UC5 Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment

Unitat Competencial UC 5

Definició de la competència

Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment.

Tractar la informació gràfica, sonora i imatges fixes i en moviment.

Aquesta Unitat Competencial 5 podria solapar-se o confondre's amb la Competència lingüística i audiovisual que sorgeix en el nou desplegament curriculal de la LOE. Cal dir però, que en aquest cas es fa referència al tractament tècnic i no pas al comunicatiu. Per tant no hi ha interposició entre ells.

Fent una lectura global i en comparació a la resta d'Unitats Competencials, segurament, aquesta es podria desenvolupar i precisar més en alguns aspectes.

Realitzacions competencials Indicadors de nivell 2 (Nivell Bàsic) Comentaris

RC 5.1. Traspassar informació gràfica entre dispositius.

Traspasso imatges digitals des dels dispositus (càmera digital, escàner, telèfon mòbil, ...) cap a l'ordinador.

 

Aquesta realització competencial es proposa d'assolir al Nivell Inicial.

Amb tot, caldria estudiar la seva introducció donat que en aquesta RC es fa referència a la identificació dels principals formats digitals d'imatge, so i vídeo. També es situa en aquest apartat la capacitat de traspassar imatges digitals entre diferents dispositius (càmera digital, ordinador, escàner, etc.)

RC 5.2. Obtenir i tractar imatges fixes i en moviment.

Sóc capaç de modificar i retocar imatges digitals utilitzant un editor d'imatges.

INB 5.2.1. Utilitza les diferents eines d'un editor d'imatges.

INB 5.2.2. Modifica imatges digitals fixes.

En aquest cas, no s'aprecia la diferència entre els dos indicadors (INB 5.2.1. i INB 5.2.2.), ja que inicialment caldria pensar que si hom "Utilitza les diferents eines d'un editor d'imatges" és justament per "Modificar imatges digitals fixes".

Per altra banda no es fa cap referència al tipus de programari (programari lliure?).

Per altra banda tampoc es fa referència a l'edició de vídeo digital, ja que pertany al Nivell Avançat. L'experiència ens diu que a final de l'ESO, els alumnes ja s'inicien amb els fonaments de l'edició de vídeo digital.

RC 5.3. Accedir a informació multimèdia.

Utilitzo els programes adequats per accedir a un CD o DVD i manipulo la informació que contenen de forma responsable.

RC 5.4. Obtenir i tractar informació sonora.

Sé utilitzar l'ordinador per a reproduir, gestionar i modificar fitxers d'àudio.

INB 5.3.1. Utilitza programari per accedir a informació visual, sonora o gràfica d'un CD o DVD.

 

 

INB 5.4.1. Emmagatzema i reprodueix fitxers de so amb aplicacions de l'ordinador.

Tot i que en el dossier d'ACTIC aquestes dos Realitzacions Competencials (RC) estan en la mateixa fila, sembla que són prou diferents per a ser considerades per separat.

També es nota a faltar l'edició de so digital (està com a concepte, però no com a procediment) o la conversió entre formats.



Coneixements

CNB 5.1. Bases i programari per al tractament i retoc d'imatges digitals fixes.

CNB 5.2. Els diferents tipus de format de so i d'imatge i les seves extensions.

CNB 5.3. L'editor d'imatges.

CNB 5.4. L'editor de so.

Procediments

PNB 5.1. Retocar i modificar imatges fotogràfiques utilitzant aplicacions.

PNB 5.2. Conversió de formats gràfics.

PNB 5.3. Empra programari per accedir i reproduir imatges, fitxers d'àudio o vídeo.

Actituds

ANB 5.1. Fer un ús responsable de les imatges, vídeos digitals, i fitxers de so digital respectant la privacitat i la propietat intel·lectual.

ANB 5.2. Ser conscient de les possibilitats d'un editor per tal de tractar i millorar la qualitat de les imatges fixes.

 



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License