REALITAT I FICCIÓ





ETAPA: Educació secundària.

ÀREES RELACIONADES: Ciències Socials, Educació Visual i Plàstica, Llengua.

Introducció:

El dia onze de setembre de 2001, el món va encetar una nova era. De l’era atòmica es va passar a l’era del terror. Uns brutals atemptats terroristes als Estats Units van ocasionar milers de víctimes, la immensa majoria a les torres bessones de Nova York. Les imatges dels avions estavellant-s’hi, les boles de foc consegüents i els edificis desplomant-se van donar la volta al món a través de tots els mitjans de comunicació. Els gratacels fumejant són ja part iconogràfica de la història.

No es tractava d’una ficció però, malgrat tot, era impossible defugir el record de diversos llargmetratges amb arguments sobre terroristes i catàstrofes. Però també l’evocació d’altres fonts com ara els videojocs, la pintura i fins i tot la literatura. Realitat i ficció es fonien en un malson en directe. La primera potència mundial, per primera vegada havia estat colpejada des de dins, com en alguns films…, però ara es tractava d’una història real. Els "dolents" de la pel·lícula saltaven de la pantalla i es materialitzaven.

Esdeveniments mediàtics que conviden a la seva anàlisi dins del marc escolar.
 

OBJECTIUS :

  • Obtenir informació rellevant a partir de diverses fonts d’observació indirecta (films, videojocs, còmics, pintura…) i de diferent tipus (documents escrits, internet…), analitzar-la i classificar-la.
  • Comparar realitat i ficció, i quan ambdues es confonen.
  • Reflexionar sobre com ha estat mostrat el terrorisme en diversos mitjans audiovisuals i en la literatura.
  • Realitzar treballs de síntesi i interpretar totes les dades.
  • Analitzar la importància dels diferents mitjans de comunicació, arts visuals i la literatura com a transmissors i definidors de valors i models de conducta determinats.
  • Conèixer les causes històriques, polítiques, culturals, etc., dels fets.
  • CONCEPTES QUE ES TREBALLEN:
  • Quan la realitat supera la ficció. Imatge i realitat.
  • La violència terrorista en diversos mitjans de comunicació i en la literatura.
  • El poder arquitectònic atacat.
      1. Se’ls motiva per a que cerquin la informació apareguda als diversos mitjans de comunicació (escrits, digitals, radiotelevisius).
      2.  

        Nacionalitat:______________

        Horari d'emissió:___________

        Canal:__________________

        TN analitzat:______________
         
         

        Fitxa tècnica: 

        Estructura 

        Número de titulars de la capçalera i quins. 

        Notícies en primer lloc i per què: 

        Interès general. 

        Proximitat. 

        Sensacionalisme. 

        Impacte. 

        Notícies finals 

        Durada de cada notícia. 

        Relació amb imatges. 
         
         

        Què veiem: 

        Posada en escena i presentador 

        Posició de la càmera. 

        Predomini de plans. 

        Angulació. 

        Il·luminació. 

        Ambientació. 

        Col·locació presentador-a, taula, fons... 

        Recursos expressius. 

        Gràfics 

        Ús dels cartells i gràfics per completar informació. 

        Ús mitjans tècnics (animació, chroma...) 

        Exposició notícia. 

        Funció recursos. 
         
         
         
         

        Què interpretem: 

        Objectivitat-subjectivitat. 

        Barreja informació-opinió. 

        L'ús dels recursos tècnics ajuda a comprendre les notícies? 

        Paper del presentador-a: 

        Credibilitat. 

        Distància. 

        Sensacionalisme. 

        Violència. 

        Pluralitat d'opinions entorn les notícies. 

        Presència abusiva de personalitats polítiques concretes. 

         
         

        Connectar-se a internet i, en petits grups, a través d’un cercador potent buscar webs on es parl’hi dels fets.

      3. Veure-hi quantes pàgines s’hi podrien consultar. Entrar-hi en algunes.
      4. Visionar en vídeo fragments de llargmetratges i/o un títol sencer sobre terrorisme.
      5. En grup, analitzar-ne les sinopsis, situacions, grau de violència en les imatges, grau de possible realitat dels fets presentats, existència de similituds amb els atacs del 11-S…
      6. Estado de sitio (E.Zwick, 1998)

        El pacificador (M.Leder, 1997)

        La jungla de cristal (J.McTiernan, 1995)

        Independence Day (R.Emmerich, 1996)

        El coloso en llamas (J.Guillermin-I.Allen, 1974)

        Marte ataca (T.Burton, 1996)

        Batman (T.Burton, 1989)

        El cuarto protocolo (J.MacKenzie, 1987)

        La invasión de los ultracuerpos

        (D.Siegel, 1956)

        La guerra de los mundos (B.Haskin-G.Pal, 1953)

        King Kong (M.C.Cooper-E.B.Schoedsack, 1933)

        Superman (R.Donner, 1978)

         
        Pánico en las torres (A.J.Levi, 1993, telefilm).
         

        Proporcionar-los còmics publicats en èpoques diferents i analitzar en grup aquelles historietes on apareguin edificis o ciutats amenaçats o atacats per algun poder maligne exterior; sovint, es tracta de situacions salvades per algun superheroi. 
          • Seguidament, fer-ne una estadística amb les diverses situacions i interpretar-la. Comparar realitat amb ficció. ¿Hi hagueren en els fets de l’11-S herois que dominessin la situació?, ¿o en foren també víctimes? 
          • Demanar quants alumnes coneixen videojocs amb situacions argumentals d’atac (com ara Mortal Kombat). Fer-ne un col·loqui sobre aquest mitjà lúdic. L’activitat es podria ampliar al tema dels simuladors de vol.
         
         
         
         

        Proporcionar-los fragments de la novel·la Órdenes ejecutivas (Tom Clancy, 1996), on uns terroristes islàmics estavellen un avió contra el Capitoli i ataquen els nordamericans fins al punt d’assassinar el president i la seva família.

      7. Comparar realitat i ficció, els fets narrats i els succeïts l’11-S. Fer un col·loqui sobre la influència o no de la ficció literària en la realitat quotidiana (pot arribar a donar "idees"?)
      8. Veure en grup pintures amb elements que recordin els fets que es tracten: edificis alts, atacs, foc, destrucció… Analitzar-les:
         
         
         
        A partir de les imatges que se't presenten i de les informacions de què disposes en llibres, cal omplir l'esquema següent per a cada pintura: 

        1. Documentació general: 

        1.1. Què és? Nom del quadre. 

        1.2. Què s'hi veu? 

        1.3. Quan es va fer? Cronologia. 

        1.4. Qui en va ser l'autor? 

        1.5. On es troba o es trobava? 

        1.6. Quin era el context polític, econòmic, cultural, etc., del moment? 

        2. Anàlisi formal: 

        2.1. Com és la pintura? 

        2.2. Aspectes diversos. Descripció: 

        2.2.1. Suport utilitzat? 

        2.2.2. Tècnica pictòrica? 

        2.2.3. Distribució de l'espai, dels elements. Predomini de quins tipus de línies? Composició. 

        2.2.4. Com és la il.luminació? I el color? 

        2.2.5. Expressa repòs, moviment, força..? On? 

        2.2.6. Hi ha text inclós? En cas afirmatiu: Cal indicar la situació i si és de tipus eslògan. 

        2.2.7. Quines diferències i semblances presenta aquesta obra respecte d'altres del mateix indret

        i/o període? 

        3. Interpretació: 

        3.1. Quin tema és? Estil. 

        3.2. Amb quina finalitat es va pintar? Quina funció compleix? 

        3.3. Quins elements de l'imaginari de l'època tradueix? 

        3.4. Qui encarregà l'obra? 

        3.5. A qui s'adreçava l'obra? 

        3.6. Símbols. 

        3.7. Quines influències artístiques s'hi poden observar? 

        3.6. Obra figurativa o no? 

        3.7. Comunica sensació de força, seguretat, dinamisme, inestabilitat, estabilitat? 

        3.8. Si hi ha text: quina és la seva funció? Quina relació hi ha amb la imatge? 

        3.9. Quins recursos expressius s'han emprat per a persuadir el receptor? Quins valors vol transmetre? 

        4. Conclusions.

         
        Quadres que se suggereixen:

        Detall de l’infern d’El jardí de les delícies (el Bosco, s.XV): L’indret on el Maligne turmenta als qui gaudiren del plaer. Edificis en flames i caos versus Torres Bessones de Manhattan en flames.
         

        Lot i les seves filles (Lucas de Leyden, s.XVI): L’ira de Déu en forma de doll de foc cau sobre Sodoma. El foc ve del cel, de Déu versus atac aeri ordenat per Al·là.
         

        La torre de Babel (Brueghel el vell, s.XVI): Símbol de la vanitat humana, havia d’arribar fins al cel. Confusió de les llengües. Torre de Babel versus gratacels.
         

        La nit (Max Beckmann, 1919): El terrorisme dominà Berlín després de la I Guerra Mundial. Les figures hi expressen l’horror i la brutalitat versus l’horror dels ciutadans dels EE UU enfront les conseqüències dels atacs.
         

        Capbussada sobre la ciutat (Tulio Crali, 1939): un avió encarat a una gran ciutat versus avions segrestats a punt d’impactar.
         

        Anschluss-Alícia al país de les meravelles (Oskar Kokoschka, 1942): Europa en flames durant la II Guerra Mundial; nens amb màscares antigas. Paisatge de pànic bèl·lic versus atacs aeris i bacteriològics.