mecanismes publicitaris UTILITZATS PER A LA VENDA D’AUTOMÒBILS.
per Sílvia Teixidó
(Dirigit per Vicenç Martínez)
A
continuació et presentem l'índex complet del treball, a partir
del qual pots accedir a una selecció d'apartats
|
Index
La
raó per la qual he
escollit aquest tema és perquè volia
fer una anàlisi i tenir un major coneixement sobre com la
publicitat i la televisió influeixen en la nostra manera de pensar i
d’actuar. Volia tractar la relació que hi ha entre la publicitat i la
manera d’actuar en funció del que veiem i del seguit d’imatges, eslògans
i la resta de parafernalia que podem observar en qualsevol lloc i que
tenen una importància notable en la nostra condició.
Aquest
treball el dirigeixo a aquells que estan interessats en els usos
comunicatius de les persones i a qui des de el món de
l’educació estan convençuts de la conveniència d’intervenir en
les aules amb les armes de la crítica analitzant les formes de persuasió
mitjançant les quals s’invita a les persones a percebre la vida
d’una manera determinada.
Si
bé la televisió, la ràdio, la publicitat són ben útils a l’hora
d’entretenir-nos i informar-nos també ens imposen uns cànons estètics
i mentals de quina és la millor manera d’actuar, així com quin és
l’aspecte que hauríem de tenir (posem per cas
les supermodels que
diuen que per tenir una bona figura només cal prendre certs yogurs
(cosa que no es creuen ni elles) ).
El
discurs publicitari apareix així davant del nostres ulls gairebé sense
que ens adonem, al llarg del dia les persones són assaltades per una
quantitat d’anuncis, noticies, productes, imatges..d’una manera
indiscriminada que influeixen irremeiablement en la nostra manera de ser
(cert també que tenim llibertat per escollir el que volem veure).
Les
formes discursives que es presenten en els missatges televisius o
publicitaris són, bastant més divertides, fascinants i eficaces que
les formes canòniques que articulen el discurs
pedagògic i amb les que es transmeten els continguts educatius
que ens expliquen els professors en les nostres escoles o instituts.
Volia
mirar d’estudiar i comprendre aquestes forces per saber si realment
aquestes formes de transmetre el món són les més adequades davant la
nostra pròpia manera de percebre i entendre el món o si només son una
il·lusió per tal de que no ens fixem en la nostra realitat quotidiana.
Anàlisis dels mètodes utilitzats en la publicitat
Les empreses dedicades a la pròpia publicitat es veuen contínuament
forçades a modificar les seves estratègies i a adaptar-se contínuament
als canvis que es produeixen per tal de que els seus productes es
venguin contínuament .
Un
dels productes més comprats des de la seva invenció ha estat el cotxe
; producte que donada la seva utilitat s’ha convertit en un dels més
utilitzats per gran part de la població mundial. Al ser un producte
mundialment conegut i estès, les tècniques publicitàries realitzen
grans esforços per mirar de fer que el consumidor triï un determinat
model de cotxe o un altre.
Vaig
escollir analitzar aquests tipus de producte per observar quins són els
mètodes més freqüents per a captar consumidors, quina es la imatge
que reflecteix cada un i que utilitzen per a realitzar ventes en un
mercat tan competitiu com el de l’automòbil on existeix una varietat
tan gran de models com de preus.
Els
anuncis que passaré a analitzar els vaig escollir després de fer una
selecció de la totalitat que havia recollit de diferents revistes. En
ells es poden observar anuncis dedicats a diferents models de
consumidors, els destinats a les famílies, els esportius, tot terrenys,
etc.. De la gran varietat existent de models vaig escollir els que em
van semblar més significatius i que , d’una manera o altra, cridaven
l’atenció al consumidor o els era més convincent.
Tornar
a l'inici
Mètodes d’atracció
La
forma en que sens presenten els diferents productes és molt important.
La fidelitat
a una marca es també una de les motivacions que fan que escollim un
determinat producte ja que ens proporciona una confiança
per sobre del altres productes i marques.
¿
Que és el que ens impulsa a tenir una preferència cap a determinades
marques? :
La
qualitat és un factor decisiu
, pero aquesta qualitat ens ve donada per una elecció i utilització
prèvia del producte que ens va permetre coneixe’l i que a mes ens va
proporcionar tal satisfacció sobre la nostra necessitat que el sol fet
d’associar un producte a una determinada marca ens crea una sensació
de confiança que no tenim amb els altres. Es proposen doncs índex de
lleialtat basats en mesures sobre comportaments i aptituds del
consumidors del productes.
•
Les campanyes de publicitat com a creadores de fidelitat:
La informació obtinguda mitjançant les campanyes
de publicitat juga un rol important en influenciar l’aptitud de
confiança. Les variables del marketing influeixen, si un client
potencial, és abordat contínuament sobre informació i avantatges
d’un producte es veurà
temptat a comprovar la realitat que li ofereix aquesta informació.
Comprovar
si aquests avantatges són els que predica la campanya, si després de
la utilització i valoració del producte s’aconsegueix una resposta
positiva és molt possible que aquesta persona es converteixi en un
client assidu d’aquesta marca o producte ja que li ha proporcionant la
seguretat i satisfacció que buscava.
•
Causes variables del criteris d’elecció d’una marca:
Altres causes de l’elecció dels consumidors cap a
una marca determinada són; la accessibilitat i
els criteris d’elecció :
Accessibilitat;
la
memòria humana, emmagatzema constantment nova informació sobre les
experiències i vivències del consumidor, és necessari que mitjançant
campanyes, anuncis, eslogans,etc. la informació que el consumidor té
emmagatzemada sobre la marca i el producte en qüestió es vagi
recordant contínuament. Així doncs, es pot considerar que la fidelitat
depèn en gran part del record del producte que pot tenir el consumidor.
La
decisió de sentir confiança en relació a una marca o a una altra, així
com als seus productes, depèn exclusivament del individu i la seva
relació prèvia amb el producte, són els criteris
d’elecció com aquests els que ens fan dubtar.
Nosaltres
els consumidors mitjançant una determinada marca tenim un sentiment de
seguretat; la marca en qüestió identifica el producte des de el punt
de vista de les seves principals característiques, li ofereix al
producte una sèrie d’atributs pel fet de pertànyer a aquesta
o aquella marca , posem
per exemple les marques importants de roba com Calvin Klein, Thomas
Burberry ..., el client sap que això li assegura una qualitat de
productes i duracitat.
La
marca és en conseqüència una referència de la qualitat que presenta
el producte, una garantia ja
que presenta un compromís públic de qualitat i rendiment. L’elecció
de certes marques permet situar al consumidor en un ambient social, com
l’elecció d’aquella marca reflexa el seu desig de diferenciar-se o
integrar-se.
En
les societats actuals moltes vegades ens moguin impulsats per un desig
d’identificar-nos amb els demés per trobar dins la societat el
nostre propi caràcter, i així , identificant-nos amb els demés
trobem la nostra pròpia realitat, la mostra de l’autentica manera de
ser de cada individu.
Tornar
a l'inici
Creant
valors
El
discurs publicitari exhibeix en
el seu paisatge immens d’anuncis no només unes formes seductores
orientades a convèncer al consumidor de comprar sinó que està
carregada a més d’una curosa estratègia de seducció dirigida a
atrapar les mirades i el desig dels espectadors i
proclamar, per sobre de la avorrida realitat, que la única i
desitjosa realitat és la que es mostra en les campanyes publicitàries.
Mitjançant
les estratègies de marketing i dels productes en generals es crea una
realitat il·lusòria que els clients identifiquen com a vertadera, els
productes ens mostren constantment un seguit de característiques
pertanyents als objectes amb la finalitat de mostrar-nos el que ells
consideren la seva pròpia realitat, que si accedim a adquirí un cert
producte o un altre aconseguirem uns avantatges suplementaris com:
prestigi, més nivell social, poder o fins i tot la realització dels
nostres desitjos socials.
Dimensió
sociològica dins la publicitat :
La
publicitat s’ha allunyat de les antigues estratègies de marketing que
es basaven en la repetició d’un eslògan o idea per tal
d’aconseguir clients, les formes de publicitat més subtils amaguen en
l’actualitat una concepció particular del món.
Mitjançant l’adquisició i utilització d’objectes les
persones marquen de forma conscient o inconscient les seves aspiracions
més íntimes, el seu afán de distinció social i cultural, les seves
renuncies i la seva resignació final. Crea una certa il·lusió
d’ascens social, fomenta l’imitació dels estils de vida d’aquells
que ocupen el punt més alt de la nostra piràmide social mitjançant
objectes i la continua renovació de les formes d’indumentària.
Conèixer la motivació del client
L’objectiu
de les campanyes és buscar quins són els principals elements que
valora el consumidor.No es tan important el que el client està comprant
com el fet del que ell creu que
està comprant, el que nosaltres considerem de valors en aquell
producte, allò que és realment decisiu per als consumidors.
En
general busquem entre un allau de serveis anuncis i ofertes aquell
producte ens ofereix una major satisfacció i un màxim de valor. La
major part de les vegades no comprem el producte que en realitat
necessitem sinó el que millor ens convenç.
Actua
doncs en el fons de les
societats industrialitzades com un mecanisme de control i manipulació
social, es un instrument de creació de falses il·lusions i de somnis
alienants, les formes publicitàries constitueixen un subtil sistema
d’adoctrinament ideològic al imposar valors i estils de vida de la
societat contemporània.
Tornar
a l'inici
ANÀLISI
DE LA PUBLICITAT DE COTXES
Anunci
2

Caràcters
generals:
•Marca:
La
marca del cotxe és Mercedens-Benz .
•Mitjà
de difusió: El
mitjà de difusió utilitzat ha estat les revistes .
Text:
•Eslògan
principal: L’eslògan
és “ TODO LLEGA”.
•Cos
del text: El
cos del text d’aquest anunci és molt més directe en el que es
refereix a la forma d’expressar allò que vol transmetre el vehicle.
No és un text on s’enumeren les diferents avantatges que té el
cotxe, ni el seu espai , el seu preu o les facilitats de pagament; sinó
que es presenta cap a l’espectador només en un parell de línies el
missatge de que només nosaltres tenim el poder de decidir allò que
volem fer.
Mostra
la idea de que la vida s’ha d’aprofitar fent allò que a la gent li
agrada, que podràs aconseguir tot el que desitges
i que gràcies a aquest cotxe tindràs un company sempre que el
necessitis que et durà allà on vulguis anar i mai et deixarà tirat .
Podem
observar també que el text està situat en la part inferior de la
imatge i que no se li dona gaire importància, el pes de l’anunci
recau sobre les figures de la imatge.
Així
com també podem veure que la marca que dona nom al cotxe es presenta en
la part inferior dreta de l’anunci, seguint un altre com un esquema
lineal en diagonal, així com la parella que presenta, que es troba
situada a la part dreta de l’anunci, just a la part delantera del
cotxe i no a l’esquerra on li restaria importància ala situació que
volen reflectir.
Imatges:
La
imatge presenta en primer pla el nou model de cotxe que ha creat la
companyia Mercedes. El cotxe sens presenta de perfil, per el que el que
és més fàcil observar la seva nova línia, el seu disseny suau i
elegant. La imatge del vehicle destaca notòriament per sobre del fons i
dels personatges, que , tot i estar just al costat del cotxe apareixen
en un segon terme més apartat, aquest personatges estan més a prop del
cotxe i tenen més llum que no pas el fons en que es presenten.
L’edifici
que apareix com a fons de l’anunci dona una sensació a l’observador
de ser més clàssic, que està associat a un major nivell social; és
un fons blavós, molt més fosc que el cotxe i que només te uns petits
punts de llum que li confereixen un aire romàntic
i elegant, te l’aspecte de ser una mansió o un edifici
d’importància .
Els
personatges, es adir, la parella que apareix just darrere del cotxe a la
part dreta, reflexa una idea de desig , de realització del objectius i
els desitjos més profunds i ocults que pugui tenir qualsevol persona,
presenten una idea amorosa i de passió, força.
Interpretació
de les imatges representades :
•Intenció
de l’eslògan utilitzat: L’eslògan
no ho es en sí com a tal sinó més aviat es una frase que simbolitza
el fet de l’obtenció i realització dels nostres desitjos o objectius
més esperats. S’estableix també una relació entre el suposat eslògan
i el fet que el que el que realment està presentant l’anunci es un
nou model d’una marca ja coneguda.
Utilitza
una frase concisa en un llenguatge viu i directe, utilitza recursos
expressius per tal de captar l’atenció del consumidor, està
establint en aquest cas una metàfora visual, una espècie d’analogia;
esta relacionant el fet que mostra l’anunci d’aconseguir aquell
objectiu desitjat ( com pot ser el petó de la noia ) amb el fet de que
arriba un nou model de cotxe de la marca en concret,
•Significat
de les imatges:Com
ja he citat anteriorment la imatge reflexa una sensació de força, de
passió, la utilització del color vermell per al nou model de cotxe no
es pura casualitat. S’hi es busca una relació de semblança entre el
cotxe i la parella de l’anunci altres colors com el platejat o el verd
donarien una sensació de fredor o destacarien poc; mentre que amb la
utilització del color vermell se li esta donant al cotxe una gran
vitalitat i intensitat que destaca sens dubte sobre el fons blavós,
triat expressament per a causar aquest tipus d’efecte sobre
l’espectador.
Aquest
fons li dona també una aire clàssic a l’anunci i al vehicle, cal
destacar que és un nou model d’una marca ja coneguda i que gaudeix
d’un cert prestigi. Al mateix temps dona una sensació de luxe i de
nivell social, ja que aquest tipus de cotxes només se’l poden permetre aquells
individus que gaudeixen d’unes bones fons d’ingressos o pertanyen a
una classe diferent, es evident que no és un cotxe que estigui destinat
a cobrir les necessitats de les famílies , ni a ser utilitzat per a la
càrrega i descàrrega de material o per a la construcció...
La
parella de l’anunci tampoc sembla que tingui una relació de llarga
durada, es a dir , no sembla pas que sigui una família ni res semblant,
no dona pas la imatge de que estiguin casats , més aviat dona la
sensació de ser una relació espontània, potser fins i tot d’una
sola nit.
La
imatge que es desprèn del cotxe sembla dirigida en exclusiva al públic
masculí, de la parella la noia sembla ser utilitzada com a font de
desig o com a un objectiu més que només es pot obtenir mitjançant un
determinat model de cotxe o un altre, , no dona pas la sensació de que
pugui ser destinat o utilitzat també per una dona.
És
un bon exemple de com en la publicitat el sexe és utilitzat (la major
part de vegades del sexe femení tot i que es poden trobar excepcions)
com a mitjà per a reflectir els desitjos que poden tenir els seus
consumidors, com mitjançant allò poden trobar la seva parella ideal o
satisfer les seves necessitats. El rol de la dona en l’anunci ( en
aquest en concret i en molts ) és en nombrosos casos eròtic, només
com a finalitat de vendre productes al públic masculí.
Allò
que vol mostrar bàsicament la imatge del nou model de Mercedes-Benz és
la de viure intensament i realitzant tots els teus desitjos, potser fins
i tot sense importar el que et pugui costar aconseguir-los , per tal de
poder arribar a ser feliç i gaudir de la vida amb tota la seva força i
tota la seva intensitat.
Valors:
El
món o realitat que presenta l’anunci, tot i que podria ser possible,
no em sembla gaire realista,. L’anunci mostra una realitat on mitjançant
un model de cotxe de luxe els teus somnis es faran realitat, podràs
aconseguir tot el que persegueixes i el cotxe sempre serà allà per a
ajudar-te.
Trobo que no és gens realista en aquest aspecte, potser sí és
cert que qui es pugui permetre el luxe de gaudir d’aquest meravellós
Mercedes ( realment es un cotxe atractiu) se’l podria considerar una
persona elegant o si més no que gaudeix d’un cert prestigi però no
es pas cert que per tenir aquest vehicles podràs fer tot el que
desitges, tenir un cotxe car no et lliura del embussos, o les multes de
tràfic, la pujada de preus de la gasolina, o és impossible que no
s’espatlli mai i et duri per sempre.
Els
valors que mostren són de seguretat i empenta davant la vida, saber córrer
riscos, viure intensament , etc... No sembla una visió de la vida que
es pugui adaptar a la realitat mateixa de cada dia , tot i així, molta
gent voldria viure amb valentia, força i de manera que res no pogui
aturar-te.
Tornar
a l'inici
La simbologia de la publicitat
El
llenguatge i els símbols són dos conceptes clau en la cultura d’una
societat. El experts en publicitat utilitzen símbols apropiats per a
transmetre les imatges desitjades del producte o de les seves característiques.
Poden utilitzar imatges verbals ( justificacions amb argument de venta,
eslògans) o no verbals ( colors , figures, textures, formes...).
Tal
com em indicat abans en els anuncis d’automòbils per exemple són
molt utilitzades l’analogia, la metàfora visual.. Si en un anunci hi
apareix un cavall desbocat o un guepard, s’està provocant que
inconscientment el consumidor associï al producte las característiques
de força, potencia , llibertat, velocitat...Mentre que si apareix un
dromedari o un camell es pot associar al seu baix consum ( un model de
cotxe va associar aquest dos animals, camell-guepard, per mostrar com la
potencia i el baix consum s’unien per a formar el cotxe ideal).
La
cultura és un element dinàmic, va evolucionant contínuament per
adaptar-se a la societat a la que serveix, per això els experts en
marketing controlen l’entorn sociocultural, per evitar que els
productes i la publicitat que es fa
d’ells no es quedi obsoleta , inservible i desfasada. Ja que la
publicitat i el marketing té com a objectiu satisfer les necessitats
del consumidor, és essencial que conegui la societat en el que aquest
es troba si , a més a més , vol inculcar-li una sèrie de valors nous.
Existeixen
uns elements en la modernitat que es posen al servei de la promoció del
consum, i que es prenen de referència per mostrar com la cultura està
present en les accions de marketing. Aquest seguit d’elements són
molt utilitzats per mirar de transmetre idees d’una manera directa i
clau cap a aquells que dirigim atentament la mirada a tot aquest
espectacle de falses esperances i il·lusions trucades.
La joventut
es reflexa en publicitat
en models joves, adolescents, o també, en infants, segons quin sigui
l’objectiu de la campanya publicitària. El fet de que apareguin
personatges joves o que no són del tot madurs és un recurs utilitzat
per a transmetre idees molt variades.
En
alguns anuncis de vehicles , com en l’anunci 1, apareixen imatges
d’infants o de nens relativament petits; al contemplar aquestes
imatges ens adonem de la necessitat que tenen de protecció, la tendresa
de la imatge la seva indefensió. Es troben utilitzats majoritàriament
en anuncis destinats a les mares tot i ser utilitzats per ells (
bolquers, productes de neteja, aliments..), però apareixen també en
els anuncis de vehicles com a exemples de la necessitat de conduir un
cotxe adequat i segur per a tota la família.
Els
nadons també son utilitzats simbòlicament com a grans consumidors que
generen despeses per el que la família necessitarà disposar d’un
cotxe que no resulti car en excés. Aquest anuncis mostraran aleshores
les facilitats de pagament, el baix consum i les avantatges en el que es
refereix a seguretat que mostra el vehicle citat.
Quan
els personatges que es presenten ja son adolescent o mitjanament adults
la concepció, la idea , canvia radicalment. Es proposa la idea mítica
de vitalitat i esperit de llibertat, il·lusions i somnis per a
esdevenir ( exemples en els anuncis 3 i 5) .
Quan es vol dirigir un producte als joves aquest s’ha
d’adaptar a la seva forma d’actuar de pensar i de fer; mostren com
el cotxe proporciona també una sensació d’independència , de
diferencia per tal de que els joves es trobin identificats amb un
determinat model. Les característiques més comuns del joves no són
només la vitalitat i el desig independència ( tot i que són les que
cobren més importància) sinó també l’atracció per la bellesa, els
colors vius i atraients, les festes , la velocitat...
L’anunci
3, on es presenta el nou model de Bettle, es troba clarament dirigit als
joves, els colors que hi presenten mostren una idea de diferència
respecte als demés, de ser atrevits i
de força, valència e il·lusions. En l’anunci numero 5 també
apareix una parella relativament jove, donen la idea de ser un matrimoni
jove, també donen la idea de independència, però d’una manera més
madura que no pas l’anterior anunci. Reflecteix com a partir d’ara
viuran la seva pròpia vida de la manera que vulguin i prenent les seves
pròpies decisions.
En
definitiva, la joventut és utilitzada per a donar una imatge vital,
bella , que gaudeix de força e iniciativa , son característiques que
s’atribueixen a la vegada al vehicle quan utilitzant aquests models. Cal
remarcar que la joventut és molt utilitzada també en productes que no
són pas cotxes, sinó més aviat roba, telèfons mòbils, campus, colònies...
Això
també és degut que als publicistes els interessen els consumidors que
gaudeixin de suficient poder adquisitiu com per comprar-se determinats
models de cotxes, més segur i amb més prestacions ( i que per tant
comporten una despesa més elevada) que no pas dirigir-se a un públic
que encara no te prou independència monetària i social.
Els
herois també són utilitzats( tot i
que actualment en menor quantitat) com a models de referència, són
personatges on es deposita la nostra necessitat de sentir admiració i
el referent al que els homes i les dones voldrien arribar a ser, encara
que mai no ho aconsegueixin. Alguns exemples que han estats utilitzats
en la publicitat són: l’extrema de cinema, el líder carismàtic, el
campió esportiu...
Uns
bons exemples son els anuncis 4, 6 i 7. En el primer , es a dir, on es
mostra el nou model de Citroën , utilitza a la model Claudi Schiffer
per tal de mostrar , apart d’una imatge clarament seductora i sensual,
com utilitzant aquest model de cotxe et sentiràs com una estrella,
presenta la idea de que si aquest cotxe es prou bo com per agradar a una
famosa model ¿perquè no pot ser igual de bo per tu?. L’anunci 6 (
nou Suzuki Wagon) mostra una idea molt semblant, com al utilitzar
importar aquest cotxe et sentiràs be amb tu mateix, t’arribaràs a
comparar amb aquells que tens com a models a seguir.
Per
el contrari el nou Lupo TDI explica l’ideal d’heroi d’una forma més
directa i diferent que la dels altres dos anuncis. En aquest cas
utilitza la poca contaminació que produeix el cotxe amb la
intenció de millorar
el planeta i sentir-se com un heroi que es preocupa pels demés així
com per a fer un món millor per a tots.
La seducció;
el plaer de seduir, de ser admirat, sol·licitat, atractiu...És el
principal desig de consumidors de productes com; cosmétics, moda,
perfums, dietètica...Tot i que també es molt utilitzat en determinats
models de cotxes. El fet de ser i trobar atractius té per a les
persones una importància inqüestionable, i aquest factor és explotat
a més no poder per molt anuncis ( siguin del producte que siguin) per
tal d’aconseguir que els consumidors s’interessin per aquest
producte.
Posem
com a exemple principal l’anunci 2 i un altre cop el 4. En ells
s’utilitza la figura femenina com a objectiu a seduir i al mateix
temps com un element seductor per als espectadors. L’anunci del nou
Mercedes-Benz mostra la seducció de la noia com un objectiu que només
s’ha pogut aconseguir gràcies , en gran part , per l’atractiu que
el cotxe li ha atorgat al seu propietari. Així com també la figura de
la model en l’anunci de Citroën ens dona una sensació de sensualitat
que resulta molt seductora.
La
seducció és un factor que és molt valorat ja que tothom vol sentir
que els altres es senten atrets per ell/a i això proporciona una
seguretat de força , poder , bellesa.. Els publicistes ens mostren com
comprant uns models obtindrem aquells desitjos ocults que tothom vol
aconseguir , la seducció és utilitzada com a un dels principals
objectius i per a fer-nos creure que només tenint un model de cotxe o
un altre la nostra visa serà tal i com nosaltres volem.
La
capacitat per accelerar
l’existència és un altre tòpic utilitzat en les
campanyes de promoció de vehicles, es necessari aprofitar cada segon,
viure intensament el moment, buscar més temps...Ens mostren la idea de
que a més velocitat, més temps lliure per a gaudir fent el que
nosaltres vulguem. El consum ostentós s’ha convertit en un consum de
velocitat; el cotxe esportiu, els vaixells privats, l’avió
particular...on la idea és no desperdicià mai el moment ja que no es
tornarà a repetir ( Carpe Diem).
La
seguretat és una constant bàsica
que intenta protegir-nos de l'atzar , els accidents, les coses
inesperades , les sorpreses... El valor de la seguretat esta molt excés
actualment i existeixen mètodes per a protegir qualsevol cosa: segurs
de vida, de casa, de cotxe, de desocupació, seguretat ciutadana...És
la idea base dels anuncis dirigits a les famílies o els models
destinats a ser utilitzats per a treballar.
Quan
qualsevol pare/mare de família necessiti utilitzar el cotxe i portar en
ell a la seva família a de sentir que viatgen en un cotxe segur i que
estan protegits de qualsevol circumstància que pugui esdevenir. Això
es reflecteix en els anuncis 1, 4 i 7 majoritàriament, tot i que la
majoria d’anuncis sobre vehicles fan referència a la seva seguretat ,
els seus sistemes de navegació, airbags...
La seguretat és una de les principal característiques
de tot els anuncis de cotxes, ja que sent cap o no d’una família ens
agrada sentir-nos protegits i segurs. Saber que estàs protegit vagis on
vagis.
L’evasió Fugir, alliberar-se de les
tensions, l’estrès, la feina , allunyar-nos de tot el que ens rodeja
es també un dels desitjós de la societat actual reflexat en la
publicitat. La vida en societat resulta moltes vegada estressant i
agobiant, es necessari a vegades desconnectar de tot i relaxar-se.
També
és molt utilitzat en la publicitat el fet de que gràcies a un model de
cotxe podràs oblidar-te de les tensions i disfrutar conduint allà on
siguis, i que fins i tot el mateix model de cotxe pot ser utilitzat en
la teva feina diària ( com per exemple l’anunci 8).
El
conjunt de la societat, es a dir
sentir-se integrat en un grup o ,per el contrari, buscar un cert tipus
independència per tal de mostrar un caràcter propi davant la esta dels
integrants del mateix conjunt.
Per
una part, les persones necessitem sentir que formem part de la massa, de
la resta de persones que tenen aptituds i valors similars als nostres,
per a poder tenir una idea allò que ens rodeja i
ens convé. Però de vegades es produeix un efecte totalment
contrari i apareix la necessitat de mostrar els propis gustos d’una
forma singular, ser independents davant el conjunt.
En
el tercer anunci es mostra aquesta característica i necessitat
d’independència per sobre el caràcter general
dels altres, en el nou model de Bettle es un bon exemple de com
es mostra el caràcter que presenten els diferents propietaris.
Els
colors com a creadors de sensacions
Els
colors son una font inagotable de recursos per tal de provocar al
receptor una sensació o una altra. Posem per exemple en els anuncis del
mercat automobilístic, al existir un producte tan conegut mundialment
els publicistes s’han d’esmerar a fons per a reflectir en els
anuncis allò que els cotxes els poden transmetre, així doncs
s’utilitza l’atracció visual i gràfica.
Existeixen
uns determinats colors que son triats i utilitzats en aquest tipus
d’anuncis i no altres, això es degut a que la sensació que provoquen
a l’espectador unides amb les imatges que representen provoca una
determinada reacció o una altra. Els colors més utilitzats, units a un
model o altre de cotxe són:
L’utilització
del de color vermell.
Aquest color és utilitzat en gran mesura per a cotxes luxosos o
elegants, així com també, cotxes tot terreny. Es un color molt
impactant, un dels que ens provoquen sensacions més fortes; el vermell
es el color de la passió, les roses vermelles signifiquen amor ,
erotisme, expressa joventut ,entusiasme, excitació etc. Els publicistes
utilitzen aquest color perquè els consumidors li atribueixen aquests
valors simbòlics.
Utilitzen
el vermell en diferents vehicles per a mostrar la seva força i potència,
reflecteixen notòriament el poder econòmic, la passió, l’emoció...
aquest color ens provoquen una sensació de desig i fan que el cotxe
destaqui notòriament per sobre la resta d’element que presenta
l’anunci , ja que acostumen a mostrar-los sobre fons més apagats i
amb menor importància per així donar una sensació més impactant i
directa sobre l’espectador de l’anunci .
Els
colors com ara el gris
i el platejat
s’uneixen amb la imatge de cotxe elegant i luxós. La major
part del anuncis de cotxes que presenten
en aquests colors provoquen la sensació de ser uns cotxes opulents,
molt atractius, el platejant aporta sensualitat i elegància i el gris
de ser magnànim , resistent , voluptuós... Molts d’ells mostren una
línies semblant, sensual, estilitzada però al mateix temps forta i
resistent .
Moltes
vegades quan s’utilitzen aquests colors es tracta d’un model de
cotxe més luxós, més car. No s’acostuma a citar el preu ni les
facilitats de pagament sinó que pràcticament només utilitzen els
colors, recursos com l’elegància, el disseny innovador del cotxe, la
sensació de plaer que el conductor sentiria en conduir aquest meravellós
cotxe, la imatge de èxit i de triomf per sobre de les utilitats
principals de qualsevol cotxe. L’ambient que presenten els anuncis on
s’utilitzen aquests colors és el d’una atmosfera d’elegància i
glamour.
A
diferència dels citats anteriorment, un color que s’utilitza també
en vehicles molt diferents, des de cotxes familiars fins a toterrenys és
el verd.
Es un color que denota una major suavitat que els altres, es més
tranquil.
Per
aquest motiu es molt utilitzat per els cotxes destinats a les famílies,
al igual que el blanc dona una sensació de frescor , netedat i puresa ,
però a diferencia d’aquest es més viu i alegre ( cal remarcar que no
apareix cap cotxe de color blanc en els anuncis destinats als automòbils).Es
un color que també és troba associat amb la naturalesa, i
l’equilibri, per això es utilitzat també en tot terrenys, es
relaciona la sensació de llibertat que aporten i la unió amb la
naturalesa.
El
groc és una color que
s’utilitza per a transmetre força, al igual que el vermell, pero
aporta una major sensació de lluminositat, dona la impressió de
aportar energia, vigor,...
Molts cotxes que utilitzen aquest color tenen una
gran potència , al utilitzar aquest color l’espectador pot percebre
l’excitació, l’impuls, el coratge i energia que desborden aquests
tipus de vehicles.
Relació
home-dona dins dels spots publicitàris
Moltes
vegades no som conscients de que en els anuncis que es veuen per
televisió o a la premsa es reflexa el comportament de la societat
actual. Per a donar-nos compte només hem de fixar-nos en com era la
publicitat fa uns anys i
com ho és en l’actualitat
Tan
l’home com la dona comparteixen obligacions i necessitats, però tot i
així existeixen determinats productes que tot i poder ser utilitzats
per a tots dos sexes semblen només destinats a un d’ells; el spots
publicitaris sobre cotxes semblen destinat majoritàriament a un públic
masculí.
L’home
, la figura masculina sembla que
ha d’adquirir un determinat model per a oferir més seguretat en
carretera a la seva família o que mitjançant aquest nou model de
vehicle aconseguiran així fama i èxit . Per el contrari, l’altre
sexe ,es a dir, el femení apareix només com a objecte de desig o
d’atracció que es pot relacionar amb el cotxe com una metàfora o
en forma d’analogia.
La
figura femenina es mostra en repetides ocasions per simbolitzar el desig
que provoca aquell determinat cotxe, l’atracció que produeix, ja que
el sexe és molt utilitzat com a factor d’interès o d’atracció cap
a determinats objectes com; cotxes, les colònies i perfums o fins i tot
spots sobre telèfons mòbils.
Tornar
a l'inici
bibliografía
- Lomas, Carlos, El
espectáculo del deseo, usos y formas de la persuasión publicitària, Barcelona,
Editorial Octaedro, 1996.
- Solé Moro, Mª Lluisa, Los
consumidores del siglo XIX, Madrid, Editorial Esic, 1999.
- Gímenez
Rodriguez, Dolors i altres,
Educació visual i plàstica, credit comú , 2º cicle, Barcelona,
Editorial Santillana, 1996.
Tornar
a l'inici
|