Adaptació ACTIC - ESO

Amb data de 23-02-08, la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació va presentar una proposta de model d’acreditació en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). Aquesta proposta respon a l'encàrrec del Govern de Catalunya a la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació de desenvolupar una acreditació de coneixements i competències en tecnologies de la informació i comunicació (TIC) que respongui a la voluntat de promoure la capacitació digital de la ciutadania per tal de fomentar una societat del coneixement que sigui inclusiva, dinàmica i competitiva. Aquesta acreditació ha d'esdevenir el certificat oficial de referència a Catalunya.
 
D'aquesta manera es dibuixa la necessitat de desenvolupar una acreditació oficial, adreçada a la ciutadania major de setze anys independentment de la seva situació econòmica, laboral, professional, social o acadèmica, que capaciti la ciutadania per a la incorporació plena a la societat de la informació, que sigui el més transversal possible i que acrediti la competència des del punt de vista general i no especialitzat.
 
Es preveu tot un seguit de correspondències, equivalències o reconeixements, amb el sistema educatiu i formatiu:
  • Educació secundària obligatòria
  • Formació de persones adultes
  • Sistema integrat de qualificacions professionals
  • Altres
Aquesta secció es centra amb l'estudi del model d'acreditació ACTIC. Es vol comprovar el grau de correspondència que existeix entre les realitzacions competencials que s'estableixen en el nivell bàsic del model ACTIC i la competència "Tractament de la informació i competència digital" del Decret 143/2007 DOGC. L'objectiu final és la proposta d'un model d'acreditació de la competència per part del Departament d'Educació, de tal manera, que per aquells estudiants que demostrin tenir adquirida la competència en "Tractament de la informació i competència digital", els sigui reconeguda la correspondència i/o equivalència amb la certificació ACTIC de nivell bàsic.
 
El model ACTIC estableix 8 competències diferents, i tres nivells (iniciació, bàsic i avançat) per a cadascuna d'elles:
Tal i com es veu a la taula, el certificat bàsic comporta desenvolupar les 8 competències que ha establert el model ACTIC.

On abans posava C1, C2, C3, .... ara hi posem UC1, UC2, UC3 ...

 

Metodologia emprada

 

 

En aquesta cas s'han tingut en compte els següents aspectes,condicions i decisions metodològiques:

  • per tal d'unificar la terminologia, en allò que segueix, en lloc de parlar de competències ACTIC (C1, C2, C3, ... com diu la proposta), parlarem de unitats competencials ACTIC (UC1, UC2, UC3, ...) donat que en el Decret 143/2007 DOGC, la competència "Tractament de la informació i competència digital" té entitat pròpia i és única.
  • tal com estableix el document ACTIC, en el seu apartat 6 (Correspondència i equivalències) "Analitzats els continguts de la nova ordenació acadèmica, es pot establir una correspondència clara entre la competència en Tractament de la informació i competència digital de l'ESO, amb el certificat de nivell Bàsic de l'ACTIC." D'aquí que l'estudi s'hagi centrat en el nivell Bàsic de forma exclusiva;
  • de forma anàloga a la proposta ACTIC, es vol veure si les realitzacions competencials que s'estableixen a cadascuna de les Unitats Competencials (centrades en el nivell Bàsic), així com els indicadors, coneixements, procediments i actituds, tenen el seu equivalent o corresponen a les propostes del Decret 143/2007 DOGC;
  • en l'estudi s'ha previst una casella per tal de poder afegir comentaris si es considera oportú;
  • també s'ha mirat de transformar els enunciats de cadascuna de les Realitzacions Competencials procurant fer-los més entenedors i planers per als estudiants. Així, a la part inferior de cada enunciat, en cursiva, hi ha l'enunciat alternatiu i adaptat a l'enteniment d'un estudiant entre 12 i 16 anys. En determinades ocasions, s'ha considerat necessari desdoblar l'enunciat inicial, per tal de fer-lo més assimilable o entenedor.

 



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License