Enrera
Guia
Llenguatge audiovisual
 
 
   
  Objectiu
   
 

La comunicació audiovisual i el seu llenguatge

Comunicació i educació són dos fenòmens socials íntimament relacionats, fins el punt de què tot procés de formació és una realitat depenent de la comunicació, doncs és a través de les diferents manifestacions d'aquesta que es transmet la informació i conseqüentment les idees, els continguts, els valors, els pensaments, els sentiments, els procediments, etc., modelant els coneixements, la manera de pensar i d'actuar de les persones i de la societat en general, condicionant en gran mesura el seu progrés cultural, econòmic i social. Així ha estat, és i serà. L'única cosa que varia són els mitjans, els recursos i els codis lingüístics emprats, que òbviament han anat evolucionant amb el temps.

La tecnologia actual fa possible la interactivitat i la immediatesa en el traspàs de la informació, a través de diversos mitjans com la televisió, la ràdio, la premsa escrita, la telefonia mòbil, la informàtica, Internet, etc. A més, recorre a llenguatge que es caracteritza per ser multisensorial i molt més complert, en quant que inclou i combina diferents codis lingüístics (orals i escrits) i no lingüístics (imatges, música, gestos, efectes especials, etc.). Ambdós aspectes justifiquen el seu atractiu per a emissors i receptors, tant si relació comunicativa que mantenen és unidireccional o multidireccional.

En una societat tan mediatitzada com la nostra és imprescindible que l'alumnat dels centres d'Infantil, Primària i Secundària, conegui i sàpiga llegir aquests codis i el valor dels diferents elements que integren el seu llenguatge, per a què aprenguin a discernir i tenir criteri propi davant el bombardeig continu de missatges que rep i per dotar-los d'unes eines que els permeti utilitzar aquests codis lingüístics per expressar-se amb creativitat.

És dintre d'aquest context que aquesta proposta didàctica pretén ser sols una aportació més, de les moltes que hi ha, per a què el professorat no familiaritzat amb aquesta temàtica s'introdueixi en el món de l'educació en comunicació audiovisual, tot descobrint des de l'experimentació i la reflexió el contingut del seu llenguatge i les seves infinites possibilitats expressives, a més de poder servir de model en una posterior aplicació a les aules amb el seu alumnat, preferentment de cicle superior de Primària i qualsevol dels dos cicles de Secundària, realitzant les adaptacions pertinents en cada cas, segons els coneixements previs de l'alumnat.

 
Amunt
 
Estructura
   
 

El llenguatge audiovisual pot tractar-se des de diferents òptiques i maneres. Totes elles vàlides si s'aconsegueix l'objectiu desitjat. En aquest cas se centra en les imatges en moviment i consta de dues parts:

Dels mòduls 1 al 4 es treballen els elements bàsics que integren el seu llenguatge i el procés de treball que comporta tota producció audiovisual.

En el mòdul 5, una manera motivadora d'endinsar-se creativament en les produccions audiovisuals, recorrent al món dels trucatges cinematogràfics, on es pot posar en pràctica els coneixements adquirits en els anterior mòduls.

  • Mòdul 1
    • Introducció
    • P1: Activitats introductòries
      • Familiarització amb els mitjans tècnics
      • Imatge i espai
      • Imatge i proporció
      • Imatge i distribució de referents
      • Imatge i punt de vista
      • Imatge i moviment
      • Imatge i realitat
      • Imatge i so
      • Imatge i expressivitat corporal
      • Imatge i comunicació
      • Imatge i errades
    • P2: El primer enregistrament
      • El primer enregistrament
      • El segon enregistrament
      • Proposta de treball
    • P3: El pla
      • Principi de persistència retiniana
      • Concepte de pla
      • Classificació dels plans
      • Concepte de pla seqüència
      • Descripció i valor expressiu de cadascun dels plans.
      • Proposta de treball
    • P4: La composició
      • Composició del pla
      • Llei dels terços
      • Profunditat de camp
      • L'aire
      • Proposta de treball
  • Mòdul 2
    • Introducció
    • P1: Angle de visió
      • Concepte d'angle de visió i classificació
      • Descripció i valor expressiu de cadascun dels angles de visió o punts de vista
      • Proposta de treball
    • P2: Mobilitat de la càmera
      • Mobilitat de la càmera
      • Origen, descripció i valor expressiu de cadascun dels moviments de la càmera
      • Proposta de treball
    • P3: La continuïtat
      • La continuïtat entre plans
      • Proposta de treball
    • P4: Les transicions
      • Les transicions
        • Edició a tall
        • Les transicions gràfiques
      • Proposta de treball
  • Mòdul 3
    • Introducció
    • P1: La il·luminació
      • La llum
      • Fonts d'il·luminació
      • Usos de la llum
      • El color i la seva temperatura
      • Alguns consells
      • Proposta de treball
    • P2: L'àudio
      • Importància del so
      • Una mica d'història
      • Opcions d'àudio
      • Alguns consells
      • Proposta de treball
    • P3: Texts, fotografies i gràfics
      • Títols
      • Dintre les escenes
      • Crèdits
      • Proposta de treball
    • P4: Alguns suggeriments per enregistrar
      • El trípode
      • Previsions abans de sortir a enregistrar
      • Previsions en el moment d'enregistrar
      • Compte amb els moviments de càmera
      • Quan el rodatge es duu a terme en moments i dies diferents
      • Proposta de treball
  • Mòdul 4
    • Introducció
    • P1: Gèneres audiovisuals
      • Produccions audiovisuals
      • Classificació de les produccions audiovisuals
        • Per transmetre informació
        • Per proporcionar entreteniment
        • Per incitar el consum
      • Proposta de treball
    • P2: Planificació - 1
      • Previs
      • Guió temàtic o literari
        • Concepte
        • Estructura
      • Proposta de treball
    • P3: Planificació - 2
      • Guió tècnic
        • Concepte
        • Estructura
      • Story board
      • Proposta de treball
    • P4: Producció i postproducció
      • Distribució de responsabilitats
      • Enregistrament
      • Edició
      • Proposta de treball
  • Mòdul 5
    • Introducció sobre els trucatges cinematogràfics
    • P1: Precedents
      • Una mica d'història
      • Cinema i trucatges
    • P2: Comencem
      • Comencem
        • Viatge a la lluna
        • L'hotel elèctric
      • Altres invents de Chomón
    • P3: L'animació
      • L'animació: la tècnica del pas a pas
      • Proposta de treball
      • Alguns exemples
      • Alguns consells
    • P4: Precisió en el tall
      • Precisió en el tall
      • Proposta de treball
      • Alguns exemples
      • Alguns consells
    • P5: Una presa, un truc
      • Una presa, un truc
      • proposta de treball
      • Alguns exemples
 
Amunt
  Metodologia
   

El plantejament metodològic seguit en les diferents pràctiques de cada mòdul consisteix en una descoberta i anàlisi dels continguts a través d'uns exercicis previs.

Moltes de les pràctiques tenen incorporats trossos de clips treballats per alumnes de diferents edats, que es presenten amb una doble finalitat:

  • Per veure uns resultats i poder així contrastar amb el que s'explica.
  • Per a què serveixin com a models o punt de partida per a les posteriors pràctiques que es recomana realitzar, i així assolir des de l'experiència pròpia els coneixements pertinents que s'exposen en cada cas.
 
Amunt
  Icones i elements de navegació
   
  Les icones utilitzades són:
   
 
Informació
Informació. Documentació sobre el contingut que s'està tractant a les pàgines.
Pràctica
Pràctiques. Treball que l'alumnat ha de dur a terme seguint les propostes guiades.
Atenció !
Atenció. Aquesta icona indica suggeriments, comentaris i idees complementàries a la documentació i a les pràctiques de cada mòdul.
Flash/ Vídeo...

Imatges en moviment. Aquesta icona ens indica que ens trobem davant d'una animació en format vídeo, pel·lícula Flash...

   
  Els elements de navegació són:
   
 
1
Permet accedir a qualsevol mòdul o pràctica.
1
Ens indica la pràctica activa en què estem treballant.
Enrera
Permet retornar al nivell anterior.
Exercicis
Permet accedir als exercicis del mòdul activat.
Amunt
Permet el retorn a l'inici de la pàgina consultada.
Guia
Permet accedir a la guia del curs.
   
 
Amunt