursives que es presenten en els missatges televisius o publicitaris són, bastant més divertides, fascinants i eficaces que les formes canòniques que articulen el discurs  pedagògic i amb les que es transmeten els continguts educatius que ens expliquen  els professors en les nostres escoles o instituts.

 

Volia mirar d’estudiar i comprendre aquestes forces per saber si realment aquestes formes de transmetre el món són les més adequades davant la nostra pròpia manera de percebre i entendre el món o si només son una il·lusió per tal de que no ens fixem en la nostra realitat quotidiana.

 

Anàlisis dels mètodes utilitzats en la publicitat

     Les empreses dedicades a la pròpia publicitat es veuen contínuament forçades a modificar les seves estratègies i a adaptar-se contínuament als canvis que es produeixen per tal de que els seus productes es venguin contínuament .

 

Un dels productes més comprats des de la seva invenció ha estat el cotxe ; producte que donada la seva utilitat s’ha convertit en un dels més utilitzats per gran part de la població mundial. Al ser un producte mundialment conegut i estès, les tècniques publicitàries realitzen grans esforços per mirar de fer que el consumidor triï un determinat model de cotxe o un altre.

 

Vaig escollir analitzar aquests tipus de producte per observar quins són els mètodes més freqüents per a captar consumidors, quina es la imatge que reflecteix cada un i que utilitzen per a realitzar ventes en un mercat tan competitiu com el de l’automòbil on existeix una varietat tan gran de models com de preus.

 

Els anuncis que passaré a analitzar els vaig escollir després de fer una selecció de la totalitat que havia recollit de diferents revistes. En ells es poden observar anuncis dedicats a diferents models de consumidors, els destinats a les famílies, els esportius, tot terrenys, etc.. De la gran varietat existent de models vaig escollir els que em van semblar més significatius i que , d’una manera o altra, cridaven l’atenció al consumidor o els era més convincent.

 

Tornar a  l'inici


Mètodes d’atracció

 

La forma en que sens presenten els diferents productes és molt important. La fidelitat a una marca es també una de les motivacions que fan que escollim un determinat producte ja que ens proporciona una confiança per sobre del altres productes i marques.

 

¿ Que és el que ens impulsa a tenir una preferència cap a determinades marques? :

 

La qualitat és un factor decisiu , pero aquesta qualitat ens ve donada per una elecció i utilització prèvia del producte que ens va permetre coneixe’l i que a mes ens va proporcionar tal satisfacció sobre la nostra necessitat que el sol fet d’associar un producte a una determinada marca ens crea una sensació de confiança que no tenim amb els altres. Es proposen doncs índex de lleialtat basats en mesures sobre comportaments i aptituds del consumidors del productes.

 

• Les campanyes de publicitat com a creadores de fidelitat:

La informació obtinguda mitjançant les campanyes de publicitat juga un rol important en influenciar l’aptitud de confiança. Les variables del marketing influeixen, si un client potencial, és abordat contínuament sobre informació i avantatges d’un producte es  veurà temptat a comprovar la realitat que li ofereix aquesta informació.

 

Comprovar si aquests avantatges són els que predica la campanya, si després de la utilització i valoració del producte s’aconsegueix una resposta positiva és molt possible que aquesta persona es converteixi en un client assidu d’aquesta marca o producte ja que li ha proporcionant la seguretat i satisfacció que buscava.

 

• Causes variables del criteris d’elecció d’una marca:

Altres causes de l’elecció dels consumidors cap a una marca determinada són; la accessibilitat i els criteris d’elecció :

 

Accessibilitat; la memòria humana, emmagatzema constantment nova informació sobre les experiències i vivències del consumidor, és necessari que mitjançant campanyes, anuncis, eslogans,etc. la informació que el consumidor té emmagatzemada sobre la marca i el producte en qüestió es vagi recordant contínuament. Així doncs, es pot considerar que la fidelitat depèn en gran part del record del producte que pot tenir el consumidor.

 

La decisió de sentir confiança en relació a una marca o a una altra, així com als seus productes, depèn exclusivament del individu i la seva relació prèvia amb el producte, són els criteris d’elecció com aquests els que ens fan dubtar.

 

Nosaltres els consumidors mitjançant una determinada marca tenim un sentiment de seguretat; la marca en qüestió identifica el producte des de el punt de vista de les seves principals característiques, li ofereix al producte una sèrie d’atributs pel fet de pertànyer a aquesta o aquella marca , posem per exemple les marques importants de roba com Calvin Klein, Thomas Burberry ..., el client sap que això li assegura una qualitat de productes i duracitat.

 

La marca és en conseqüència una referència de la qualitat que presenta el producte, una garantia  ja que presenta un compromís públic de qualitat i rendiment. L’elecció de certes marques permet situar al consumidor en un ambient social, com l’elecció d’aquella marca reflexa el seu desig de diferenciar-se o integrar-se.

 

En les societats actuals moltes vegades ens moguin impulsats per un desig d’identificar-nos amb els demés per trobar dins la societat el  nostre propi caràcter, i així , identificant-nos amb els demés trobem la nostra pròpia realitat, la mostra de l’autentica manera de ser de cada individu.

 

Tornar a  l'inici


Creant valors  

 

El discurs publicitari exhibeix  en el seu paisatge immens d’anuncis no només unes formes seductores orientades a convèncer al consumidor de comprar sinó que està carregada a més d’una curosa estratègia de seducció dirigida a atrapar les mirades i el desig dels espectadors i  proclamar, per sobre de la avorrida realitat, que la única i desitjosa realitat és la que es mostra en les campanyes publicitàries.

 

Mitjançant les estratègies de marketing i dels productes en generals es crea una realitat il·lusòria que els clients identifiquen com a vertadera, els productes ens mostren constantment un seguit de característiques pertanyents als objectes amb la finalitat de mostrar-nos el que ells consideren la seva pròpia realitat, que si accedim a adquirí un cert producte o un altre aconseguirem uns avantatges suplementaris com: prestigi, més nivell social, poder o fins i tot la realització dels nostres desitjos socials.

 

Dimensió sociològica dins la publicitat :

 

La publicitat s’ha allunyat de les antigues estratègies de marketing que es basaven en la repetició d’un eslògan o idea per tal d’aconseguir clients, les formes de publicitat més subtils amaguen en l’actualitat una concepció particular del món.

 

     Mitjançant l’adquisició i utilització d’objectes les persones marquen de forma conscient o inconscient les seves aspiracions més íntimes, el seu afán de distinció social i cultural, les seves renuncies i la seva resignació final. Crea una certa il·lusió d’ascens social, fomenta l’imitació dels estils de vida d’aquells que ocupen el punt més alt de la nostra piràmide social mitjançant objectes i la continua renovació de les formes d’indumentària.

 

Conèixer la motivació del client

L’objectiu de les campanyes és buscar quins són els principals elements que valora el consumidor.No es tan important el que el client està comprant com el fet del que ell creu que està comprant, el que nosaltres considerem de valors en aquell producte, allò que és realment decisiu per als consumidors.

 

En general busquem entre un allau de serveis anuncis i ofertes aquell producte ens ofereix una major satisfacció i un màxim de valor. La major part de les vegades no comprem el producte que en realitat necessitem sinó el que millor ens convenç.

 

Actua doncs en el fons  de les societats industrialitzades com un mecanisme de control i manipulació social, es un instrument de creació de falses il·lusions i de somnis alienants, les formes publicitàries constitueixen un subtil sistema d’adoctrinament ideològic al imposar valors i estils de vida de la societat contemporània.

 

Tornar a  l'inici


 

ANÀLISI DE LA PUBLICITAT DE COTXES

 Anunci 2    

    

Caràcters generals:

•Marca: La marca del cotxe és Mercedens-Benz .

•Mitjà de difusió: El mitjà de difusió utilitzat ha estat les revistes .

 

Text:

•Eslògan principal: L’eslògan és “ TODO LLEGA”.

•Cos del text: El cos del text d’aquest anunci és molt més directe en el que es refereix a la forma d’expressar allò que vol transmetre el vehicle. No és un text on s’enumeren les diferents avantatges que té el cotxe, ni el seu espai , el seu preu o les facilitats de pagament; sinó que es presenta cap a l’espectador només en un parell de línies el missatge de que només nosaltres tenim el poder de decidir allò que volem fer.

 

Mostra la idea de que la vida s’ha d’aprofitar fent allò que a la gent li agrada, que podràs aconseguir tot el que desitges  i que gràcies a aquest cotxe tindràs un company sempre que el necessitis que et durà allà on vulguis anar i mai et deixarà tirat .

 

Podem observar també que el text està situat en la part inferior de la imatge i que no se li dona gaire importància, el pes de l’anunci recau sobre les figures de la imatge.

 

Així com també podem veure que la marca que dona nom al cotxe es presenta en la part inferior dreta de l’anunci, seguint un altre com un esquema lineal en diagonal, així com la parella que presenta, que es troba situada a la part dreta de l’anunci, just a la part delantera del cotxe i no a l’esquerra on li restaria importància ala situació que volen reflectir.

 

Imatges:

La imatge presenta en primer pla el nou model de cotxe que ha creat la companyia Mercedes. El cotxe sens presenta de perfil, per el que el que és més fàcil observar la seva nova línia, el seu disseny suau i elegant. La imatge del vehicle destaca notòriament per sobre del fons i dels personatges, que , tot i estar just al costat del cotxe apareixen en un segon terme més apartat, aquest personatges estan més a prop del cotxe i tenen més llum que no pas el fons en que es presenten.

 

L’edifici que apareix com a fons de l’anunci dona una sensació a l’observador de ser més clàssic, que està associat a un major nivell social; és un fons blavós, molt més fosc que el cotxe i que només te uns petits punts de llum que li confereixen un aire romàntic  i elegant, te l’aspecte de ser una mansió o un edifici d’importància .

 

Els personatges, es adir, la parella que apareix just darrere del cotxe a la part dreta, reflexa una idea de desig , de realització del objectius i els desitjos més profunds i ocults que pugui tenir qualsevol persona, presenten una idea amorosa i de passió, força.

 

Interpretació de les imatges representades :

•Intenció de l’eslògan utilitzat: L’eslògan no ho es en sí com a tal sinó més aviat es una frase que simbolitza el fet de l’obtenció i realització dels nostres desitjos o objectius més esperats. S’estableix també una relació entre el suposat eslògan i el fet que el que el que realment està presentant l’anunci es un nou model d’una marca ja coneguda.

 

Utilitza una frase concisa en un llenguatge viu i directe, utilitza recursos expressius per tal de captar l’atenció del consumidor, està establint en aquest cas una metàfora visual, una espècie d’analogia; esta relacionant el fet que mostra l’anunci d’aconseguir aquell objectiu desitjat ( com pot ser el petó de la noia ) amb el fet de que arriba un nou model de cotxe de la marca en concret,

 

     •Significat de les imatges:Com ja he citat anteriorment la imatge reflexa una sensació de força, de passió, la utilització del color vermell per al nou model de cotxe no es pura casualitat. S’hi es busca una relació de semblança entre el cotxe i la parella de l’anunci altres colors com el platejat o el verd donarien una sensació de fredor o destacarien poc; mentre que amb la utilització del color vermell se li esta donant al cotxe una gran vitalitat i intensitat que destaca sens dubte sobre el fons blavós, triat expressament per a causar aquest tipus d’efecte sobre l’espectador.

 

Aquest fons li dona també una aire clàssic a l’anunci i al vehicle, cal destacar que és un nou model d’una marca ja coneguda i que gaudeix d’un cert prestigi. Al mateix temps dona una sensació de luxe i de nivell social, ja que  aquest tipus de cotxes només se’l poden permetre aquells individus que gaudeixen d’unes bones fons d’ingressos o pertanyen a una classe diferent, es evident que no és un cotxe que estigui destinat a cobrir les necessitats de les famílies , ni a ser utilitzat per a la càrrega i descàrrega de material o per a la construcció...

 

La parella de l’anunci tampoc sembla que tingui una relació de llarga durada, es a dir , no sembla pas que sigui una família ni res semblant, no dona pas la imatge de que estiguin casats , més aviat dona la sensació de ser una relació espontània, potser fins i tot d’una sola nit.

 

La imatge que es desprèn del cotxe sembla dirigida en exclusiva al públic masculí, de la parella la noia sembla ser utilitzada com a font de desig o com a un objectiu més que només es pot obtenir mitjançant un determinat model de cotxe o un altre, , no dona pas la sensació de que pugui ser destinat o utilitzat també per una dona.

 

És un bon exemple de com en la publicitat el sexe és utilitzat (la major part de vegades del sexe femení tot i que es poden trobar excepcions) com a mitjà per a reflectir els desitjos que poden tenir els seus consumidors, com mitjançant allò poden trobar la seva parella ideal o satisfer les seves necessitats. El rol de la dona en l’anunci ( en aquest en concret i en molts ) és en nombrosos casos eròtic, només com a finalitat de vendre productes al públic masculí.

 

Allò que vol mostrar bàsicament la imatge del nou model de Mercedes-Benz és la de viure intensament i realitzant tots els teus desitjos, potser fins i tot sense importar el que et pugui costar aconseguir-los , per tal de poder arribar a ser feliç i gaudir de la vida amb tota la seva força i tota la seva intensitat.

 

Valors:

El món o realitat que presenta l’anunci, tot i que podria ser possible, no em sembla gaire realista,. L’anunci mostra una realitat on mitjançant  un model de cotxe de luxe els teus somnis es faran realitat, podràs aconseguir tot el que persegueixes i el cotxe sempre serà allà per a ajudar-te.

 

    Trobo que no és gens realista en aquest aspecte, potser sí és cert que qui es pugui permetre el luxe de gaudir d’aquest meravellós Mercedes ( realment es un cotxe atractiu) se’l podria considerar una persona elegant o si més no que gaudeix d’un cert prestigi però no es pas cert que per tenir aquest vehicles podràs fer tot el que desitges, tenir un cotxe car no et lliura del embussos, o les multes de tràfic, la pujada de preus de la gasolina, o és impossible que no s’espatlli mai i et duri per sempre.

 

Els valors que mostren són de seguretat i empenta davant la vida, saber córrer riscos, viure intensament , etc... No sembla una visió de la vida que es pugui adaptar a la realitat mateixa de cada dia , tot i així, molta gent voldria viure amb valentia, força i de manera que res no pogui aturar-te.

 

Tornar a  l'inici


 

 

La simbologia de la publicitat

 

El llenguatge i els símbols són dos conceptes clau en la cultura d’una societat. El experts en publicitat utilitzen símbols apropiats per a transmetre les imatges desitjades del producte o de les seves característiques. Poden utilitzar imatges verbals ( justificacions amb argument de venta, eslògans) o no verbals ( colors , figures, textures, formes...).

 

Tal com em indicat abans en els anuncis d’automòbils per exemple són molt utilitzades l’analogia, la metàfora visual.. Si en un anunci hi apareix un cavall desbocat o un guepard, s’està provocant que inconscientment el consumidor associï al producte las característiques de força, potencia , llibertat, velocitat...Mentre que si apareix un dromedari o un camell es pot associar al seu baix consum ( un model de cotxe va associar aquest dos animals, camell-guepard, per mostrar com la potencia i el baix consum s’unien per a formar el cotxe ideal).

 

La cultura és un element dinàmic, va evolucionant contínuament per adaptar-se a la societat a la que serveix, per això els experts en marketing controlen l’entorn sociocultural, per evitar que els productes i la publicitat que es fa  d’ells no es quedi obsoleta , inservible i desfasada. Ja que la publicitat i el marketing té com a objectiu satisfer les necessitats del consumidor, és essencial que conegui la societat en el que aquest es troba si , a més a més , vol inculcar-li una sèrie de valors nous.

 

Existeixen uns elements en la modernitat que es posen al servei de la promoció del consum, i que es prenen de referència per mostrar com la cultura està present en les accions de marketing. Aquest seguit d’elements són molt utilitzats per mirar de transmetre idees d’una manera directa i clau cap a aquells que dirigim atentament la mirada a tot aquest espectacle de falses esperances i il·lusions trucades.

 

 La joventut es reflexa en publicitat en models joves, adolescents, o també, en infants, segons quin sigui l’objectiu de la campanya publicitària. El fet de que apareguin personatges joves o que no són del tot madurs és un recurs utilitzat per a transmetre idees molt variades.

 

En alguns anuncis de vehicles , com en l’anunci 1, apareixen imatges d’infants o de nens relativament petits; al contemplar aquestes imatges ens adonem de la necessitat que tenen de protecció, la tendresa de la imatge la seva indefensió. Es troben utilitzats majoritàriament en anuncis destinats a les mares tot i ser utilitzats per ells ( bolquers, productes de neteja, aliments..), però apareixen també en els anuncis de vehicles com a exemples de la necessitat de conduir un cotxe adequat i segur per a tota la família.

 

Els nadons també son utilitzats simbòlicament com a grans consumidors que generen despeses per el que la família necessitarà disposar d’un cotxe que no resulti car en excés. Aquest anuncis mostraran aleshores les facilitats de pagament, el baix consum i les avantatges en el que es refereix a seguretat que mostra el vehicle citat.

 

Quan els personatges que es presenten ja son adolescent o mitjanament adults la concepció, la idea , canvia radicalment. Es proposa la idea mítica de vitalitat i esperit de llibertat, il·lusions i somnis per a esdevenir ( exemples en els anuncis 3 i 5) .

 Quan es vol dirigir un producte als joves aquest s’ha d’adaptar a la seva forma d’actuar de pensar i de fer; mostren com el cotxe proporciona també una sensació d’independència , de diferencia per tal de que els joves es trobin identificats amb un determinat model. Les característiques més comuns del joves no són només la vitalitat i el desig independència ( tot i que són les que cobren més importància) sinó també l’atracció per la bellesa, els colors vius i atraients, les festes , la velocitat...

 

L’anunci 3, on es presenta el nou model de Bettle, es troba clarament dirigit als joves, els colors que hi presenten mostren una idea de diferència respecte als demés, de ser atrevits i  de força, valència e il·lusions. En l’anunci numero 5 també apareix una parella relativament jove, donen la idea de ser un matrimoni jove, també donen la idea de independència, però d’una manera més madura que no pas l’anterior anunci. Reflecteix com a partir d’ara viuran la seva pròpia vida de la manera que vulguin i prenent les seves pròpies decisions.

 

En definitiva, la joventut és utilitzada per a donar una imatge vital, bella , que gaudeix de força e iniciativa , son característiques que s’atribueixen a  la vegada al vehicle quan utilitzant aquests models. Cal remarcar que la joventut és molt utilitzada també en productes que no són pas cotxes, sinó més aviat roba, telèfons mòbils, campus, colònies...

 

Això també és degut que als publicistes els interessen els consumidors que gaudeixin de suficient poder adquisitiu com per comprar-se determinats models de cotxes, més segur i amb més prestacions ( i que per tant comporten una despesa més elevada) que no pas dirigir-se a un públic que encara no te prou independència monetària i social.

 

Els herois també són utilitzats( tot i que actualment en menor quantitat) com a models de referència, són personatges on es deposita la nostra necessitat de sentir admiració i el referent al que els homes i les dones voldrien arribar a ser, encara que mai no ho aconsegueixin. Alguns exemples que han estats utilitzats en la publicitat són: l’extrema de cinema, el líder carismàtic, el campió esportiu...

 

Uns bons exemples son els anuncis 4, 6 i 7. En el primer , es a dir, on es mostra el nou model de Citroën , utilitza a la model Claudi Schiffer per tal de mostrar , apart d’una imatge clarament seductora i sensual, com utilitzant aquest model de cotxe et sentiràs com una estrella, presenta la idea de que si aquest cotxe es prou bo com per agradar a una famosa model ¿perquè no pot ser igual de bo per tu?. L’anunci 6 ( nou Suzuki Wagon) mostra una idea molt semblant, com al utilitzar importar aquest cotxe et sentiràs be amb tu mateix, t’arribaràs a comparar amb aquells que tens com a models a seguir.

 

Per el contrari el nou Lupo TDI explica l’ideal d’heroi d’una forma més directa i diferent que la dels altres dos anuncis. En aquest cas utilitza la poca contaminació que produeix el cotxe amb la  intenció de  millorar el planeta i sentir-se com un heroi que es preocupa pels demés així com per a fer un món millor per a tots.

 

La  seducció; el plaer de seduir, de ser admirat, sol·licitat, atractiu...És el principal desig de consumidors de productes com; cosmétics, moda, perfums, dietètica...Tot i que també es molt utilitzat en determinats models de cotxes. El fet de ser i trobar atractius té per a les persones una importància inqüestionable, i aquest factor és explotat a més no poder per molt anuncis ( siguin del producte que siguin) per tal d’aconseguir que els consumidors s’interessin per aquest producte.

 

Posem com a exemple principal l’anunci 2 i un altre cop el 4. En ells s’utilitza la figura femenina com a objectiu a seduir i al mateix temps com un element seductor per als espectadors. L’anunci del nou Mercedes-Benz mostra la seducció de la noia com un objectiu que només s’ha pogut aconseguir gràcies , en gran part , per l’atractiu que el cotxe li ha atorgat al seu propietari. Així com també la figura de la model en l’anunci de Citroën ens dona una sensació de sensualitat que resulta molt seductora.

 

La seducció és un factor que és molt valorat ja que tothom vol sentir que els altres es senten atrets per ell/a i això proporciona una seguretat de força , poder , bellesa.. Els publicistes ens mostren com comprant uns models obtindrem aquells desitjos ocults que tothom vol aconseguir , la seducció és utilitzada com a un dels principals objectius i per a fer-nos creure que només tenint un model de cotxe o un altre la nostra visa serà tal i com nosaltres volem.

 

La capacitat per accelerar l’existència és un altre tòpic utilitzat en les campanyes de promoció de vehicles, es necessari aprofitar cada segon, viure intensament el moment, buscar més temps...Ens mostren la idea de que a més velocitat, més temps lliure per a gaudir fent el que nosaltres vulguem. El consum ostentós s’ha convertit en un consum de velocitat; el cotxe esportiu, els vaixells privats, l’avió particular...on la idea és no desperdicià mai el moment ja que no es tornarà a repetir ( Carpe Diem).

 

La seguretat és una constant bàsica que intenta protegir-nos de l'atzar , els accidents, les coses inesperades , les sorpreses... El valor de la seguretat esta molt excés actualment i existeixen mètodes per a protegir qualsevol cosa: segurs de vida, de casa, de cotxe, de desocupació, seguretat ciutadana...És la idea base dels anuncis dirigits a les famílies o els models destinats a ser utilitzats per a treballar.

 

Quan qualsevol pare/mare de família necessiti utilitzar el cotxe i portar en ell a la seva família a de sentir que viatgen en un cotxe segur i que estan protegits de qualsevol circumstància que pugui esdevenir. Això es reflecteix en els anuncis 1, 4 i 7 majoritàriament, tot i que la majoria d’anuncis sobre vehicles fan referència a la seva seguretat , els seus sistemes de navegació, airbags...

 

La seguretat és una de les principal característiques de tot els anuncis de cotxes, ja que sent cap o no d’una família ens agrada sentir-nos protegits i segurs. Saber que estàs protegit vagis on vagis.

 

L’evasió Fugir, alliberar-se de les tensions, l’estrès, la feina , allunyar-nos de tot el que ens rodeja es també un dels desitjós de la societat actual reflexat en la publicitat. La vida en societat resulta moltes vegada estressant i agobiant, es necessari a vegades desconnectar de tot i relaxar-se.

 

També és molt utilitzat en la publicitat el fet de que gràcies a un model de cotxe podràs oblidar-te de les tensions i disfrutar conduint allà on siguis, i que fins i tot el mateix model de cotxe pot ser utilitzat en la teva feina diària ( com per exemple l’anunci 8).

 

El conjunt de la societat, es a dir sentir-se integrat en un grup o ,per el contrari, buscar un cert tipus independència per tal de mostrar un caràcter propi davant la esta dels integrants del mateix conjunt.

 

Per una part, les persones necessitem sentir que formem part de la massa, de la resta de persones que tenen aptituds i valors similars als nostres, per a poder tenir una idea allò que ens rodeja i  ens convé. Però de vegades es produeix un efecte totalment contrari i apareix la necessitat de mostrar els propis gustos d’una forma singular, ser independents davant el conjunt.

 

En el tercer anunci es mostra aquesta característica i necessitat d’independència per sobre el caràcter general  dels altres, en el nou model de Bettle es un bon exemple de com es mostra el caràcter que presenten els diferents propietaris.

 

Els colors com a creadors de sensacions

 

Els colors son una font inagotable de recursos per tal de provocar al receptor una sensació o una altra. Posem per exemple en els anuncis del mercat automobilístic, al existir un producte tan conegut mundialment els publicistes s’han d’esmerar a fons per a reflectir en els anuncis allò que els cotxes els poden transmetre, així doncs s’utilitza l’atracció visual i gràfica.

 

 

Existeixen uns determinats colors que son triats i utilitzats en aquest tipus d’anuncis i no altres, això es degut a que la sensació que provoquen a l’espectador unides amb les imatges que representen provoca una determinada reacció o una altra. Els colors més utilitzats, units a un model o altre de cotxe  són:

 

L’utilització del de color vermell. Aquest color és utilitzat en gran mesura per a cotxes luxosos o elegants, així com també, cotxes tot terreny. Es un color molt impactant, un dels que ens provoquen sensacions més fortes; el vermell es el color de la passió, les roses vermelles signifiquen amor , erotisme, expressa joventut ,entusiasme, excitació etc. Els publicistes utilitzen aquest color perquè els consumidors li atribueixen aquests valors simbòlics.

 

Utilitzen el vermell en diferents vehicles per a mostrar la seva força i potència, reflecteixen notòriament el poder econòmic, la passió, l’emoció... aquest color ens provoquen una sensació de desig i fan que el cotxe destaqui notòriament per sobre la resta d’element que presenta l’anunci , ja que acostumen a mostrar-los sobre fons més apagats i amb menor importància per així donar una sensació més impactant i directa sobre l’espectador de l’anunci .

 

Els colors com ara el gris i el platejat  s’uneixen amb la imatge de cotxe elegant i luxós. La major part del anuncis de cotxes que  presenten en aquests colors provoquen la sensació de ser uns cotxes opulents, molt atractius, el platejant aporta sensualitat i elegància i el gris de ser magnànim , resistent , voluptuós... Molts d’ells mostren una línies semblant, sensual, estilitzada però al mateix temps forta i resistent .

 

Moltes vegades quan s’utilitzen aquests colors es tracta d’un model de cotxe més luxós, més car. No s’acostuma a citar el preu ni les facilitats de pagament sinó que pràcticament només utilitzen els colors, recursos com l’elegància, el disseny innovador del cotxe, la sensació de plaer que el conductor sentiria en conduir aquest meravellós cotxe, la imatge de èxit i de triomf per sobre de les utilitats principals de qualsevol cotxe. L’ambient que presenten els anuncis on s’utilitzen aquests colors és el d’una atmosfera d’elegància i glamour.

 

A diferència dels citats anteriorment, un color que s’utilitza també en vehicles molt diferents, des de cotxes familiars fins a toterrenys és el verd. Es un color que denota una major suavitat que els altres, es més tranquil.

 

Per aquest motiu es molt utilitzat per els cotxes destinats a les famílies, al igual que el blanc dona una sensació de frescor , netedat i puresa , però a diferencia d’aquest es més viu i alegre ( cal remarcar que no apareix cap cotxe de color blanc en els anuncis destinats als automòbils).Es un color que també és troba associat amb la naturalesa, i l’equilibri, per això es utilitzat també en tot terrenys, es relaciona la sensació de llibertat que aporten i la unió amb la naturalesa. 

 

El groc és una color que s’utilitza per a transmetre força, al igual que el vermell, pero aporta una major sensació de lluminositat, dona la impressió de aportar energia, vigor,...

Molts cotxes que utilitzen aquest color tenen una gran potència , al utilitzar aquest color l’espectador pot percebre l’excitació, l’impuls, el coratge i energia que desborden aquests tipus de vehicles.

 

Relació home-dona dins dels spots publicitàris

 

Moltes vegades no som conscients de que en els anuncis que es veuen per televisió o a la premsa es reflexa el comportament de la societat actual. Per a donar-nos compte només hem de fixar-nos en com era la publicitat fa uns anys  i com ho és en l’actualitat

 

Tan l’home com la dona comparteixen obligacions i necessitats, però tot i així existeixen determinats productes que tot i poder ser utilitzats per a tots dos sexes semblen només destinats a un d’ells; el spots publicitaris sobre cotxes semblen destinat majoritàriament a un públic masculí.

 

L’home , la figura masculina sembla  que ha d’adquirir un determinat model per a oferir més seguretat en carretera a la seva família o que mitjançant aquest nou model de vehicle aconseguiran així fama i èxit . Per el contrari, l’altre sexe ,es a dir, el femení apareix només com a objecte de desig o d’atracció que es pot relacionar amb el cotxe com una metàfora o  en forma d’analogia.

 

La figura femenina es mostra en repetides ocasions per simbolitzar el desig que provoca aquell determinat cotxe, l’atracció que produeix, ja que el sexe és molt utilitzat com a factor d’interès o d’atracció cap a determinats objectes com; cotxes, les colònies i perfums o fins i tot spots sobre telèfons mòbils.

Tornar a  l'inici


bibliografía

 

- Lomas, Carlos, El espectáculo del deseo, usos y formas de la persuasión publicitària, Barcelona, Editorial Octaedro, 1996.

 

- Solé Moro, Mª Lluisa, Los consumidores del siglo XIX, Madrid, Editorial Esic, 1999.

 

- Gímenez Rodriguez, Dolors i altres, Educació visual i plàstica, credit comú , 2º cicle, Barcelona, Editorial Santillana, 1996.

 Tornar a  l'inici

 

 

Índex Introducció / Llista / Tipus / Fases / Seguiment / Enllaços / Autor / Consultes