"Vinga, fuma-te'n una!" T'han convidat a una cigarreta i t'és difícil dir que no perquè altres col·legues fumen. I mola! Però això que tens entre els dits i sembla inofensiu amb els anys t'anirà minant la salut.

Fumar predisposa a patir malalties respiratòries (bronquitis crònica i emfisema), cardiovasculars i digestives (gastritis, úlcera pèptica). A desenvolupar càncers (pulmó, boca, laringe, esòfag i bufeta).
La nicotina produeix un predomini del sistema nerviós simpàtic, amb augment de la freqüència cardíaca i de la tensió arterial. També augmenta la secreció hormonal adrenal, el que pot donar lloc a un augment de la producció de colesterol i afavorir l'aparició de l'arterioesclerosi.

L'efecte principal immediat dels quitrans consisteix a enganxar-se als teixits pulmonars i augmentar la resistència de les vies respiratòries al pas de l'aire. El perill de mortalitat després d'una grip o una neumònia és més elevat en els fumadors.
El perill d'avortament és més gran en les fumadores.

Els fumadors són més víctimes de les malalties cròniques i, per això mateix,  s'absenten amb més freqüència del treball. La mortalitat general és més elevada entre els fumadors que entre els no fumadors.

L'addicció a la nicotina produeix símptomes d'abstinència quan una persona tracta de deixar de fumar, augmenta la seva irritació, hostilitat i agressió i disminueix algunes de les funcions psicomotores i cognitives, com ara la comprensió.

A més de nicotina, el fum consisteix en una dotzena de gasos (sobretot monòxid de carboni) i quitrà. Aquest últim exposa a l'usuari a una alta taxa prevista de càncer de pulmó, emfisema i afeccions bronquials. El monòxid de carboni del fum augmenta la possibilitat de malalties cardiovasculars.

L'Agència de Protecció del Medi Ambient ha determinat que la inhalació del fum ambiental del tabac causa càncer de pulmó en els adults i augmenta el risc d'infeccions respiratòries en els nens i de mort infantil sobtada.

D'altra banda, el tabac afecta a la boca en general, al color de les dents, la mala olor. També, la pudor a fum de la pròpia roba i la dels altres. El fum estorba quan els altres mengen o estan reunits o a la feina.

Enllaços:

Imatges prevenció tabaquisme