Introducció

Aquest treball d'investigació ha estat realitzat durant el curs 2007-2008 mitjançant la concessió d'una Llicència d'Estudis, de modalitat A, que el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya convoca amb una periodicitat anual, com a eina de suport a iniciatives d'estudi i treballs que puguin revertir en el propi sistema. La temàtica d'aquest treball s'emmarca dins de l'àmbit de gestió i organització de centres educatius. El punt d'inici d'aquesta recerca es va iniciar amb el procediment de selecció de les Llicències d'Estudis del curs 2007-2008 i l'estudi que aquí es presenta conforma el nucli central del projecte de recerca pertanyent al Màster en Tecnologia Educativa (del Programa de Doctorat Interuniversitari en Tecnologia Educativa de la Universitat Rovira i Virgili), dirigit i supervisat pel Dr. Luis Marqués Molías de la Universitat Rovira i Virgili.

Tots els aspectes relacionats amb la direcció, el seguiment, l'organització, i la tutorització d'aquesta Llicència d'Estudis han anat a càrrec de la Dra. Begoña Gros Salvat (de la Universitat de Barcelona), i han comptat també amb la supervisió del Sr. Jordi Vivancos Martí (Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya).

La finalitat d'aquesta recerca és proposar, a la llum dels nous dissenys curriculars desplegats per la LOE, on la gran novetat és el treball per àmbits competencials, d'un model d'avaluació de la competència digital en els centres d'educació secundària, i d'unes pautes genèriques referents a la integració curricular de les TIC. L'estudi s'ha realitzat combinant tant aspectes teòrics com coneixements i certeses adquirides de manera experimental (per tant, té un caràcter mixt), i la metodologia emprada ha estat qualitativa. La posició de l'investigador serà interna.

Font: http://flickr.com/photos/gualtierocatrame/463128886/ . Llicència CC

L'arribada d'Internet ha suposat un nou canvi. Ara una quantitat molt gran d'informació es troba a la xarxa, però n'hi ha tanta que cal saber-la buscar i escollir de forma adequada. A tot això, internet ofereix cada vegada més serveis als seus usuaris (blogs, wikis, podcats, sindicació, entorns d'aprenentatge,...) , fent que el mode d'operar sigui més senzill, més interactiu, més dinàmic. És el que s'ha anomenat la Web 2.0. L'arribada de totes aquestes noves eines obre un gran nombre de possibilitats d'implantació en els processos educatius. Si a tot això hi unim la millora dels equipaments, el descens del preu d'adquisició d'un ordinador, l'expansió i l'abaratiment de la xarxa de telecomunicacions ADSL, és fàcil entendre i trobar les raons per les quals la integració de la informàtica en el conjunt de la societat és cada cop més gran. La societat està canviant a una velocitat molt gran, i els centres educatius, en l'exercici responsable de la seva raó de ser, també ho han de fer.
 
Aquesta evolució de la Web, ha coincidit en el temps amb una nova orientació que s'està donant en el món educatiu. S'està canviant el model de l'escola. Davant l'abundància i la facilitat d'accés a les fonts d'informació, ja no és tan rellevant els coneixements que es posseeixen, si no més aviat les destreses o competències que les persones adquireixen, i que els ha de permetre desenvolupar-se al llarg de tota la seva vida. Aquest canvi profund de concepte, és una tendència general que s'està donant a escala mundial i s'ha vist reflexat en el redactat de la nova LOE (Ley Orgánica de Educación), al juny de 2007. En el seu text ja es parla clarament de les competències que han d'assolir els alumnes en la seva etapa educativa, i una és la competència digital.
 
El tercer aspecte que ha coincidit en el temps, ha estat l'impuls, per part de l'Administració Pública, d'iniciatives de caràcter general, que fomenten l'adquisició de la competència digital per part de tots els membres de la societat. Són diversos els paisos que, seguint les recomanacions d'instàncies superiors, estan desenvolupant plans en aquest sentit. En el cas català, existeix el Projecte ACTIC, a càrrec del Departament de Governació i Administracions Públiques, des de febrer de 2008.
 
Amb aquests punts de partida s'inicia aquest treball. Hibridant el Projecte ACTIC amb els nous desplegaments curriculars que estableix la LOE, per tal de disposar d'un mapa inicial que ens permeti visualitzar el desplegament de la competència digital en totes i cadascuna de les matèries, i a l'hora que serveixi de referència per al disseny i organització d'activitats d'ensenyament-aprenentatge. Tot això sense deixar de banda, les aportacions de la Web. Són aquestes, justament, les que permeten un canvi conceptual tan radical, i les que, poc a poc, governen tots els aspectes de la nostra societat.
 
Les parts en les que s'ha organitzat són aquestes:
  • Anàlisi currilcular de la Competència Digital: lectura detallada del contingut de la LOE, en tota la seva extensió, per localitzar els punts on es fa una referència explícita a la competència digital;
  • Adaptació ACTIC-ESO: lectura detallada del contingut del Projecte ACTIC, per veure el grau d'adaptació que existeix en referència a la competència digital continguda en el redactat de la LOE;
  • Avantproposta: proposta d'avaluació formativa de la competència digital, en els centres educatius, de manera que el seu assoliment, impliqui també, la certificació ACTIC;
  • Integració curricular de les TIC: pautes i estratègies d'organització que, a la llum de les eïnes que es disposen avui dia, seria convenient adoptar, pel conjunt del sistema educatiu, de cara a una major integració de les TIC;
  • Annexes: espai per a referències bibliogràfiques, agraïments, reflexions finals i demés.
Amb l'ànim que aquest treball esdevingui un document de consulta obert a tota la comunitat educativa i també mirant d'optimitzar-ne la seva difusió , tot i fer-ne una còpia impresa en format paper, s'ha elaborat en forma de pàgina Web, i s'ha ubicat a http://www.xtec.cat/~atallada/competencia_digital .
 
Per elaborar el treball s'ha utilitzat l'aplicatiu eXe-Learning. Es tracta d'un programari lliure i multi plataforma (Linux, Mac-OX i Windows), creat per la Auckland University of Technology i la Tairawhiti Polytechnic. El projecte està finançat per la Tertiary Education Commission de Nova Zelanda. El motiu d'haver escollit aquest aplicatiu en concret, es per la seva facilitat en l'edició i estructuració de continguts en format Web, i per la capacitat que incorpora d'incrustar els materials produïts en qualsevol sistems LMS que compleixi els estàndards IMS i SCORM. En castellà, es disposa de molta informació sobre eXe al Web http://www.exe-spain.es/ , mantingut pel Departament de Llenguatges Informàtics de la Universitat d'Alacant.
 
Per tal de facilitar-ne l'accés, aquelles referències Web que resulten massa llargues per tal d'introduir-les en el text, s'han posat en un format més curt, fent ús del servei lliure disponible a http://tinyurl.com/ .

 



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License