Josep Manel Carner i Puig-Oriol neix el 9 de febrer de 1884 a Barcelona . Ha estat un dels millors poetes de la literatura catalana del s. XX, pel seu coneixement de la llengua, per la seva gran cultura literària, i pel domini de l'ofici en el vessant formal. Se l'ha anomenat , amb tot el mèrit, "El príncep dels poetes".

JOVENTUT

Des de jove , degut al gran ambient de lectura a casa seva (llegia Guimerà, Verdaguer, Andersen, Dickens, Les mil i una nits...), amb un pare periodista que feia tertúlies literàries i que tenia una biblioteca importantíssima, va començar a escriure . Als dotze anys ja feia crítiques literàries per a la revista "L'Aureneta" i als 14 va ser guardonat als Jocs Florals de Barcelona ( i encara participaria en molts d'altres, d'arreu de Catalunya) i va entrar a la universitat.

Va estudiar Dret (1902)i Filosofia i Lletres (1904) i a la universitat es va fer amic de Guerau de Liost. També col.laborava a diaris i revistes, amb diferents pseudònims, com a La Veu de Catalunya . Va ser director de les revistes Empori i Catalunya , plataformes noucentistes. També col.laborava en la vida política catalana i a l'IEC, on entrà el 1911.

Tenia un insòlit doll verbal per a la conversa, usava constantment la ironia i el seu pòsit cultural, tenia un toc de distinció personal i Josep Pla el considerava la persona que parlava més bé en català de la seva època.

Carner i el seu amic, Guerau de Liost

AMOR I DIPLOMÀCIA

El 1913 va conèixer una dama mentre passejava, de la qual es va enamorar immeditament i a qui adreçà una carta que no obtingué resposta. La dama retornà a Xile, al cap de poc temps, però envià a Carner una postal com a record . Van començar una relació epistolar de dos anys. Així, per a sorpresa de tothom, el 1915 viatjà a Santiago de Xile per casar-se amb Carmen de Ossa, amb qui no havia tingut cap contacte físic i amb qui tindria dos fills. Aquesta aventura va fer que se'l qualifiqués d'heroi romàntic i que es mitifqués la seva persona. Però és curiós que mai es traslluís en la seva obra poètica , aquest enamorament llegendari.

El 1921 ingressà en el cos diplomàtic, empès per motius econòmics, i obtingué un càrrec de vice-cònsol a Gènova . Durant el seu allunyament s'escrivia amb Guerau de Liost, i les cartes reflecteixen molt bé les seves idees estètiques i polítiques i la seva humanitat.

L'EXILI

Després va viatjar contínuament, com a cònsol d'Espanya : San José de Costa Rica (1924-26), Le Havre (1927-32), Hendaia, Madrid, Beirut ... Va ser en aquest darrer destí on el va sorprendre la guerra civil i la mort de la seva esposa .

Durant la guerra civil va estar a Brussel.les i París , on es casà amb Émilie Noulet i va escriure Nabí .

Després de la guerra civil es va exiliar voluntàriament a Mèxic (on va fer de professor universitari) primer i a Brussel.les (Bèlgica) després, pàtria de la seva segona muller, on s'estabí definitivament el 1945 , fent de professor unviersitari. Tenia 55 anys i era un home solitari en un país estrany, i la seva obra se'n fa ressò.

El 1970 va fer una curta visita a Catalunya i va morir aquell mateix any, el 4 d'abril, poc després de tornar a Brussel.les.

Va dir, d'ell mateix, que era un home que "al fons de tota la seva inconscistència , té, com a un diamant dins un sac de coses per al drapaire, una gemma dura i bella, que és l'orgull d'escriure en català"

 

 

 

 

 

LA SEVA OBRA POÈTICA

La seva obra combina registres populars, tradicionals (com els trobadors) i cultes i la seva perfecció formal renova la poesia catalana, els temes i la sensibilitat amb què els tracta. La seva llengua s'omple d'arcaismes medievals i formes dialectals, la qual cosa l'enriqueix. També crea neologismes propis.

Ell mateix bateja la seva tècnica com a "teoria de l'ham poètic" : el poema neix d'una paraula casual o d'un vers: "Una paraula, dues, tant se val, ressona o ressonen en el nostre esperit, de dia o de nit, caminant o en repòs, en la calma i en la febre, reconeixem així la intrusa que ens xiuxiueja a l'orella o a la nostra ment solitària; la saludem vagament! no ens en podem separar ni seguir ni emprendre qualsevol tasca com si no ens hagués enartat".

Aconsegueix els seus millors poemes per un do de la llengua i també per un domini de l'arquitectura del poema que ha après amb els grans clàssics.

La seva poesia és un monument a la contenció i la concentració poètiques.

ETAPA DE FORMACIÓ (1896-1905)

Es dóna a conèixer en el marc del Modernisme i està influït per aquest i per Verdaguer . Els seus dos primers llibres són El llibre dels poetes (1904) i Primer llibre de sonets (1905), on usa formes clàssiques i la ironia.

També estrena alguna obra de teatre (Al vapor, 1901) i diversos llibres narratius (L'idil.li dels nyanyos, 1903). Però tot i estar influït pel modernisme, no acaba de combregar amb la seva poca sobrietat i no va participar mai ni a les tertúlies ni a les revistes ni en la bohèmia modernista.

ETAPA NOUCENTISTA (1906 -1924)

És l'etapa de la seva consagració com a poeta i de la creació de la figura de dandi que l'acompanyarà de per vida.

Publica Primer llibre de sonets (1905) i Segon llibre de sonets (1907)

Els fruits saborosos (1906) és el llibre que obre el seu període noucentista i Auques i ventalls (1914) el consolida. Plenes d'Arbitrarisme, Catalunya Ideal, renovació de la llengua i la poesia catalanes, etc. aquestes obres també es caracteritzen per :

  • el seu rigor formal (usa sonets, auques, cobles, romanços) i valoració de la tradició.
  • els seus jocs amb la llengua: neologismes, arcaismes, dialectalismes, i figures retòriques de tota mena.
  • els temes de la vida quotidiana.
  • la visió del món plàcida i ordenada.
  • l'humor i ironia, a la manera britànica.
  • Més sobre Els fruits saborosos

En aquesta època se succeeixen les publicacions de : Verger de les galanies (1911, una nova concepció de la poesia amorosa); Les Monjoies (1912, un treball egocèntric) , La paraula en el vent (1914, una història planyívola d'amor, segons l'autor) Bella terra, bella gent (1918, molt patriòtica) , L'oreig entre les canyes (1920, paisatge i amor) i La inútil ofrena (1924, que és una antologia de la seva poesia amorosa)

Entre 1909 i 1925 treu quatre llibres de prosa poètica ,alguns dels quals són reculls d'articles periodístics: Les planetes de verdum (1909), La creació d'Eva (1922) Les bonhomies (1925) i Tres estels i un ròssec (1927) on divaga sobre algun fet de la vida quotidiana amb humor.

 

ETAPA SIMBOLISTA (1925-1939)

El cor quiet (1925) representa un canvi en la seva poesia: ara ésmés reflexiva amb les preocupacions morals de l'home i d'estètica postsimbolista. S'humanitza, s'interessa per les coses senzilles i la contemplació filosòfica de l'existència i les inquietuds religioses. La solitud quotidiana proporciona plaer, igual que les coses petites, però també parla de desolació i enyorament. És lluny de Catalunya ja.

Altres obres del període: El veire encantat (1933) i La primavera al poblet (1935, tots dos simbolistes . També presenta temes xinesos a Lluna i llanterna (1935)

ETAPA METAFÍSICA O D'EXILI (1939-1970)

 

El 1935 va morir la seva dona i la guerra civil van provocar un canvi en la seva poesia . Va escriure l'ambiciós Nabí (1941), un llarg poema polimètric, amb molts recursos formals i imatges, estructurat en deu capítols.

En ell, fa una profunda reflexió sobre el destí de l'home. Nabí parteix de la Bíblia i la història del profeta Jonàs per fer un sol poema de 1365 versos, on parla del profeta que ha de servir la humanitat tot i odiar-la.I el tema és l'home a la recerca del seu propi Jo , una meditacio metafísica profunda.

Després, durant molts anys, Carner es dedicà a revisar la seva obra i fer-ne noves edicions. Tota la seva poesia aparegué el 1957 (Poesia) , en un primer volum de les Obres completes hi ha algun poema nou, que reflecteix la vellesa, l'exili, la solitud, el fracàs dels somnis de la seva joventut, el record de la terra enyorada...Es titula "Absència" (1957). Després vénen Museu zoològic (1963), Bestiari (1964) i El tomb de l'any (1966)

LA SEVA PROSA

Josep Carner no va fer mai cap novel.la però sí va fer narrativa infantil: Deu rondalles de Jesús infant (1904) i fou un traductor destacat, tant de novel.les com de contes, del francès i l'anglès: Dickens, Shakespeare ,Molière, Defoe,La Fontaine, Carroll, Twain.

EL SEU TEATRE

Té deu títols, que comencen amb Al vapor, (1901 comedieta de malentesos ), i continuen amb : Trista (1901, ressons d'Ibsen), La Fustots, El comte Arnau i Lo miracle del Tallat (1905) que són obres curtes i en vers, musicades i molt iròniques. També va adaptar el Canigó de Verdaguer (1910) al teatre.

Però la seva millor obra és El giravolt de maig (1928) , una comèdia en un acte, musicada i influïda per El Somni d'una nit d'estiu de Shakespeare, amb temes folklòrics, clàssics, de Don Joan, de Rousseau...

El 1951 encara va fer El ben cofat i l'altre (llegenda asteca en 5 actes, en homenatge a Mèxic, on ell va viure sis anys) i a Bèlgica va fer Cop de vent (1957) sobre la vida i la mort, amb elements irònics i fantasiosos.

 

 

 

Aquest llibre, de 1906, consta de 18 poemes , dividits en tres blocs, ordenats segons l'estat anímic dels personatges protagonistes, dones la majoria, relacionades amb una fruita, que també simbolitzen les diferents etapes vitals, la maternitat, la solitud, la felicitat... La visió del món que reflecteix és burgesa i conservadora i el to és didàctic i moralitzador.

Els personatges tenen noms d'origen grec, la majoria són femenins, i simbolitzen actituds i valors noucentistes (el seny,la previsió...). És l'antiguetat clàssica vista des d'una òptica quotidiana.

Presenta una visió idíl.lica de la natura, personificada, humanitzada, un locus amoenus harmònic.

Victòria, de Joaquim Sunyer

Els 44 poemes d'aquest llibre , que segueixen el curs de les estacions, presenten una visió estilitzada de la realitat quotidiana de Barcelona. És com si en fes el seu elogi literari.

Cada poema és com un petit quadre en què el poeta centra la seva mirada (humorística, nostàlgica, crítica o irònica) sobre un determinat aspecte de la ciutat: personatges, indrets, costums...

Al costat dels sonets, apareixen també auques, cobles, romanços i el to general del llibre és costumista.

 

 

 

El profeta Jonàs, a la Bíblia, té la responsabilitat divina d' anunciar als habitats de Nínive la seva destrucció, si no es penedeixen dels seus pecats.

Aquest llarg poema narratiu serveix a Carner per meditar sobre la guerra civil i el sentit de la condició humana.

La fe decebuda de Jonàs, malgrat els seus dubtes i indiferències, veu en la prova de pietat divina una raó suficient per a no renunciar,tot i les circusmtàncies adverses (guerra civil i exili) a la seva missió de dur als homes la paraula de Déu -la veu de la poesia.

Nabí és una mena de cant a la lluita i la felicitat individual i col.lectiva, dins d'un estoïcisme desil.lusionat.