C.O.U. MATEMÀTIQUES I

PROBABILITAT

7-5-97

1) En una bossa hi ha paperetes numerades del 800 al 950. S’agafa una papereta a l’atzar. Quina és la probabilitat que tingui dos o més digits repetits?

2) Un de cada 12 alumnes de l’institut ha estat a Paris i Deltebre. Un de cada 20 ha estat a Amsterdam i a Deltebre i un de cada 15 ha estat a París i a Amsterdam. Calculeu la probabilitat que un alumne escollit a l’atzar hagi estat a Amsterdam, suposant que el fet d’haver estat en un o altre lloc és independent d’haver estat a la resta.

3) Deu mossos apunten i disparen a l’hora sobre deu perdius. Cap d’ells falla mai un tret. Cap d’ells sap a quina perdiu apunten els altres. Si tu ets una qualsevol de les deu perdius, quina probabilitat tens de sobreviure? Quantes perdius sobreviuran cada cop, per terme mitjà, si repeteixen l’experiència un gran nombre de vegades?

4) Tres jugadors de bàsquet A, B i C fan triple en un 40%, 50% i 60%, respectivament, dels tirs de tres punts. En un entrenament tiren a triple un cop cada un. A) Probabilitat que tots tres l’encertin. B) Probabilitat que l’encertin dos. C) Probabilitat que l’encerti un. D) Probabilitat que tots tres fallin.

5) En una bossa hi ha 100 monedes perfectes menys una de falsa que té dues cares. Agafem una moneda a l’atzar i la tiren dos cops seguits. Surten dues cares. Quina és la probabilitat que sigui la moneda falsa? Tirem dos cops més i també surten dues cares. Quina és ara la probabilitat que la moneda sigui falsa? Continuem tirant i cada vegada surten cares. Quants cops hem de tirar la moneda en total per estar segurs al 99% que és la falsa moneda? (Això és, que la probabilitat que sigui falsa sigui al menys d’un 99%)