LES FONTS DE LA DEMOGRAFIA HISTÒRICA
PARROQUIALS
Els sacramentaris, concretament els
llibres
de baptismes, els
llibres de matrimonis, els
llibres
d’òbits i les
llibretes de compliment pasqual,
han estat tradicionalment la base documental fonamental dels estudis demogràfics
antics. Deriven de la vint-i-quatrena sessió del Concili de Trent (l’11 de
novembre de 1563), que estipulava, en referència als rectors, l’obligatorietat
de dur a terme uns registres precisos quant als baptismes i als matrimonis.
En relació als òbits, R.S.J. MOLS manifesta que l’obligació de tenir al dia
aquest registre no arribà fins l’any 1614, segons el “
Rituale Romanum”,
imposat per la constitució “Apostolicae Sedi” de Pau V. Tanmateix, l’enregistrament
de les defuncions i dels baptismes ja era una pràctica habitual en alguns
bisbats i parròquies, com aquest mateix autor afirma que passava a Tarragona
(1543), a Augsburg (1548), a Narbona (1551) i a París (1515)
[1] . En aquest sentit, J. NADAL, també documenta l'existència de
sacramentaris des de 1502 a la parròquia de Sant Feliu de Girona
[2] . Per al Baix Llobregat, s'ha comprovat la presència de registres
pretridentins als pobles de: Cervelló (òbits, 1466-1471), Olesa (decessos,
1529), Sant Boi (baptismes, 1509 i defuncions, 1375), Sant Climent (natalicis
i òbits, 1531), Sant Feliu (naixements, 1529) i Sant Just Desvern (baptismes,
1509).
Pel que fa al Baix Llobregat, els sacramentaris que conserven
dades, respecte a l'època moderna, en concret per als segles XVI,
XVII i XVIII, es troben en els arxius parroquials de: Abrera (APA), Begues
(APB), Castellví de Rosanes (APCR), Cervelló (APC), Corbera de Llobregat
(APCLL), Martorell (APM), Olesa de Montserrat (APOM), Pallejà (APPallejà),
Papiol (APP), Sant Andreu de la Barca (APSAB), Sant Boi de Llobregat (APSB),
Sant Climent de Llobregat (APSC), Sant Just (APSJ), Santa Coloma de Cervelló
(APSCC) i Torrelles de Llobregat (APT). D'altra banda, a l'Arxiu Diocesà
de Barcelona (ADB) es troben algunes sèries originals o microfilmades
d'Olesa, Sant Feliu, Sant Boi i Torrelles.
La informació que subministren els llibres de baptismes és limitada
i molt irregular d'una parròquia a una altra. Tanmateix, es constata un
criteri majoritari que començaria per la data de l'acta de baptisme -dia,
mes i any- i, excepcionalment, el dia de la setmana. Darrera la datació,
sol aparèixer el nom del pàrroc o religiós que el complimentava, així
com el seu càrrec. Si el bateig era realitzat per la llevadora, aquest
fet es consignava de diverses maneres: baptisme per necessitat, baptisme
d'urgència, primsenyat, "sub-conditione"
o batejat per la llevadora. A continuació es troba sovint el prenom del
nadó i es continua amb un: "fill de...", nom i primer cognom
del pare i el nom de la mare. El cognom de la mare no sol aparèixer, però
si s'escriu, coincideix amb el femení del cognom del marit. La naturalitat
del pare i de la mare, així com l'ofici del primer, són dades que apareixen
irregularment. Al final de la partida, s'anota el nom i el cognom del
padrí i padrina, que sovint coincideix amb el primer nom del nadó. De
forma més puntual i ocasional, les actes de baptisme proporcionen altra
informació ben ressenyable: els parts múltiples -tant bessonades com trigèmins-
i els naixements il·legítims. En aquest últim cas, les expressions que
s'utilitzen són força variades: "fill de ventura",
"fill de pares incògnits", "fill secret",
"venturer" o "fill d'adulteri".
Es poden destacar també els nens abandonats: "trobat a la porta",
"deixat en lo pont" o "trobat al hospital".
Quant a l'estructura d'aquestes partides, cal dir que no presenten un model
uniforme en la redacció de les seves actes. Al llarg del buidatge, s'ha
pogut constatar que un mateix rector podia canviar el format del registre
segons qui era el difunt. En aquest sentit, sovint, si el mort era una persona
de condició benestant es glosaven unes línies sobre la seva vida, mentre
que si era un pobre home l'escrit era prou reduït. Es podria deduir que
a major categoria social i econòmica, més són els oficis complimentats;
no tothom podia pagar-se "la novena y cap dany", "lo
ters dia" o "oficis dobles", cosa que demostra
una diferenciació social prou gran.
Sovint, els registres de defuncions s'inicien amb una
fórmula del tipus "Òbit de...", que introdueix el nom i el cognom
del difunt. En el cas de les dones casades, tal i com succeïa en els llibres
de baptismes, es feminitza el cognom del marit. Quan l'òbit es referia a
un infant de menys de 12 anys (aproximadament), s'anotava la partícula "albat",
que designava una criatura "virginal i angelical". Freqüentment,
s'identificava els albats amb els nens que no han fet la Primera Comunió,
encara que aquesta apreciació no té una fàcil comprovació; a més, en context
d'Antic Règim, la Primera Comunió no depenia d'una determinada edat. En
relació a aquests registres d'albats, s'ha detectat clarament l'existència
de subanotacions, que en casos d'extraviament poden sesgar els recomptes
de defuncions. Al respecte, hom determina que el 50% de la població era
albada, per la qual cosa cal anar en compte a l'hora d'establir conclusions
finals, si s'observa una manca alarmant d'aquests tipus de defuncions. Generalment,
les partides de decessos incloïen la data de l'òbit; altres vegades, el
rector encapçalava l'acta amb el seu nom i càrrec i seguia amb el lloc on
es realitzava l'ofici litúrgic. Amb freqüència, també sol aparèixer el nom
dels pares del difunt i el lloc de naixement d'aquests. Més irregularment,
però, es pot trobar l'estat civil, el nom del cònjuge, l'edat i l'ofici.
La causa de la mort no és una informació anotada regularment; només és expressada
quan el capellà no ha pogut administrar algun dels sagraments de la Santa
Mare Església (penitència, eucaristia, la unció de malalts) i, en aquests
casos, no sempre s'escrivia la causa directa, sinó que, sovint, s'apuntava
un conjunt de símptomes o generalitzacions que poc ajuden a determinar el
motiu del decès (expressions del tipus "basca", "mal de gola"...).
Més concretes són les tipologies violentes, que poden informar del nivell
de delinqüència, dels accidents més comuns o dels efectes catastròfics de
la guerra ("morí de una escopetada", "morí en caure duna
olivera" o "lo mataren los castellans"). Les morts d'epidèmia
s'expressen mitjançant frases o paraules com "morbo", "sospita",
"contagi" o "mort de pesta".
Altres informacions que poden aparèixer
són: els drets que cobraven els rectors, el lloc del sepeli o si el difunt
havia deixat testament, o no, i si el rector estava en possessió del mateix.
Per últim, cal destacar una quantitat important d'oficis religiosos que
tenien lloc després del decès, aspecte de gran utilitat per tal de conèixer
més profundament la religiositat popular.
La informació que apareix en aquests llibres no és homogènia,
tot i que presenta una estructura similar a la següent: data (dia,
mes i any); en certes oportunitats apareix el dia de la setmana; parròquia
i/o sufragània; nom i cognom del rector; nom i cognoms del nuvi
i, per ordre, estat matrimonial anterior (fadrí o vidu), professió,
lloc de naturalitat i/o residència, nom i cognoms dels pares, ofici
dels pares, si són vius o morts i la mateixa informació
per al cas de la núvia, excepció de l’ofici.
A mesura que es retrocedeix en el temps aquesta informació, que
és la màxima possible, decau en els punts més diversos,
a voltes manca el segon cognom del nuvi, en ocasions el seu estat matrimonial
anterior; en d’altres el lloc on és nat. Cal entendre, però,
que els rectors no especificaven res quan es tractava de fadrins o donzelles
nats a la parròquia.
A més, les partides de matrimoni ofereixen tot un seguit d’informació
complementària com ara: Dates de publicació de les amonestacions
—tres i en dies de festa consecutius—; dispenses per grau
de consanguinitat massa proper o per estrangeria d’un dels contraents;
data dels capítols matrimonials, als quals, al segle XVII i bona
part del XVIII, el matrimoni rarament excedia en dos mesos; data de la
missa de benedicció i testimonis particulars i generals.
Ultra la informació dels llibres de baptismes i d'òbits, s'han
pogut documentar les llibretes de compliment pasqual que es conserven al Baix
Llobregat: Begues, Castellví, Sant Andreu, Sant Boi i Santa Coloma. Aquestes
llibretes constitueixen una font molt útil pel coneixement de la població
ja que eren llistes nominals que informaven de les persones que tenien l'obligació
de combregar cada any durant el temps pasqual. La tasca d'anotar els feligresos
que combregaven varia d'una parròquia a una altra. Habitualment s'enregistra
el nom del mas o de la casa i acte seguit el nom i cognom, o àlias, dels membres
d'aquesta llar amb el parentiu entre ells i la condició social. Tanmateix,
hi ha casos en què s'han trobat anotats els albats (cas de Santa Coloma).
Avui, es disposa de censos i padrons municipals que ens
permeten conèixer l'estat de la població més o menys perfectament. En canvi,
en l'Antic Règim, aquests registres dels efectius d'un lloc són escassos
o, si es vol, "inexistents". Per tant, donada la mancança d'aquestes
fonts cal recórrer a d'altres, com els recomptes, els fogatges o els quadres.
En conjunt, per a la Catalunya dels Àustria, es poden assenyalar els següents:
fogatge de 1497 i cens de 1515 -ambdós anteriors a la proclamació de Carles
I-, fogatge de 1553, cens de 1626 -només per al bisbat de Vic-, descripció
del 1708 i, tot i que queda fora de termini, la numeració de 1716.
El fogatge de 1497
[5] , ha estat transcrit i estudiat per en J. IGLÉSIES
[6] . Està format per diferents quaderns en folis numerats, bona
part il·legibles i força malmesos. En conjunt, però, les poblacions del
Baix Llobregat s'han conservat prou bé.
El recompte de 1515 és per a J. IGLÉSIES [7] poc rigorós i dóna uns resultats no gaire fiables.
El fogatge de 1553
[8] , en canvi, és més fiable que l'anterior i recull la nòmina de
ciutats, viles, parròquies i altres llocs del Principat i la Catalunya del
Nord. Això no obstant, segons J. IGLÉSIES, cal tenir en compte l'omissió
ostentosa de Barcelona en aquest fogatge, ja que, segons ell, el nombre
de focs de la ciutat disminueix
[9] .
El cens de 1626 és un recompte de població encomenat
per les Corts que tan sols s'ha pogut trobar al bisbat de Vic. A. PLADEVALL
[10] l'estudià i J. NADAL l'emprà per extrapolar les dades per al
conjunt del Principat
[11] .
La descripció de Josep Aparici és un recompte inèdit "destinat
a renovar la línia dels fogatges" que s'inicià el 1702 i es datà al
1708, però s'esmenaren algunes poblacions el 1714
[12] . Amb tot, i seguint la tesi de J. IGLÉSIES, cal atribuir-li
la data del 1708, ja que és la que encapçala el text. D'aquí que la seva
fiabilitat sigui dubtosa.
Per la seva banda, J. IGLÉSIES
[13] ha analitzat una numeració de l'any 1716: la "
Cathaluña
numerada en sos termes, en sas casas y personas. Any 1719". Es
tracta d'un recompte redactat en català, "distribuït per vegueries"
i "còpia" d'una relació anterior, ja que "les xifres que
s'anoten foren recollides abans «per raó del catastre», segons diu el mateix
copista a l'«Advertència e intel·ligència al català lector»", i, per
aquest motiu, cal "situar el cens en el 1716".
La característica comuna de tots aquests recomptes de població és la
seva escassa fiabilitat. Els registres d'interès demogràfic fins al segle
XVI són establerts per focs. En el segle XVIII ho són per cases, per veïns
o per habitants. Bàsicament, tots ells responen a imposicions extraordinàries
acordades per les Corts per a subvenir campanyes bèl·liques, donatius
a reis o subvencions i tributs per satisfer despeses determinades. Les
conegudes mancances que presenten aquestes fonts fan recomenable contrastrar
la trajectòria suggerida per aquestes xifres amb d'altres indicadors alternatius.
NOTES:
[1] MOLS, R.S.J., Introduction
à la Démographie Historique des Villes d'Europe du XIVè
au XVIIIè siècle, tom I, 1954, pàg. 88-89.
[2] NADAL, J., Bautismos,
desposorios y entierros. Estudios de historia demográfica, 1992,
pàg. 98.
[3] La informació d'aquest apartat es
pot complementar consultant la tesina de llicenciatura de C. MILLÀS,
La natalitat..., 1996.
[4] La informació
d'aquest apartat es pot complementar consultant la tesina de llicenciatura
de F.X. GUAL, La mortalitat..., 1996.
[6] IGLÉSIES, J., El fogatge
de 1497. Estudi i transcripció, 1991.
[7] IGLÉSIES, J., Distribució
comarcal de la població catalana a la primera meitat del segle XVI,
1957.
[8] ACA, RP,
2598 i 2599.
[9] IGLÉSIES, J., El fogatge
de 1553..., vol. I, 1979, pàg. 23-25.
[10] PLADEVALL,
A., Un cens general de Catalunya de 1626 fins ara
desconegut, 1975. S'ha
comprovat a l'ACA que a les Corts de 1626 es recomana la
realització d'un recompte de població, però no s'ha pogut localitzar
en cap dels arxius consultats l'existència d'aquest pel que fa al
bisbat de Barcelona.
[11] NADAL, J., Bautismos...,
1992, pàg. 23-25.
[12] IGLÉSIES, J., Estadístiques
de població de Catalunya el primer vicenni del s. XVIII, vol.
I, 1974, pàg. 9-12 i 23-31.
[13] IGLÉSIES, J., Estadístiques...,
vol. I, 1974, pàg. 103.