Pagina Principal Els Esquimals Índex

LLENGUA

Agrupament regional

territori

El poble inuit mostra una gran adaptació a la climatologia àrtica. Com habitants d'una àrea que cobreix més de 5.150 km, gaudeixen d'un territori geogràfic major que qualsevol altre poble indígena, a pesar de tenir una menor densitat de població. De forma general, se'ls pot enquadrar en les següents divisions geogràfiques, enumerades d'est a oest: (1) els inuit de Groenlàndia, que viuen en les costes orientals i occidentals del sud de Groenlàndia, han adoptat molts hàbits europeus i es coneixen com groenlandesos o kalaallitt (kalâtdlit); (2) els inuit de Pagès, que ocupen la costa des de l'altra punta de Terranova fins l'altura de la badia de Hudson, amb alguns assentaments en el sud de l’illa de Baffin; (3) els inuit centrals, que inclouen: els de l'extrem nord de Groenlàndia, els de Canadà, illa de Baffin i els de l'oest de la badia de Hudson; (4) els inuit de l’illa de Banks, inclouen els habitants d'aquesta illa, els de l’illa de Victòria i altres grans illes enfront de la costa àrtica central; (5) els inuit àrtics occidentals o inuvialuit, que es troben al llarg de la costa àrtica occidental de Canadà; (6) els inuit d’Alaska; (7) els yuit d’Alaska i (8) els yuit de Sibèria.

Llengua i literatura

Les llengües dels pobles inuit constitueixen una subfamília de la família lingüística esquimal-aleutina. En Alaska existeix una important divisió lingüística, que depèn que els individus es denominin a si mateixos inuit (singular, inuk) o yuit (singular, yuk). La branca oriental de la subfamilia -anomenada generalment inupiaq a Alaska, però també inuktitut a Canadà i kalaallisut (kalâdtlisut) a Groenlàndia- s'estén des de l’est de Alaska, a través de Canadà i des del nord fins el sud de Groenlàndia.
Està constituïda per diversos dialectes, cada un d'ells intel·ligible per als dialectes veïns, encara que no per als que són geogràficament remots. La branca occidental, denominada yupik, inclou tres llengües distintes: el yupik del centre d’Alaska, el yupik del Pacífic i el Golf, i el yupik de Sibèria, cada un d'ells al seu torn amb diversos dialectes. Els dialectes inupiaq compten amb més de 40.000 parlants a Groenlàndia i més de 20.000 a Alaska i Canadà. La llengua yupik la parlen uns 17.000 individus, inclosos 1.000 en l'antiga Unió Soviètica. Aquestes diferents llengües s'utilitzen durant el primer any escolar en algunes zones de Sibèria, en l'ensenyament religiós i l'educació en escoles sota jurisdicció inuit a Alaska, i en les escoles i els mitjans de comunicació a Canadà i Groenlàndia.