Enrera
Mòdul 5
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
3
4
         
 
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és aprendre aconseguir trucatges aplicant una presa, un truc.

  • Una presa, un truc
  • proposta de treball
  • Alguns exemples
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Una presa, un truc
 

 

 

És també molt habitual, com molt bé sabeu, recórrer a una sola presa per aconseguir trucatges cinematogràfics, bé sigui per cinema o per televisió. Els procediments són molt senzills, n'hi ha prou amb distribuir adequadament els diferents elements que apareixen en un pla, triar un punt de vista o altre segons l'objectiu que es pretengui, moure o desplaçar la càmera de lloc, contemplar les diverses potencialitats que ofereix l'aplicació del recurs lluminós en els plans, etc. El cert és que tant si s'apliquen amb caràcter individual com de manera combinada, es poden aconseguir imatges variades i sorprenents efectes màgiques.

A l'igual que en els anteriors exemples, aquest tipus de trucatges es duen a terme per primera vegada en el cinema a principis del segle XX, gràcies a la imaginació de personatges tan erudits i enginyosos com Georges Méliès i Segundo de Chomón. La diferència entre els dos radica en què Méliès sempre va treballar amb càmera fixa i amb decorats. Chomón, en canvi, va ser el primer en introduir la màgia de les imatges cinematogràfiques en exteriors i escenaris naturals, a més de descobrir la manera de poder desplaçar la càmera per a enregistrar escenes, afegint una simple plataforma metàl·lica amb rodes sota el trípode. Aquest invent va ampliar considerablement el ventall de possibilitats comunicatives a través de la imatge; de fet, és un dels recursos formals que contribuïren a convertir el cinema en una forma d'expressió diferenciada.

En aquests casos, recórrer a l'edició a tall sols és necessari si en el principi i/o al final de cada presa s'han enregistrat imatges que no interessen, perquè hi ha hagut un excés de filmació i el guió exigeix un temps menor d'exposició, perquè els primers i darrers fotogrames sols s'han enregistrat per poder disposar d'unes imatges de seguretat, etc.

   
Pràctica
Proposta de treball
   
 
A l'igual que en la pràctica anterior experimenteu amb aquest procediment, personalment i/o amb alumnes, i produïu un clip amb imatges trucades que s'incloguin en una sola presa. És sols una prova. Per tant, és suficient que realitzeu una producció que no sobrepassi els 10 segons de durada.
   
  Alguns exemples
   
 

Tot seguit trobareu uns quants exemples que us poden suggerir noves idees.

Feu clic sobre cadascun dels següents fotogrames i observeu algunes de les produccions realitzades per alumnes de 1r cicle d'ESO.

   

COMPOSICIÓ DEL PLA

Quant més llunyà estigui un referent de l'objectiu d'una càmera, menor és la seva percepció davant l'espectador. Conseqüentment, quant més a prop estigui, major la seva proporció. Partint d'aquest principi i en funció de la distribució intencionada que es realitzi dels diferents elements dintre un mateix pla, situant-los prop o lluny de la càmera, pot donar lloc a efectes com els que es mostren a continuació. En definitiva, s'aplica el principi proporcional de l'escala.

   

PUNT DE VISTA

L'angle de visió és una variable formal més que ajuda a potenciar el valor expressiu en el pla que s'enregistra i un recurs més per aconseguir efectes visuals.

Variant l'angle d'enregistrament de la càmera, inclinant-la, lateral o totalment, s'aconsegueixen efectes com caminar per una paret, buidar un líquid dintre d'un recipient al revés, lliscar per una paret, arrossegar-se o caminar pel sostre d'un edifici, escalar una muntanya, etc., quan en realitat l'acció es produeix en terra pla.

   

Quan s'enregistra a un nivell elevat respecte un referent, el valor expressiu que s'obté, i conseqüentment l'efecte visual, és la sensació de debilitat, d'inferioritat, de temor, de submissió, opressió, indefensió, disminució del personatge. També la de transmetre a l'espectador una impressió de punt de vista privilegiat, de control, de domini de la situació per part del personatge en relació al referent.

Si s'enregistra des d'un nivell inferior, el que s'aconsegueix és reforçar, emfatitzar, engrandir, solemnitzar, donar la sensació de superioritat, de domini, etc., del referent. També la de transmetre a l'espectador una impressió de punt de vista d'inferioritat, de submissió, de subjecció de la situació per part del personatge en relació al referent.

   

En una mateixa presa i en contrapicat, és pot fer créixer un personatge i empetitir un altre. Cal que els protagonistes es moguin mantenint la verticalitat del cos mentre la càmera es manté fixa, i que es compti amb algun referent (en aquest exemple, un núvol).

   

Col·locant locant la càmera en un angle completament vertical (zenital) en relació al referent, s'obtenen trucs com el següent, on un noi és capaç d'aguantar el pes de quatre companys. La possibilitat que ofereix el zenital són immenses. Imagineu-vos, per exemple, que un personatge ha de saltar d'un arbre a un altre, n'hi hauria prou en posar unes branques a banda i banda del pla, deixant una distància adequada i realitzar l'acció. Contempleu la possibilitat d'aplicar aquest tipus de trucatge amb objectes i joguines, o bé amb figures de plastilina o amb dibuixos.

   

MOVIMENT DE CÀMERA

Quan s'enregistra, la càmera es pot moure i desplaçar-se en totes les direccions, l'elecció està en funció de l'objectiu que es pretengui, d'allò que es pretén expressar. En aquest cas cal tenir molt en compte que els moviments de càmera és menester assajar-los prèviament, des de l'inici fins el final, tot contemplant el ritme que es vol donar a la presa. A no ser que sigui per exigència del guió, la càmera s'ha de moure de manera suau i uniforme, sense brusquedats ni interrupcions, evitant moviments dubitatius i poc precisos que puguin donar a l'espectador la sensació d'errades. Veieu tot seguit algunes possibilitats que us poden anar bé per a crear els vostres propis trucatges.

Una nena que alça el vol verticalment. Uns companys la subjecten per les cames i amb molta cura l'eleven amb rapidesa, mentre balanceja els braços. Simultàniament s'enregistra mitjançant un pan vertical, procurant no capturar amb la càmera als companys que l'aguanten. La utilització d'un pan, al que se li suma un angle contrapicat, en lloc d'un tràvelling, potencia molt més la sensació òptica desitjada. En aquests tipus de presa és important disposar d'un referent estàtic, en aquest cas les branques d'un arbre.
Movent la càmera d'un costat a un altre es potencia l'expressió d'inestabilitat, inquietud, inseguretat, etc. S'aconsegueixen trucatges com la simulació d'un terratrèmol (on cal que els protagonistes ajudin amb els seus moviments, mentre altres llencen capses de cartró, ampolles de plàstic, papers, etc.), el que veu una persona que ha rebut un cop al cap o bé perquè està en estat ebri, les conseqüències d'un esternut, un xoc entre persones, un accident de cotxe, etc.
Aplicant un tràvelling de profunditat cap endavant pot donar la sensació de penetració en l'interior d'un personatge, principi de quelcom a recordar o d'una acció determinada. En cas de aplicar-lo cap enrera pot expressar distanciament, final d'un record o d'una acció. Amb un zoom també es pot fer, però fent servir el tràvelling, el resultat és molt millor, doncs les imatges no es comprimeixen tant com en e zoom.
   
IL·LUMINACIÓ

La il·luminació és la base de la fotografia i, en conseqüència, del cinema i del vídeo. Sols la llum fa possible que la realitat pugui ésser representada fotogràficament. A més de tenir un valor funcional, té un valor expressiu i artístic. Una il·luminació suau dóna una imatge amable, una il·luminació contrastada pot resultar amenaçadora, per exemple.

Amb un focus o llum de tauleta de nit i amb paper de xarol vermell es pot ambientar una escena de terror, un incendi, una explosió, etc. Recorrent al contrallum pot amargar-se intencionadament la cara d'un personatge per evitar ésser reconegut (un menor, i un assassí, un lladre, un testimoni, etc.). Amb un focus de llum enfocant a un personatge de baix a dalt pot ajudar a obtenir la simulació d'un monstre, etc. Tancant i apagant l'interruptor contribueix a donar una sensació d'inseguretat. Etc.

   
ÀUDIO

En tota producció audiovisual, el so, a l'igual que el silenci, és tan important com la imatge. utilitzat adequadament, és un recurs expressiu més que la complementa, i que contribueix significativament a donar unitat al producte cinematogràfic, permetent que es rebi de manera emocional.

En funció del tipus d'audiovisual, pel.lícula o acció que es produeixi en cada escena o en el seu conjunt, és menester optar per un requisit sonor o altre. Tant si la intervenció d'un personatge és en directe com en off, cal tenir en compte la intensitat, el to, el timbre, la durada, adaptant-lo a l'estat anímic que el guió imposa: tristesa, alegria, preocupació, emoció, dubte, etc. Si es tracta d'una banda sonora, caldrà cercar aquella que ajudi a aconseguir l'ambient que s'ajusti més als objectius proposats: terror, comèdia, misteri, drama, acció, etc. En altres ocasions serà menester potenciar el personatge o una acció que requerirà d'un efecte sonor determinat, fer doblatges intercanviant veus femenines per masculines, fer parlar objecte o animals, etc. Les possibilitats són moltes i variades, la imaginació i la creativitat tampoc tenen límit en aquest camp.

És recomanable disposar d'un bon i variat arxiu de sons, doncs facilita molt la tasca quan es realitza l'edició: el tir d'una escopeta, una porta que s'obre, sons d'animals, una explosió, un cop de puny, un got que es fa trossos en caure al terra, un tro, un petó, etc.

En la següent adreça trobareu un ampli banc de sons en format ".mp3" i ".wav", que us podreu baixar gratuïtament i sense cap problema si us interessa. Estan agrupats per temes: accions humanes, animals, comunicacions, especials, gent, indústria, oficina, transport, aigua, ciutat, esports, llar, música, rural, veu humana, etc.

http://recursos.cnice.mec.es/bancoimagenes/sonidos/directorio.php

   

VARIS

Observeu aquests altres clips trucats, proposats i treballats pels mateixos alumnes, on trobareu un cap separat del cos, una demostració de força, l'explosió d'un cotxe, una bomba a punt d'esclatar, foc en una escala, fum, un cap travessat per un ganivet, un cop de puny, un nan caminant, dos exemples de com treballar amb ombres, compaginar persones amb ninots on s'hi ha enganxat una foto d'uns personatges reals, la simulació d'una presó, varis exemples de maquillatge, una altra manera de fer títols. La llista podria ésser infinita, doncs la imaginació dels alumnes així és.

Requereix la participació mínima de dos personatges. Cal seleccionar amb molta precisió el pla abans d'enregistrar i preveure els moviments dels referents.
Trencar un objecte és quelcom fàcilment assequible si prèviament ja ho està. En aquest cas el taulell no està fixat a l'estructura metàl·lica de la taula.
Les botigues d'articles de bromes són un bon lloc per proveir-se de recursos com el que mostra la imatge.
Acció fàcil d'aconseguir. Requereix assajos previs per garantir que ningú prengui mal.
Fent caminar un personatge de genolls és una manera de simular el caminar d'un nan.
Podeu trobar-vos en la necessitat d'haver de minimitzar algun protagonista. Fàcil d'aconseguir, recorrent a la fotografia i a ninots articulats.
Qualsevol tanca metàl·lica, fàcil de trobar en edificis religiosos, públics o cases antigues, pot ajudar a obtenir una escena que simuli una presó.
   

Aconseguir escenes on hi hagi foc, explosions, fum , etc. és també una tasca fàcil, però cal tenir molta precaució per ningú prengui mal tant en la preparació com en l'execució.

Amb esperit de vi o altre producte inflamable s'obtenen les flames. Amb un petard, degudament camuflat, una explosió, però molta cura en què no hi hagi ningú pel voltant.
Amb l'ajuda de pólvora, degudament camuflada, s'aconsegueixen espurnes.
Cremant un tros de paper per davant la càmera, a uns 30 cm aproximadament, i per sota d'ella. Òbviament, la persona que controla el foc ha de ser diferent a la que enregistra.
La manxa que utilitza un apicultor és una eina pràctica i còmoda per generar fum, a més d'oferir garanties quant a la seguretat.
   

Treballar amb ombres. Aprofitant la llum solar o amb un focus les ombres contribueixen a escenificar escenes trucades (parlar una ombra, un fantasma que puja per una escala...). O bé per facilitar l'obtenció d'escenes violentes quan el guió ho requereix (en aquest cas el gat real s'ha substituït per un ninot).

   

El maquillatge en sí no és truc, però, en funció del guió, és un recurs que resulta molt útil per a la consecució d'escenes més creïbles.

   

Alguns consells

   
 
  • En realitat, tot comença per buscar una idea que impliqui unes imatges màgiques i a partir d'aquí veure com es pot traduir audiovisualment.
  • Abans de procedir a l'enregistrament millor que feu algun que altre assaig.
  • Podeu comprovar el resultat, una vegada hagueu acabat la filmació, en la mateixa càmera amb la funció player. Amb el programa d'edició, prèvia captura de les imatges, podreu acabar de fer els ajustaments necessaris. Si ho estimeu oportú hi podeu afegir àudio (veu en off, efectes sonors, banda sonora).
   
   
 
Amunt