|
Espai web del professor Coromina |
. |
|
Apunts
bàsics i provisionals de teoria i crítica literària
Narratologia
|
Adaptació
i traducció de les obres de Gérard Genette:"Discours du récit",
dins de Figures III, Paris: Éditions du Seuil, Poétique,
1972, p. 65-282. Nouveau discours du récit, París:
Éditions du Seuil, 1983.
Acronia, estructura acrònica:
esdeveniment sense data ni edat.
Anacronia: discordança entre
l’ordre de la història i el del relat. L’anacronia té un
abast
(és la distància temporal que hi ha respecte del "present"
del relat primer) i una amplitud (la duració de la història
del relat anacrònic).
Analepsis (o retrospecció):
anacronia consistent en l’evocació d’un esdeveniment de la història
anterior cronològicament a l’esdeveniment del relat on s’inicia.
Segons l’abast, les analepsis poden
ser:
Analepsis externa: És
aquella analepsis els esdeveniments de la qual se situen, cronològicament,
fora del relat primer.
Analepsis mixta: És
aquella analepsis l’amplitud dels esdeveniments de la qual s’inicia, cronològicament,
fora del relat primer i acaba dintre del relat primer.
Analepsis interna: És
aquella analepsis els esdeveniments de la qual se situen, cronològicament,
dintre del relat primer.
Analepsis interna heterodiegètica:
Els esdeveniments de l’analepsis estan situats, cronològicament,
dintre del relat primer però tenen un contingut diegètic
diferent (són esdeveniments d’una altra història. No hi ha
perill de col·lisió, d’interferències amb la història
del relat primer. S’expliquen els antecedents d’un personatge, per ex.,
què feia mentre...)
Analepsis interna homodiegètica:
Els esdeveniments de l’analepsis estan situats, cronològicament,
dintre del relat primer i participen del mateix contingut diegètic
(són els esdeveniments de la història del relat primer. Hi
ha interferències. Poden omplir llacunes, o tornar a relatar els
mateixos esdeveniments des d’una altra perspectiva, un altre personatge...).
Analepsis interna homodiegètica
completiva (o remissió): són els relats analèptics
que completen, omplen, una llacuna anterior del relat, una el·lipsi
(durada temporal sense esdeveniments relatats), per exemple, o una paral·lipsi
(esdeveniments de la història silenciats en el relat).
Analepsis interna homodiegètica
repetitiva (o evocació): el relat analèptic que
completa la llacuna anterior del relat és iteratiu (o de síntesi),
un esdeveniment que implica una repetició del mateix esdeveniment,
per. ex. "Van sopar com altres vegades"
Segons l’amplitud, les analepsis poden
ser:
parcials quan la retrospecció
acaba en una el·lipsi, no s’ajunta, temporalment amb el relat primer.
completes quan sí que s’hi
ajunta al relat primer.
Alteració: variació de
"punt de vista", canvis de focalització. N’hi ha de dos tipus:
—aquell que dóna menys
informació del que, en principi, semblaria necessari, és
el cas de les paral·lipsi (omissió lateral, es passa
per alt un, o diversos, esdeveniments de la història que es relata,
de -lipsis, deixar).
—aquell que dóna més
informació del que, en principi, caldria, és la paral·lepsi
(donar una informació que s’hauria de deixar, de -lepsis,
agafar, prendre).
Anisocronia: (isocronia, seria
un relat que tingués un temps de lectura igual al temps transcorregut
en els esdeveniments de la seva història, aquesta variació
temporal zero, només és hipotètica) Efectes, variacions,
de ritme d’un relat, per tant, gairebé sempre són anisocrònics
(el temps del relat depèn de cada lector).
Velocitat: v = e / t
Velocitat del relat: vr = er / th [si
el temps és el de la història, la velocitat resultant no
és la del relat, hauria de ser t, temps i el resultat seria tantes
pàgines per minut... que resultaria la velocitat de lectura —uns
3 minuts per pàgina. Una altra cosa és la velocitat de la
història: vh = er / t -aquest temps sí que és el mesurable
de la història en la mesura del temps, segons, minuts... dies, anys...]
Segons la manera de comptar relacionant l’espai del relat amb el temps
de la història [velocitat de lectura] no pot
existir cap relat sense anisocronies (o efectes de ritme) [no
existeix cap història sense ritmes diferents. La velocitat de la
història és independent de la velocitat del relat. La de
la història, és inexorable (es mesura en temps hipotètic
real, per la unitat de mesura convencional del temps); la del relat, retòrica
(es mesura per la conveniència artística, provoca efectes
encantadors -de lectura].
Clàssicament els moviments narratius,
les variacions de ritme d’un relat, han estat 4: pausa, el·lipsi,
escena
i sumari .
|
Valors
temporals dels moviments narratius |
Pausa |
TR=n, TH=0; per
tant: TR µ >TH |
Escena |
TR=TH |
Sumari |
TR<TH |
El·lipsi |
TR=0, TH=n; per
tant, TR<µ TH |
[faltaria l’alentiment:
TR>TH, però per Genette, com que no s’ha acceptat canònicament,
no es pot tenir en consideració —ah, no?—, com que no n’ha trobat
exemples en la tradició literària, —deu ser la seva—,
dogmatitza que les formes canòniques es redueixen a les quatre anteriors].
Anunci: prolepsis interna repetitiva
que té la funció de crear una espera en la ment del lector,
un interrogant, una qüestió que s'haurà de resoldre
més endavant. Solen ser el resultat explícit d'un trenat
d'esdeveniments que encara no s'han presentat ('veurem més endavant
com això afectaria la....'). L'espera pot ser curta, per ex. el
final d'un capítol s'anuncia el tema del capítol següent
(nov. fulletonesca). La majoria de les vegades, però, l'espera sol
ser d'un abast molt més llarg. La cohesió, i l'arquitectura
del text, en aquests casos, ha de ser més sòlida perquè
un anunci molt avançat implica un efecte de simetria llunyana i
una correspondència telescòpica que ha de provocar un impacte
latent i durador en la ment del lector que, sense que li destorbi la lectura
—sense que sigui conscient del record— al moment que es resolgui, li torni
a sorgir. No s'ha de confondre l'anunci amb l'esbós.
Autodiegètic: relat homodiegètic
en què el narrador —present en la història que transmet—
és el protagonista.
Diegètic: que es refereix
o pertany a la història (univers espai/temporal designat
pel relat). (Vid. intradiegètic, extradiegètic,
metadiegètic, pseudodiegètic).
Diegesi: Esdeveniments de la història
del relat primer.
Esdeveniment: Mutació en
un espai de temps.
Extradiegètic: Relat en
què la veu narrativa no participa en la història.
Homodiegètic: Relat en què
la veu narrativa pertany a un personatge.
Heterodiegètic: Relat en
què la veu narrativa no pertany a cap personatge.
Història (diegesi):
Esdeveniments
ordenats cronològicament. S’utilitza el terme diegesi per designar
els esdeveniments del relat primer.
Intradiegètic: Relat en
què la veu narrativa participa en la història.
Escena: 1 moviment,. ritme narratiu,
el temps del relat és igual al temps de la història (hipotètic,
també. Seria, per exemple, un diàleg (?). [millor:
2 escena, esdeveniments relacionats temporalment que passen en un mateix
decorat —al mateix temps, o amb una relació de temps, durant, abans
o després] Abans de Proust, per. ex. Flaubert, la novel·la
era escena-sumari (dramàtic -dramàtic. i del que es tractava,
pel que fa al ritme, era fer correspondre, casar, la intensitat -el clímax-
dramàtic amb el clímax del relat. A partir de Proust, Proust
posa en relleu la primacia del telling amb les escenes llargues, donant
més relleu a l’escenificació (en el sentit 1) que en el desenvolupament
diegètic (solen ser ‘típiques’, paradigmàtiques d’un
caràcter, d’un comportament, d’unes relacions....
El·lipsi: moviment, ritme
narratiu, també anomenada el·lipsi temporal. El relat elideix,
elimina, no diu res, d’alguns esdeveniments de la història. Representen
una part de text pràcticament nul·la. Silenci sobre el que
passa en un període de temps.
Les el·lipsis poden ser:
-
determinades, si concreten la durada
del temps elidit (tant si es pot llegir -explícites- com si s’ha
d’inferir -implícites-)
-
indeterminades, si no concreten la
durada del temps elidit (tan si es pot llegir -explícites- com si
no -implícites-)
-
paral·lipsi Si només
s’elideixen algunes coses que passen en un espai de temps,-seran
paral·lipsis quan apareguin en el relat analèptic completiu,
però, i si no apareixen i l'el·lipsi no es completa explícitament
però hi ha hagut molts indicis que fan assegurar, conèixer,
què ha passat en aquell espai de temps silenciat?. S’ha fet funcionar
la intuïció: proposo: el·lipsis intuïtivadores
quan es produeixen i analepsis afirmadores aquelles que afirmen
les intuïcions.
-
explícites, si indiquen efectivament,
si es llegeix, la durada del temps (‘van passar tres anys’)
-
implícites, si no la indiquen però
es pot inferir, calcular [com se n’han de dir els elements
que permeten calcular-les? analèptics calculadors? poden ser prolèptics?]
-
hipotètiques, serien
les que són impossibles de localitzar i, a vegades, de situar en
el relat. No es veuen i només se’n té constància posteriorment
[a
què? a la lectura? si se’n pot tenir constància durant la
lectura, ja han de ser implícites, no? perquè, sinó
hi ha elements per comprovar-les, no existeixen, no fotem!]
Esbós: Vincles simples sense
anticipació, ni tan solament al·lusius, que no tindran cap
significat fins més endavant, són exemples de l'art clàssic
de la 'preparació'. No hi ha nexe explícit que permeti constatar
explícitament que 'més endavant' hi haurà una continuïtat.
A diferència de l'anunci,
l'esbós no és, doncs,
en principi, res més que un 'germen insignificant', i fins i tot
imperceptible, que no tindrà un valor reconegut de germen fins que
no es trobi més endavant i encara serà de manera retrospectiva.
Cal tenir en compte la competència narrativa del lector,
que és variable, i que neix del costum de llegir, de la seva competència
lectora, que li permet desxifrar cada vegada més de pressa el
codi narratiu en general, o el propi d'un gènere o un altre, i identificar
els 'gèrmens', els esbossos, des del moment en què apareixen.
Els autors es basen, moltes vegades, en aquesta competència del
lector per proposar esbossos falsos, és a dir, per posar.li algun
esquer. (p. ex. en les novel·les policíaques o de misteri...,
d'investigació).
Esquer: esbós fals que l'autor
proposa al lector i que es basa en la seva competència lectora.
Estil directe: Transcripció
de diàlegs (enraonaments, xerrades entre personatges), monòlegs
(enraonaments, xerrades amb un mateix), soliloquis (enraonaments, xerrades
amb un receptor absent) o flux de consciència (enraonament, xerrada
no conativa, expressiva); ["va dir: –"] .
Estil Indirecte: Transposició,
adaptació (discurs narrat), les paraules d'un personatge interpretades
per un altre ["va dir que...].
Estil indirecte lliure:
Intercalació
de les paraules d'un personatge en la veu del narrador ["Malgrat que anava
tard una altra vegada, caminava sense pressa. Que es fotin!. I continuava
el seu parsimoniós anar fent."].
Focalització: (els termes
visió, camp, punt de vista, perspectiva... es refereixen al sentit
de la vista, no distingeixen, i confonen, veu i mode, personatges
i narradors...¿qui veu, què?, ¿qui parla? ¿com
parla?...)
La focalització és un segon
mode de regulació de la informació (el primer és l’ordre).
La focalització és el posicionament modal. En aquest sentit,
sense barrejar-hi la veu narrativa, la focalització és
el mode del punt de vista, la visió, l’aspecte... com es transmet
la informació. Ras i curt: el grau d’informació que el narrador
deixa conèixer. (Generalment s’ha mesurat a partir dels coneixements
dels personatges, però també es podria donar-se el cas que
la mesura es fes a partir dels coneixements del narratari o, fins i tot,
del lector).
Hi ha tres tipus bàsics de focalització
—que no s’ha d’aplicar forçosament a tot el relat, més aviat
a segments narratius determinats):
-
focalització zero —o relat no
focalitzat— (la crítica anglosaxona el generalitzava
amb el nom de ‘narrador omniscient’ i la francesa el reduïa a ‘visió
des de darrera’). Amb la focalització zero, el narrador transmet
més informació de la que saben els personatges (‘sap’ més
que el personatge): N > P (base genèrica de la tragèdia).
-
focalització interna: el narrador
transmet el que saben els personatges ‘sap‘ el mateix que el personatge):
N = P (base genèrica del drama, a partir del s. xviii) (p. ex. Raymond
Chandler -detec., Philip Marlowe-, La dama del llac, el lector sap
el mateix que el personatge detectiu -’veu’ el mateix -film...)
La focalització interna pot ser:
—fixa (sempre, o gairebé
sempre, és la mateixa; p. ex. Els ambaixadors)
—variable (la focalització canvia;
p. ex. Madame Bovary on el personatge focal primer és Charles,
després Emma i al final torna a ser el marit; o amb molts més
canvis, difícils, a vegades, de seguir, p. ex. les obres d’Stendhal)
—múltiple (p. ex. les novel·les
epistolars, on el mateix esdeveniment pot ser transmès diverses
vegades per diversos personatges distints; p. ex. Dràcula)
-
focalització externa: (el narrador
transmet menys del que saben els personatges (‘sap’ menys que el personatge):
N < P (base genèrica de la comèdia) (p. ex. les novel·les
policíaques de Dashiel Hammet -detec. Sam Spade- en què l’heroi
actua davant del lector sense que se sàpiga mai què pensa,
ni què sent -descobreix el crim sense que el lector se n’adoni...)
Alteracions: variacions de la focalització
que es produeixen en el transcurs d’un relat. Els canvis de focalització
—no la combinació, sinó una infracció momentània
en el codi del context amb una focalitzacó determinada—, sempre
en un context coherent, les alteracions, poden ser:
—la paral·lipsi (omissió
lateral, vid. anacronies completives) dóna menys informació
de la que en principi autoritza el codi de la focalització dominant,
menys de la que és necessària [per ex. en el codi de la focalització
interna, ometre un esdeveniment, un pensament... important, pertinent,
necessari per al desenvolupament de la història, que ni l'heroi
focal ni el narrador és impossible que ignorin, però que
el narrador decideix silenciar, no transmetre al lector; (ex. a través
de monòlegs, circumloquis, eufemismes... no comunicar el càncer
d’un metge especialista en oncologia quan llegeix el resultat de les anàlisis
negatives d’un seu tumor).
—la paral·lepsi dóna
més informació de la que en principi autoritza el codi de
la focalització dominant, més de la que és necessària
(donar una informació que no caldria) (ex. la incursió en
la consciència d’un personatge en un relat de focalització
majoritàriament externa.
Indicis: (que poden funcionar com esquers)
Informació implícita sobre la informació explícita
(p. ex. el narrador és un marit confiat que quan comunica al lector
que va veure la seva dona amb un amic, ho fa sense malpensar, càndidament,
mentre que el lector entén exactament la candidesa del marit).
Mode: amb el temps i la
veu,
constitueix un dels tres fonaments del discurs narratiu, un dels tres camps
d’estudi fonamentals de la narració. El mode inclou totes les relacions
modals —totes les maneres de ser, formes i graus— que es poden establir
entre la història i el relat en la ‘representació’ narrativa
(’enunciat’ narratiu).
Nivells narratius: Tot esdeveniment
transmès per un relat està diegèticament per sobre
de l’acte narratiu que produeix aquest relat (‘Ara vinc’ —quan llegim ’ara’,
no és ’ara’, que llegim, ni l’’ara’ de quan s’escriu. És
l’’ara’ hipotètic de quan el narrador protagonista ve, sigui quan
sigui).
nivell extradiegètic:
Seria el primer nivell, el de la redacció (del senyor x de les seves
memòries), els esdeveniments que hi puguin esdevenir.
nivell intradiegètic: Segon
nivell, els esdeveniments del relat (del primer relat, per tant). També
poden dir-se’n diegètics.
nivell metadiegètic: Tercer
nivell, els esdeveniments del segon relat o relat en segon grau (p. e.
Les
mil i una nits)
nivell pseudodiegètic: el
transmissor metadiegètic, esmentat o no, s’elimina en benefici del
narrador primer -cosa que estalvia un, o diversos, nivells narratius. (en
llenguatge cinematogràfic, la transició es pot fer amb un
fos, la càmera lenta, la veu en off, canvi de color a blanc i negre....
en literatura no hi ha recurs que evidenciï clarament el canvi i a
vegades es pot confondre el nivell).
La instància narrativa (narrador) d’un
primer relat —diegètic— és, per definició, extradiegètica.
La instància narrativa (narrador) del segon relat —metadiegètic—
és intradiegètic, etc... La instància narrativa (narrador)
no és la instància literària (autor).
En Jim, de L’illa del tresor, quan
escriu és una instància narrativa extradiegètica,
està en el mateix nivell que els lectors. Quan actua com a personatge,
en el relat metadiegètic, és intradiegètic: ‘jo em
vaig amagar’..., està en el nivell dels personatges que intervenen
en la diegesi, tan si són ‘reals’ com ficticis. R.l. Stevenson,
l’autor, és la instància literària creadora de L’illa
de tresor.
Tipus de relació que poden unir
el relat metadiegètic amb el relat primer on s’insereix:
-
explicativa "vegem per què",
"Vegem quins esdeveniments ens han dut fins aquí"
-
exemplar, per analogia o per contrast
(p. ex. paràboles, faules... exemples relacionats temàticament
amb el relat primer; gairebé no hi ha nexe)
-
dilació (obstrucció,
distracció...) El mateix acte de narració té una funció
diegètica, independentment del contingut metadiegètic (Xahrazad
rebutja la mort a força de relatar el que interessi al soldà).
La metalepsis narrativa, (agafar, prendre,
canviant de nivell) és el nexe que permet passar d’un nivell narratiu
a un altre (‘expliquem, mentrestant, que...’; Dirigint-se al lector: ‘si
això us agrada, què us sembla si posem la pagesa al lloc
que...’)
Narratari: Receptor dels esdeveniments
de la història mitjançant el relat.
Narrador: Intermediari entre la
història i el relat. Entitat que transmet la història. (Com
que en tota narració sempre hi ha ‘persona’, (emissor), la qüestió
és analitzar en quina persona (gramatical) es formalitza. Per tant,
es millor parlar de relat heterodiegètic, relat homodiegètic...
(vid. persona)
Sempre hi ha, implícita
o explícitament, una "persona" que narra (ja que és una condició
indispensable per què existeixi l’acte narratiu, la narració)
i només pot existir en el seu relat com a "primera persona" (com
qualsevol subjecte de l’enunciació en el seu enunciat. És
l’emissor (1a persona ?) qui diu: "Ell" (3a persona ?), referint-se al
referent (o "Tu" referint-se al receptor). Per tant, quan llegim "Ell canta",
a quina ‘persona’ ens hem de referir? a l’emissor o al referent? És,
per tant, un acte narratiu de 1a o de 3a persona ). A més, aquest
fet, posar èmfasi en la "persona" (1a ‘persona’, 2a ‘persona’...
x ‘persona’), implica que la "persona" no pugui canviar, que hagi de ser
sempre la mateixa. I no ha de ser forçosament així.
Cal tenir present que l’elecció
del narrador és pura i simplement gramatical i retòrica.
I depèn completament de l’elecció del relat idoni que té
cada història. L’elecció del novel·lista no és
entre dues formes gramaticals, sinó entre dues formes narratives
(a les quals corresponen unes formes gramaticals com a conseqüència
purament mecànica). Quina entitat narrativa transmetrà la
història: un actor (actant, personatge, persona, animal, cosa...)
o un no actor (entitat, persona, personatge....). L’entitat —"qui"— que
transmeti —"expliqui"—la història, hi té res a veure o no?.
L’elecció és aquesta.
Tota narració, doncs, es produeix
virtualment, per definició, en primera persona -fins i tot, és
clar, en el plural majestàtic- La qüestió que importa
és determinar com, quan, per què... el narrador ha utilitzat
una persona gramatical determinada. La qüestió és saber
si el narrador ha tingut ocasió d’utilitzar la primera persona per
designar a ‘un dels seus personatges’.
Cal distingir, doncs, entre:
relat hetero(diferent de)diegètic(la
història): relat en què el narrador és absent de la
història que transmet (Homer a la Ilíada o Flaubert
a L’educació sentimental)
relat homo(la mateixa)diegètic(història):
relat en què el narrador és present com a personatge en la
història que transmet.
Dins d’aquesta última tipologia de
relat, hi ha diversos graus de participació:
—l’auto(pròpia)diegètic(història):
narrador que a més és el protagonista
—el que només actua com a observador,
espectador, testimoni (per ex. el Dr. Watson, encara que en sigui un personatge
implicat, un actor -actant o no-... Ismahel de Moby Dick, Marlow
a Lord Jim, Carraway a El gran Gatsby, Zeitnlom a Doctor Faustus...)
Pla passa de l’heterodiegètic
a l’autodiegètic, del relat metadiegètic a diegètic
(o pseudodiegètic).
El narrador es defineix pel seu nivell narratiu
(extradiegètic o intradiegètic) i per la seva relació
amb la història (heterodiegètic o homodiegètic).
Nivell Relació |
Extradiegètic
|
Intradiegètic
|
Heterodiegètica |
narrador
en primer grau que transmet històries on no apareix (Homer) |
narrador
en segon grau que transmet històries on no apareix (Xahrazad) |
Homodiegètica |
narrador
en primer grau que transmet la seva pròpia història |
narrador
en segon grau que transmet la seva pròpia història (Ulisses,
cants IX-XII) |
Protagonista/narrador:
Spitzer distingia entre el ‘jo narrador’ (erzählendes
Ich) i el ‘jo narrat’ (erzähltes Ich). Poden estar separats
per diferència d’edat i d’experiència, en aquest cas, el
primer pot tractar el segon amb ironia, menyspreu, sarcasme, compassió,
connivènia, condescendència... Semblantment com A la recerca
del temps perdut, l’Obra completa de Josep Pla se separa de
la tradició del Bildungsroman (novel·la en formació,
obra en formació): el narrador sap, no més que el protagonista,
sinó que ha anat avançant amb ell i quan comença l’escriptura,
sap més. Parteix d’un coneixement absolut que li fa ordenar l’obra.
Aquesta particularitat és el punt de partida de l’anàlisi
de l’obra planiana, de les anàlisis del narrador amb el protagonista.
Fins fa ben poc, aquests dos discursos s’havien juxtaposat.
Funcions del narrador: [segons
la relació que estableix amb cada un dels diferents aspectes
del relat: l’aspecte de la història (1), el del text (2),
el de la situació narrativa (3), el de l’orientació
(4) del narrador cap a ell mateix i el de la intervenció
(5)]. Cap d’aquestes funcions és absoluta ni impermeable. La primera
és indispensable; les altres poden ser presents en diferents graus.
-
funció narrativa: (1) el narrador
transmet una història, subministra els esdeveniments; cap narrador
se’n pot desviar sense perdre el seu caràcter de narrador.
-
funció controladora: el narrador
es refereix, en un discurs en certa manera metalingüístic,
al seu relat, per assenyalar-ne les articulacions, les connexions, les
interrelacions, és a dir: la seva organització interna, mitjançant
indicadors de control.
-
funció comunicativa: el narrador
contacta, dialoga... amb el narratari (funcions fàtica -verificar
el contacte- i conativa -actuar sobre el destinatari- del llenguatge).
-
funció testimonial o d’atestació:
el narrador participa, com a narrador, en la història que transmet,
amb una relació afectiva, moral, intel·lectual... que pot
adoptar la forma d’un simple testimoni (com quan el narrador indica d’on
prové la informació), o el grau de precisió dels seus
records, o els sentiments que li provoquen certs esdeveniments que relata...
(relacionada, aquesta i la següent, amb la funció emotiva del
llenguatge).
-
funció ideològica: intervencions
directes o indirectes del narrador respecte de la història que transmet
que prenen la forma didàctica d’un comentari autoritzat (forma de
discurs explicatiu i justificatiu, molt utilitzat pel realisme).
Narrador / Veu narrativa
|
Pertany a un personatge?
|
Participa en la història?
|
Què sap el narrador?
|
Exemple
|
Relat
Homodiegètic Intradiegètic |
Sí
|
Sí
|
El mateix que el personatge
|
Relata la seva història
(hi era).
|
Relat
Homodiegètic Extradiegètic |
Sí
|
No
|
Menys que el personatge
|
Relata la història
d'un altre (no hi era).
|
Relat
Heterodiegètic Intradiegètic |
No
|
Sí
|
Més que el personatge
|
Relata una història
aliena i s'hi immisceix –s'hi fica (omniscient).
|
Relat
Heterodiegètic Extradiegètic |
No
|
No
|
Menys que el personatge
|
Relata una història
aliena i no s'hi immisceix –no s'hi fica (observa, veu i sent)
|
Narratari: És un dels elements
indispensables de la situació narrativa i es situa en el seu mateix
nivell diegètic. Erròniament, s’ha confós amb el lector,
de la mateixa manera que el narrador s’ha arribat a confondre amb l’autor.
A un narrador intradiegètic
li correspon un narratari intradiegètic... (el narratari d’una novel·la
epistolar, per ex., no és el lector, sinó el destinatari
de les cartes -el lector en seria un xafarder). El narratari intradiegètic
aconsegueix augmentar l’efecte de distància entre el lector i el
narrador, perquè el narratari s’interposa.
A un narrador extradiegètic li correspon
un narratari extradiegètic, que es confon amb el lector virtual
-i es pot identificat, per tant, amb el lector ‘real’.
Com més transparent sigui el narratari,
més proper el narrador, més ‘creïble’ la història.
Més silenciosa serà l’evocació del narratari en el
relat i serà més irresistible la identificació, o
substitució, de cada lector real en aquesta instància narrativa
virtual que és el narratari.
El veritable autor d’un relat no és
tant qui el transmet sinó també qui el llegeix -o escolta.
El qui crea aquesta comunicació artística, és l’artista
creador, l’escriptor.
Pausa: variació temporal, ritme,
moviment narratiu, es sol anomenar pausa descriptiva. El relat retarda
els esdeveniments de la història, els atura i "s’entreté"
[no
seria un alentiment? pot, un relat, durar més que un esdeveniment
històric, si no és que l’esdeveniment històric és
de segons, o de minuts, pot haver-hi un relat que duri 100 anys?, històries
que en duren cent, n’hi ha un futimer.
Les mil i una nits,
en principi, és un relat de 1001 nits.] La
pausa més habitual sol ser la parada contemplativa del personatge,
‘com mira un sortidor’, i sol estar relacionada amb la focalització
interna [ara, el narrador també pot abandonar el temps
de la història i sortir per patateres, una mena d’ecfrasis èpica
‘de Balzac, La solterona:"ara cal que entrem a casa d’aquesta solterona
on convergien tants interessos i on es trobarien tots els actors d’aquesta
escena".... ]
[Persona: Les designacions "narrador
en primera persona", "relat en tercera persona..." són inadequades,
perquè:
1.Especifiquen una variació
de l’element de la situació narrativa quan, de fet, és invariable:
sempre hi ha, implícita o explícitament, una "persona" que
narra (ja que és una condició indispensable per què
existeixi l’acte narratiu, la narració) i només pot existir
en el seu relat com a "primera persona" (com qualsevol subjecte de l’enunciació
en el seu enunciat. És l’emissor (1a persona ?) qui diu: "Ell" (3a
persona ?), referint-se al referent. Per tant, quan llegim "Ell canta",
a quina ‘persona’ ens hem de referir? a l’emissor o al referent? És,
per tant, un acte narratiu de 1a o de 3a persona ). A més, aquest
fet, posar èmfasi en la "persona" (1a ‘persona’, 2a ‘persona’...
x ‘persona’), implica que la "persona" no pugui canviar, que hagi de ser
sempre la mateixa. I no ha de ser forçosament així.
Cal tenir present que l’elecció
del narrador és pura i simplement gramatical i retòrica.I
depèn completament de l’elecció del relat idoni que té
cada història. L’elecció del novel·lista no és
entre dues formes gramaticals, sinó entre dues formes narratives
(a les quals corresponen unes formes gramaticals com a conseqüència
purament mecànica). Quina entitat narrativa transmetrà la
història: un actor (actant, personatge, persona, animal, cosa...)
o un no actor (entitat, persona, personatge....). L’entitat —"qui"— que
transmeti —"expliqui"—la història, hi té res a veure o no?.
L’elecció és aquesta.
2. La presència de verbs en primera
persona (ara sense cometes, perquè ens referim a la persona gramatical
-morfològica, si es vol-) pot remetre a dues situacions distintes
que la gramàtica no distingeix però l’anàlisi narrativa
sí:
—quan el narrador s’autodesigna
com a tal: "Arma virumque cano" -’canto les armes i a l’heroi’...
(Virgili)
—quan el narrador s’identifica amb un
dels personatges de la història: ‘El 1632 vaig néixer
a York’... (Robinson Crusoe, a la novel·la Robinson
Crusoe de Daniel Defoe)
És evident que qui critica, analitza,
un text i fa servir l’expressió "en primera persona" només
es refereix a la segona d’aquestes dues situacions. Aquesta invalida l’anàlisi
que utilitza aquesta terminologia.
Tota narració, doncs, es produeix
virtualment, per definició, en primera persona -fins i tot, és
clar, en el plural majestàtic- La qüestió que importa
és determinar com, quan, per què... el narrador ha utilitzat
una persona gramatical determinada. La qüestió és saber
si el narrador ha tingut ocasió d’utilitzar la primera persona per
designar a ‘un dels seus personatges’. Cal
distingir, doncs, entre el relat en què el narrador és absent
de la història que transmet (Homer a la Ilíada o Flaubert
a L’educació sentimental) —relat hetero(fora)diegètic(història)—
i el relat en què el narrador és present com a personatge
en la història que transmet —relat homo(dintre)diegètic(història).Dins
d’aquesta última tipologia de relat, hi ha diversos graus de participació,
el narrador que a més és el protagonista (autodiegètic)
i el que només actua com a observador, espectador, testimoni (per
ex. el Dr. Watson, encara que en sigui un personatge implicat, un actor...
Ismahel de Moby Dick, Marlow a Lord Jim, Carraway a El gran Gatsby,
Zeitnlom a Doctor Faustus...)
Prolepsi: (o anticipació): anunci
d’un esdeveniment de la història posterior cronològicament
a l’esdeveniment del relat on ens trobem. El relat que facilita més
bé l’ús de les prolepsi és el relat autodiegètic,
perquè el narrador coneix tot el que li ha passat i quan transmet
un esdeveniment anterior de la seva vida pot, quan el comença a
transmetre, anunciar com acabarà. Repeteix l’esquema de les analepsis.
Segons l’abast, les prolepsis poden
ser:
Prolepsis externa: És
aquella prolepsis els esdeveniments de la qual se situen, cronològicament,
fora del relat primer.
Prolepsis mixta: És aquella
prolepsis l’amplitud dels esdeveniments de la qual s’inicia, cronològicament,
fora del relat primer i acaba dintre del relat primer.
Prolepsis interna: És
aquella prolepsis els esdeveniments de la qual se situen, cronològicament,
dintre del relat primer.
Prolepsis interna heterodiegètica:
Els esdeveniments de la prolepsis estan situats, cronològicament,
dintre del relat primer però tenen un contingut diegètic
diferent (són esdeveniments d’una altra història. No hi ha
perill de col·lisió, d’interferències amb la història
del relat primer. S’expliquen el futur un personatge, per ex., què
farà quan...)
Prolepsis interna homodiegètica:
Els esdeveniments de la prolepsis estan situats, cronològicament,
dintre del relat primer i participen del mateix contingut diegètic
(són els esdeveniments de la història del relat primer. Hi
ha interferències. Poden omplir llacunes posteriors, o tornar a
relatar els mateixos esdeveniments des d’una altra perspectiva, un altre
personatge...).
Prolepsis interna homodiegètica
completiva (o remissió): són els relats prolèptics
que completen, omplen, una llacuna posterior del relat, una el·lipsi
(durada temporal sense esdeveniments relatats), per exemple, o una paral·lipsi
(esdeveniments de la història que el relat silenciarà).
Prolepsis interna homodiegètica
repetitiva (o anunci): el relat prolèptic que completa
la llacuna posterior del relat és iteratiu (o de síntesi),
un esdeveniment que implica una repetició del mateix esdeveniment,
per. ex. ‘Veurem’, ‘més endavant es veurà com...‘
Segons l’amplitud, les prolepsis poden
ser:
parcials quan l’anticipació
acaba en una el·lipsi, no s’ajunta, temporalment amb el relat primer.
completes quan sí que s’hi
ajunta al relat primer.
Relat: Esdeveniments d'una història
ordenats tal com el narrador els transmet.
relat primer: És el nivell
temporal del relat amb relació al qual es defineix una anacronia.
Sil.lepsi: És una agrupació
d’anacronies (analepsis i prolepsis) regides per una relació espacial,
temporal, ideològica...
Sil.lepsi temporal: Agrupació
regida per un principi del temps (S’expliquen coses diferents d’una època,
un relat històric per ex.).
Sil·lepsi geogràfica:
Agrupació regida per un principi geogràfic (en un relat de
viatges -El Rin, per ex.).
Sil·lepsi temàtica:
Agrupació regida per un principi temàtic ideològic
(els textos clàssics morals, relats d’històries aplegats
per analogia o per contrast).
Sumari: variació temporal, ritme
narratiu, moviment narratiu: Relat que transmet els esdeveniments de la
història (sense detalls d’acció ni de paraules) telling,
no showing, dient, sense mostrar. Solen ser paràgrafs, o
pàgines, que diuen que van passar dies, mesos, anys (segons, minuts
? ...), què hi va passar però no mostra com va passar. El
sumari, fins a finals del s. XIX ha estat la solució més
usada per fer la transició entre una escena i una altra —perquè
fins al XIX, més o menys, la literatura del XIX encara que es fes
al XX, la literatura, novel·la per ex. provenia del teatre, lligar
escenes. Ara ja ho fa el cinema. La novel·la és una altra
cosa, molt més telling i el showing és un lligam entre el
que es diu que passa].
Temps: amb el mode i la
veu,
constitueix un dels tres fonaments del discurs narratiu, un dels tres camps
d’estudi fonamentals de la narració. El temps inclou totes les relacions
temporals —mesurables en termes de present passat o futur— que es poden
establir entre el relat i la història (diegesi) en la ‘representació’
narrativa (’enunciat’ narratiu).
Veu: amb el mode i el temps,
constitueix un dels tres fonaments del discurs narratiu, un dels tres camps
d’estudi fonamentals de la narració. La veu inclou totes les relacions
que s’estableixen amb la ‘instància’ narrativa (amb l’acte d’’enunciació’
narratiu, les relacions que s’estableixen entre la narració i el
relat i entre la narració i la història); les relacions de
la manera com la mateixa narració —la ‘situació’ o ‘instància’
narrativa (acte narratiu) està implicada en el relat i, per tant,
la relació entre els seus dos protagonistes: el narrador i el seu
destinatari, real o virtual, el lector.
Discurs narratiu
|
|
|
Anacronies |
|
H
|
|
Abast |
|
I
|
|
Amplitud |
|
S
|
Ordre |
Analepsi |
|
T
|
|
Prolepsi |
|
Ò
|
|
Acronia |
|
R
|
|
|
Temps |
I
|
|
Anisocronia |
|
A
|
|
Sumari |
|
|
Durada |
Pausa |
|
/
|
|
El·lipsi |
|
|
|
Escena |
|
R
|
|
|
|
E
|
|
Singulatiu/iteratiu |
|
L
|
|
Determinació
/ espepecificació / extensió |
|
A
|
Freqüència |
Diacronies
internes i externes |
|
T
|
|
Alternança
i transicions |
|
|
|
|
|
|
|
Distància |
|
|
|
Perspectiva |
Mode |
|
|
Focalitzacions |
|
|
|
Alteracions |
|
|
|
|
|
|
|
Instància
narrativa |
|
|
|
Temps
de la narració |
|
|
|
Nivells
narratius |
Veu |
|
|
Relat
metadiegètic |
|
|
|
Narrador |
|
|
|
Funcions
del narrador |
|
|
|
Narratari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|